تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826058415




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاثير مكتب فلسفي ملاصدرا بر متاخران


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تاثیرمكتب فلسفی ملاصدرا بر متاخران
ملاصدرا
بعد از ملاصدرا اكثر فلاسفه اسلامی پیرو افكار و آرای متعالیه اوبوده و به اعتباری با ظهور و گسترش مكتب صدرایی «بسیاری ازمسائل مورد اختلاف مشاء و اشراق یا مورد اختلاف فلسفه و عرفان ویا مورد اختلاف فلسفه و كلام برای همیشه حل شده است‏».* وپیروان او در تلفیق و امتزاج شرع و استدلال و عرفان كوشیده وموجبات بالندگی و شكوفایی حكمت متعالیه را تا به امروز فراهم‏آورده‏اند. به طور اجمالی می‏توان طبقات شارحان و مدرسان حكمت‏متعالیه را در ده طبقه كه رابطه استاد و شاگردی در بین آنان رعایت‏شده و افكار فلسفی صدرالمتالهین را تا زمان معاصر محفوظداشته‏اند، از فیض كاشانی تا علامه طباطبائی ترسیم كرد. نزدیك به نیم قرن است كه فلسفه اسلامی وارد مرحله جدیدی‏شده است و نمایندگان آن در دوران معاصر بر پایه افكار اصلی‏صدرالمتالهین در مصاف با مسائل عصری، افق تازه‏ای را در عرصه‏فلسفه اسلامی و اوج معرفتی آن یعنی حكمت متعالیه گشوده و باگسترش مباحث فلسفی و نگاه تازه‏ای به مكتب صدرا، نظیر بحث ازتوابع مسائلی چون معرفت‏شناسی و علم حضوری، حركت جوهری‏و... «فلسفه نو صدرایی‏» را با اوصاف متمایزی از افكار سنتی فلسفه‏عرضه داشته‏اند. بیشترین حجم ابتكارات فلسفی این دوران از آن‏علامه طباطبائی و شاگردان ایشان است كه با اظهارات برهانی خویش‏بهترین سند زنده بودن فلسفه اسلامی به شمار می‏روند و آن را چونان‏هر جریان صحیح تعقلی دیگر در یافتن افق‏های فكری بدیع به پیش‏می‏برند. مبدا معرفتی دوران جدید از حكمت متعالیه با نگارش كتاب‏«اصول فلسفه و روش رئالیسم‏» توسط علامه طباطبائی به وجود آمدكه به دنبال تحولات فكری حوالی دهه 1320 ه ش. و آشناییهای‏ابتدایی متفكران ایرانی نسبت‏به فلسفه غرب و ظهور فلسفه‏دانشگاهی از طرفی و گسترش افكار ماتریالیستی و لزوم مقابله فكری‏با این افكار از طرف دیگر، طرح این گونه مسائل جدید را در فلسفه‏اسلامی به عنوان یك مكتب پویا و زنده ضرورت بخشیده بود. علامه طباطبائی با طرح مرتب مباحث فلسفی بر پایه رابطه‏منطقی بین آنها و طرح مسائل معرفت‏شناختی نوعی از رئالیسم‏انتقادی را كه دیدی تازه به كشف حقایق و امور واقع داشت، به منصه‏ظهور رسانید و با این كار خویش هم دوران جدیدی را در فلسفه‏اسلامی گشود و هم آن را وارد دیالوگ سازنده و گفتگوی روشمند بادیگر مكاتب فلسفی معاصر كرد. به واسطه ارائه تازه‏ای از مسائل فلسفی، نزدیك به نیم قرن است‏كه طرح مباحث عقلانی در نوشتجات فلاسفه نو صدرایی با تمهیدی‏در تاریخ فلسفه، معرفت‏شناسی و امور عامه ( هستی شناسی) باتغییر شكل محسوسی والهیات به معنی اخص را در خود جای داده‏است و خبر گرفتن از پیشینه تاریخی مسائل فلسفی و توجه به سیرتاریخی آنها در كنار ارائه اصول موضوعه تازه‏ای از علوم جدیدنشسته است. از طرف دیگر علم شناسی كه در دوران متاخر فلسفه اسلامی به‏واسطه غلبه و رشد ناموزون بحث‏های مربوط به الهیات، مغفول‏فلاسفه قرار گرفته بود، به دنبال وجود یافتن هستی شناسی كثرت‏گرا وبا دیدی هستی شناختی به تبیین عقلانی مسائل و موضوعات علوم‏جزئی چه در حیطه علوم تجربی و اجتماعی و چه در علوم اسلامی‏می‏پردازد و به این لحاظ است كه مسائل درون معرفتی فلسفه با زبان‏امروزی تكمیل و تنظیم تازه‏ای به خود گرفته است. از دیگر مختصه‏های فلسفه نو صدرایی می‏توان به پیرایش نكات‏كلامی و عرفانی در بیان مسائل ناب فلسفی و عنایت‏خاص به شیوه‏برهانی در طرح مباحث آن اشاره كرد كه فلسفه را در مقام فلسفه وعرفان را در مقام عرفان و علم را در مقام علم قرار داده است و این امربا ارائه سبك نوینی در ادبیات فلسفی و ورود اصطلاحات تازه در آن‏كه حاكی از وجود مباحث جدیدی در میان فلاسفه مسلمان است‏به‏نحو بارز در كتب فلاسفه نو صدرایی به چشم می‏خورد.  پی نوشت:* مرتضی مطهری، مجموعه آثار: 5/152.  منبع:الفیلسوف الفارسى الكبیر، ابو عبدالله زنجانى، به‏كوشش: على‏اصغر حقدار   





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 706]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن