تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چهل روز خود را براى خدا خالص كند چشمه هاى حكمت از قلب وى بر زبانش جارى مى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814663229




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مالزيايي ها مقامات سابق آمريكا را به جرم جنايات جنگي محاكمه مي كنند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مالزيايي ها مقامات سابق آمريكا را به جرم جنايات جنگي محاكمه مي كنند
كوالالامپور - دومين دادگاه نمادين محاكمه جرج بوش رييس جمهوري سابق آمريكا و دستيارانش به عنوان جنايتكاران جنگي روز دوشنبه در بنياد صلح جهاني پردانا كوالالامپور آغاز شد.


به گزارش ايرنا از مالزي، در اين دادگاه به اتهامات بوش، ديك چني معاون وقت رييس جمهوري آمريكا و دونالد رامسفلد وزير دفاع وقت اين كشور و شمار ديگري از مقامات سابق آمريكا تحت عنوان جنايت عليه بشريت رسيدگي خواهد شد.

بر اساس كيفر خواستي كه براي اين دادگاه نمادين تهيه شده، بوش و دستيارانش متهم هستند كه در جريان حمله به عراق و افغانستان با نقض منشور سازمان ملل، معاهده سال 1949 ژنو، معاهده منع شكنجه 1984 و بيانيه جهاني حقوق بشر، مرتكب جنايت جنگي شده اند.

نخستين جلسه دادگاه نمادين جنايتكاران جنگي نوامبر سال گذشته ميلادي برگزار شد و در آن به جنايات جنگي بوش و بلر نخست وزير سابق انگليس رسيدگي شد.

اين دادگاه در پايان اين دو و تعداد ديگري از عاملان جنايات جنگي در عراق و افغانستان را مجرم شناخته و خواستار پيگرد قانوني اين افراد به اتهام جنايات جنگي شد.

دادگاه نمادين جنايات جنگي پس از چهار روز بررسي جنايات آمريكا و انگليس در عراق، ضمن محكوم كردن اين اقدامات، اعلام كرد كه بوش و بلر دو جنايتكار جنگي هستند. دادگاه جرايم جنگي كوالالامپور پيشنهاد داد كه نام بوش و بلر به عنوان جانيان جنگي ثبت و به اطلاع عموم برسد.

دادگاه جرايم جنگي كوالالامپور پس از برگزاري محاكمه نمادين متجاوزان و جنايتكاران جنگي در عراق، جرج دبليو بوش رييس جمهوري پيشين آمريكا و توني بلر نخست وزير پيشين انگلستان را به ارتكاب جرم عليه صلح محكوم كرد.

عبدالقدير سليمان قاضي اين دادگاه در پايان برگزاري آن اعلام كرد كه اين دو متهم با حيله و دستكاري گزينشي قوانين بين المللي به منظور حمله به عراق مرتكب خشونت هاي غير قانوني و جنايات بين المللي شده اند.

بر اساس راي اين دادگاه، اين دو متهم از سال 2001 فكر حمله به عراق را در سر داشتند و بر خلاف قطعنامه 1441 سازمان ملل مبني بر مجاز نبودن حمله نظامي به عراق به اين كشور حمله كردند و هر دو مي دانستند كه مستنداتي كه باعث حمله به عراق شده بود نادرست و فاقد اعتبار بوده اند.

اسناد همچنين بر نيات هر دو متهم براي حمله به عراق بدون توجه به قوانين بين المللي دلالت مي كند.

اين دادگاه همچنين به مجمع عمومي سازمان ملل پيشنهاد داد كه با تصويب قطعنامه اي به اشغال عراق پايان دهد و شوراي امنيت سازمان ملل نيز با تصويب قطعنامه اي حق حاكميت عراق را به اين كشور بازگرداند.

بنياد صلح پردانا مالزي يكي از موسسات غيردولتي فعال در زمينه مخالفت با جنگ است كه از سوي ماهاتير محمد نخست وزير پيشين مالزي رهبري مي شود.

آساق**335 **1917

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80117356

دوشنبه|ا|18|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن