تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، هرگز بدگويى كسى را نمى‏كردند، سرزنش نمى‏نمودند و در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815381231




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مردی از سلسله نواندیشان دینی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > اسدزاده، محمدرضا  - وقتی برای هجرت از طنطا، به اتهام نواندیشی دینی به اروپا می رفت ، تنها بود و دیروز نیز که در لیدن هلند چشم از جهان فرو بست، تنها رفت. حالا پس سال ها ناآرامی در کشمکش های فیلسوفانه خود به طنطا بر می گردد تا در زادگاهش آرام بگیرد. ابوزید در سال1975 وقتی که تنها14 سال داشت پدرش را از دست داد و مجبور شد برای اداره خانواده خود مشغول به کار شود، اما در کنار امرار معاش خانواده از فرصتها استفاده کرد و در مدارس عادی به تحصیل پرداخت و در سال1968 در دانشگاه قاهره در رشته ادبیات عرب پذیرفته و در سال1973 لیسانس خود را دریافت نمود و از آن به بعد مدارج عالی را به سرعت تا اخذ درجه دکتری طی کرد و درسال1992 با ارائه13 کتاب و مقاله به درجه استادی نائل شد. آنطور که خود این روشنفکر دینی مصر می گوید عناصر سازنده تفکر او عناصر موجود در واقعیت و فضای مصر آن روزگار بوده است و آثار اسلام گرایانی چون سید قطب ، عباس محمود عقاد ،طه حسین در زندگی او اثرات بسیار زیادی داشته اند؛ همچنین از آنجا که حامد در جامعه ای زندگی می کرده که تفکرات اشعری در آن حاکم بوده است اندیشه های معتزلی برای وی بسیار شیرین به نظر آمده است، علاوه بر این تفکرات اسلامی - لیبرالیستی در اندیشه وی تاثیر چشمگیری داشته و همچنین دکتر حسن حنفی استاد وی تاثیرات شگرفی بر اندیشه وی گذاشته است . کار ابوزید در حقیقت ادامه سنت الازهر به شمار می رود و جرء سلسله ای است که محمد عبده، امین خولی، شکری عیاد و حسن البنا در آن قرار دارند . علاوه بر این تاثیرات آثار ایزوتسو نویسنده و متفکر ژاپنی در اندیشه ابوزید مشهود است ومی توان گفت که به نوعی هرمونوتیک ابوزید متاثر از آثار این اندیشمند ژاپنی می باشد.حامد سعی می کند که علوم قرآنی را با قرائتی نقدی مورد مطالعه قرار دهد تا مفهوم و معنائی برای متن قرآن پیدا کند وی کوشش برای یافتن معنای متن را تلاشی از درون میراث اسلامی می داند. حامد دارای آثار متعددی است که در این مقال سعی می کنیم مهمترین آثار وی را ذکر کنیم. از مهمترین کتاب های حامد ابوزید "مفهوم النص" است که بنیادی ترین آرای قرانی وی را می توان در همین کتاب یافت، وی در همین کتاب کوشیده است مباحث رایج علوم قرانی را از منظری تازه و با نگرش و ذهنیت امروزی ببیند. مفهوم النص خواننده را به دقت و تامل و بازنگری در اندیشه پیشینیان فرا می خواند و رهیافت او در این کتاب اعتزالی نوین است که در فضای کشورهای اسلامی مهمترین راه شناخت وحی را بهره گیری دوباره از تفکر عقلانی در پرتوی دانش جدید بشری می داند. کتاب دیگر ابو زید "نقد گفتمان دینی" نام دارد که به بررسی جریان های مختلف اسلامی مصر می پردازد؛ سوال اصلی او در این کتاب این است که چرا هرگاه پدیده های دینی در هر شکل مورد نقد قرار می گیرند در فرهنگ اسلامی جدید و معاصر با چالش روبرو می شوند. کتاب "الاتجاح العقلی فی التفسیر" وی هم بیشتر به مباحث زبان شناسی می پردازد و قسمت اعظم آن پایان نامه کارشناسی ارشد وی است. کتاب "الامام الشافعی و تاسیس الاید لوجیه الوسطیه" ابوزید از کتاب های مهم او می باشد که بیشتر آرای امام شافعی را بررسی می کند و بحث عربی بودن قرآن را مطرح می سازد .




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 415]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن