تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان خود را به نرمگويى و سلام كردن عادت ده، تا دوستانت زياد و دشمنانت كم شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815170647




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موسيقي پژوه: تمدن شيعي، هنر اسلامي را گسترش داد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: موسيقي پژوه: تمدن شيعي، هنر اسلامي را گسترش داد
تهران - كارشناس موسيقي معتقد است ادبيات، شعر و موسيقي اسلامي بعد از نهادينه شدن تمدن شيعي در ايران و گسترش آن، در كشورهاي همجوار رواج يافت.


به گزارش خبرنگار معارف ايرنا از حوزه هنري، "هوشنگ جاويد" عصر دوشنبه در آخرين دور نشست هاي تخصصي همايش ملي هنر و تمدن شيعي با بررسي شعرهاي شاعران اهل سنت تركمن، تاجيك و ايراني كه تحت تاثير فرهنگ شيعي بوده است، گفت: هنرمندان اهل سنت تركمن از روي اشعار و موسيقي‌هايي كه شيعيان براي منقبت خواني اهل بيت (ع) خلق مي كردند دستورهاي موسيقايي نوشته و شعر گفته اند.

وي با بيان اينكه تا رواج تشيع در ايران قالب دوبيتي شناخته نشده بود، اضافه كرد: وقتي مي بينيم در ادبيات تاجيك و تركمن كه اهل سنت هستند، دوبيتي هايي در منقبت اهل بيت سروده و خوانده مي شود، اين مساله نشان مي دهد كه گسترش ادبيات اسلامي توسط شاعران شيعي انجام گرفته است.

جاويد كه درباره گسترش هنرهاي اسلامي توسط هنرمندان شيعي سخن مي گفت، با قرائت نمونه هايي از دوبيتي هاي شاعران اهل سنت تركمن و تاجيك، گفت: نقش تفكرات و آموزه هاي شيعي در اشعار اين شاعران به خوبي مشهود است و حتي در بين اهل سنت دوبيتي هاي حسيني و دوبيتي هاي كربلايي سروده و خوانده مي شود كه كمتر كسي از آن ها خبر دارد.

وي در ادامه گفت: شيوه هاي آوازي تمدن شيعي ايراني به كشورهاي همجوار اهل سنت رفته است در حالي كه تاثير پذيري اين كشورها از موسيقي هنرمندان ديگر كشورهاي اهل سنت كمتر بوده است.

جاويد كه معتقد است 172 آيين موسيقايي شيعي را در ايران يافته است، افزود: اگر اين تعداد را ضرب در روايت سوگواري سه استان كشورمان كنيم، عدد شگفت انگيزي مي شود كه اين ها مجموعه گونه هاي موسيقايي سوگواري در ايران است.

اين پژوهشگر سپس به ابعاد گوناگون هنرهاي ويژه سوگواري در فرهنگ شيعه پرداخت و گفت: ادبيات سوگواري، معماري سوگواري، انواع نمايش هاي سوگواري، آشپزي ويژه سوگواري و پختن حلويات، دوختن لباس هاي ويژه سوگواري كه هر كدام اين ها دسته بندي ها و ابعاد بسيار زيادي دارند تنها بخشي از هنرهاي شيعي ما محسوب مي شوند.

نخستين همايش ملي هنر و تمدن شيعي به همت پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامي و با همكاري معاونت پژوهش و آموزش حوزه هنري عصر روز گذشته در تالار سوره حوزه هنري به كار خود پايان داد.

فراهنگ**1003**1588

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80105883

سه|ا|شنبه|ا|12|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 264]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن