تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تكميل روزه به پرداخت زكاة يعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و آل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815347224




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تقديم به همه ي باباهايِ كارگرِ دنيا / نان حلال كارگري


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: تقديم به همه ي باباهايِ كارگرِ دنيا / نان حلال كارگري
وقتي نان حلال كارگري بازوانم را نيرومند و وجودم را قوي و زندگيم را سالم ساخت.


به گزارش

گروه استانهاي

باشگاه خبرنگاران، فرزندم درست زندگي كن، پاك زندگي كن، در مقابل اژدهاي خشمگين زندگي نيرومند باش ، با مشكلات بجنگ قبل از اينكه مشكلات با تو بجنگند.

فرزندم خوب زندگي كن كه هيچ چيز بهتر از خوب زندگي كردن نيست!

اينها را پدرم مي گويد ، پدرم كارگر است ، كارگر روزهايِ سخت ، روزهاي طوفانيِ مشكلات ، روزهايِ تلخ ديروز !

پدرم ديرزمانيست كه ديگر ناي كار كردن ندارد ، بيمار است ، بيمار روزهايِ جواني ، بيمار ساعت هاي خوشِ ديروز.

پدرم ديگر مثل ديروز ، شاد نمي خندد ، خنده هايش گرفته است ، آنقدر گرفته كه گاهي فكر مي كنم مي خواهد گريه كند.

پدرم كارگر است ، كارگر روزهايِ دردناك ديروز ، روزهاي گذشته يِ امروز ، روزهايِ نيامده يِ فردا.

پدرم دستش درد مي كند ، شانه اش بي حس است ، مچ پايش مي سوزد و گاهي درد توي سرش تير مي كشد.

پدرم مي خواهد ، باز كار كند ، زير آفتاب سوزان ، عرق ريزان!!! توي طوفان گرد و خاك ، اشك ريزان !!! ، زير باران و برف و تگرك ، آبريزان!!!

پدرم كارگر است ،كارگرِ نيرومند ديروز ، كارگرِ قهرمانِ فردا ، كارگرِ شجاع فرداهاي فردا.

پدرم تكيه گاه من است ، دلخوشي هميشگيست!

چهراش نوراني و دوست داشتني ، معرفتش وصف نشدني ، كارش مثال زدنيست!

الهي:

سايه اش هميشه بر سرم ، وجودش در برم ، شاديش بر قرار ، عمرش پايدار

***

از هنگامي كه آدمي بر كره زمين پديد آمد، براي رفع نيازهاي خود نيازمند كوشش بود.

زندگي انسان بر محور كار مي‌گردد و كار، تلاش انسان جهت حصول به هدف معين است. كليد گشايش هر استعدادي در درون انسان كار است. كار بزرگ ‌ترين و شايد زيربنايي‌ترين بخش زندگي انساني است. چرا كه از كار مي‌توان به جوهره دروني افراد پي برد و وقتي اين جوهره‌هاي دروني‌ آشكار شوند و استعدادهاي بالقوه به منصه ظهور برسند مي‌توان به وجود جامعه‌اي پويا اميدوار بود.

مكاتب كوناگون بشري ديدگاه‌هاي مختلفي درباره كار داشته‌اند. در انديشه يونان باستان از آنجا كه كار به بردگان اختصاص داشت فعاليتي تحقيرآميز و پست شمرده مي‌شد و اين ديدگاه در آثار فلاسفه يونان نيز وجود دارد.

بتدريج در قرون وسطا وحاكميت كليسا بر اروپا تشويق به انجام كار براي كسب درآمد به وجود آمد. با گذشت زمان در دوران رنسانس و شكل‌گيري عقايد جديد درباره‌ انسان و دين و دنيا‌، كار جايگاه و اصالت ‌خاصي يافت.

در جهان‌بيني اسلامي‌، كار مفهوم ويژه‌اي ‌دارد و آثار آن تمام‌ صحنه هستي را مي‌گيرد و دنيا و آخرت‌ را به هم گره مي‌زند‌.

در فرهنگ غني اسلامي ما، سلوك الهي داراي دو بخش است: بخش مادي و بخش معنوي، بخش ماديش كار است و بخش معنويش نماز، و از اينجا مي‌توان به اهميت كار در جامعه اسلامي پي برد.

كارگر از نظر قانون كار، كسي است كه به هر عنوان در مقابل دريافت حق‌السعي، اعم از مزد، حقوق، سهم سود و ساير مزايا به درخواست كارفرما كار مي‌كند.

طبقه كارگر يك طبقه اجتماعي است و از افرادي تشكيل مي‌شود كه در مشاغلي كار مي‌كنند كه نياز به قدرت بدني و كار دستي دارد. كارگر از ديدگاه اسلام بسيار محترم و ارزشمند است.

كارگران شريف‌ترين انسان هاي اجتماع هستند، بطوري كه رسول گرامي اسلام(ص) و اميرالمؤمنين ‌علي(ع) و ساير امامان معصوم(ع) از كار كردن‌ به عنوان عملي د نيوي و اخروي كه داراي اجر و ثواب بسيار است ياد نموده و نسبت به آن توصيه‌هاي بسيار شده كرده‌اند.

در اين آموزه‌ها، به كارگري كه براي اداره زندگي خانواده‌اش سعي و تلاش مي‌كند عنوان «جهاد كننده در راه خدا اطلاق شده است.» امامان و پيشوايان دين(ع) در سخن و در عمل به مسئله كار و اشتغال تأكيد داشته و از بيكاري به شدت دوري كرده‌اند.

كار در روايات و احاديث

در روايات آمده است: كسي كه به كار و تلاش مشغول است، از كسي كه كار را رها كرده و به عبادت خدا مشغول است اجر و پاداشي فزون‌تر دارد. و نيز در روايات است كه دعاي بيكار هر چند عابد باشد مستجاب نمي‌شود. همچنين آمده است كه پيامبر اكرم(ص) كارهاي خانه را انجام مي‌داد و در احاديث ذكر شده است كه امام صادق(ع) فرمود: هر آنكس كه جامه خود را بدوزد و نعلينش را وصله زند وكالاي مورد نياز خانه را خود حمل كند از تكبر ايمن باشد.

رسول اكرم (ص) در جايي ديگر فرمودند:« خداوند آن كارگري را دوست دارد كه چون كاري به وي محول شود آن را نيكو انجام دهد»
كارگر دركلام رهبر معظم انقلاب اسلامي
من به كارگران سفارش مي كنم درهر بخشي و درهرجايي مشغول هستند ، اين روزها را روز كار بدانند ، اين دوران را دوران جدي تلقي كنند و كار راهم عبادت بدانند . اين كاري كه شما براي توسعه و پيشرفت كشور مي كنيد يك عبادت قطعي است . به مسئولان هم سفارش مي كنم كه پاس طبقات كارگر و محروم ومستضعف و اين مردم مومن را بدارند. كارگران قدر خود رابشناسند و بفهمند كه وجود آن ها چه قدر درسرنوشت يك ملت موثراست .
پيدايش روز كارگر:
دراول ماه مه 1886 ميلادي ، پليس شيكاگو با حمله به تظاهرات گسترده كارگران ، كه براي هشت ساعت كار درروز و حق تشكيل اتحاديه هاي كارگري برپاشده بود ، آنان رابه خاك و خون كشيدند . چند روز بعد از اين واقعه دادگاه چند تن از رهبران كارگران را محاكمه و به مرگ محكوم كرد . يكي از رهبران كارگران اعتصابي ، پس از اعلام راي ، دربرابر دادگاه چنين گفت : كارگران اين كه دريافته اند كه مي توانند با اتحاد و همبستگي ، و مبارزه جمعي مشكلات خود فائق آيند. آنان مي دانند كه چه قدرت عظيمي در اتحاد ايشان نهفته است ، به همين علت است كه كارفرمايان با تمام توان مي كوشند تا اتحاد كارگران را بشكنند، وميتينگ كارگران رابه خاك و خون بكشانند، ماكارگران گردهم آمديم تا اندكي از حقوق خود را باز پس بگيريم ، اما اكنون از دادگاه و زندان سردرآورده ايم . آيا اين است معناي برابري و عدالت درجامعه ما ؟ امروز اگر صداي حق طلبانه مارا با گلوله خفه مي كنيد ، مطمئن باشيد كه اين صداها از اين پس خاموش شدني نيست ، بلكه هرروز طنين آن رساتر خواهد شد. رهبران كارگران شيكاگو به دست مستكبران جان باختند ، اما حقانيت گفته هايشان به تدريج برهمگان مسلم شد. درسال 1889 ميلادي كنگره بين المللي كارگران درپاريس ، به پيشنهاد نماينده كارگران امريكا ، روز اول ماه مه را به عنوان روز جهاني كارگر برگزيدند و درپي آن دربسياري از كشورهاي دنيا ، كارگران ، با پرپايي اعتصاب و تظاهرات گسترده اين روز را گرامي مي دارند.
كار و اهميت آن در جوامع بشري
در فرهنگ غني اسلامي ما، سلوك الهي داراي دو بخش است بخش مادي و بخش معنوي، بخش مادي آن كار است و بخش معنوي آن نماز و از اينجا مي توان به اهميت كار در جامعه اسلامي پي برد چرا كه از كار مي توان دنيا و زندگي دنيوي را آباد كرد و با نماز به آخرت خود رسيدگي كرد كار هم كفو همه مسائل معنوي است كه براي يك انسان مسلمان سفارش شده است.
كارگر و حقوق او
كارگر از نظر قانون كار كسي است كه به هر عنوان در مقابل دريافت حق السعي، اعم از مزد، حقوق، سهم سود و ساير مزايا به در خواست كارفرما كار مي كند.
كارگر در ديدگاه اسلام بسيار محترم و ارزشمند است، بطوري كه رسول گرامي اسلام (ص) و امير المومنين (ع) و ساير امامان معصوم (ع) از كار و كارگر تجليل كرده و خود نيز كار ميكردند و خود را كارگر مي دانستند، و در تاريخ منقول است كه حضرت علي (ع) باغهاي ديگران را آبياري ميكرد ودر ازاي آنها دستمزد ميگرفت.
و چون چنين است در معارف و احكام اسلامي، حقوق براي كارگر معين شده و نسبت به اجراي دقيق آن تأكيد بسيار شده است، تا جايي كه امام سجاد (ع) در رساله حقوق خود مي فرمايد:
«حق زير دستان بر تو آن است كه بداني ضعف آنها و قدرت تو (از نظر مالي، بدني و فكري) دليل تسلط تو بر آنها شده است. پس بايد با آنها به عدالت رفتار كني و مانند پدري مهربان براي آنها باشي، از ناداني و جهل و اشتباه آنها در گذري و در عقوبت آنها تعجيل نكني و بر اين كار فرمايي كه خدا به تو داده است سپاسگذار باشي»
و در سخني ديگر از اذيت و آزار كردن نسبت به كارگران نهي فرموده است و صريحاً دستور مراعات حق آنها را صادر كرده، مي فرمايد:
«حق كسي كه كارهاي (خانه، مغازه، كارگاه، كارخانه) تو را انجام ميدهد، آن است كه بداني او را خدا خلق كرده و در حقيقت از پدر و مادر تو است(آدم و حوا) تو مالك و خالق او نيستي و روزي او نيز در دست تو نيست. پس به او نيكي كن و آزارش مده.»
پيامبر اكرم (ع) فرمود:
«حق كارگر بر كارفرما آن است كه لباس و غذاي خوب به او بدهد، بيش از حد طاقت او را به كار وا ندارد.»
شخصي نزد رسول خدا (ص) آمد و گفت: تا چه مقدار اشتباهات و نافرمانيهاي كارگر را مورد عفو قرار دهيم؟ حضرت پس از مدتي سكوت فرمودند: «روزي هفتاد مرتبه از او درگذر.» و نيز فرمود: «همه شما نسبت به زير دستان و كارگزاران خود مسئول هستيد.»
قبول كار و مسئوليت لازمه زندگي شرافتمندانه در اجتماع بشري و بخشي بزرگ و مهم در زندگي انسان است چرا كه از كار مي توان به جوهره دروني افراد پي برد و وقتي اين گوهر گرانبها آشكار شود و استعدادهاي بالقوه به منصه ظهور برسد مي توان به خودكفايي كامل دست يافت.

اينك در سالي كه به تدبير رهبر فرزانه و حكيم به نام توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني نامگذاري شده است، مسئوليت سنگين تحقق آرمان هاي والاي انقلاب اسلامي و منويات معظم له در عرصه هاي پيشرفت ، توليد و نوآوري بر دوش كارگران پرتلاش وسرافرازي است كه خدمت را عجين با خلاقيت نموده و براي ساختن ايراني آباد و شكوهمند، از هيچ تلاشي دريغ نمي ورزند.

در پايان در مورد كارگر و جايگاهش همين بس كه مي گويند: عشق را در دفتر نقاشي دختر بچه اي ديدم كه خورشيد را تيره كشيده بود تا پدر كارگرش زير آفتاب نسوزد.

شنبه|ا|9|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن