تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زِنا، شش پيامد دارد: سه در دنيا و سه در آخرت. سه پيامد دنيايى‏اش اين است كه: ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812885820




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شفيع آقامحمديان تاكيد كرد: سينماي مستند مهجور است


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: شفيع آقامحمديان تاكيد كرد: سينماي مستند مهجور است
صداو سيما حتي هزينه توليد بعضي فيلمهاي مستند را پرداخت نمي‌كند/ سينما فلسطين به نمايش آثارمستند اختصاص پيدا مي‌كند/ احتمال دارد حمايت از فيلمسازان اولي به بنياد سينمايي فارابي محول شود.


ايلنا: شفيع آقامحمديان معتقد است سينماي مستند عليرغم فعاليت‌‌هايي كه انجام شده همچنان مهجور است و بايد همه تلاش ما‌، هنرمندان و اهالي رسانه در ابتداي امر اين باشد كه مهجوريت سينماي مستندرا از بين ببريم.

به گزارش خبرنگار ايلنا، شفيع آقامحمديان(مديرعامل مركز گسترش سينماي مستندو تجربي) در اولين نشست خود در سال جديد كه فقط با حضور خبرنگاران برگزار شد؛ با اشاره به فعاليت‌هاي صورت گرفته در سال 90 گفت: سال 90 براي ما سال سخت و پركاري بود. برگزاري جشنواره‌هاي ميلاد سرخ‌، آويني، رضوي، سينما حقيقت و حمايت از جشنواره‌هاي فيلم‌هاي صنعتي‌، پروين اعتصامي و شركت فيلم‌ها در جشنواره فيلم فجر از مهمترين برنامه‌هاي سال 90 بود.

وي ادامه داد: در عرصه توليد نيز پيش از 200 فيلم توليد شده كه از اين 200 فيلم 25 فيلم مستند بلند است كه بخشي از آنها در جشنوره فيلم فجر نيز به نمايش درآمده است.

آقامحمديان با اشاره به نمايش فيلم كوتاه مستند در سينما سپيده و همچنين عرضه فيلم‌ها در شبكه نمايش خانگي گفت: نمايش فيلم‌ها در سينما سپيده عليرغم بعضي جوسازي‌ها بسيار خوب و موفق بود و هدفي كه ما داشتيم اين بود كه يك بستر سازي فرهنگي صورت بگيرد. به دنبال اين امر شش فيلم نيز وارد شبكه نمايش خانگي شد و در آينده نيز دو اثر ديگر وارد شبكه ‌مي‌شود.

مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي با اشاره به همكاري با شبكه مستند صداوسيما گفت‌: تاكنون 8 اثر از مركز در دو بخش از اين شبكه پخش شده است همچنين به دنبال آن هستيم كه يك برنامه 26 قسمتي پيرامون شبكه مستند ساخته شود.

شفيع آقامحمديان ادامه داد: ما زماني كه ما با صداوسيما وارد مذاكره شديم انتظار داريم كه اين سازمان حداقل هزينه فيلم‌ها را بدهد اما اين كار را نمي‌كند و حتي هزينه بعضي فيلم‌ها نيز پرداخت نمي‌شود و ما تعدادي از فيلم‌ها را به رايگان به آنها ‌مي‌دهيم‌.

وي با اشاره به انتشار پنج كتاب در حوزه مستند كه حضور فعال در عرصه بين‌الملل دارد؛ افزود: در سال 90‌، 4 فيلم از ما در 4 جشنواره بين المللي پذيرفته شده است و قرار است 4 فيلم نيز در بازار كمپ به نمايش درآيد.

وي ادامه داد: در سال 91‌،‌ 3 جشنواره افق نو كه به آثار مستند سياسي در دو بخش ملي و بين‌الملل اختصاص دارد برگزار ‌مي‌شود‌. همچنين جشنواره فيلم‌هاي رضوي و جشنواره سينماي حقيقت نيز برگزار ‌مي‌شود.

آقا محمديان درباره وضعيت مركز گسترش در ساختار جديد سازمان سينمايي گفت: در حال بررسي موضوع هستيم تا ببينيم مركز در ساختار جديد چه شكلي داشته باشد و به همين دليل قصد داريم همايشي را در شهريورماه در جزيره ابوموسي با حضور كارشناسان و مستندسازان برگزار كنيم و به يك تعريف جديدي از مركز برسيم.

وي ادامه داد: در ساختار جديد به دنبال اين هستيم كه آيا همچنان از فيلمسازان فيلم اولي حمايت بكنيم و يا اينكه اين حمايت از فيلمسازان حرفه‌اي نيز بايد باشد.
زيرا در ساختار جديد وظايف مركز افزايش پيدا كرده و توجه به سينماي مستند بسيار جدي شده است لذا امكان دارد حمايت از فيلم‌هاي اول را به بنياد سينمايي فارابي واگذار كنيم البته در اين امر هنوز به قطعيت نرسيده ايم.

شفيع آقامحمديان افزود: پيشنهاد ما اين بود كه اسم مركز به بنيادسينماي مستند سهروردي تغيير نام پيداكند اما ‌مي‌دانيم كه با عوض كردن اسم به تنها تغييري صورت نمي گيرد‌.

وي با اشاره به اكران فيلم‌هاي مستند در سال 90 گفت: امسال براساس توافقات صورت گرفته سينما فلسطين در اختيار مركز قرار خواهد گرفت و كل درآمد سينما نيز دراختيار مركز قرار ‌مي‌گيرد و موافقت لازم با آموزش و پرورش تا 95 درصد صورت گرفته است.

وي با اشاره به اينكه رسانه‌ها نقش مهمي در گسترش سينماي مستند و ديدن فيلم مستند دارند، گفت:‌ سينماي مستند مهجور است و همه ما بايد تلاش كنيم كه از اين مهجوريت خارج شوند امروز بحث سينماي سياسي مطرح است در حالي كه به نظر من بيش از اين آنچه مطرح بود فقط سينماي شبه سياسي بوده است و ما امروز بايد در ابتدا به يك تعريف درست از سينماي سياسي برسيم.

وي ادامه داد: هر هنرمندي كه منصفانه درباره مسايل سياسي تحقيق كند و فيلم بسازد؛ ما از آن استقبال ‌مي‌كنيم.

وي درباره تحريم جشنواره فيلم مستند از سوي كشورهاي خارجي و بعضي مستندسازان داخل گفت: عليرغم تحريم جشنواره توسط كشورهاي خارجي اين جشنوره خوب برگزار شد. جشنواره سينماي مستند براي مستندسازان است و براي من نيست من شايد 6 ماه و يا دو سال ديگر در اين مسووليت باشيم اما جشنواره سينماي مستند مهم است.

وي ادامه داد: تاثيرگذاري فرهنگي بايد به مرور اتفاق بيفتد. سالها جشنواره‌هاي خارجي ما را به اين سمت سوق داده‌اند كه فيلم‌هاي جشنواره‌اي بسازيم. امروز وجود انبوه شبكه‌هاي ماهواره‌اي دليلي بر مظلوميت ما در حوزه فرهنگ است.

شفيع آقامحمديان از آموزش در حوزه سينماي مستند خبر داد و افزود: به زودي دوره آموزش سينماي پرتره با حضور كارشناسان خارجي برگزار ‌مي‌شود.
پايان پيام

دوشنبه|ا|4|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن