تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):معناى گفته كسى كه بسم اللّه‏ مى‏گويد، يعنى نشانى از نشانه‏هاى خداوند را بر خود مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815550910




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در بازديد خبرنگاران اعلام شد:ساختمان كتابخانه ملي در برابر زلزله 9 ريشتري مقاوم است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در بازديد خبرنگاران اعلام شد:ساختمان كتابخانه ملي در برابر زلزله 9 ريشتري مقاوم است
ساختمان كتابخانه ملي در برابر زلزله 9 ريشتري مقاوم است
به گفته راهنماي گروه‌هاي بازديدكننده از كتابخانه ملي ايران، ساختمان اين كتابخانه در مقابل زلزله 9 ريشتري و حوادث غيرمترقبه ديگر از قبيل آتش‌سوزي كاملاً مقاوم است.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز دوشنبه 28 ارديبهشت خبرنگاران تعدادي از رسانه‌هاي گروهي ضمن بازديد از بخش‌هاي مختلف سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، از نزديك با فعاليت‌هاي اين سازمان آشنا شدند.

در اين برنامه مهري عطري كارشناس كتابداري و راهنماي گروه‌هاي بازديدكننده از كتابخانه ملي ايران، توضيحات جامعي درباره بخش‌هاي مختلف اين سازمان ارائه كرد كه خلاصه اطلاعات ارائه شده، به شرح زير است:

كتابخانه ملي ايران در سال 1316 تاسيس شده و وظيفه‌اش حفظ و صيانت و نگهداري از ميراث مكتوب كشور است. بر اساس قانون واسپاري مصوب مجلس، تمامي ناشران كشور موظف‌اند يك نسخه از آثار منتشره خود را به كتابخانه ملي ايران بدهند.

مقاومت كتابخانه ملي در برابر زلزله 9 ريشتري

كلنگ ساختمان جديد كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران كه تركيبي است از معماري قديم و جديد ايراني سال 1375 به زمين خورد. اين ساختمان كه در تپه‌هاي عباس‌آباد تهران واقع شده، اسفند 1383 در 8 طبقه افتتاح شد. اين ساختمان در مقابل زلزله 9 ريشتري و حوادث غيرمترقبه ديگري از قبيل آتش‌سوزي كاملاً مقاوم است.

11 تالار مطالعه كتابخانه ملي ايران در 3 طبقه بنا شده‌اند و نزديك به 6 ميليون منبع را در خود جاي داده‌اند و از اين نظر كتابخانه ملي ايران جاپگاه ششم را در جهان دارد.

همچنين 75 هزار نسخه خطي در مخازن اين كتابخانه نگهداري مي‌شوند. 33 هزار و 700 جلد از اين نسخه‌هاي خطي از طريق اهدا به كتابخانه ملي ايران رسيده است.

تعطيلي تنها در 3 روز سال

كتابخانه ملي ايران چندي است به صورت شبانه‌روزي درآمده و از اين نظر هم سومين كتابخانه ملي دنياست كه خدمات خود را به صورت 24 ساعته به مراجعانش ارائه مي‌كند.

كتابخانه ملي ايران تنها در 3 روز سال به صورت رسمي تعطيل است؛ 21 رمضان، روز عاشورا و اول فروردين.

نگهداري از قرآن 600 ميليون توماني در مخزن ويژه

قديمي‌ترين نسخه خطي موجود در اين سازمان «ذكرالمعارف و عنوان المعارف» است كه تاريخ كتابت آن به 1013 سال پيش (420 هجري قمري) برمي‌گردد. اين نسخه خطي درباره زندگي پيامبر اسلام (ص) و جنگ‌هاي اوست.

«الخلاص» دومين كتاب قديمي موجود در مخازن كتابخانه ملي ايران است كه 957 سال پيش كتابت شده است. يك نسخه ديگر از اين كتاب در كتابخانه ملي پاريس نگهداري مي‌شود.

گرانبهاترين كتاب موجود در مخازن كتابخانه ملي ايران قرآني است به خط زين‌العابدين قزويني كه كتابت و خوشنويسي آن 12 سال به طول انجاميده اتس. براي تذهيب اين نسخه نفيس از قرآن كريم 4 كيلو طلا و جواهر به كار رفته است. كتابخانه ملي ايران براي نگهداري از اين قرآن رقمي بالغ بر 600 ميليون تومان به دارنده آن پرداخت كرده است.

خدمات رايگان كتابخانه ملي براي كودكان و نوجوانان

در بخش كودكان و نوجوانان كتابخانه ملي ايران هم 130 هزار جلد كتاب وجود دارد كه بدون نياز به عضويت قابل ارائه به مخاطبان اين گروه سني است. سال گذشته 20 جلسه شاهنامه‌خواني براي كودكان و نوجوان در اين بخش برگزار شده است.

كتابخانه ملي ايران داراي 3 سالن همايش‌ است كه گنجايش دو سالن كوچك آن 80 و 120 نفر است. سالن يوسف شريعت‌زاده رضوي (نام يكي از معماران ساختمان كتابخانه ملي ايران) بزرگترين تالار همايش اين سازمان است و 500 نفر گنجايش دارد.

تحويل كتاب به مخاطب با دستگاه «كتاب‌بر» 2700 متري

در بخش ايرانشناسي و اسلام‌شناسي كتابخانه ملي ايران 60 هزار جلد كتاب در موضوعات مورد اشاره نگهداري مي‌شود. با توجه به وسعت تالارهاي مطالعه اين بخش، كتاب‌هاي كه درخواست مي‌شود، با استفاده از يك دستگاه «كتاب بر» تنها با فشار دادن رمز درخواست كننده، به دست او مي‌رسد.

ريل اين دستگاه «كتاب بر» 2700 متر طول دارد و در 42 ايستگاه توقف مي‌كند، سوئيسي است و توسط يك شركت آلماني در كتابخانه ملي نصب شده است اما خدمات پشتيباني آن را متخصصان ايراني بر عهده دارند.

خدمات كتابخانه ملي به 145 عضو نابينا و كم‌بينا

در بخش نابينايان كتابخانه ملي ايران، خدمات مربوط به اين دسته از 145 مراجه كننده با استفاده از 13 هزار نوار كاست (كتاب گويا)، 600 عنوان كتااب بريل و 300 عنوان لوح فشرده ارئه مي‌شود.

در اين بخش 2 دستگاه «بهديد» نيز خدمات مربوطه را به كم‌بينايان ارائه مي‌كند. اين دستگاه‌ها قادر است نوشته‌ها را تا 40 برابر بزرگتر از اندازه واقعي نشان دهد.

قرار بود در اين برنامه اسحاق صلاحي رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران هم حضور داشته باشد كه به دليل جلسه كميته ملي حافظه جهاني، جلسه وي با خبرنگاران لغو شد.

© 2003 Mehr News Agency .

دوشنبه|ا|28|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن