تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس براى خدا دانش بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805552217




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بمناسبت هفته ی بزرگداشت خواجه نصیر - «رصدخانه ی مراغه»


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بمناسبت هفته ی بزرگداشت خواجه نصیر«رصدخانه ی مراغه»نام مراغه همیشه با نام یكی از بزرگترین مراكز پژوهشی نجومی یعنی رصدخانه خواجه نصیرطوسی همراه است. این رصد خانه که بزرگترین رصدخانه جهان در دوره قبل از اختراع تلسکوپ بوده است، در زمانی که مراغه پایتخت هلاکو خان مغول بود، ساخته شده است. از این مجموعه امروزه جز ویرانه ای به جا نمانده است.
رصدخانه
منجمین اسلامی در حال استفاده از ابزارهای مختلف رصدی هستند.شعر:زیک سو رصدخانه ی مختصر / نمودند نزدیکی آن مقردرو پانزده اهل علم گزین / شدند از پی خدمت تقی الدینپس آنگه به ترصید هر یک ازآن / بشد پنج تا فاضل نکته دان طبق نوشته تاریخی درسال657 ساختمان آن به دستورهلاكو و همت خواجه نصیرالدین طوسی بنا شده است و درساختمان و درتشكیل آن شخصیت هایی چون علامه قطب الدین شیرازی، فخرالدین مراغی، محی الدین مغربی، علی بن محمود نجم الدین الاسـطرلابی و... شركت داشته اند .
رصدخانه
موقعیت شهر مراغه در ایران بنای رصـدخانه ، 15سال سال طول كشید . به امر هلاكو  كتب واسباب وآلات علمی ونجومی بسیاركه از فتح بغداد بدست آورده بود درآنجا متـمركز گردید . این مجموعه تا سال 703 هجری آباد بوده، لیـكن پس از آن بر اثر زلزله های سخت ، بی توجهی حكام رو به ویرانی رفت. و درحال حاضر آثاری از بناهای متعلق به آن باقی مانده است. این بنا تا زمان سلطان محمّد خدابنده مشغول به كار بوده است و ویرانی آن بطور كامل و دقیق هنوز مشخص نشده است كه در چه سالی بوده است ولی در نوشته های حمدالله مستوفی در سال 720 به ویران بودن آن اشاره شده است. رصدخانه چیست؟امروزه واژه ی رصد خانه به معنای ساختمانی است که دارای یک گنبد بزرگ می باشد، و درون این گنبد یک تلسکوپ برای مشاهده ی آسمان قرار گرفته است. ولی در گذشته، رصدخانه به هیچ وجه به این معنا نبود، زیرا در آن زمان تلسکوپی وجود نداشت. بلکه رصد خانه محوته ای بوده است که ابزارهای مختلف رصد و اندازه گیری زوایای آسمانی در آنجا نصب شده است. این ابزارآلات معمولا اندازه های مختلفی دارند و روی یک سکو قرار گرفته اند.
رصدخانه
طرحی از یک رصدخانه ی باستانی در چینبتازگی ساخته شدن یک گنبد محافظ بر روی بقایای بجامانده از رصدخانه، نمای آن را شبیه رصدخانه های امروزی کرده است.
رصدخانه
گنبدی که بتازگی برای محافظت از آثار بجامانده از رصدخانه، ساخته شده است.
رصدخانه
آثار بجامانده از رصدخانه
رصدخانه

رصدخانه
 رصدخانه مراغه 167 سال پیش از احداث رصدخانه سمرقند ساخته شد و یكی از معتبرترین رصدخانه های جهان بوده است. زیج معروف ایلخانی حاصل فعالیت های این رصدخانه است. در آن زمان بفرمان قوبیلای قآن امپراطور چین و برادر هلاکو خان کارشناسانی برای آموزش و الگو برداری از رصدخانه مراغه به این شهر آمده، پس از مراجعت به چین رصدخانه ای به تقلید از رصدخانه مراغه ساختند. علاوه بر رصدخانه چین همچنین رصدخانه های سمرقند، استانبول وهند از روی رصدخانه مراغه ساخته شده اند.
رصدخانه
یک تکه کاشی بجامانده از نمای ساختمانتپه‌ای كه رصدخانه در آن واقع شده است به طول 510 و عرض تقریبی217 متر و به ارتفاع 110 متر می باشد كه در شمال غرب شهر مراغه واقع شده است. كه قسمتهای مختلف رصدخانه بر روی آن واقع شده است این بخشها عبارتند: از برج مركزی رصدخانه – واحدهای مدور پنجگانه – كتابخانه. بخشهای مختلف رصدخانه مراغه:1- برج مركزی رصدخانه و واحدهای نجومی وابسته برج مذكور به قطر 22 متر دارای دیواری به ضخامت 80 سانتی متر می باشد . درباره ارتفاع برج اطلاعات زیادی در دست نیست . با توجه به طول (ربع جداری)  و قطر و ارتفاع برج باید بین 20تا 25 متر باشد .
رصدخانه
پایه های بجا مانده از برج مرکزی
رصدخانه

رصدخانه
بازسازی فرضی برج مرکزی
رصدخانه
نقشه ی برج2- مدرسه : جهت آموزش محققان جوان دررشته هایی مثل نجوم ، نورشناسی ، ریاضیات ، فیزیك و هندسه. در این مدرسـه دانشجویانی از چین هم تحصیل می كرده اند .  وهمچنین ابزار آلات دقیق نجومی در آن ساخته می شد.3 - كتابخانه منابع مختلف ، درباره عظمت این كتابخانه توصیف زیادی نموده و تعداد كتب موجوددرآن را تا400 هزار جلد نیز نوشته اند .
رصدخانه
نقشه ی کتابخانه4 - سرای استادان و پژوهشگرانمجموعه واحدهای یافته شده در سطح تپه رصدخانه مراغه17 واحد است.لازم به تذكر است كه رصد خانه مراغه بطور كلی از بین رفته است و اكنون در حال بازسازی است..  با استفاده از: www.ichodoc.ir www.heydarbaba.org تصاویر:http://www.maragheh.org  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 249]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن