واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: پاييز براي سينماي ايران در حالي آغاز شد که «آواز گنجشکها» نماينده سينماي ايران براي اسکار شد، خسرو سينايي نشان شواليهي لهستانيها را گرفت و در اواسط فصل پاييز سينماگران با رييس جمهور ديدار کردند و 24 آبان ماه سينما «جمهوري» در آتش سوخت. به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اولين روزهاي پاييز هيأت منتخب معرفي فيلم ايراني «آواز گنجشکها» را به نمايندگي از سينماي ايران به اسکار هشتادويکم معرفي کرد. اعضاءاين هيأت که باحضور فاطمه معتمدآريا و رسول صدرعاملي، عليرضا شجاعنوري، محمد سرير، محمد داودي، عزيزالله حاجيمشهدي، فرهاد توحيدي، محمد بزرگنيا و امير اسفندياري تشکيل شده بود پس از بحث و بررسي در خصوص فيلمهاي به نمايش درآمده، به جمع بندي نهايي رسيدند و آخرين ساخته مجيد مجيدي را به عنوان نماينده سينماي ايران به اسکار 2009 معرفي کردند. در همان روزها بود که از لهستان خبر رسيد که خسرو سينايي كارگردان سينماي ايران نشان شواليه كشور لهستان را براي ساخت فيلم «مرثيه گمشده» دريافت کرده است. خسرو سينايي پس از بازگشت در گفتوگويي با ايسنا گلايه کرد: «هميشه دلم ميسوزد كه چرا اول بايد ديگران كارهاي ما را كشف كنند و بعد خودمان به آن توجه كنيم.» فيلم سينمايي «مرثيه گمشده» كه در سال 62 توسط سينايي ساخته شده است، درباره آوارگان لهستاني است كه در سالهاي جنگ دوم جهاني از سيبري به ايران آورده شدهاند. سرانجام رييسجمهور در ديداري با كارگردانان و دستاندركاران سينما آنها را به مشاركت در ترسيم اهداف و آرمانهاي اجتماعي و فرهنگي كشور و شناسايي راههاي بهرهگيري حداكثري از ظرفيت سينما در مسير تحقق اين آرمانها فراخواند. دكتر محمود احمدينژاد در نشست صميمي با جمعي از كارگردانان سينماي كشور كه چهار ساعت به طول انجاميد، پس از شنيدن ديدگاهها، دغدغهها و پيشنهادهاي 23 نفر از كارگردانان با بيان اين كه داشتن هدف به انديشه و عمل انسان جهت ميدهد، تصريح كرد: امروز ذخيره ارزشمندي از سينماگران در كشور وجود دارد كه اگر جامعه آرماني ترسيم شود، همه ارادهها و همتها در كنار هم قرار ميگيرند و مكمل هم ميشوند و سينما در مسير حركت خود استحكام و محوريت مييابد. رييسجمهور افزود: بدون جامعه آرماني كار هنرمند معنا ندارد و مشكل مديريت سينما و فرهنگ اين است كه جامعه آرماني ترسيم نشده است. پس از يک ماه از ديدار کارگردانان با دکتر احمدي نژاد ، عسگرپور مديرعامل خانه سينما در نشستي با خبرنگاران اعلام کرد: طرحي براي ساختار مديريت سينما به رييس جمهور ارايه ميكنيم. او همچنين در اين نشست تاکيد کرد بر اينکه؛ صلاح سينماست كه از پتانسيل خانه سينما استفاده شود. و حکايت افزايش دستمزد بازيگران سينماي ايران که بازتابهاي مختلفي را به همراه داشت. منوچهر محمدي گفت: اگر انجمن بازيگران به افزايش غيرمنطقي دستمزدها عكسالعمل نشان ندهد، شوراي عالي تهيهكنندگان رأسا وارد ميدان ميشود. در جلسه شوراي عالي تهيهكنندگان با حضور اكثريت اعضاي اين شورا تشكيل شد، اعضاي اين شورا به بحث و گفتوگو راجع به مباحث و مسايل روز سينما و به ويژه افزايش بيرويه دستمزدها پرداختند و سخنگوي شوراي عالي تهيه کنندگان نسبت به افزايش دستمزد بازيگران واکنش نشان داد. در ادامه ي اين واکنش، داود رشيدي رييس انجمن بازيگران سينماي ايران گفت: شوراي عالي تهيهكنندگان بهتر بود قبل از آنكه اعتراضشان به دستمزد بازيگران را رسانهاي كند، با شوراي مركزي انجمن جلسهاي را برگزار ميكرد. اواسط فصل پاييز بود که کانون کارگردانان سينماي ايران متن بيانيه ي را پيرامون بنياد سينمايي فارابي صادر کردند. در بيانيهي اين تشكل صنفي كه نقطهنظراتشان را مطرح كردهاند، آمده بود:«كانون كارگردانان سينماي ايران در پي مراجعات و مطالبات مكرر اعضاي خود دربارهي رفتار و برخورد مديران بنياد سينمايي فارابي بر خود واجب ميداند دربارهي مديريت فعلي بنياد مذكور مواردي را اعلام نمايد. گرچه كانون كارگردانان معتقد است مديريت فعلي بنياد سينماي فارابي نتيجه بديهي نگرش كلان مديران سينمايي كشور است كه در زمان مقتضي به آن خواهيم پرداخت، ولي بنياد سينمايي فارابي كه همواره نهادي بوده جهت حمايت اصولي دولت از توليد در سينماي ايران و در دورههاي گذشته نيز كمابيش چنين رويكردي داشته، در دورهي مديريت فعلي خود و در سايه نگرش منفي ايشان به سينماي ايران و نيز به دليل منش تعجب برانگيز مسولان فعلي آن در تعامل غلط با سينماگران، به نهادي نه تنها بياثر و بيفايده كه حتا بنيادي ايستاده در برابر سينماي ملي ايران تغيير ماهيت داده است.» اين كانون در بخشي از بيانيهي خود مطرح كرده است: «مديرعامل فعلي بنياد فارابي كه بيهيچ سابقهاي در سينما چه در عرصهي مديريت و چه در عرصهي توليد، بيش از يك سال است ادارهي اين بنياد را با انتصاب از طرف دولت بهعهده گرفته در شيوهي مديريتي، با بسته نگاهداشتن درها به روي سينماگران، پرهيز از ديدار فردي و گروهي بيپاسخ گذاشتن عمدهي درخواستها و ارايهي ديدگاههايي كه آرمان «تعطيلي سينما» در آن جلوه ميكند، بنياد فارابي را از تنها نهاد رسمي نمايندهي دولت جهت حمايت از سينماي ملي ايران به نهادي تزئيني و مايهي نااميدي و آزردگي سينماگران تبديل كرده است.» آنها در بيانيهي خود تاکيد کردند: «كانون كارگردانان سينماي ايران ضمن ابراز نگراني از رفتار و سياستهاي در پيش گرفتهي مديران فعلي بنياد فارابي خواستار توجه و رسيدگي مديران ارشد فرهنگي به اين گونه رفتارها كه هدف و سياست غيراز تعطيلي سينما را در ذهن ندارند خواهان است.» شوراي عالي تهيهكنندگان سينما و اتحاديه ي تهيه کنندگان سينماي ايران هم در پي حمايت از بيانيهي كانون كارگردان سينماي ايران اطلاعيههايي را منتشر كردند. مناظرههاي چند قسمت جواد شمقدري مشاور هنري رييس جمهور و محمدمهدي عسگرپور مديرعامل خانه سينما با موضوع «مطالبات دولت از سينما و سينما از دولت» در سه برنامه تلويزيوني با هم به مناظره نشستند. سپس در دو برنامه سجادپور وصدرعاملي روبروي هم نشستند و دربارهي مسايل روز سينماي ايران به گفتوگو نشستند. اما 24 آبان ماه سينما «جمهوري» تهران در آتش سوخت. در آتشي كه حوالي ساعت 4 بامداد از گيشه سينما آغاز شده و تا حوالي ساعت 8 ادامه داشته است، طبقه اول سينما (شامل سالن نمايش يك و سالن انتظار ) به طور كامل تخريب شد و بخشهاي زيادي از طبقه دوم نيز بر اثر آتش سوزي از بين رفت. علي مصفا مالك اين سينما در گفتوگوي كوتاه با خبرنگار ايسنا از علت آتش سوزي اظهار بياطلاعي كرد و گفت: علت اين حادثه در دست بررسي است. سرانجام پس از هفتهها آتشنشاني از عمدي بودند آتش سوزي خبر داد و هيچ توضيح بيشتري رسانهاي نشد. چند روز پيش از اين آتشسوزي ، سينما «جوان» و پرديس سينمايي «ملت» افتتاح شدند. در سه ماه گذشته كانون كارگردانان سينماي ايران عليرغم نقدي كه به روش فعلي صدور پروانه ساختها داشت، حسن برزيده نمايندهي خود را به اين شورا معرفي كرد.» و در راستاي امنيت شغلي دستاندركاران سينما، اعضا كانون كارگردانان و تدوينگران سينماي ايران تفاهمنامهاي را امضا كردند. طي اين تفاهمنامه، اعضا كانون كارگردانان فقط حق دارند با اعضاي كانون تدوينكنندگان فيلم كار كنند و بالعكس. اما در پاييز ترافيک برگزاري جشنوارههاي مختلف را داشتيم که محل اصلي نمايش فيلمهاي کوتاه و مستند بودند، جشنوارههاي سينما حقيقت، فيلم كوتاه تهران، فيلم پليس، جشن تصويرسال، نمايش فيلمهاي كوتاه و مستند جشن خانه سينما در اين سه ماه برگزار شد. به گزارش ايسنا، در فصل پاييز كه در ابتداي آن همزمان با اكران فيلمهاي عيد فطر شد؛ «آوازگنجشكها» مجيد مجيدي فروش بيش از350 ميليون تومان داشت، «سه زن» منيژه حكمت بيش از 221 ميليون، «كنعان» ماني حقيقي 477 ميليون تومان، «دعوت» ابراهيم حاتميكيا 855 ميليون تومان و در ادامه فيلمهاي چون «خواب زمستاني» سيامك شايقي 34 ميليون، «محيا» 145 ميليون،«دلداده» با فروش بيش از 369 ميليون، «خواستگار محترم» 222 ميليون، «چهارچنگولي» 526 ميليون، «دلشكسته» بيش از 84 ميليون و «آتش سبز» نزديك به 20 ميليون فروش داشتند كه برخي از فيلمهاي اخير هنوز به اكران خود ادامه ميدهند. اما پاييز از سينماي ايران خسرو تسليمي، احمدآقالو و ارحام صدر را براي هميشه گرفت. انتهاي پيام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 435]