تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى‏دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815416046




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هنرهاي تجسمي در ارديبهشت 90/اعلام برنامه هاي مركز هنرهاي تجسمي/حاشيه هاي قطعه هنرمندان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: هنرهاي تجسمي در ارديبهشت 90/اعلام برنامه هاي مركز هنرهاي تجسمي/حاشيه هاي قطعه هنرمندان
اعلام برنامه هاي مركز هنرهاي تجسمي/حاشيه هاي قطعه هنرمندان
ارديبهشت سال نود در حالي آغاز شد كه نخستين نشست محمود شالويي خبرساز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، خلاف فروردين ماه كه گالري ها در رخوت بهار فرو رفته بودند ارديبهشت سال 90 بيشتر گالري ها به برپايي نمايشگاه اقدام كردند.

نشست خبري محمود شالويي

مدير مركز هنرهاي تجسمي درحالي از آمادگي كامل براي برگزاري هفت دوسالانه تجسمي در سال جاري خبر داد كه برخي از انجمن‌هاي تخصصي به دليل عدم شروع مذاكرات مقدماتي بلاتكليف بودند.

محمود شالويي، مدير مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس موزه هنرهاي معاصر چهارم ارديبهشت برنامه‌هاي اين معاونت در نيمه اول سال را تشريح كرد.

بيشترين موضوعي كه در اين نشست مطبوعاتي مطرح شد در مورد دوسالانه‌هايي بود كه از سال قبل به امسال موكول شده و دوسالانه‌هايي كه امسال بايد برگزار شوند. از جمله اين دوسالانه‌ها نگارگري، سفال، كاريكاتور، مجسمه، عكس، گرافيك و نقاشي هستند كه برخي از انجمن‌هاي تخصصي نيز هنوز در جريان چگونگي برگزاري دوسالانه‌هايشان قرار نگرفته و تعاملي با آنها صورت نگرفته است.

با اين‌حال شالويي در پاسخ به سوال‌هاي مكرر خبرنگاران در اين زمينه همچنان تاكيد كرد كه مشكلي براي برگزاري دوسالانه‌ها وجود ندارد: به جاي هفت دوسالانه مي‌توانيم 10 دوسالانه‌ هم ظرف يك سال برگزار كنيم و هيچ مشكل و مانعي در اين مورد نيست. برگزاري دوسالانه‌ها لطمه‌اي به رشته‌هايي كه قرار است در جشنواره هنرهاي تجسمي فجر برگزار شود، نخواهد زد.

وي درباره تعامل با انجمن‌ها ابراز كرد: ما با هم هستيم. مركز هنرهاي تجسمي و انجمن‌ها با هم دوست هستند و رابطه ما با يكديگر سرشار از دوستي و مودت است. برپايي دو دوسالانه مجسمه و نگارگري در نيمه اول امسال قطعي شده است. فراخوان دوسالانه نگارگري تا پايان هفته جاري اعلام مي‌شود و شوراي سياست‌گذاري و دبير هم مشخص شده‌اند كه به زودي اعلام مي‌شود.

دعوا بر سر قطعه هنرمندان بهشت زهرا

سازمان بهشت زهرا بعد از سالها ارائه خدمات رايگان به هنرمندان، براي پذيرش در قطعه هنرمندان مبلغ چهل ميليون ريال اخذ كرد.

نزديك به پانزده سال پيش هنگامي كه شهردار وقت تهران پس ازبرگزاري جلسات متعدد و بررسي هاي كارشناسانه با اختصاص قطعه اي به هنرمندان در بهشت زهرا (به صورت رايگان) موافقت كرد بسياري از هنرمندان در واكنش به اين خدمات به انحاء مختلف به ابراز نظرات خويش پرداختند كه در نهايت حاصل آن سخنان اين بود كه اگر هنرمندان در زمان حيات چندان مورد توجه مسئولان نيستند اما جاي بسي شكر و خوشحالي است كه دست كم به فكر پس از مرگ آنها افتاده اند .

پس از گذشت 15 سال كه از ارائه اين خدمات مي گذرد اعلام شد كه اين قطعه ديگر رايگان نيست و فقط اگر بازماندگان هنرمندي توان پرداخت چهل ميليون ريال داشته باشند مي توانند به جمع و به بزم ديگر هنرمندان خفته در اين قطعه بپيوندند وگرنه بايد از اين دايره خارج شوند. اين خبر پس از درگذشت رامين اصلاح (نوازنده و سازنده ساز تار) منتشر شد.

عبدي مسئول پذيرش سازمان بهشت زهرا در گفتگو با مهر ضمن تائيد خبر دريافت وجه چهار ميليون توماني براي هنرمندان درگذشته گفت : تا كنون اين هزينه را جايي پرداخت مي كرد اما اخيرا ديگر پرداخت نمي كند و به ما گفته اند كه از بازماندگان متوفي دريافت كنيم.

برنامه گالري ها

-مريم يزديان‌پور، نقاش در دومين نمايشگاه انفرادي خود 25 اثر انتزاعي را كه بيشتر آنها كلاژ و تعدادي جوهر و مركب هستند، از جمعه 23 ارديبهشت در گالري آتشزاد به نمايش گذاشت.

-يادمان " عربعلي شروه " به همراه نمايشگاه گروهي نقاشي و مجسمه سازي به ياد اين استاد فقيد در "نگارخانه لاله" معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار شد.

-نمايشگاه "طرح‌هاي دوست داشتني" عصر جمعه 30 ارديبهشت در گالري ساربان افتتاح شد. اين نمايشگاه شامل 51 تابلو از جديدترين طرح‌هاي كامبيز درم‌بخش بود كه به صورت تك اثر و يا مجموعه‌اي از طراحي‌ها در قالب يك تابلو ارائه شد. اين نمايشگاه كه به مدت دو هفته ادامه داشت، همزمان با شصت و نهمين زادروز كامبيز درم‌بخش بود.

-نمايشگاه نقاشي هاي نوشين ايپكچي جمعه 23ارديبهشت در گالري دي افتتاح شد. در اين نمايشگاه 16 اثر با ابعاد متفاوت از 40×60 تا 180×280 با تكنيك رنگ روغن و مداد رنگي در معرض ديد عموم قرار گرفت.

-موزه هنر امام علي (ع) نمايشگاهي از آثار پوستر هنرمندان ايراني و خارجي را با هدف همدلي، و همدردي با آسيب ديدگان زلزله و سونامي اخير ژاپن برگزار كرد.

- نمايشگاه عكس "دفاع ياس‌ها" به مناسبت ايام شهادت حضرت فاطمه (س) در نگارخانه مهر فرهنگسراي انقلاب اسلامي 14 ارديبهشت با حضور رئيس انجمن عكاسان دفاع مقدس افتتاح شد.

- "گالري 10" سال 90 را با نمايشگاههاي انفرادي از سه هنرمند برجسته بين المللي عباس كيارستمي، پرويز تناولي و افشين پيرهاشمي آغاز كرد.

- نمايشگاه نقاشي‌خط‌هاي سالار احمديان جمعه نهم ارديبهشت در گالري يك فرهنگسراي نياوران گشايش يافت.

- نمايشگاهي از آثار طراحان گرافيك معاصر ايراني اين روزها در گالري "فرياد" برپا شد.

-20 اثر از محمد طباطبايي با موضوع سگ‌هاي سفيد با خال‌هاي سياه در نگارخانه دي به نمايش درآمد.

- نمايشگاه نقاشي گروهي از پنجم تا 19 ارديبهشت‌ماه در نگارخانه خيال نو برگزار شد.

انتشارات تجسمي

گودرزي ديباج گفت كه "تاريخ تطبيقي هنر" 11 جلدي مي‌شود.

مرتضي گودرزي ديباج مولف مجموعه چهار جلدي "تاريخ تطبيقي هنر"، از ادامه تدوين اين مجموعه تا 11 جلد و درباره تاريخ تطبيقي هنر در شرق خبر داد.

از گوشه و كنار

همزمان با روز جهاني موزه، نمايشگاه مجازي كمال الملك راه اندازي شد.

نمايشگاه مجازي مجموعه آثار خاندان غفاري و كمال الملك، همزمان با گراميداشت روز جهاني موزه راه اندازي شد.

مؤسسه كتابخانه و موزه ملي ملك به منظور تحقق سياست هاي راهبردي پنچ ساله خود، طرح توسعه و پيشبرد خدمات موزه داري خود را با مطالعه، گردآوري و بازتعريف آثار خاندان غفاري و نقاش نوگرا، كمال الملك به انجام رسانيد.

راه اندازي اين پروژه با همكاري موزه هاي گلستان، نياوران، سعدآباد و مجلس شوراي اسلامي كه مجموعه اي از آثار كمال الملك را در اختيار داشته اند طي 7 ماه مطالعه، پژوهش و عكسبرداري به سرانجام رسيد.

جشنواره ها

شوراي دبيران ششمين دوسالانه مجسمه‌سازي ايران از سوي مدير كل هنرهاي تجسمي منصوب شدند.

محمود شالويي مدير كل هنرهاي تجسمي در حكمي منصور آذري، بهداد لاهوتي و سارا روحي‌صفت را به عنوان شوراي دبيران ششمين دوسالانه مجسمه سازي ايران منصوب كرد.

ششمين دوسالانه مجسمه سازي ايران با همكاري مركز هنرهاي تجسمي، انجمن هنرمندان مجسمه ساز ايران و موسسه توسعه هنرهاي تجسمي معاصر مهرماه امسال در فرهنگسراي نياوران برگزار شد.

كنفرانس بين‌المللي ائتلاف جهاني عليه تروريسم براي صلح عادلانه با همكاري خانه هنرمندان ايران و موسسه فرهنگي هنري صبا جشنواره بين‌المللي پوستر صلح را برگزار كرد.

پنجمين بزرگداشت روز معمار و جايزه هادي ميرميران درحالي برگزار شد كه خبر دادند كه از دوره‌هاي آينده به صورت بين‌المللي و با دعوت از معماران پيشكسوت خارجي برپا خواهد شد.

اخبار خارجي

باستان شناسان اسپانيايي بر روي ديوار غاري واقع در كشورهاي باسك در شمال اسپانيا طرح هايي را كشف كردند كه به دست انسان هاي ماقبل تاريخ از اسب ها كشيده شده اند.

12 طرح كه به رنگ قرمز بر روي ديوار غار "آسكوندو" واقع در كشورهاي باسك در شمال اسپانيا كشف شده اند قدمتي برابر با نقاشي هاي معروف غارهاي "آلتاميرا" دارند.

نقاشي هاي غار آلتاميرا كه يكي از بهترين نقاشيهاي ماقبل تاريخ به شمار مي روند در سال 1879 در شمال اسپانيا كشف شدند.
اين نقاشيهاي 25 هزار ساله كه به دست انسانهاي مقابل تاريخ كشيده شده اند و به صورت اتفاقي كشف شدند دستهاي انسان و بدن اسبها را به تصوير كشيده اند.

اولين انسانهاي ذي شعور حدود 35 هزار سال قبل در قالب گروه كوچكي به شمال اسپانيا رسيدند و به تدريج با آخرين بازمانده هاي انسانهاي اوليه ممزوج شدند و سپس فرهنگ جديدي با عنوان "پارينه سنگي بالايي" را شكل دادند.

اين انسانها توانستند ابزارهاي صيقلي از سنگها بسازند و ديوارهاي غارها را نقاشي كنند.

© 2003 Mehr News Agency .

چهارشنبه|ا|2|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن