تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804645056




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در ميان سكوت لاريجاني جلسه پاسخ رئيس‌جمهور به سوالات نمايندگان، به اهانت احمدي نژاد به مجلس تبديل شد


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: در ميان سكوت لاريجاني جلسه پاسخ رئيس‌جمهور به سوالات نمايندگان، به اهانت احمدي نژاد به مجلس تبديل شد
بخش خبري: جلسه پاسخ رئيس‌جمهور به سئوالات نمايندگان مجلس هر چند پس از ماهها پيگيري و تلاش جمعي از نمايندگان متقاضي سئوال بالاخره ديروز به نتيجه رسيد، اما پاسخهاي احمدي نژاد به گفته تعداد زيادي از مجلسيان غير مستدل و همراه با توهين به نمايندگان مردم بود. در حالي اين اتفاق در مجلس افتاد كه رئيس قوه مقننه كه وظيفه دفاع از كيان نمايندگان و مجلس را برعهده دارد در مقابل اهانتهاي احمدي نژاد سكوت پيشه كرد و همين موضوع باعث شد كه نمايندگان به او خرده بگيرند و با تذكراتي پي در پي ضمن اعتراض شديد به نحوه پاسخگويي و ادبيات رئيس‌جمهور در خانه ملت، از لاريجاني هم بدليل كوتاه آمدن در قبال سخنان احمدي نژاد انتقاد نمايند.بيشتر واكنش‌هاي مجلسيان به عملكرد هيأت رئيسه مجلس است كه در برابر توهين‌هاي رئيس‌جمهور به نمايندگان و طفره رفتن وي به پاسخ به سؤالات سكوت كردند و حرمت نمايندگان مجلس شكسته شد.رئيس جمهور در سخنراني در مجلس، در قالب شوخي مطالبي را به نمايندگان نسبت داد كه آنان بر اين باورند مصداق توهين به نمايندگان و همچنين اركان نظام همچون مجلس، مجمع تشخيص و شوراي نگهبان بوده است.
آخر سال است و بايد كمي با هم صفا كنيم / شب عيد است كمي شاد باشيم / نگران نباشيد برايتان كمپوت هم مي‌آوريم / كار فرهنگي با بگير و ببند نمي‌شود، به دختران و پسران گير سه پيچ ندهيد/ طراحان سوال از‌ همان افرادي بود كه با فشار دادن شاسي فوق ليسانس گرفته‌اند /اگر يك ذره از 20 به ما كمتر نمره بدهيد ‌نهايت بي‌معرفتي و نامردي است و... از جمله صحبتهاي احمدي نژاد در جلسه ديروز مجلس بود.
* دكتر علي مطهري تنها ناطق سئوال از رئيس‌جمهور
جلسه سئوال از رئيس‌جمهور با نطق دكتر علي مطهري يكي از سئوال كنندگان در تشريح سئوالات ده گانه آغاز شد. وي طبق آيين نامه 15 دقيقه فرصت داشت تا سئوالات را بيان كند.علي مطهري از تير ماه امسال با جديت پيگير طرح سئوال از رئيس‌جمهور بوده است و حتي يك بار در اعتراض به جريان نيفتادن اين سئوال، استعفا داده است كه اين استعفا با ادامه روند قانوني طرح سئوال، منتفي شد.
وي در ابتدا ضمن تشكر از حضور رئيس‌جمهور در صحن علني مجلس براي پاسخگويي به سئوالات 79 نماينده امضا‌كننده اين طرح، گفت: خوشبختانه براي اولين بار در عمر نظام جمهوري اسلامي ايران موضوع طرح سئوال از رئيس‌جمهور در مجلس هشتم مطرح شد و اين نشان از مردم سالاري واقعي در جمهوري اسلامي است.
دكتر مطهري ضمن تشكر از خدمات احمدي نژاد افزود: حقيقتا رئيس‌جمهور در زمينه موضوع هسته‌اي مقاومت درباره اسرائيل در مجامع بين‌المللي و رسيدگي به مناطق محروم كشور زحمات زيادي را كشيده‌اند و ما نمي‌توانيم به اين راحتي اين زحمات را ناديده بگيريم، اما اميدواريم نتيجه پرسش و پاسخ در معرض قضاوت مردم قرار گيرد.
نماينده تهران در ادامه افزود: اين پرسش براي نمايندگان ايجاد شده است كه چرا دولت در مواردي بر خلاف قانون عمل كرده است. چرا دولت تسهيلات ارزي در مترو تهران و ساير شهرها را ابلاغ و اجرا نكرده است؟ رئيس‌جمهور در تاريخ 20/5/89 در مصاحبه‌اي فرمودند كه اين مصوبات را اصلا قانون نمي‌دانيم و در نهايت ديديم كه اين مصوبه اجرا نشد.
وي افزود: استدلال رئيس‌جمهور آن بود كه طرح تسهيلات ارزي بار مالي دارد. اين در حاليست كه در اصل 112 قانون اساسي اين اختيار به مجلس داده شده است كه بتواند طرح‌ها را به تصويب برساند و اگر مغاير بود در مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع شود.
طراح سئوال از رئيس‌جمهور ادامه داد: دولت كمك‌هاي خوبي را در اين زمينه اعمال كرده است اما سئوال ما آن است كه چرا طرح تسهيلات ارزي اجرايي نشد؟
وي در ادامه اين پرسش را مطرح كرد كه موضوع اشتغال كه رئيس‌جمهور به آن پرداخته‌اند چگونه محقق مي‌شود؟ رئيس‌جمهور در سال 88 - 89 اعلام كرده بودند كه يك ميليون شغل ايجاد مي‌شود با توجه به نرخ رشد اقتصادي چگونه اين اشتغال ايجاد مي‌شود؟
نماينده تهران افزود: خالص يارانه‌ها در بخش توليد اختصاص داده نشده است. چرا اين سهم به بخش توليد اعمال نشده است؟ در صورتيكه شاهد آن هستيم كه توليد كنندگان كشاورزي دچار مشكلات جدي شده‌اند و با تعديل كارگران روبرو هستيم؟
مطهري در ادامه طرح پرسش‌هاي 79 نماينده امضا‌كننده طرح سئوال از رئيس جمهور، خطاب به احمدي نژاد گفت: مقاومت 11 روزه شما مقابل حكم حكومتي مقام معظم رهبري چه توجيهي دارد؟ اين در حاليست كه مقام معظم رهبري التزام به ولايت را احكام حكومتي دانستند از اين رو اين رفتار شما غير قابل قبول است.
مطهري افزود: آقاي رئيس‌جمهور در مواضعي اعلام كرده بودند كه مجلس در رأس امور نيست اين موضوع چه هدفي را توجيه مي‌كند؟
مطهري افزود: مبلغ بودجه شاخص فرهنگي سال 89 چگونه هزينه شده است؟ نماينده رئيس‌جمهور در كميسيون فرهنگي حاضر شد و اعلام كرد كه 35 درصد اين هزينه تخصيص داده شده است. بقيه مبلغ كجاست؟
يكي ديگر از سئوالات نمايندگان از رئيس‌جمهور انتقاد رئيس‌جمهور از طرح عفاف و حجاب بود.
مطهري گفت: آقاي رئيس‌جمهور در مصاحبه‌اي زنده رسما دولت را از اين طرح سلب مسئوليت كرد اين چه توجيهي دارد؟ آقاي رئيس‌جمهور با اين موضع گيري چراغ سبزي را به افرادي نشان داد كه با اين طرح مخالف بودند. اين در حاليست كه محتواي انقلاب ما فرهنگي است و پرتاب موشك به فضا بر اساس احكام اسلامي است در غير اين صورت پشيزي ارزش ندارد.
طراح سئوال از رئيس‌جمهور خطاب به احمدي نژاد گفت: نظريه مكتب ايراني كه توسط رئيس دفتر شما مطرح شده را چگونه توجيه مي‌كنيد؟ پس از طرح اين موضوع بزرگان و نمايندگان مجلس مخالفت خود را اعلام كردند اما شما از تز مشايي حمايت كرديد.
نماينده تهران گفت: تز مشايي فراتر از اسلام است. مشايي مي‌گفت چون القاعده از اسلام دم مي‌زنند پس اسلام ديگر كارآيي ندارد و بايد مكتب ايراني جايگزين آن كرد.
وي افزود: جشن نوروز نيز مدتي است برگزار مي‌شود و بنا بر آن بود كه جشن نوروز در تخت جمشيد برگزار شود اما با تذكر هوشمندانه رهبر انقلاب در تهران برگزار شد.
مطهري همچنين به انتقاد از موضع گيري رئيس‌جمهور در قبال حمايت از كورش پرداخت و گفت: آيا حكومتداري ما بايد براساس الگوبرداري از كورش باشد يا پيامبر اعظم(ص)؟ كورش پس از فتح بابل بت پرستان را در پرستش بت‌ها آزاد گذاشت در حاليكه حضرت ابراهيم با شكستن اين بت‌ها رسما خط بطلاني بر اين نظريه كشيدند. رهبر معظم انقلاب بارها بر اين نكته تاكيد كرده بودند كه اگر مي‌خواهيم بر فرهنگ تاكيد كنيم بايد به فرهنگ پس از اسلام روي آوريم.
* اظهارات احمدي نژاد
محمود احمدي نژاد پس از قرائت سوال 79 نماينده از وي توسط علي مطهري به پاسخ اين سوالات پرداخت.
رئيس جمهور هنگامي كه در جايگاه پاسخگويي قرار گرفت با بيان اينكه سئوال از رئيس‌جمهور اتفاق ويژه‌اي نيست و حق مجلس است، گفت: اين سئوالات مدتها در سطح جامعه مطرح بوده و هر زمان به بهانه‌هاي مختلف به آن پرداخته مي‌شد و من از مجلس تشكر مي‌كنم كه اين وقت را به من داد كه اين ابهامات را برطرف كنم.
وي با بيان اينكه من قبل از انتخابات آماده بودم به سئوالات نمايندگان پاسخ دهم، گفت: قبل از انتخابات اين ترس بود كه اين اتفاق در نتيجه انتخابات تاثيرگذار باشد و بعد همه تقصيرات را به گردن ما بيندازند.
رئيس جمهور افزود: الان هم تلاش كرده‌ايم كه در شب عيد اين جلسه برگزار نشود چرا كه اكثر اين نمايندگان به زودي به همكاران دولت تبديل مي‌شوند اما هيئت رئيسه اين طور تصميم گرفت و نمي‌توان كاري كرد.
احمدي نژاد در جواب اولين سئوال نمايندگان كه مربوط به تسهيلات مترو تهران بود، اين گونه پاسخ داد كه مقرر شده بود دولت تا پايان سال 89 به صورت تسهيلات با رعايت قانون اين پول را در اختيار شهرداري قرار بدهد خودش هم ضامن شود و خودش هم بازپرداخت كند اما اينكه اين پول را از كجا بياورد در اين قانون مشخص نشده است.
وي افزود: حساب ذخيره ارزي صفر است! دولت از كجا بياورد. نمي‌توانستيم از محل بهداشت و درمان، عمران و آبادي و ساير بخش‌ها بودجه شهرداري را بدهيم. شما مشخص مي‌كرديد از كدام رديف كم كنيم تا به بودجه شهرداري اضافه كنيم.
رئيس جمهور وارد شدن مجلس به موضوع عدم پرداخت تسهيلات شهرداري تهران را خلاف اصل 75 قانون اساسي دانست و گفت: اين بحث اصلا قابل طرح كردن در مجلس نيست چرا كه محل آن مشخص نشده است بنابراين مجلس نمي‌تواند بر آن وارد شود و قابل اجرا نيست.
احمدي نژاد در ادامه با بيان كمك‌هاي دولت به كلانشهرها از جمله شهر تهران پرداخت و تصريح كرد: دولت در چند سال اخير 4هزار و 600 ميليارد تومان پول نقد براي كار عمراني به شهرداري كمك كرده است كه هزار و 110 ميليارد آن براي مترو بوده است و يك ميليارد هم فاينانس داده ايم.
وي افزود: هزار ميليارد تومان مجوز اوراق مشاركت براي مترو، يارانه بليت مترو، 25 ميليارد تومان براي ترخيص واگن‌ها، 4250 دستگاه اتوبوس با 82 درصد تخفيف و 800 ميليارد تومان فاينانس از جمله كمك‌هاي دولت نهم و دهم به شهرداري تهران بوده است.
رئيس جمهور تاكيد كرد: شما به جاي فشار به دولت بهتر است يك گزارشي از شهرداري تهيه مي‌كرديد كه متوجه بشويد اين منابع در كجاها خرج شده است.
احمدي نژاد همچنين درباره اشتغال و رشد اقتصادي توضيح داد: در سال 89 بانك مركزي رشد اقتصادي را 1/6 درصد و مركز آمار 3/7 درصد اعلام كرد كه با اين نرخ رشد مي‌توان يك ميليون و 600 شغل ايجاد كرد چرا نشود!
وي همچنين در خصوص يارانه‌ها گفت: ما اين قانون را در شديدترين محروميت‌ها اجرا كرديم. تحريم و بحران‌هاي جهاني دو مشكل سر راه دولت بود كه به اعتراف دوست و دشمن، دولت عالي عمل كرده است.
رئيس جمهور افزود: توليدات داخلي در سال 90 بيش از 82 رشد داشته است حالا چند بنگاه دچار مشكل شده‌اند كه مي‌توان مشكل آنان را برطرف كرد.
وي با بيان اينكه گراني‌هاي اخير ربطي به هدفمندي يارانه‌ها ندارند، گفت: علت اين گراني‌ها چيز ديگري است كه به موقع‌اش آن را توضيح خواهم داد.
احمدي نژاد تاكيد كرد: سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها را خود شما تصويب كرديد و هيچ جاي اين قانون اسمي از رئيس‌جمهور نيست حالا سئوالش را از رئيس‌جمهور مي‌پرسيد؟
رئيس جمهور در پاسخ به سئوال نمايندگان در خصوص اظهاراتش مبني بر اينكه مجلس در رأس امور نيست گفت: گفته‌اند چرا راجع به مجلس اين حرف را زده‌اي هدفت چه بوده اگر دنبال نيت ماييد مخلص همه شما هستيم اما من با استدلال نظري را دادم شما هم با استدلال جواب بدهيد.
احمدي نژاد در بخش ديگر از پاسخ به سئوالات نمايندگان كه در صحن علني مجلس مطرح شد، در رابطه با خانه نشيني 11 روزه كه مورد سئوال نمايندگان قرار گرفته بود، گفت: اين هم از آن حرفهاست. احمدي نژاد و خانه نشيني و استراحت. اكثر افراد مي‌گويند يه كم استراحت كن و به خودت برس در اين دو دولت يك روز هم كار تعطيل نشده و همه همكاران ما پيچ و مهره‌اي شده‌اند.
رئيس جمهور اضافه كرد: اين وصله‌ها به دولت نمي‌چسبد اما بنده زندگي‌ام نشان مي‌دهد كه سعي كرده‌ام با عمل، بيان درست، ادبيات صحيح و منطقي از ولايت دفاع كنم.
وي در خصوص محور ديگر سئوال مبني بر اظهاراتش در خصوص در رأس امور نبودن مجلس گفت: گفته‌اند چرا راجع به مجلس اين حرف را زده‌اي هدفت چه بوده اگر دنبال نيت ماييد مخلص همه شما هستيم اما من با استدلال نظري را دادم شما هم با استدلال جواب بدهيد. بايد اين حد از آزادي براي اظهارنظر باشد كه با هم بحث بكنيم.اما فضاي كشور دوستانه و بر مبناي همكاري است.
رئيس‌جمهور در پاسخ به سئوال ديگر سئوال كنندگان مبني بر تاخير در تشكيل وزارت ورزش و جوانان و معرفي وزير گفت: آخر سال است مي‌خواهم با هم يك مقدار صفا بكنيم شما ببينيد چه تصويب شده از تاريخ تصويب يعني 12/10/89 سازمان‌هاي ملي جوانان و تربيت بدني ادغام و به وزارت ورزش و جوانان تبديل مي‌شود هزينه‌هاي آن هم از محل صرفه جويي تامين مي‌گردد. خب گفته شده مي‌گردد مگر ما جلوي آن را گرفته ايم. در تاريخ 30/10 چيزي به ما ابلاغ شده كه 18 روز قبل ادغام شده است مگر ما مانع گرديدن آن شده ايم.
رئيس‌جمهور گفت: يك جا اول مي‌گوييد شرح وظايف را بياوريد بعد وزير معرفي كنيد ما از چه تخلف كرده ايم. گفته ايد خودشان ادغام مي‌شوند مگرما جلوي آن را گرفته‌ايم و گفته ايد هزينه آن از محل صرفه جويي است آيا صرفه جويي رديف است شما كه بودجه مي‌نويسيد كجا رديفي تحت عنوان صرفه جويي وجود دارد. ما از كجاي تربيت بدني بايد صرفه جويي مي‌كرديم. من اين قانون را به شما تقديم مي‌كنم شما را به جدتان برويد اجرا كنيد.
وي اضافه كرد: اما گفته شده كه چرا به آن شكل نامه نگاري شده است خب اين قانون اين همه مشكل دارد ما نبايد بگوييم كه اين اشكالات وجود دارد برطرف كنيد خنده دارتر اين است كه براي برخي همكاران ما در همين رابطه در ديوان محاسبات، بازرسي و... الا ماشاء‌الله پرونده تشكيل شده است شب عيد است مي‌خواهيم يك مقدار شاد باشيد. شما از زمين و زمان انتقاد مي‌كنيد يك بار كه رئيس‌جمهور چيزي گفت و گفت بالاي چشمتان ابرو است كار به سئوال مي‌كشد.
احمدي نژاد در رابطه با تخصيص بودجه فرهنگي كه از ديگر سئوالات نمايندگان بود گفت: تخصيص بودجه به اندازه درآمد است اگر پول داشتيم مي‌داديم من كه زندگي‌ام فرقي نكرده حقوقم معلوم است اما در سايتهايشان زدند كه احمدي نژاد حقوق استادي مي‌گيرد كه خيلي است. اگر نان زن و بچه‌ام را بدهيد همان را هم مي‌دهم.
رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه بر اساس مصوبه مجلس رئيس‌جمهور در شوراي برنامه ريزي فرهنگي حضور ندارد گفت: خود شما مصوب كرده ايد و خود شما در اين شورا حضور داريد من چه مي‌دانم كجا خرج شده مگر من جزو شوراي برنامه ريزي هستم برويد از ديوان محاسبات بپرسيد. اما من بايد از شما بپرسم چون شما جزو شورا هستيد و من نيستم ما فقط خطوط كلي را گفته‌ايم بقيه دست شماست كه چطور خرج شود.
وي در پاسخ به سئوال ديگر نمايندگان در رابطه با عزل وزير خارجه در ماموريت گفت: من از شما مي‌پرسم چه كسي ماموريت داده من داده ام. من چنين ماموريتي نداده ام. ما قصدي نداشتيم اين اختيارات رئيس‌جمهور است و آيا مي‌توان از اختيارات رئيس‌جمهور سئوال كرد مي‌خواستيم يك تغيير و نوسازي در وزارت خارجه بشود.
احمدي نژاد در پاسخ به سئوال نهم كه در خصوص عفاف و حجاب است، گفت: ما چه گفته‌ايم من چند حرف روشن دارم كه خودماني مي‌گويم چرا هر بار كه پاي فرهنگ به ميان مي‌آيد مردم را متهم مي‌كنيم و شروع مي‌كنيم به برخورد با مردم. در حاليكه من گفته‌ام ملت ما متدين‌ترين و متمدنترين مردم دنيا است و ملت ايران مومن است همين ملت من و شما را سر كار آورده ما مي‌گوييم سخت نگيريد حالا اگر به قول آقاي مطهري كسي كار سازمان يافته و غيره انجام داد و خواست آسيب برساند تكليفش معلوم است و قوه قضائيه و وزارت اطلاعات كارشان را مي‌كنند اين نيازي به برخورد عمومي ندارد من مي‌گويم با توده مردم بايد با محبت رفتار شود.
رئيس‌جمهور با بيان اينكه كار فرهنگي با برخورد و بگير و ببند نمي‌شود گفت: ما مي‌گوييم به دختر و پسرها گير سه پيچ ندهيد اينها بچه‌هاي خودمانند شما به همين جوانان احترام بگذاريد ببينيد چه كار مي‌كنند.
وي ادامه داد: يك مقدار شوخي بكنم چه طور مي‌شود كه 22 بهمن و انتخابات كه در ميان است دوربين را مي‌بريد روي همه تيپ‌ها اما به محض اينكه اينها تمام شد يقه اين تيپ‌ها را مي‌گيريد اين تناقض است و تناقض كار دست ما مي‌دهد. من اين سئوال را از شما مي‌پرسم كدام يك از ما گناه نكرده‌ايم و گناه بد است و من راضي به هيچ گناهي نيستم اما چه كسي با من و شما برخورد كرده چون من و شما هستيم اشكال ندارد مرگ خوب است براي همسايه كاري نكنيم كه مردم بگويند واعظان كين جلوه در محراب و منبر مي‌كنند چون به خلوت مي‌روند آن كار ديگر مي‌كنند ته خط را بگويم رئيس‌جمهور حق اظهار نظر ندارد؟
احمدي نژاد در بخشي از سخنان خود در پاسخ به سئوال نمايندگان درباره مكتب ايراني با بيان اينكه ملت ايران حقيقت طلب است اظهار داشت: منظور از ايران نژاد خاصي نيست. ايران گلستاني از اقوام مختلف است. افتخار مي‌كنيم كه ايراني هستيم.
وي گفت: به نظر شما پاك بودن، تلاش شبانه روزي كردن، دفاع از حقوق ملت، مبارزه با مفاسد، هسته‌اي كردن ايران، اجراي مسكن مهر، اجراي شعارهاي دولت‌هاي قبل، ترويج مهرباني و دفاع از آزادي اسمش از انحراف است؟ در اين جلسه بسياري از اعضا حاضر هستند پس اگر اينگونه هستند همه اين اعضا در اين خط قرار دارند.
رئيس جمهور با بيان اينكه ما مشي بعضي‌ها را قبول نداريم و از همان ابتدا هم اين را گفته‌ايم و چيز مخفي‌اي نداريم، افزود: آمديم تا قطار مديريت را به خط نوراني امام و ولايت برگردانيم همانطور كه رهبري عزيز فرمودند اين دولت آمد تا اين خط را برگرداند. حقيقتا براي كشور دلسوزيم. اين سئوال مطرح شد كه چرا از ايران سخن مي‌گوييد؟ چه بگوييم؟ اگر ديگران از مكتب خراسان يا عراق سخن بگويند عيبي ندارد؟
احمدي نژاد افزود: اگر نگوييم ايران چه بگوييم؟ بگوييم اسرائيل يا انگليس؟
وي تصريح كرد: در همين جا و با صدايي بلند اعلام مي‌كنم كه به ايران افتخار مي‌كنم البته شما هم دوستدار ايران هستيد. دوستدار ايران بودن عين حزب‌الله بودن است. والله خدا هم ايران را دوست دارد.
رئيس جمهور با بيان اينكه دولت ضعيف‌ترين قوانين را اجرا كرده است، گفت: دولت تمامي قوانين را اجرا كرده تا تبعات منفي به كشور وارد نشود. ضمن آنكه در تمامي جلسات از نمايندگان نيز دعوت كرديم تا آنها نظرات خود را بيان كنند.
احمدي نژاد در ادامه خطاب به نمايندگان گفت: در اينجا سئوالي مطرح شد مبني بر اينكه دولت قانون‌گريز است. بايد به نكته‌اي اشاره كنم و آن اين است كه طبق اصل 88 قانون اساسي يك چهارم از نمايندگان مي‌توانند از رئيس‌جمهور بر اساس وظايفي كه بر عهده دارند سئوال كنند. آيا حقيقتا اين مطالبي كه در جلسه امروز مطرح شد مربوط به وظايف رئيس‌جمهور بود يا به اظهار نظر رئيس‌جمهور مربوط بود؟ بر اين اساس معتقدم كه آيين نامه در اين زمينه رعايت نشده است.
وي اظهار داشت: آيا مي‌شود از مجلس نيز انتقاد كرد يا فقط مجلس بايد انتقاد كند؟ به نظر شما چه كسي پس از تاييد شوراي نگهبان قانون خدمات كشوري را تغيير داد؟ آيا مي‌توان بر اساس قانون عادي قانون اساسي را دور زد؟ نمي‌شود مصوبات دولت را به اين راحتي لغو كرد.
رئيس قوه مجريه ادامه داد: در همين مجلس عزيز دولت متهم شد كه يك ميليارد تخلف كرده است بطوريكه رئيس ديوان محاسبات در راديو حاضر شد و رسما اين موضوع را اعلام كرد كه احمدي نژاد دروغ مي‌گويد و ما پيگيري كرديم و انتظار داشتيم پس از اينكه پي برده شد دولت تخلفي نكرده در همين مجلس اين موضوع مطرح مي‌شد تا ملت بدانند دولت پاك است.
احمدي نژاد با بيان اينكه يكي از نمايندگان رسما فرماندهي جنگ عليه دولت را صادر كرده بود، افزود: علاوه بر اين، بر اين موضوع اشاره مي‌شد كه بايد با طرح سئوال از رئيس‌جمهور اين تابو شكسته شود. رئيس‌جمهور نوكر مردم است. توهين به رئيس‌جمهور عين شجاعت نيست. اگر اينگونه است به دستگاه‌هاي ديگر سري بزنيد. يك سري هم به شهرداري بزنيد.رئيس جمهور گفت: در اين مجلس بعضي از افراد با زدن چندتا شاستي فوق ليسانس شدند!
وي تاكيد كرد: من شهادت مي‌دهم كه مجلس از همه اختيارات قانوني و فراقانوني خود براي نظارت بر دولت استفاده كرده است.
رئيس جمهور با بيان اينكه وقت كشور با ارزش است و بايد با هم آنرا را اداره كنيم، گفت: مسئوليت‌هايي كه در اختيار ما و شماست براي انجام خدمت به مردم است و نبايد بگذاريم كه گروه بازيها و باندبازيها بر مسائل كشور تاثيرگذار باشد.
احمدي نژاد با اشاره به اينكه بايد عدالت و تقوا را رعايت كنيم، گفت: اين روزهاي مسئوليت نبايد براي تثبيت قدرت استفاده شود.
وي همچنين خطاب به نمايندگان مجلس گفت: سئوال‌هايي كه مطرح كرديد خيلي سخت نبود و به نظر مي‌رسد طراح سئوال از همان‌هايي بود كه با شاستي فوق ليسانس شده است.
رئيس جمهور تاكيد كرد: انصاف داشته باشيد حالا كه مي‌خواهيد نمره دهيد نمره بالايي بدهيد چرا كه من خوب پاسخ دادم و حتي اضافه هم نوشتم و اگر كمتر از 20 بدهيد بي‌معرفتي و نامردي است!
* لاريجاني: ادعاي دور زدن قانون توسط مجلس حرف دقيقي نيست
رئيس مجلس شوراي اسلامي پس از پايان سخنان رئيس‌جمهور ضمن تشكر از سوال كنندگان و رئيس‌جمهور گفت: ادعاي دور زدن قانون توسط مجلس حرف دقيقي نيست.
علي لاريجاني با اشاره ادعاي رئيس‌جمهور مبني بر دور زدن اصل 138 قانون اساسي توسط مجلس گفت: اين حرف دقيقي نيست و چنين تفسيري را قبول نداريم و شوراي نگهبان نيز آن را تاييد كرده است.
وي همچنين در مورد اينكه جمهور مدعي شده بود ورود مجلس به بحث تسهيلات مترو مغاير اصل 75 قانون اساسي است، توضيح داد: مجلس طرحي را كه تصويب مي‌كند يك قانون است و بايد اجرا شود؛ بنابراين مي‌تواند بر آن نظارت داشته باشد.
* اعتراض نمايندگان به اهانتهاي رئيس‌جمهور
اگرچه محمود احمدي نژاد از نمايندگان خواست تا به او نمره 20 بدهند، اما بيش از 10 تذكر در پايان سخنان وي، نشان داد كه او چنين نمره‌هايي نمي‌گيرد. اگرچه رئيس مجلس بنا داشت به نمايندگان اجازه تذكر ندهد و مجلس به ادامه مذاكرات خود درباره قانون وزارت نفت بپردازد؛ اما نمايندگان با فرياد بسيار بر حق خود در ارائه تذكر اصرار ورزيدند. نهايتا رئيس مجلس ناگزير از پذيرش تذكرات شد.
نادر قاضي‌پور نماينده اروميه نخستين نماينده تذكر دهند بود كه اظهارات رئيس‌جمهور را توهين به مجلس خواند و با بيان اينكه رئيس‌جمهور با زير سوال بردن مدرك تحصيلي نمايندگان به آنها اهانت كرده است، افزود: اين چه حرفي است كه گفتند نمايندگان با شاسي، مدرك گرفته‌اند؟
وي خطاب به رئيس مجلس گفت: سوال و جواب از رئيس‌جمهور به نفع نظام است. بايد اجازه مي‌داديد، مجلس هم از خودش دفاع مي‌كرد و سوال كنندگان بعد از رئيس‌جمهور هم حرف ميزدند. ميشد وقت سوال كنندگان را دو قسمت كرد و قبل و بعد از رئيس‌جمهور سخن بگويند.
وي افزود: رئيس‌جمهور گفت نمايندگان با اعمال فشار به دولت مي‌خواسند منويات خودشان را در دولت اجرايي كنند، اما خدا گواه است كه اينگونه نيست. نماينده اروميه به لاريجاني گفت: شما با متانت اجازه نداديد كه پاسخ احمدي نژاد را بدهيم!
عليرضا محجوب نماينده تهران هم در تذكر ديگري گفت: به شيوه اداره جلسه سوال از رئيس‌جمهور اعتراض دارم. رئيس‌جمهور گفت هيچ سوالي درباره وظايفش نبوده است. در حاليكه وظايف او در قبال ملت و مجلس روشن است و او نبايد اين حرف را مي‌زد.
لاريجاني هم در پاسخ به وي گفت: اگر سوال در چارچوب وظايف رئيس‌جمهور نبود، اصلا اعلام وصول نمي‌شد!
سخنگوي طراحان سوال از رئيس‌جمهور هم از انتقاد طراحان سوال خبر داد و گفت: ‌ادبيات رئيس‌جمهور ادبياتي اهانت آميز بود كه از رئيس مجلس تا نمايندگان و مردم و شهرداري را شامل شد وهمان‌طور كه پيش‌بيني مي‌كرديم پاسخ منطقي از رئيس‌جمهور دريافت نكرديم.
مصطفي رضا حسيني با اشاره به نوع ادبيات رئيس‌جمهور در پاسخ به طرح سوال گفت:همان‌طور كه از قبل مي‌دانستيم رئيس‌جمهور خود را براي پاسخ قانع‌كننده به مجلس آماده نكرده بود و به نوعي از جواب دادن به سوالات طفره رفت.
وي ادامه داد: رئيس‌جمهور به سفسطه پرداخت و نشان داد سوالاتي كه در طرح مطرح كرده‌ايم به نوعي واقعيت دارد. ادبياتي كه رئيس‌جمهور به كار برد اهانت به مجلس، رئيس مجلس، نمايندگان و حتي به نوعي حمله به شهرداري بود.
اين طراح سئوال از رئيس‌جمهور تاكيد كرد: ادبيات به كار شده توسط رئيس‌جمهور در سراسر زمان سخنراني توهين آميز بود.
محمدرضا خباز نماينده كاشمر هم تذكر دهمه ديگر بود كه عبارت رئيس‌جمهور كه "اگر به من كم‌تر از نمره 20 بدهيد نامردي و بي‌معرفتي است" را زننده خواند و گفت حتي اين عبارت را در بيان تذكرم به كار نمي‌برم.
خباز همچنين نسبت به اين حرف رئيس‌جمهور كه "طراح سئوال با زدن شاسي فوق ليسانس گرفته است" انتقاد كرد و گفت: طراح سئوال آقاي دكتر مطهري هستند كه مدرك دكترا دارند اين چه حرفي است كه رئيس‌جمهور مي‌زند؟
وي افزود: رئيس‌جمهور به جاي پاسخ به سوالات نمايندگان برخي سوالاتي را كه از نظر خودش اهميت داشت پاسخ داد و پررنگ كرد و به راحتي از سوالات ديگر گذشت.
وي با بيان اينكه رئيس‌جمهور اعلام كرد من نمي‌دانم اين پولها در كجا خرج مي‌شود، گفت: رئيس‌جمهور مسئول اجرايي كشور است و دخل و خرج كشور با ايشان است.
خباز تصريح كرد: ايشان بيش از 10 دفعه كلمه شوخي را به كار بردند مگر مجلس محل شوخي است؟ مجلس محل منطق است. بازخورد صحبت‌هاي رئيس‌جمهور در جامعه بين‌الملل بسيار بد خواهد بود.
وي در پايان از هيات رئيسه مجلس خواست تا از طي بيانيه‌اي پاسخ توهين‌هاي رئيس‌جمهور را بدهند.
رئيس مجلس با تاكيد بر اينكه تعبير رئيس‌جمهور مبني بر اينكه "شاسي را فشار دادند و فوق ليسانس گرفتند"، تعبير غلطي است افزود: اين حرف‌ها جايگاهش مجلس نيست. نمايندگاني كه در مجلس هستند يا از حوزه علميه فارغ‌التحصيل شدند كه مدارك حوزوي دارند يا از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصيل شدند كه مدارك دانشگاهي دارند.
نماينده ساري هم در تذكري با تاكيد بر اين كه رئيس مجلس بايد در مقابل سخنان رئيس‌جمهور از قانون اساسي دفاع مي‌كرد، گفت: جلسه سوال از رئيس‌جمهور از نظر شكلي موجب تقويت نظام، دولت و مجلس شد.
علي اصغر يوسف نژاد افزود: دراصل 122 و 123 قانون اساسي به صراحت آمده است كه رئيس‌جمهور بايد در مقابل ملت، رهبري و مجلس مسئول باشد و در اصل 123 هم آمده است كه رئيس‌جمهور در مقابل مصوبات مجلس مسئوليت دارد اگرچه اسم رئيس‌جمهور با صراحت عنوان نشده است.
يوسف نژاد خطاب به رئيس مجلس گفت: هنگامي كه ‌آقاي احمدي‌نژاد عنوان مي‌كند كه سئوالات مطرح شده توسط نمايندگان در حوزه اختيارات من نيست جنابعالي بايد در دفاع از قانون اساسي اظهار نظر مي‌كرديد.
وي ادامه داد: اينكه رئيس‌جمهور عنوان مي‌كنند سوالات مطرح شده ارتباطي با من ندارد مخالف اصل 123 قانون اساسي بود و در اينجا انتظار بود شما دفاع قاطعي از مجلس مي‌كرديد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در پاسخ به اين تذكر گفت: بنده از نظر قواعد برگزاري جلسه مشكلي نديدم، البته ما برخلاف اظهارات رئيس‌جمهور معتقديم در مورد قانون ورزش تاخيري صورت گرفت كه اين تخلف بود. مسئول اجراي امور رئيس‌جمهور است و اشكالات ايشان به سئوالات نمايندگان وارد نيست.
كواكبيان نماينده سمنان هم طي تذكر قانون اساسي گفت: نجابت رئيس مجلس در جلسه طرح سوال از رئيس‌جمهور بيش از حد بود، درحالي كه رئيس‌جمهور به هيچيك از سئوالات پاسخ نداد.
مصطفي كواكبيان گفت: واقعاً رئيس‌جمهور به هيچ يك از سوالات جدي و اساسي 79 نماينده سوال‌كننده جواب نداد و به نوعي به همه سوال كنندگان توهين شد.
وي افزود: رئيس‌جمهور در سخنان خود چند بار به نمايندگان توهين كرد. بنده به عنوان رئيس فراكسيون دانشگاهيان در حال حاضر فعاليت مي‌كنم آيا واقعاً‌ مدرك با زدن شاسي بيرون آمده است كه رئيس‌جمهور اين گونه سخن مي‌گويد.
كواكبيان تصريح كرد: تمامي سوالات مطرح شده براساس اصل 22 قانون اساسي بود و سخن رئيس‌جمهور كه عنوان كرد سوالات در حوزه اختيارات من نبوده قابل قبول نيست.
وي همچنين به سخنان مطرح شده توسط رئيس‌جمهور در جلسه علني مجلس اشاره كرد و گفت: گاهي يك فرد در وزارتخانه دولت احمدي‌نژاد به دليل عضويت در يك ستاد نمي‌تواند استخدام شود اما ايشان در مجلس از آزادي بيان سخن مي‌گويند.
كواكبيان ادامه داد: رئيس‌جمهور عنوان مي‌كنند كه من 11 روز خانه نشيني نكردم پس چرا همه وزرا به ملاقات وي رفتند و التماس كردند كه به سر كار برگردد.
نماينده سمنان با اشاره به اينكه رئيس‌جمهور به هيچ يكي از سوالات نمايندگان به درستي جواب نداد، گفت: احمدي‌نژاد عنوان مي‌كند كه متكي ماموريتي براي سفر به سنگال نداشته است اما بايد به اين سوال جواب دهد كه چرا هواپيما و مجوز سفر در اختيار متكي قرارگرفت.
عضو كميسيون امنيت ملي با تاكيد بر اينكه افتخار مي‌كنيم طرح سوال از رئيس‌جمهور در مجلس هشتم مطرح شد و ما اين تابو را شكستيم گفت: رئيس‌جمهور واجب‌الحضور بود كه به مجلس بيايد و اينكه عنوان كردند من به خواسته هيات رئيسه آمدم خوب نيست.
همچنين علي اصغر زارعي از نمانيدگان حامي دولت و عضو فراكسيون انقلاب اسلامي هم با تذكر آيين نامه داخلي مجلس گفت: بنده پيش‌بيني مي‌كردم وقتي سوالات از رئيس‌جمهور مطرح شود برخي جواب‌هاي ايشان را نپذيرند البته ما هم همه پاسخ‌ها را نپسنديديم. اما وقتي مطابق آيين نامه مطالب مطرح شده است ديگر جايي براي ادامه دادن بحث در صحن مجلس وجود ندارد و آقاي لاريجاني به عنوان رئيس مجلس بايد تذكر مي‌داد.
لاريجاني در پاسخ به تذكر زارعي گفت: بنده در اين جلسه بارها تقاضا كردم كه بحث نمايندگان خاتمه پيدا كند و اميدوارم ديگر تذكر ندهند
عباسعلي نورا نماينده زابل هم طي تذكري اظهار داشت: رئيس‌جمهور در برخي موارد خارج از دستور بحث كرد و به طور غير مستقيم به نمايندگان اتهام وارد كرد و حتي گفت برخي با فشار دادن دكمه فوق ليسانس مي‌گيرند حتي در پايان صحبت نيز به شكلي به ما توهين كرد.
وي خطاب به لاريجاني گفت: زماني كه آقاي احمدي نژاد فوق ليسانس نداشت من دكترا داشتم. آيا اينكه مي‌گويد با شاسي فوق ليسانس گرفته‌ايم را مي‌پذيريد؟
لاريجاني در پاسخ به نورا گفت: نه اين حرف رئيس جمهور، حرف خوبي نبود.
نورا ادامه داد: رئيس‌جمهور به صورت غير مستقيم هم مجلس و هم قوه قضائيه را زير سئوال برد. اين جمله كه نگران نباشيد برايتان كمپوت مي‌آورم معنايش در مجلس چيست؟ رئيس‌جمهور مفهوم همه اركان را زير سئوال بردند؟ آيا شما مي‌پذيريد؟ آيا حق نبود جلوي رئيس‌جمهور پاسخ مي‌داديد؟ نه اينكه زماني جلسه را ترك كردند اظهار نظر كنيد.
وي ادامه داد: اين صحبت رئيس‌جمهور يعني اينكه شما به زندان مي‌رويد و قوه قضائيه عدالت را رعايت نمي‌كند. فقط ايشان است كه عدالت را رعايت مي‌كند.
رئيس قوه مقننه در پاسخ به نورا گفت: سئوال در منظر عمومي مطرح و پاسخ داده شده است، حال شما مي‌گوييد پاسخ‌ها را درست نمي‌دانيد. ما طبق آيين نامه اجازه نداريم پاسخ دهيم برخي حرف‌ها مثل كمپوت آوردن و برخي شوخي‌ها محلش اينجا نبود.
كاظم جلالي نماينده شاهرود نيز در تذكري گفت: اصل اين جلسه به لحاظ شكلي خوب برگزار شد سئوال كنندگان با متانت سئوالاتشان را مطرح كردند.
وي افزود: يك مسئله مشكل آيين نامه‌اي است كه بايد به كميسيون آيين نامه ارجاع داده شود.
منظور جلالي بلاتكليفي در طرح سئوال از رئيس‌جمهور است كه طبق آيين نامه هيچ روندي براي پس از پاسخ رئيس‌جمهور در نظر گرفته نشده است.وي ادامه داد: در خانه ملت و در جمع نمايندگان مسائلي مطرح شد كه بايد پاسخ داده شود.
جلالي خطاب به لاريجاني گفت: حتي جملات بصير و كوتاه شما هم كفايت نمي‌كند. به اين اظهارات بايد پاسخ متقن داده شود. يك بخش اين بود كه قوانين غير دقيق و غير كارشناسي است.
لاريجاني در پاسخ به اين صحبت جلالي گفت: خير، قوانين غير دقيق نيست اگر هم غير دقيق باشد يا دقيق نباشد بايد در كشور اجرا شود اصلاح قانون مسير دارد كسي نمي‌تواند به ميل خود جلوي قانون را بگيرد.
وي گفت: مسئله بعدي در ارتباط با خود مجلس است در قالب شوخي يا جدي مسائلي توسط رئيس‌جمهور مطرح شد كه مي‌تواند انعكاس وسيعي درباره مجلس داشته باشد. مردم ماجراي شاسي و مدرك را نمي‌دانند در حالي كه اصل موضوع براي انتخابات بود كه عده‌اي از نمايندگان نيز با آن مخالف بودند اما قانون شد.
لاريجاني در پاسخ به اين بخش از صحبت جلالي گفت: نخير چنين نيست كه كسي با زدن شاسي نماينده شود.
جلالي خطاب به لاريجاني گفت: شما بر اساس قسمي كه ياد كرده ايد موظف به پاسخ متقن نسبت به اين اظهارات هستيد. لازم نيست وارد فضاي هيجاني شويد. بهتر است به اين اظهارات منطقي پاسخ داده شود.
لاريجاني مجددا پاسخ داد: قوانيني كه در مجلس مي‌گذرد با همكاري كارشناسان به نتيجه مي‌رسد. اگر مشكلي هست بايد پيشنهاد رفع نقص قانون داده شود.
وي ادامه داد: از باب طرح مسائل ديگر از جمله عبارت زدن دكمه شاسي و يا ماستي جايگاهش اينجا نيست.
لاريجاني اين اظهارات را با خنده شوخي بيان كرد.
جهانگيرزاده نماينده اروميه نيز طي تذكري گفته جلالي در خصوص نقص آيين نامه در طرح سئوال از رئيس‌جمهور را تكرار كرد و گفت: بايد بپذيريم كه اين براي اولين بار است كه سئوال از رئيس‌جمهور در صحن مجلس مطرح شده است. اما رئيس‌جمهور از مجموع سئوالات پرسيده شده به يك سئوال هم پاسخ نداد و در واقع اين فرار از سئوالات بود.
وي گفت: اظهارات شوخي مابانه رئيس‌جمهور نه در شأن مجلس و نه در شأن ملتي است كه از راديو اين اظهارات را گوش كردند. مردم انتظار دارند مسائل جدي در مجلس مورد بحث قرار گيرد اگر به شوخي طي شود چنين مي‌شود كه سئوالات مغفول مي‌ماند. رئيس‌جمهور هيچ اشاره‌اي به رشد اقتصادي نكردند در حاليكه انتظار اين است رئيس‌جمهور پاسخ دهد كه ما بايد به چه رشد اقتصادي مي‌رسيديم. موضوع آمارهاي متناقض كه از سوي نهادهاي مرجع بين‌المللي مورد تاييد قرار نمي‌گيرند بحثي است كه بايد به آن پرداخته شود.
نماينده اروميه ادامه داد: شوخي كردن منعي ندارد اما اگر اين عبارت نامردي و بي‌انصافي درباره دولت گفته شود درست است؟ اين ادبيات رئيس جمهوري است كه بايد فاخر صحبت كند.
وي خطاب به لاريجاني گفت: شما بايد از مجلس دفاع كنيد اين وظيفه شماست و وظيفه‌اي است كه قانون بر عهده شماگذاشته است.
عضو كميسوين امنيت ملي ادامه داد: اگر وزير خارجه به گفته رئيس جمهور، پس از پايان همكاريش با دولت سفر رفته است اين چه كشورداري و اداره دولت است؟ مگر وزير خارجه بدون اذن رئيس‌جمهور مي‌تواند براي رئيس‌جمهور كشور ديگري پيام ببرد؟ مردم اينها را مي‌شوند آيا به ما نمي‌خندند؟ آقاي رئيس‌جمهور مي‌گويد دولت ضعيف‌ترين قانون را اجرا مي‌كند كه براي مردم تبعاتي نداشته باشد آيا مجلس مقابل مردم است؟
وي گفت: من جزو سئوال كنندگان از رئيس‌جمهور نبودم اما معتقدم حرمت نمايندگان بايد حفظ شود.
وي گفت: در موضوع 11 روز خانه نشيني رئيس‌جمهور حتي نمايندگان علاقه‌مند به رئيس‌جمهور هم به سراغ ايشان رفتند اما رئيس‌جمهور همه را به شوخي سپري كرد.
لاريجاني در پاسخ به جهانگيرزاده گفت: رئيس‌جمهور براي طرح سئوال اينگونه پاسخ دادند حال شما مي‌گوييد اين اظهارات را درست نمي‌دانيد. خوب اين چه چيزي را حل مي‌كند. شما مي‌گوييد مجلس جاي شوخي نيست اين حرف درست نيست.
دكتر پزشكيان نماينده تبريز هم با تأكيد بر اينكه ادبيات احمدي نژاد در جلسه طرح سوال برازنده جايگاه رياست جمهوري نبود، گفت: متأسفانه ايشان با اتخاذ ادبياتي خاص به نوعي به يك مملكت توهين كردند.
مسعود پزشكيان درخصوص فضاي جلسه طرح سوال از رئيس‌جمهور و واكنش نمايندگان گفت: متأسفانه حرف‌هاي رئيس‌جمهور قانع‌كننده نبود و حتي در بعضي قسمت‌ها ارتباطي به سوال‌هاي مطرح شده نداشت.
وي با بيان اينكه احمدي نژاد برخي جواب‌ها را سطحي بيان كرد، گفت: اگر آيين نامه داخلي مجلس اصلاح نشود اين روند در آينده هم ادامه خواهد داشت.
پزشكيان تصريح كرد: مشكل آيين نامه داخلي مجلس اين است كه تنها 15 دقيقه به سوال كنندگان وقت داده مي‌شود به دليل اينكه سوالات تخصصي است لازم است در برخي مواقع چندين نفر كه در زمينه سوال مورد نظر تخصص دارند آن را مطرح كنند تا جواب كافي گرفته شود. اما به دليل ضعف فعلي آيين نامه بالاجبار بايد يك نفر صحبت مي‌كرد كه آقاي علي مطهري از طرف سوال كنندگان انتخاب شد.
نماينده تبريز به ادبيات رئيس‌جمهور در جلسه سوال اشاره كرد و گفت: اين ادبيات برازنده جايگاه رياست جمهوري نبود، بايد بگويم طراحان سوال از رئيس‌جمهور بسيار تلاش كردند، كه محترمانه حرف بزنند اما ايشان در جواب‌هاي خود ادبيات درستي نداشتند و به نوعي به يك مملكت و كشور توهين كردند.
عضو فراكسيون خط امام (ره) مجلس شوراي اسلامي، هم اظهارات احمدي‌نژاد را اهانت به جايگاه مجلس و نمايندگان مردم دانست و گفت: از اصل جريان سوال از رئيس‌جمهور خوشحال شدم، چرا كه تابوي اين كار شكسته شده است، اما لازم است نماينده‌هاي مجلس پاسخ اهانت‌هاي رئيس‌جمهور به جايگاه مجلس و نمايندگان مردم را بدهند.
حجت الاسلام قدرت‌الله عليخاني تصريح كرد: سوال‌هاي نمايندگان مودبانه و با زبان متين بيان شد، اما رئيس‌جمهور تلاش كرد از همه آن‌ها فاصله بگيرد و به نوعي آن‌ها را دور زد.
نماينده قزوين گفت: احمدي‌نژاد حرمت مجلس را نگه نداشت و با اهانت‌هاي خود كار زشتي را مرتكب شد و همين امر باعث شده تا يكي دو ساعت بعد از رفتن او از مجلس نمايندگان با تذكر و نطق‌هاي خود اعتراض خودرا بيان كند.
وي در پاسخ به اين سوال كه واكنش بعدي نمايندگان در خصوص اظهارات احمدي‌نژاد چه خواهد بود؟ گفت: انشاءالله گام بعدي استيضاح آقاي احمدي‌نژاد از مقام رياست جمهوري است و خدا را چه ديديد شايد اين كار اتفاق افتاد.
وي در پايان گفت: فضاي مجلس در حال حاضر خيلي عليه رئيس‌جمهور است، چرا كه او جايگاه خانه ملت را حفظ نكرد و به نمايندگان مردم اهانت كرد به همين دليل آرزوي من استيضاح احمدي‌نژاد است
مصباحي مقدم نماينده تهران هم در واكنش به پاسخ‌هاي احمدي نژاد به سئوالات نمايندگان گفت: رئيس مجلس بايد دستور دهد تا كار حقوقي دقيقي روي سئوالات نمايندگان و پاسخ‌هاي رئيس‌جمهور صورت گرفته و بيانيه‌اي از طرف مجلس در اين خصوص منتشر شود. وي با اعلام اخطار اصل 88 قانون اساسي گفت: طبق اين اصل رئيس‌جمهور يا وزير موظف‌اند براي پاسخ به سئوال نمايندگان در صحن علني مجلس حاضر شده و به سئوالات پاسخ دهند.
رئيس كميسيون طرح ويژه تحول اقتصادي افزود: رئيس‌جمهور در اين جلسه به سئوالات پاسخ نداده و برخلاف آيين نامه طرح سئوال كرد.
وي با اشاره به پاسخ رئيس‌جمهور به سئوال نمايندگان در خصوص عفاف و حجاب گفت: ما به عملكرد ايشان در اجراي قانون عفاف و حجاب انتقاد داشتيم اما رئيس‌جمهور در پاسخ به اين سئوال حرمت‌هاي الهي را آنقدر سبك شمارد كه به گناه مردم در پس پرده‌ها آن را تشبيه كرد.
مصباحي مقدم با اشاره به پاسخ رئيس‌جمهور درباره مكتب ايراني گفت: در مورد سئوال نمايندگان از مكتب انحرافي ايراني نيز رئيس‌جمهور به سئوال نمايندگان پاسخ نداده و فقط در مورد ايران صحبت كرده است.
وي تصريح كرد: رئيس‌جمهور در صحبت‌هاي خود تاكيد كردند كه دولت تخلفي انجام نداده است اين در حالي است كه مجلس بر اساس ماده 233 آيين نامه داخلي تخلفات دولت را به قوه قضائيه ارجاع داده است.
وي اظهار داشت: رئيس‌جمهور به سئوال نمايندگان در مورد 11 روز خانه نشيني خود نيز پاسخ نداد و گفت: احمدي نژاد و استراحت! رئيس‌جمهور بايد نسبت به اين عملكرد خود معذرت خواهي مي‌كرد.
مصباحي مقدم در پايان از رئيس مجلس شوراي اسلامي خواست تا دستور دهد كار حقوقي دقيقي روي سئوالات نمايندگان و پاسخ‌هاي رئيس‌جمهور صورت گيرد و پس از آن بيانيه‌اي منتشر گردد مبني بر اينكه آيا پاسخ‌هاي رئيس‌جمهور مورد قبول مجلس بوده يا نه.
رئيس مجمع روحانيون مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه شيوه بيان سئوالات از سوي سئوال كنندگان با متانت و احترام اما پاسخگويي رئيس‌جمهور توهين آميز بود، گفت: در اين مرحله بهتر است افكار عمومي و مردم نسبت به اتفاق بدي كه در مجلس افتاد قضاوت كنند.
حجت الاسلام محمد تقي رهبر درباره ارزيابي خود از جلسه بررسي سئوال از رئيس‌جمهور گفت: سئوال كنندگان سئوالات را با ادبيات خوبي تنظيم كردند و آقاي مطهري به عنوان نماينده سئوال كنندگان اين سئوالات را با احترام ادا كرد و حتي به رئيس‌جمهور خوش آمد گفت و خواستار پاسخ از سوي رئيس‌جمهور شد.
وي افزود: متاسفانه پاسخ‌هاي رئيس‌جمهور نه مستدل و نه قانوني بود و نه با ادبيات خوب بيان شد، اين پاسخها نه تنها قانع‌كننده نبود بلكه توهين آميز نيز بود.
سيد علي بزرگواري هم در خصوص سخنان احمدي نژاد گفت: ما از ابتدا مخالف حضور رئيس‌جمهور در مجلس شوراي اسلامي براي طرح سوال بوديم، چرا كه ‌مي‌دانستيم حرف‌هايي ‌مي‌زند كه جايگاه مجلس زير سوال خواهد رفت.
نماينده كهگيلويه و بهمئي افزود: سخنان احمدي‌نژاد در شأن رئيس جمهوري اسلامي ايران نبود و به همين دليل اهانت‌هايي متوجه مجلس گرديد.
وي اضافه كرد: آمدن رئيس‌جمهور در مجلس دموكراسي در جمهوري اسلامي ايران را نشان ‌مي‌دهد، اما بايد اين نكته را يادآور شويم كه 15 دقيقه صحبت نمايندگان در مقابل يك ساعت پاسخ رئيس‌جمهور ضعف قانوني ماست‌.
بزرگواري با تاكيد بر اينكه در سخنان آقاي احمدي‌نژاد اهانت‌هايي به نمايندگان مردم شد، افزود: اگر بناست پاسخي به سخنان رئيس داده شود هيات رئيسه مجلس بايد در مقابل اين اهانت‌ها واكنش لازم را از خود نشان دهد.
وي در پايان گفت: آقاي احمدي‌نژاد بايد با متانت بيشتر رعايت شان مجلس را ‌مي‌كرد، نه اينكه سخنان خود را در قالب توهين و شوخي بيان ‌مي‌كردند.
حميد رسايي از نمايندگان طرفدار دولت هم با تاكيد بر اينكه خانه نشيني 11 روزه رئيس‌جمهور به هيچ وجه قابل دفاع نيست، تصريح كرد: به اعتقاد من رئيس‌جمهور به صورت غير رسمي عذرخواهي كرد و همينطور كه به اين موضوع نپرداخت به اين معني بوده كه خانه نشيني اشتباهي بوده كه انجام داده است.
وي در خصوص سخنان رئيس‌جمهور در پاسخ به 79 نماينده مجلس گفت: طبيعي است كه جواب "هاي"نمايندگان مجلس "هوي" رئيس‌جمهور بود و سئوالي كه با رويكرد "هاي" باشد طبيعي است كه در برابرش "هوي" شنيده مي‌شود.
رسايي گفت ريشه برخي مشكلاتي كه رئيس‌جمهور به آنها اشاره كرد در درون مجلس است بنده حدود يك سال قبل در نطقم اعلام كردم كه بايد مجلس شفاف شود تا اثرگذاري بيشتري بر قوا داشته باشد.
نماينده تهران در مجلس در پاسخ به اين سئوال كه برخي از نمايندگان سئوال‌كننده از رئيس‌جمهور از استيضاح وي سخن مي‌گويند، گفت: بنده استيضاح رئيس‌جمهور را درست نمي‌دانم.
رسايي در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه نظر شما در خصوص لحن و جواب‌هاي رئيس‌جمهور چيست گفت: جواب‌ها و لحن احمدي نژاد براي ما قابل پيش‌بيني بود وي در خصوص هدفمندي يارانه‌ها و مترو به خوبي پاسخ داد.
وي تاكيد كرد: معتقدم اشكال اصلي در رفتارهاي احمدي نژاد خودش نيست بلكه مجلس به درستي برخورد نكرد و دولت را در دنده لجباري و مقابله به مثل قرار داد.
روح‌الله حسينيان ديگر نماينده طرفدار دولت هم گفت: پاسخ‌هاي رئيس‌جمهور براي بنده قانع‌كننده بود و معتقدم نبايد جايگاه رئيس‌جمهور تضييع شود.
وي افزود: طرح سوال از رئيس‌جمهور نشان داد، دموكراسي واقعي در ايران حاكم است و نمايندگاني كه از رئيس‌جمهور سوال دارند مي‌توانند وي را به مجلس فراخوانده و از او درباره وظايفش سوال كنند.
وي در خصوص اظهارات رئيس‌جمهور درباره جايگاه مجلس گفت: رئيس‌جمهور براي اظهار نظر آزاد است و نمايندگان نمي‌توانند درباره اظهار نظر رئيس‌جمهور از وي سوال كنند.
حسينيان تأكيد كرد: نمايندگان فقط مي‌توانند در راستاي وظايف و اختيارات رئيس‌جمهور از وي سوال كنند.
نوباوه عضو فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس هم گفت: ‌اگر پاسخ‌هاي رئيس‌جمهور به سئوالات نمايندگان مستدل‌تر و مستندتر





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن