تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815395908




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روزشمار حوادث سال 1390


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: روزشمار حوادث سال 1390
آذر 90

2 آذر: "علي عبدالله صالح"، رئيس جمهوري يمن در جلسه‌اي كه در كاخ پادشاهي عربستان و با حضور مقامات بلندپايه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس و اعضاي حزب حاكم و احزاب مخالف يمني برگزار شد، طرح اين شورا را براي انتقال قدرت امضا كرد و سرانجام پس از ماه‌ها كش و قوس، حاضر شد پست رياست‌جمهوري خود را واگذار كند. طرح شوراي همكاري خليج فارس شامل دو مرحله بود كه مرحله اول از روز امضاي اين طرح آغاز و تا زمان برگزاري انتخابات زودهنگام رياست جمهوري طي 90 روز به پايان رسيد و مرحله دوم از تاريخ اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري به مدت دو سال آغاز و با برگزاري انتخابات پارلماني و رياست جمهوري پس از برگزاري رفراندوم به پايان مي‌رسد. در اجراي مرحله اول، عبدربه منصور هادي، معاون علي عبدالله صالح در يك انتخابات نمايشي به رياست جمهوري رسيد ولي اين اقدام با مخالفت مردم يمن مواجه شد.

7 آذر: مردم مصر براي اولين‌‌بار پس از سقوط نظام حسني مبارك، ديكتاتور مخلوع اين كشور براي انتخاب اعضاي مجلس الشعب اين كشور به پاي صندوق‌هاي راي رفتند. در اين انتخابات 3.809 نامزد براي تصدي 168 كرسي مجلس با هم رقابت كردند و نهايتا حزب "آزادي و عدالت"، شاخه سياسي گروه اخوان‌المسلمين مصر توانست بيشترين آراء را از آن خود كند و پيروز شود.

13 آذر: اصلي‌ترين انتخابات مجلس روسيه آغاز شد و مردم به پاي صندوق‌هاي راي رفتند. كميسيون مركزي انتخابات روسيه اعلام كرد، طبق شمارش آراي انتخابات مجلس، حزب "روسيه متحد" به رهبري ولاديمير پوتين، نخست‌وزير اين كشور پيروز شده است. پس از آن ده‌ها هزار تن از مردم روسيه در اعتراض به نتايج انتخابات، در بيش از 80 شهر روسيه به خيابان‌ها آمدند و اين تجمعات بزرگترين تظاهرات اعتراضي در روسيه، از زمان فروپاشي شوروي سابق محسوب ‌شد.

24 آذر: مراسم نمادين خروج نيروهاي آمريكايي از خاك عراق كه در آن پرچم آمريكا پايين كشيده شد و پرچم عراق به اهتزاز درآمد، برگزار شد. در اين مراسم كه در فرودگاه عراق با حضور وزير دفاع آمريكا، فرمانده نيروهاي آمريكايي در عراق، سفير آمريكا در عراق و ديگر مسئولان آمريكايي و عراقي و 160 تن از سربازهاي آمريكايي برگزار شد، پرچم آمريكا پايين آورده شده و پرچم عراق برافراشته شد. اين اقدام آخرين گام براي پايان دادن به اشغالگري حدودا 9 ساله آمريكا در عراق به شمار مي‌آيد. آخرين سربازان آمريكايي در عراق در 27 آذر از عراق خارج شدند.

26 آذر: اين روز برابر است با اولين سالروز خودسوزي "محمد البوعزيزي"، جوان تونسي كه حركت وي سرآغازي شد براي سرنگوني ديكتاتور تونس و نيز حركت‌هاي مردمي عليه حكومت‌هاي خودكامه در جهان عرب. در سالروز مرگ وي طي مراسمي از يك مجسمه نمادين از چرخ‌دستي "بوعزيزي" به همراه پرچم تونس پرده‌برداري شد. اين فروشنده دورگرد در سال 1389 خود را در برابر يكي از ساختمان‌هاي دولتي، در اعتراض به اهانتي كه به وي شد و نتوانست شكايت خود را به مسئولان برساند، به آتش كشيد. وي در 14 دي 1389 به دليل شدت جراحات جان باخت. مرگ اين جوان تونسي نه تنها نخستين شراره انقلاب اين كشور را به وجود آورد، بلكه مرزهاي اين كشور را درنورديد و باعث آزادي بسياري از ملت‌هاي ستم‌ديده از چنگال طاغوتيان از جمله در مصر و ليبي شد.

27 آذر: "واسلاو هاول"، دهمين و آخرين رئيس جمهوري چكسلواكي و اولين رئيس جمهوري چك، در سن 75 سالگي درگذشت. انقلاب موسوم به انقلاب مخملين، باعث سرنگوني حكومت كمونيستي در چكسلواكي و تقسيم آن به دو كشور چك و اسلواكي در سال 1371 شد. "هاول" پس از تقسيم چكسلواكي، اولين رئيس جمهوري چك شد. وي در سال‌هاي دهه هفتاد ميلادي به عنوان نمايشنامه‌نويس مخالف دولت، به شهرت جهاني رسيد و بعد‌ها به يك فعال غزبگراي سياسي تبديل شد و در دوره حكومت كمونيست‌ها در چكسلواكي، بيش از چهار سال را در زندان گذراند. وي بعدها در سال 1368 به عنوان رهبر انقلاب مخملين كشورش شناخته شد.

28 آذر: "كيم جونگ ايل"، "رهبر عزيز" كره شمالي در پايتخت اين كشور در سن 69 سالگي به دليل سكته قلبي درگذشت. تلويزيون دولتي كره شمالي ساعاتي بعد از اعلام خبر درگذشت "كيم جونگ ايل"، "رهبر اعظم" اين كشور اعلام داشت، "كيم جونگ اون"، سومين و كوچكترين پسر رهبر سابق، با لقب "وارث كبير" جانشين پدر شده است. "كيم جونگ اون"، سومين نسل از خاندان "كيم" است كه در نظام كمونيستي كره‌شمالي به رهبري مي‌رسد و قدرت حكومتي را در اختيار مي‌گيرد. اعلام عمومي زمان مرگ رهبر كره‌شمالي، دو روز پس از مرگ وي صورت گرفت و مراسم تدفين "كيم جونگ ايل" 7 دي در پيونگ‌يانگ برگزار شد.

دي 90

1 دي: مجلس فرانسه لايحه‌اي را تصويب كرد كه براساس آن، انكار نسل‌كشي كشتار ارامنه در دوره امپراتوري عثماني در تركيه در سال 1294 شمسي، جرم تلقي خواهد شد و انكاركنندگان، به يك سال زندان و حدود 45 هزار يورو (37 هزار و 500 پوند) جريمه محكوم مي‌شوند. اين لايحه در سناي فرانسه به راي گذاشته و تصويب شد. ارامنه مي‌گويند كه تا يك ميليون و 500 هزار تن در دوره حكومت عثماني در تركيه در سال 1298 شمسي كشته شده‌اند. دولت تركيه به اين اقدام واكنش تندي نشان داد و دولتمردان ترك، جنايات فرانسوي ها در الجزاير را به رخ آنها كشيدند.

2 دي: هزاران نفر از مردم مصر با تجمع در ميدان التحرير قاهره با محكوم كردن خشونت‌نيروهاي ارتش عليه تظاهركنندگان، بركناري دولت جديد اين كشور را خواستار شدند.
در اين تظاهرات كه با درخواست احزاب و گروه‌هاي مختلف مصري تحت عنوان "آزادگان مصري، بازگرداندن حيثيت" برگزار شد، و تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي از شوراي نظامي حاكم در مصر خواستند تا مسئوليت اداره كشور را به غيرنظاميان واگذار كند.
تظاهركنندگان مصري همچنين تحقيق در خصوص كشتار تظاهركنندگان و نيز آزادي بازداشت‌شدگان را خواستار شده و از كمال الجنزوري نخست‌وزير اين كشور خواستند هر چه زودتر از مقام خود استعفا دهد.

8 دي: هوگو چاوز رئيس‌جمهور ونزوئلا در واكنش به ابتلاي خود و جمعي از رهبران چپگراي آمريكاي لاتين به سرطان، اين سوال را مطرح كرد كه آيا آمريكايي‌ها با تكنولوژي خاصي مشغول سرطاني كردن رهبران چپ‌گراي آمريكاي لاتين هستند؟
چاوز خود مبتلا به بيماري سرطان است و خبر ابتلاي خانم كريستينا فرناندز رئيس جمهوري آرژانتين نيز به سرطان منتشر شد. آقاي لولا داسيلوا رئيس جمهوري سابق برزيل نيز به بيماري سرطان مبتلا شده است و گفته مي‌شود خانم ديلما روسف رئيس جمهوري كنوني برزيل نيز به بيماري سرطان مبتلا بوده است.

16 دي: دادستاني مصر به دليل آنچه همكاري در قتل راهپيمايان معترض عنوان كرد، خواهان در نظر گرفتن مجازات اعدام براي حسني مبارك شد.
مصطفي شاطر در پايان نشست سه روزه دادستان‌هايي مصر مجازات را تنها راه حل دانست و افزود: هر قاضي منصفي بايد براي اين متهمان مجازات اعدام را در نظر بگيرد.
وي همچنين خواهان اشد مجازات براي حبيب العادلي، وزير كشور رژيم مبارك و همچنين چهار مقام ارشد پليس مصر در زمان حكومت حسني مبارك شد كه همگي در اين پرونده متهم هستند.

17 دي: يك گروه حقوق بشر بحريني با انتشار گزارشي اعلام كرد كه نيروهاي امنيتي بحرين از گازهاي سمي ممنوعه كه باعث كشته شدن افراد و سقط جنين زنان در سركوب تظاهرات مسالمت‌آميز مردمي بحرين مي‌شود، استفاده مي‌كنند.
در گزارش اين گروه حقوق بشر در بحرين آمده است: نيروهاي بحريني با استفاده از گازهاي سمي كه در عرصه بين‌الملل ممنوع است، دست به كشتار تظاهركنندگان غيرنظامي كه به صورت مسالمت‌آميز اعتراض مي‌كنند، مي‌زنند.
در ادامه اين گزارش آمده است: استفاده از اين گازهاي سمي باعث شده است كه ده ها نفر نفر از شهروندان بحريني از جمله يك كودك شيرخواره و چهار زن كشته شوند.

سه|ا|شنبه|ا|23|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن