تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815168097




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيش‌بيني افزايش سفرهاي نوروزي و تلاش‌ها براي كاهش سوانح ترافيكي


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: پيش‌بيني افزايش سفرهاي نوروزي و تلاش‌ها براي كاهش سوانح ترافيكي
مسافران نوروزي و هموطنان عزيزي كه قصد سفر در تعطيلات نوروزي را دارند بهتر است با جاده هاي حادثه آفرين هم آشنا شوند.
هموطن آنلاين_ جواد حاتمي _ يك لحظه غفلت، خانواده ۴ نفره را به كام مرگ برد و سفر نوروزي آنان در اولين گام به ديار باقي ختم شد. كمتر از ۲۴ساعت به تحويل سال ۱۳۹۰ خانواده اي كه از استان هاي جنوبي كشور عازم مشهد مقدس بودند به علت بي احتياطي در جاده راور- ديهوك سواري پيكان به شدت با كاميون برخورد مي كند و ۴ عضو يك خانواده قرباني حادثه ترافيكي مي شوند.
از اين قبيل حوادث در كشور به ويژه در ايام اوج سفرهاي تابستاني و نوروزي بسيار سراغ داريم و خانواده هاي بسياري داغدار حوادث تلخ جاده اي و سوانح ترافيكي شده اند.
باز هم بهار در راه است و تعطيلات نوروزي به ويژه ۲ هفته تعطيلي مدارس فرصت مغتنمي است تا خانواده هاي ايراني تن به راه سپارند و در سفري خستگي يك سال كار و تلاش را از تن بزدايند.
معمولا سفرهاي هموطنان در تعطيلات نوروزي به حداكثر ظرفيت خود مي رسد و از اين رو جاده ها و محورهاي ارتباطي مملو از خودروهايي مي شود كه گردشگران هموطن و ايرانيان وطن دوست به ايران گردي همت مي گمارند و در اين ميان آن چه اهميت دارد تامين سلامت مسافران در جاده ها و سفرهاست.
هر ۲۰دقيقه يك قرباني

نگاهي به آمار سوانح ترافيكي در ايران نشان مي دهد كه روزانه ۷۶ نفر به علت حوادث ترافيكي جان مي دهند و به طور متوسط هر ۲۰دقيقه يك مرگ به علت حوادث رانندگي اتفاق مي افتد.
سازمان پزشكي قانوني كشور در گزارشي اعلام كرد كه از ابتداي سال جاري تا پايان دي ماه ۹۰، ۱۷هزار و ۶۴۲ نفر در حوادث رانندگي كشته شده اند كه اين آمار در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 14.2 درصد كاهش نشان مي دهد.
فرمانده پليس راه كشور هم مي گويد: نوروز ۹۰ روزانه ۶۹ نفر و هر ساعت ۳ نفر جان خود را در تصادفات از دست دادند. سرهنگ «محمدرضا مهمان دار» مي افزايد: ۶۳ درصد تصادفات نوروز مربوط به خودروهاي سواري و 18.9 درصد مربوط به موتورسيكلت ها و 6.9 درصد مربوط به كاميون ها بوده است.
به گفته وي بررسي تصادفات در نوروز ۹۰ هم نشان مي دهد كه ۳۰درصد به علت رعايت نكردن فاصله طولي و توجه نكردن به جلو بوده است و عجله، خواب و بيداري نيز در بروز تصادفات نوروزي نقش داشته است.
تخطي از سرعت مطمئنه و ناتواني در كنترل وسيله نقليه علت 19.2 درصد تصادفات نوروزي بوده و 19.2 درصد هم به علت انحراف به چپ رخ داده است. به گفته وي ۵۶درصد تصادفات نوروز ۹۰ در روز و ۴۴درصد در شب اتفاق افتاده و ۵۷درصد اين حوادث هم در ۳۰ كيلومتري ابتدايي جاده هاي برون شهري رخ داده است.
كدام جاده ها حادثه آفرين است

مسافران نوروزي و هموطنان عزيزي كه قصد سفر در تعطيلات نوروزي را دارند بهتر است با جاده هاي حادثه آفرين هم آشنا شوند. در اين باره فرمانده پليس راه كشور مي گويد: نوروز۹۰ استان هاي خراسان شمالي، كهگيلويه و بويراحمد، زنجان، اردبيل و ايلام بيشترين ميزان تصادفات را در مقايسه با مشابه سال قبل داشته اند و از آن جا كه عامل انساني نقش زيادي در وقوع سوانح رانندگي دارد هر جاده اي با بي احتياطي افراد و رانندگان مي تواند حادثه ساز باشد.
سرهنگ «ميهمان دار» در عين حال مي گويد: محورهاي «كرج-قزوين»، «زنجان- قزوين» و «ساوه-همدان» محورهاي پرحادثه نيمه دوم سال ۹۰ بوده است.
خودروهاي سواري در جايگاه نخست تصادفات

خودروهاي سواري در جايگاه نخست تصادفات هستند از اين رو رانندگان اين نوع وسايل نقليه بيشتر بايد احتياط و مقررات راهنمايي و رانندگي را رعايت كنند. سرهنگ «يوسف نجفي» رئيس پليس راهور مركز استان كرمان مي گويد: در نيمي از تصادفات ۹ ماه امسال خودروهاي سواري شخصي مقصر بوده اند. به گزارش مهر وي مي افزايد: ۶۵درصد حوادث رانندگي اين شهرستان در روز رخ داده و بيشتر زمان وقوع حوادث هم در بين ساعات ۶ صبح تا ۱۲ بوده است.
با اين حال معاون امور عمراني استانداري اردبيل هم مدعي است كه آمار قربانيان جاده اي ايران ۴درصد بيشتر از متوسط جهاني است. به گفته «ايرج بيگدلو» امروز در عرصه توليد خودرو يك رقابت مسابقه اي بين توليدكنندگان خودرو با سازمان هاي خدمات رسان جاده اي آغاز شده كه در اين بين شاهد پيروزي كارخانه هاي خودروسازي و پيشتازي آن ها در توليد خودروهايي هستيم كه كمتر با توسعه جاده ها تناسب دارد. در بسياري از كشورها فناوري توليد خودرو با تامين زيرساخت هاي حوزه حمل و نقل متناسب است ولي در كشور ما اين فرآيند با نارسايي هايي همراه است.
چند سالي است كه مسئولان براي كاهش آمار تصادفات و قربانيان حوادث ترافيكي دست به كار شده اند و در برنامه توسعه ۵ ساله دولت هم هر سال كاهش ۱۰درصد قربانيان سوانح ترافيكي پيش بيني شده است.
به ادعاي مسئولان پليس راهور كشور با وجود افزايش تعداد خودروها و حجم سفرها در كشور تصادفات در ۱۰ ماه سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۲۰درصد كاهش يافته است. سردار «اسكندر مومني» رئيس پليس راهور ناجا چند روز قبل در ديدار نماينده سازمان بهداشت جهاني از كاهش ۳هزار نفري كشته هاي تصادفات در سال جاري خبر داده و گفته بود: طي ۱۰ ماه امسال يك ميليون و ۴۶۰ هزار خودرو جديد و نيز ۸۰۰ هزار دستگاه موتورسيكلت وارد چرخه حمل ونقل شده است و در كنار آن يك ميليون و ۶۷۰هزار نفر هم به تازگي گواهي نامه رانندگي خود را دريافت كرده اند.
وي با اشاره به كاهش ۱۷هزار نفري شمار مجروحان حوادث ترافيكي گفته اميد است با اجراي قانون جديد كه حق و تكليف توامان در نظر گرفته شده است حوادث رانندگي به حداقل و ايمني و انضباط به حداكثر برسد.
خوشبختانه شاهد كاهش سوانح ترافيكي و قربانيان جاده اي هستيم و نگاهي به آمار اعلام شده از برخي استان هاي پرتردد و مسافرپذير نيز مويد اين موضوع است.
كاهش آمار حوادث

پزشكي قانوني استان گلستان از كاهش ۱۶درصدي قربانيان حوادث رانندگي اين استان در ۱۰ ماه سال جاري خبر داده و اعلام كرده است: بيشترين آمار قربانيان حوادث رانندگي با ۲۷۴ نفر در جاده هاي برون شهري اين استان ثبت شده است. مديركل پزشكي قانوني استان كهگيلويه و بويراحمد از كاهش 15.9 درصدي آمار قربانيان در تصادفات رانندگي استان طي ۱۰ ماه سال جاري خبر داده و مي گويد: بيشترين آمار قربانيان حوادث رانندگي در جاده هاي برون شهري استان با ۹۷مورد فوت ثبت شده است.
پزشكي قانوني خراسان رضوي نيز كاهش آمار قربانيان حوادث رانندگي اين استان طي ۱۰ ماه امسال را 12.8 درصد اعلام كرده است.در اين استان كه از استان هاي مسافر و زائرپذير است بيشترين قربانيان حوادث رانندگي با ۸۰۳ مورد در جاده هاي برون شهري ثبت شده است. در استان گيلان نيز طي اين مدت ۲۹درصد از كشته هاي ناشي از تصادفات جاده اي كاسته شده است.
اما كارشناسان بر اين باورند كه عامل ۶۰ تا ۶۵ درصد تصادفات، عامل انساني است و وسيله نقليه و جاده عوامل ديگر وقوع اين حوادث محسوب مي شود.
سرهنگ «عليرضا اسماعيلي» استاديار دانشكده علوم انتظامي و عضو مركز تحقيقات و ارتقاي ايمني دانشگاه شهيدبهشتي در اين باره به ما مي گويد: ايمني نخستين گام در رانندگي است و شواهد و تحقيقات نشان مي دهد كه خطر وقوع تصادف پس از ۱۱ ساعت رانندگي ۲ برابر مي شود، خطر تصادف ناشي از خستگي در شب ۱۰برابر است و خطر بروز تصادف حدود ساعت ۲تا۵ صبح يا غروب آفتاب يا در شب به علت ديد ناكافي تقريبا ۵برابر بيش از زمان هاي ديگر شبانه روز است بنابراين استراحت ۱۰تا۱۵ دقيقه اي بعد از هر ۲ساعت رانندگي مي تواند به كاهش اين حوادث كمك كند.
به گفته وي سوانح ترافيكي با كمي دقت و ملاحظه قابل پيش گيري است و باور كردن ايمني، احترام به قوانين،دانش به كارگيري صحيح وسايل ايمني و دسترسي به ملزومات ايمني اصول ۴گانه ايمني در جامعه است و رانندگان هم وظيفه دارند ضمن رعايت سرعت مجاز و فاصله طولي و مطمئنه در حين رانندگي از كمربند ايمني نيز براي خود و تمام سرنشينان خودروها استفاده كنند.
اين كارشناس مسائل ترافيك مدعي است رعايت نكردن فاصله طولي، رعايت نكردن حق تقدم، ناتواني در كنترل وسيله نقليه و انحراف و تجاوز به چپ در كنار سرعت و سبقت غيرمجاز، خستگي و خواب آلودگي، عجله و شتاب بي مورد و مهارت نداشتن در رانندگي و ناآشنايي به جاده از دلايل وقوع سوانح ترافيكي است كه همه اين موارد به راننده برمي گردد.
سرهنگ «اسماعيلي» از هموطنان به ويژه رانندگان مي خواهد كه با رعايت قوانين و مقررات و صبر و حوصله در رانندگي سلامت خود، خانواده و ديگر هموطنان را در سفرهاي نوروزي تضمين كنند.
طرح ترافيك نوروزي

اولويت هاي پليس راهور در كنترل ترافيك و كاهش حوادث جاده اي چيست؟ سرهنگ «مهمان دار» فرمانده پليس راه كشور در اين باره مي گويد: ارتقاي ايمني عبور و مرور، تسهيل در عبور و مرور، پيش گيري از تصادفات، ايجاد احساس امنيت براي مسافران، افزايش محدوده اجراي طرح نوروزي و نظارت بيشتر بر محدوده ۳۰كيلومتري مبادي شهرها از جمله اولويت هاي پليس در نوروز۹۱ است.
به گفته وي طرح ترافيك نوروز ۹۱ از ۲۵اسفند ۹۰ تا ۱۴فروردين۹۱ اجرا مي شود و اقدامات تاكتيكي پليس راه نيز در اين ايام تقويت كنترل در مقابل پاسگاه ها، مديريت سرعت با استفاده از دوربين، توقيف خودروهاي مرتكب ۲تخلف همزمان، كنترل كمربند عقب،برخورد قاطع با متخلفان و ضبط گواهي نامه افراد داراي ۳۰امتياز منفي و اعمال قانون ۷۰درصدي خودروهاي داراي بار غيرمجاز در مقابل پاسگاه هاست.
وي در راستاي اقدامات تكميلي نيز از برخورد قاطع با موتورسيكلت سواران متخلف، بازرسي نامحسوس از ناوگان عمومي مسافربري، انجام آزمايش سلامت رانندگان، به كارگيري نيروهاي كمكي و توسعه و كنترل نامحسوس جاده اي خبر داد.
در راستاي ارائه خدمات موردنياز به مسافران نوروزي مراكز درماني و پايگاه هاي اورژانس در سراسر كشور تجهيز و به صورت شبانه روزي فعال خواهد بود.
رئيس مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي كشور از فعاليت حدود ۲هزار پايگاه اورژانس و پيش بيمارستاني در كشور خبر داد.
دكتر «غلامرضا معصومي» با اشاره به برنامه ريزي انجام شده براي تقويت پايگاه ها و مراكز اورژانس و ارائه خدمات موردنياز به هموطنان در تعطيلات نوروزي گفت: طي ماه هاي گذشته ۱۰۰دستگاه اتوبوس آمبولانس با امكانات ۱۲تخت بستري و تجهيزات درماني سرپايي و جراحي نيز تهيه و توزيع آن بين استان ها آغاز شده و استفاده از امداد هوايي نيز در برنامه هاي اين مركز و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است.
آمادگي كامل راهداري

دكتر «شهريار افندي زاده» معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل كشور نيز در گفت وگو با خراسان از آمادگي اين سازمان در اجراي طرح نوروزي حمل و نقل جاده اي كشور با مسئوليت اين سازمان خبر مي دهد و مي افزايد: اين طرح از ۲۵اسفند ماه آغاز مي شود و با توجه به اهميت موضوع ايمني در جابه جايي هموطنان در اقصي نقاط ميهن اسلامي طرح نوروزي امسال را به عنوان طرح «جابه جايي مسافران با رويكرد افزايش ايمني حمل و نقل» نام گذاري كرده ايم.
وي با اشاره به برنامه هاي پيش بيني شده در بخش ايمني حمل و نقل مي گويد: در تصميم گيري هاي ادارات كل استاني به منظور تامين امنيت، آسايش و رفاه هر چه بيشتر مسافران در سفرهاي بين شهري، برقراري محدوديت هاي ترافيكي در محورهاي پرتراكم كشور، محدوديت در جابه جايي محموله هاي ترافيكي، دقت در تاييد سلامت فني وسايل نقليه مسافربري، كنترل ساعت كار رانندگان ناوگان مسافري، تاكيد در تجهيز وسايل نقليه مسافربري به وسايل و تجهيزات ايمني و... مدنظر است و علاوه بر اعلام پيام هاي ترافيكي و توصيه هاي ايمني از طريق رسانه ها، اعمال مديريت سرعت در طول راه ها با استفاده از ۵۲۹دستگاه دوربين سيار و ۱۹۷دوربين ثابت انجام خواهد شد.
افزايش سفرهاي نوروزي

وي با بيان اين كه در طرح نوروزي سال ۹۰، تعداد ۴۳ميليون و ۲۰۰هزار نفر از طريق حمل و نقل جاده اي جابه جا شدند، مي افزايد: پيش بيني رشد ۶درصدي براي نوروز پيش رو و جابه جايي ۴۶ميليون نفر مسافر شده و با توجه به اهميت رضايت مندي و نظرهاي مسافران از خدمات ارائه شده، حدود ۵۰۰هزار فرم نظرسنجي در طرح نوروزي سال ۹۱ از طريق مربوطه بين مسافران حمل و نقل عمومي توزيع خواهد شد و همچنين سامانه پيامك ۳۰۰۰۱۴۳ و سايت www.mosaferyar.ir به عنوان پل ارتباطي با مسافران برقرار خواهد بود.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي تصريح مي كند: امسال ۱۸هزار اتوبوس، ۳۳هزار ميني بوس و ۳۴هزار سواري كرايه برون شهري به مسافران در طرح نوروزي سال ۹۱ از طريق ۱۸۰ هزار راننده و كمك راننده و ۵۵هزار مهماندار و همچنين ۴۰هزار مدير، متصدي و مسئول فني ناوگان آماده ارائه خدمات هستند.
چكيده گزارش

بوي بهار به مشام مي‌رسد و برخي خانواده هاي ايراني با استفاده از تعطيلات سفرهاي نوروزي را در دستور كار خود قرار داده اند. با توجه به بالا رفتن حجم ترافيك جاده اي و فراواني حوادث و سوانح ترافيكي به نظر مي رسد مردم و مسئولان بايد تدابير لازم را براي كاهش اين قبيل حوادث به ويژه قربانيان آن اتخاذ كنند. در حالي كه مسئولان از افزايش سفرهاي نوروزي خبر مي دهند و آمار سوانح ترافيكي در ايران هم نشان مي دهد كه به طور متوسط هر ۲۰ دقيقه يك مرگ به علت حوادث رانندگي اتفاق مي افتد، به نظر مي رسد در طول سال به ويژه تعطيلات نوروزي كه شاهد تردد انبوه خودروها در جاده ها و محورهاي ارتباطي هستيم مردم و رانندگان بايد بيش از گذشته با رعايت قوانين و مقررات و سرعت مطمئنه رانندگي كنند و مسئولان هم در تكاپو هستند كه با كنترل راه ها، امداد و نجات و... حوادث و خسارت هاي ناشي از آن را دراين ايام به حداقل برسانند تا سفرهاي نوروزي به كام هموطنان تلخ نشود.

سه|ا|شنبه|ا|23|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن