تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):علت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن ثروتمند و فقير برابر شوند زيرا ثروتمند گرسنگى را اح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814747919




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همگام با بهار/ ايلام، تنوع زيبايي ها


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: همگام با بهار/ ايلام، تنوع زيبايي ها
ايلام- ايلام، نامش يادآور تاريخي كهنسال است كه ذهن ها را به دور دست ها مي كشاند.


سرزميني كه ريشه در تاريخ دارد،‌ سرزميني كه چشم ها را به ديدن زيبايي ها دعوت مي كند و با وجود اينكه كم وسعت ترين استان كشور محسوب مي شود اما همچون قاره اي كوچك در غربي ترين نقشه جغرافيايي جاي گرفته است.

استاني كوچك با تنوعي زيست محيطي كه انواع پوشش گياهي را در خود جاي داده است،‌ آنجا كه مي توان كوه هاي سربه فلك كشيده زاگرس كه هنوز برف بر قله هايش چشم نوازي مي كند را تا كوير و رودخانه و سبزي جنگل ها را در فاصله زماني كوتاه نظاره كرد.

اينجا، از نخلستان هاي دشت هاي مناطق گرمسيري تا بلوطستان در ميان كوهستان سخت گذر و سردسير فاصله اي بيش نيست و تنوع گونه هاي گياهي با مختصات جغرافيايي چشمان هر بيننده اي را به زيبايي دعوت مي كند.

بلوطستاني كه هنوز تا هميشه اعتبار خود را از ريشه اين خاك به ارث برده و در ايلام "سرزمين طلوع آفتاب" جاي داده است.

آب هاي جاري، طبيعت بكر و چهار فصل سال را مي‌توان با هم در يك فاصله كوچك ديد و چشم ها را به ميهماني زيبايي ها فرا خواند.

كوه هاي مخملينش با لاله هاي واژگون تزيين شده اند و آنجاست كه چشم ها غرق در زيبايي مي شود تا شكوفه دادن بهار را با دل و جان حس كند.

تنوع جغرافيايي با پوشش گياهي زيباي استان ايلام در فصل بهار هر گردشگري را به حيرت وا مي‌دارد.

ايلام يادگاري به جاي مانده از سرزمين كهن بوده كه نامش با تاريخ گره خورده و از زيبايي هاي طبيعي خاصي برخوردار است كه به عنوان عروس زاگرس در دل دامنه هاي كوهستاني گل آرايي مي كند.

** جاذبه‌هاي طبيعي

ايلام داراي جاذبه‌هاي طبيعي زيادي از جمله تفرجگاه‌هاي آبي، درياچه‌هاي دوگانه سياه گاو، رودخانه‌هاي مختلفي از جمله آب آسمان آباد، آب آفتاب، چيگا، زنگوان، پيرمحمد، تلخاب و تنگ گراو و جزمان رود است.

وجود آبشارهاي طبيعي از ديگر جاذبه‌هاي طبيعي اين استان است كه تصاوير زيبا و دلنشيني را در ذهن گردشگران به يادگار مي‌گذارد.

از جمله آبشارهاي معروف استان ايلام آبشار چم‌آو و آبتاف و سرطاف است كه در فصل تابستان ميزبان گردشگراني است كه در كنار اين جاذبه‌هاي طبيعي سر مي‌كنند.

وجود غارهاي مختلفي چون غار خفاش، زينگان، ملك و كبوتر دان از ديگر جاذبه‌هاي اين استان است كه در گرماي تابستان باعث خنكاي دل گردشگران مي‌شود.

علاوه براين، تفرجگاه‌هاي جنگلي نيز با توجه به انبوه درختان بلوط در ايلام، جذابيت خاصي به اين سرزمين بخشيده است كه مي‌توان به مهمترين آنها شامل پارك جنگلي چغاسبز، گردشگاه خوران ايوان، ششدار، تنگ دالاهو و كلم و بدره اشاره كرد.

** بناها و يادمان هاي تاريخي

استان ايلام از جمله استان هاي باستاني كشور بوده كه به‌سبب قدمت تاريخي و تمدن كهن، آثار تاريخي و مذهبي جالب توجهي را در خود جاي داده است.

از مهمترين اين جلوه‌هاي تاريخي اين استان مي‌توان به كاخ‌ها، تنگه‌ها و قلعه‌هاي اين استان اشاره كرد.

كاخ‌هايي چون كاخ فلاحتي با سردرهاي منقوش، آجركاري و سرستون‌هاي زيبا متعلق به دوران قاجاريه است.

تنگه بهرام چوبين، ماژين و وويله هر سه از جمله تنگه‌هاي تاريخي كشور محسوب مي‌شوند كه داراي جاذبه‌هاي فراواني است.

قلعه‌هاي تاريخي شياق، سام، والي، مكان قيران و اميرآباد نيز جزو آثار باستاني اين استان محسوب مي‌شود.

** بناها و اماكن مذهبي

زيارتگاه‌هاي امزاده علي‌صالح(ع)، بقعه جابر، امامزاده سيداكبر(ع) و سيد ابراهيم(ع) و آرامگاه بابا سيف‌الدين از جمله بناهاي مذهبي ايلام به شمار مي‌روند.

اين زيارتگاه‌ها روزانه پذيراي خيل شهروندان ايلامي است كه از نقاط مختلف استان براي زيارت به اين مكان ها عزيمت مي‌كنند.

علاوه بر اين وجود مساجدي چون مسجد جامع ايلام، مهران، صالح‌آباد و دهلران و مسجد والي شهر ايلام با بيش از ‎ 90سال قدمت از جمله اماكن مذهبي اين استان به شمار مي‌رود.

** موسيقي

در موسيقي ايلام از سازهاي دوزله، جفتان، سرنا، شيپور، ضرب، دهل، شمشمال، ني و كمانچه استفاده مي‌شود كه بيشتر اين سازها در آيين‌هاي عروسي، جنگ و عزا كاربرد دارند.

دوزله و جفتان بر خلاف سازهاي ايراني كه تك صدا هستند دو صدايي است و قابليت همراهي باسازهاي چند صدايي را دارد.

"چوپي" موسيقي رقص ايلام است و به صورت انفرادي و دسته جمعي اجرا مي‌شود كه اين موسيقي در گذشته افزون بر كاربرد هنري و موسيقايي به عنوان آمادگي رزمي و بدني نيز كارآيي داشته است.

"فتا پاشا، لرزانه، سوار سوار، صي‌سماع، قلاوي، سه‌جا و گريانه" از جمله نواها و ريتم‌هاي اين نوع رقص بوده كه در مناطق كردنشين كشور رايج است.

هوره نيز موسيقي آوازي مردمان غرب كشور و ايلام است كه از آوازها و نيايش هاي اساطيري ايران بوده كه از هزاره‌هاي قبل از ميلاد مسيح تا به امروز رواج دارد.

** صنايع دستي و سوغات

استان ايلام منطقه‌اي عشايرنشين است و صنايع دستي آن به ويژه گليم نقش برجسته كه شهرت ملي نيز دارد از مهمترين صنايع استان محسوب مي‌شود.

اين استان همچنين همانند ساير مناطق ايراني سوغات هاي محلي خاص دارد كه سقز محلي، شيريني بژي برساق، شيريني كله كنجي و روغن حيواني از جمله آنهاست.

اينك در آستانه فصل نو، تمامي تمهيد هاي لازم براي اسكان و پذيراي از مسافران نوروزي در اين استان انديشيده شده است.

با تشكيل ستاد تسهيلات نوروزي اكنون برنامه هاي خاصي براي پذيرايي، اسكان و استقبال از مسافران نوروزي و گردشگران تدارك ديده شده است.

سرپرست اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ايلام گفت:ستاد نوروزي ايلام با هدف پذيرايي و خدمات دهي مناسب به مسافران نوروزي و كاروان هاي راهيان نور تشكيل شده است.

"علي قاسم پور" به خبرنگار ايرنا اظهارداشت: اين ستاد متشكل از كميته هاي نظارت و اسكان،‌ اداري و پشتيباني، ‌حراست و انتظامي، ‌تبليغات و اطلاع رساني و امور موزه ها و محوطه هاي تاريخي است.

وي افزود: اين ستاد به صورت متمركز نسبت به تسهيل فرآيندها در خصوص پذيرايي و استقبال از گردشگران، مسافران نوروزي و كاروان هاي راهيان نور اقدام مي كند.

قاسم پور گفت: مجموعه كارهاي اصلي ستاد شامل تشكيل ستادهاي فرعي در تمامي شهرستان ها، هماهنگي با دستگاه هاي دولتي و بخش خصوصي عضو ستاد، تهيه اقلام تبليغاتي مورد نياز شامل نقشه راهنماي گردشگري، انواع پوستر و كارت پستال، پلاكاردهاي راهنمايي و تبليغاتي و تدارك لازم براي ارايه خدمات موثر به گردشگران است.ك/4

7173/534/ 640

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80029457

پنجشنبه|ا|18|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن