تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815414220




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شوشتري عنوان كرد: نياز به دوسالانه‌ نقاشي ديواري داريم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: شوشتري عنوان كرد: نياز به دوسالانه‌ نقاشي ديواري داريم
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - هنرهاي تجسمي

جزييات اولين دوسالانه ديوارنگاري وگرافيك محيطي شهر تهران با حضور مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران تشريح شد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در نشست خبري كه صبح امروز ـ 17 اسفند ماه ـ در برج ميلاد برپا شده بود، رضا بابازاده ـ دبير نخستين دوسالانه ديوارنگاري و گرافيك محيطي شهر تهران ـ گفت:‌ برگزاري اولين دوره اين دوسالانه در سال 90 ، با هدف تامين ابعاد كارشناسانه اين موضوع در ارتباط با هنر شهري و ديوارنگاري و براساس اصول منطبق با آن در دستور كار سازمان زيباسازي شهر تهران قرار گرفت.

او اضافه كرد:‌ طي روند برگزاري اين دوسالانه با تبادل آرا و نظرات و آنچه كه حاصل 10 سال تجربه ديوارنگاري شهر تهران است قرار است به ارزيابي اين موضوع بپردازيم و خوشبختانه طي فراخوان توجه علاقه‌مندان را جلب كرده‌يم، هر چند كه در شروع اين مسير قطعا كاستي‌هايي خواهيم داشت.

به گفته رئيس اداره نقاشي ديواري سازمان زيباسازي شهر تهران، تا كنون 25 اثر از 17 هنرمند در بخش پژوهش‌ و 13 اثر در بخش پايان‌نامه ارائه شده است. همچنين در بخش طراحي 515 اثر از 352 شركت كننده به دبيرخانه رسيده است كه از اين ميان 120 اثر براي نمايشگاه انتخاب شده و تعدادي از آنها از سوي هيات داوران به عنوان اثر برگزيده معرفي خواهد شد.

بابازاده در همين رابطه توضيح داد:‌ فراخوان دوسالانه در سه بخش طراحي و نمايشگاه ديوارنگاري ،‌ بخش پژوهش و نمايشگاه تجهيزات و مصالح منتشر شده بود و البته در مراسم افتتاح اين دوسالانه و در بخش جنبي كارگاه عملي را با حضور هشت هنرمند در محوطه برج ميلاد برگزار خواهيم كرد و منتخبي از نقاشي‌هاي ديواري ايران و جهان به نمايش مي‌گذاريم.

سيدجواد شوشتري ـ مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران ـ نيز در بخش ديگري از اين نشست بعد از پرداختن به عملكرد سازمان براي ايجاد فضاي مناسب جهت تبليغات كانديداهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي و لزوم تغيير رفتار در اين عرصه گفت:‌ بعد از سه دهه گذر از انقلاب اسلامي و برگزاري انتخابات متعدد و كسب تجربه‌هاي متفاوت بايد رفتارمان در حوزه تبليغات كانديداها حرفه‌اي‌تر باشد. به طوري كه حقوق مردم در اين عرصه ضايع نگردد و به چارچوب متفاوتي در اين زمينه دست پيدا كنيم.

او همچنين به همايش «زندگي پياده در شهر» اشاره كرد و افزود:‌ توجه به عابر‌پياده‌، انسان و كرامت انساني در شهر يكي از موضوعاتي است كه كيفيت زندگي در فضاي شهر را ارتقا مي‌دهد، در حالي كه متاسفانه بسياري از پياده‌روهاي شهر ما امنيت لازم را ندارند و بعضا موتور سوارها به اين محدوده تجاوز مي‌كنند.

مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران در ادامه سخنان خود به برگزاري دوسالانه نقاشي ديواري پرداخت و افزود: بعد از انقلاب اسلامي و حين دفاع مقدس، پروژه ديوارنگاري‌ها در سطح شهر آغاز شد و اين حركت با نگاه به پرتره شهداي جنگ تحميلي شروع خوبي را به دنبال داشت و به مرور شتاب گرفت و حركتي در راستاي آن صورت گرفت كه نمي‌توان همه جوانب آن را تائيد كرد، بلكه بايد آن را سامان‌دهي كرد.

او با اشاره به وعده سازمان زيباسازي شهر تهران براي ساماندهي وضعيت ديوارنگاري‌ها گفت:‌ ابتدا بايد مي‌فهميديم كه محيط و وسعت كار چقدر است. به همين دليل نقاشي‌هاي شهر تهران را شناسايي كرديم و شناسنامه‌هايي را براي آن طراحي نموديم كه تمامي جزئيات اثر همچون هنرمند،‌ زمان خلق‌، نوع كار‌ و ... در آن قيد شده بود.

شوشتري عنوان كرد: در ادامه مسير،يافته‌ها را در اختيار شوراي هنري شهرداري قرارداديم تا اصلاح‌ها شروع شود و به مرور نقاشي‌هاي نامناسب از سطح شهر پاك شود. البته بعضي از نقاشي‌ها بايد تغيير شكل پيدا مي‌كرد و ترميم مي‌شد و تلاش ما در اين مسير به شكلي بود كه به سمت تكنيك‌هاي ماندگاري چون كاشي شكسته برويم و به ويژه جلوي كارهاي چاپ روي كامپوزيت را گرفتيم.

او در بخش ديگري از سخنان خود بيان كرد:‌ پيش از اين سازمان همواره منتظر هنرمندي بود تا طرح خود را ارائه و از آن دفاع كند، اما اين روند درستي محسوب نمي‌شد. پس براي آنكه خزانه شهر تهران را از نقاشي‌هاي معتبر پر كنيم نياز به برپايي دوسالانه‌ نقاشي ديواري داشتيم تا در كنار آن كارهاي پژوهشي نيز صورت بگيرد و خوشبختانه در نخستين دوره برگزاري آن با استقبال خوبي روبرو شديم.

شوشتري خطاب به حاضران اعلام كرد:‌ درباره نقاشي و مبلمان شهري و همچنين آثار حجمي كه به صورت موقت و دائمي در سطح شهر نصب مي‌شود، نيازمند كمك افرادي هستيم كه حرفي براي گفتن دارند و با خلاقيت كار مي‌كنند.

وي همچنين درباره برنامه سازمان جهت ارائه پروژه‌ نقاشي‌هاي سه بعدي توضيح داد: در نمايشگاه خدمات شهري كه ارديبهشت ماه امسال در پارك گفت وگو برپا شده بود، نمونه‌ اين كارها را ديديم اما كساني كه در اين حوزه در ايران كار مي‌كنند زياد نيستند و براي ادامه چنين مسيري نيازمند كار بيشتري هستيم.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا‌،‌ مبني بر اينكه همكاري و تعامل شهرداران مناطق در پروژه دوسالانه نقاشي ديواري گفت:‌ 90 درصد هماهنگي‌ها با شهرداري مناطق انجام شده است و تمامي آنها مي‌دانند كه در صورت هزينه اضافي براي انجام پروژه نقاشي ديواري در منطقه خود هيچ هزينه‌اي از ذي حساب شهرداري به آنها پرداخت نخواهد شد، از سوي ديگر جلسات آموزشي خوبي براي مديران شهرداري مناطق صورت گرفته است.

مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران درباره احتمال برپايي سمپوزيوم نقاشي ديواري بعد از دوسالانه آن،توضيح داد: قرار است اين پروژه در قالب پايان‌نامه‌هاي دانشجويي پيگيري شود زيرا احتمالا نمي‌توانيم همچون حوزه مجسمه‌سازي به برگزاري سمپوزيومي در سطح شهر بپردازيم.

او اضافه كرد: ‌فضا براي كارهاي حجم در شهر تهران فراهم است،اما براي نقاشي ديواري بايد موضوع فاخر بودن نقاشي و متناسب بودن آن با فضا رعايت گردد. زيرا ما نقاشي ارائه نمي‌كنيم كه ديواري را زشت يا زيبا كنيم پس برگزاري سمپوزيوم به شكل كارگاه نقاشي در سطح شهر امكان پذير نيست اما از اساتيد و دانشجويان خواهش كرده‌ايم تا در ارائه طرح‌هاي خود مشاركت كنند و بتوانيم ايده‌هاي آنها را با امضايشان و با كيفيتي مناسب در فضاي شهري ارائه دهيم.

شوشتري همچنين از ادامه پروژه نقاشي ديواري بدنه اتوبان يادگار امام خبر داد و افزود: قرار است بدنه‌هاي اتوبان يادگار امام راحل با يادگاري‌هاي ايشان درسطح شهر كار شود كه تركيبي از نقاشي‌ و نورپردازي در يك حجم گسترده و بي‌سابقه است و كيفيت متفاوتي را رقم خواهد زد.

او در بخش ديگري از اين نشست درباره سامان‌دهي پرتره‌هاي شهدا در سطح شهر گفت:‌ از اين به بعد پرتره شهدا به تنهايي بر روي ديوارها نمي‌آيد بلكه در كنار آن تصاوير ديگري اضافه خواهد شد تا به زيبايي كار بيفزايد. در واقع توجه ما به اين سمت است كه عكس شهدا به شكل صرفا پرسنلي، ارائه نگردد.

شوشتري در پاسخ به سوال ديگري درباره توجه سازمان زيباسازي به حقوق خالقان اثر و ثبت شناسنامه اين آثار گفت:‌ پلاك‌هاي شناسايي نقاشي ديواري در تعداد بالايي تهيه شده است، اما ارائه آن تا حدودي به تعويق افتاد كه بنده از مديريت اين كار گله مند هستم .از سوي ديگر توجه داشته باشيد كه قرار نيست در پروژه‌اي كه با هزينه شهرداري ارائه مي‌شود ما يك متر از فضا را به ثبت اسم هنرمند اختصاص دهيم. البته مهم است كه هنرمندان در چنين پروژه‌هايي بزرگ و عزيز داشته شوند. زير اسم آنها به اعتبار اثر كمك مي‌كند اما بايد استانداردهاي لازم نيز رعايت شود كه اميدوارم بخشي از اين پروژه در ايام عيد نصب شود.

مدير عامل سازمان درباره برنامه‌هاي شوراي هنري اين مجموعه نيز توضيح داد: اين شورا متشكل از اساتيد به نام نقاشي كشور است كه هر كدام در يك كارگاه تخصصي فعاليت مي‌كنند و در حال حاضر براساس سابقه هنرمندان درجه بندي اسامي را براي پروژه‌هاي اين مجموعه آغاز كرده‌اند و تا كنون 60 گروه و هنرمند به مناطق اعلام شده‌ تا بتوانيم در راستاي آن استانداردسازي لازم را شكل دهيم، اما هنوز كار ما نهايي نشده است و به مرور جدول درجه‌بندي هنرمندان كامل خواهد شد. ما تقاضا داريم هنرمنداني كه دغدغه‌ي فضاي شهري را دارند رزومه‌هاي خود را به شوراي هنري سازمان ارائه كنند تا بحث درجه بندي تكميل شود.

او در همين رابطه گفت‌: شوراي هنري سازمان پيش از اين تنها نقاشي‌هاي ديواري را به لحاظ تكنيك تائيد مي‌كرد اما در حال حاضر قرار شده اين شورا درباره مكان اجراي نقاشي ديواري و محتواي آن نيز اظهار نظر كند تا بتوانيم به يك توازن در نقاشي فضاي شهري دست پيدا كنيم. يعني بايد به يك هارموني برسيم و توجه به تمام نقاط شهر همچون جنوب شهر در چنين پروژه‌ اهميت دارد.

او در پاسخ به سوال ديگري درباره توجه سازمان زيبا سازي به آثار حوزه گرافيتي توضيح داد:‌ گرافيتي به معناي اعتراض مدني در كشورهاي اروپايي شناخته شده است و اساسا يك نمونه غربي است كه ما در حاشيه برگزاري جشنواره شمسه تلاش كرديم براي پرداختن به اين موضوع،به شناسايي هنرمندان محلي بپردازيم و در راستاي آن بتوانيم گرافيتي را به نوعي انجام دهيم. يعني فضاي ايجاد كنيم كه در بحث فانتزي آن كار پژوهشي انجام شده باشد و بتوانيم در سازمان دهي آن دخيل باشيم زيرا گاه در سطح شهر كارهايي را مي‌بينيم كه در شأن يك ايراني مسلمان نيست و تجاوز به حقوق شهروندي محسوب مي‌شود. از سوي ديگر گرافيتي پديده‌اي است كه بايد با تامل بيشتري در فضاي كاري سازمان ساماندهي گردد.

او در بخش پاياني اين نشست درباره نظارت سازمان زيباسازي بر نقاشي‌هاي ديواري شهر تهران گفت: پيش از اين شوراي هنري صرفا كار را تصويب مي‌كرد اما در حال حاضر علاوه بر تصويب شورا بايد هنرمندان حائز آن، درجه لازم را داشته باشد و كار با حضور ناظر شورا مورد تائيد قرار بگيرد.

انتهاي پيام

چهارشنبه|ا|17|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن