تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814698937




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استقبال مردم از انتشار اوراق مشاركت بانك‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: استقبال مردم از انتشار اوراق مشاركت بانك‌ها
هادي احمدي

افزايش نرخ سود انواع اوراق مشاركت و گواهي سپرده بانك‌ها در ايام پاياني سال، استقبال مردم را در پي داشته است و نقدينگي موجود در جامعه را به سمت بانك‌ها و پروژه‌هاي عمراني سوق داده است.
انتشار اوراق مشاركت براي پروژه‌هاي عمراني و همچنين گواهي سپرده از سوي بانك‌ها يكي از راه‌هاي تأمين مالي در هر اقتصادي است كه بخصوص در سال‌هاي اخير در اقتصاد ايران مورد استفاده قرار گرفته است.علاوه بر تأمين مالي، جمع‌آوري نقدينگي از سطح جامعه و در پيش گرفتن سياست‌هاي انقباضي پولي با كنترل نقدينگي مي‌تواند از مزاياي انتشار اوراق باشد.
به اعتقاد بسياري از كارشناسان بخش زيادي از نقدينگي سرگرداني كه پيش از اين در بازارهاي سكه و ارز حضور داشت حالا به سمت اوراق مشاركت و گواهي‌هاي سپرده آمده كه مي‌تواند نقش مهمي در توسعه اقتصادي كشور بازي كند.
براساس اعلام بانك مركزي كه نرخ سود 20 درصدي اوراق مشاركت را به بانك‌ها ابلاغ كرده است، نرخ بازخريد اين اوراق براي مدت زير يك سال 18 درصد و بالاتر از يك سال 5/19 درصد است.
از 15 بهمن‌ماه كه شوراي پول و اعتبار نرخ سود انواع اوراق مشاركت را افزايش داد تمايل بانك‌ها به انتشار اين اوراق و گواهي سپرده بيشتر شده و حتي شاهد رقابت بين بانك هاي خصوصي از طريق ارائه برخي خدمات و تسهيلات خاص براي جذب مردم به خريد اين اوراق و گواهي‌ها هستيم.
به عنوان مثال مديرعامل بانك كارآفرين اعلام كرده است: چنانچه در پايان دوره‌هاي مالي، سود بيشتري براي اين اوراق حاصل شد به دارندگان اوراق گواهي سپرده پرداخت مي‌شود و بازفروش گواهي سپرده سرمايه‌گذاري اين بانك بدون تأثير بر سودهاي پرداخت شده انجام خواهد شد.
بانك سامان هم گواهي سپرده دوساله خود را به دو صورت با نام و بي‌نام و با سود علي‌الحساب سالانه 20 درصد كه به صورت ماهانه قابل پرداخت است عرضه كرده است.
بانك ملت هم علاوه بر فروش مرحله دوم اوراق مشاركت نفت و گاز پارس از 13 اسفندماه سال جاري، از روز سه‌شنبه 16 اسفندماه سال جاري، 10 هزار ميليارد ريال اوراق گواهي سپرده سرمايه‌گذاري (عام) با نرخ سود علي‌الحساب 20 درصد سالانه منتشر مي‌كند.
بانك سينا و بانك صادرات ايران هم با رقم 10 هزار ميليارد ريال اوراق گواهي سپرده ويژه سرمايه‌گذاري منتشر كرده‌اند كه همگي آنها به فروش رفته است.
بانك رفاه كارگران هم حدود يك ماه پيش گواهي سپرده‌هاي 20درصدي خود را به فروش رسانده بود. قرار است بانك تجارت هم از روز شنبه هفته آينده اقدام به انتشار گواهي سپرده با رقم 20 درصد كند.
با اين حال بانك سپه نرخ سود علي‌الحساب اوراق گواهي سپرده عام مرحله اول و دوم منتشره در سال جاري خود را تنها از 5/13 به 17 درصد افزايش داده است.
علاوه بر اين، تمام بانك‌ها براي حفظ نقدينگي موجود خود در ايام پاياني سال و با موافقت صاحبان پروژه‌ها كه ناشران اين اوراق بوده‌اند، اعلام كرده‌اند كه سود علي‌الحساب اوراق مشاركتي كه پيش از 15 بهمن ماه منتشر كرده بودند را از اين تاريخ به بعد با نرخ 20 درصد به صورت روزشمار دريافت كنند. همچنين سود اين اوراق در سررسيدهاي بعدي براساس نرخ جديد محاسبه خواهد شد.
از جمله ناشراني كه سود خود را براي پرداخت به مردم به روز كردند، ناشر اوراق مشاركت طرح مسكن مهر بود كه مطابق بخشنامه بانك مركزي از تاريخ 15 بهمن ماه سود اين اوراق را 20 درصد محاسبه مي‌كند.
با نرخ‌هاي جديد 20 درصدي، انتشار اوراق مشاركت هم در ايام پاياني سال شدت بيشتري گرفته است كه مي‌توان به مرحله دوم فروش اوراق مشاركت طرح ساخت، تكميل و راه‌اندازي خط راه‌آهن قزوين- رشت- بندرانزلي- آستارا از سوي بانك تجارت اشاره كرد كه بسرعت به فروش رفت.
بانك ملي ايران هم هفته گذشته اوراق مشاركت شركت آب و برق خوزستان را با نرخ سود علي‌الحساب سالانه 20 درصد منتشر كرد.
كارشناسان معتقدند افزايش انتشار اوراق مشاركت و گواهي سپرده از سوي بانك‌ها و استقبال مناسب مردم از آنها، از يك طرف نشان دهنده نياز بانك‌ها به نقدينگي و از سوي ديگر بالا بودن سطح نقدينگي سرگردان جامعه است.
اين نقدينگي در صورتي كه به مجراهاي اصلي خود يعني پروژه‌هاي توسعه‌اي و عمراني و همچنين بانك‌ها وارد شود مي‌تواند در نهايت به نفع اقتصاد كشور تمام شود.

سه|ا|شنبه|ا|16|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن