واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: جام جم آنلاين: خیرخواهی و شکایت توأمان، اداء دین به همه چیز، لوکیشن پرمخاطب، نقد "شهریار"، سوزانده شدن بازیگران و... از حاشیههای پررنگ فرهنگ و هنر هفته گذشته بودند. هفته گذشته حرکت انساندوستانه ستاره فیلم "توفیق اجباری" بازتاب خبری گسترده و البته از نگاه ما پرحاشیه داشت. محمدرضا گلزار شب عید غدیر مراسمی ویژه در سینما ایران ترتیب داد و کودکان سرطانی را به جشنی کوچک همراه با تماشای فیلمش مهمان کرد. حاضران در این جشن کودکان سرطانی موسسه خیریه و مجتمع بیمارستانی محک و بیماراتی از سازمان بهزیستی استان تهران بودند و برخی کودکان هم با پدر و مادرشان در مراسم حضور پیدا کرده بودند. گلزار هم کوتاه سخنرانی کرد و گفت : "من اینجا از کرامت انسانی و صداقت و تلاش مسئولان سپاسگزارم و مصمم هستم دیدار و حمایت از این کودکان را به صورت مستمر در شهرستانها انجام دهیم." تا اینجا به نظر نمیآید نکتهای خاص باشد. اما همین هفته خبری دیگر از این بازیگر منعکس شد که گلزار بر سر دستمزد با یک تهیهکننده سینما دچار مشکل شده و کار به دادگاه و شکایت رسیده است. باز این خبر را هم در ذهن داشته باشید و تازهترین خبر از این بازیگر را از نظر بگذارانید که قرار است گلزار در فیلم سینمایی "دو خواهر" به نویسندگی و کارگردانی محمد بانکی بازی کند. سرقت محل طلاي موزه سينما وحید اسلامی هم با موضوع فیلمسازی جوان که پس از موفق نشدن در جهان تصمیم میگیرد تنها نخل طلا موزه سینما را بدزدد به جمع فیلمسازان سینما پیوست. حرفهای اسلامی درباره ویژگیهای فیلم جدیدش در نوع خود جالب توجه است : "فضای فیلم شبیه آثار تارانتینو به ویژه "بیل را بکش" است. برای نقش محوری زن از یکی از قهرمانان رالی زنان استفاده میکنیم. گزینههای احتمالی برای ایفای نقشهای اصلی فیلم علی سلیمانی، فرهاد قائمیان و محمدرضا گلزار هستند." این فیلمساز جوان درباره نقش خاص گلزار گفته: "نقشی بسیار پیچیده در فیلم به نام ممد تایلر (مشابه تایلر فیلم "باشگاه مشتزنی") وجود دارد که با توجه به خصوصیات این بازیگر نوشته شده و میتواند گامی رو به جلو در پرونده وی باشد و او را از حالت منفعل و آکسسوار بودن رها کند. برای تکمیل فیلم هم نیاز به حضور کوتاه عباس کیارستمی داریم." سفر يه تاريكي در ادامه رویکردی که فیلمسازان اخیراً به تولیدات مشترک و به خصوص تولید فیلمها و مجموعهها در خارج از مرزهای ایران داشتهاند جمال شورجه هم فیلم جدیدش را در تایلند میسازد. پس از ساخت مجموعه "سفر به تاریکی" فریدون جیرانی در ترکیه، فیلم "هفت و پنج دقیقه" محمدمهدی عسگرپور در فرانسه، "کتاب قانون" مازیار میری در لبنان و کلی از فیلمها و مجموعهها که قرار است در خارج تولید شوند، در روزهای اخیر به نظر میآید لوکیشن خارج از مرزهای ایران مورد توجه شدید سینما و تلویزیون ایران قرار گرفته است. شاید بتوان این رویکرد را به قوانین مربوط به پوشش خانمها و. .. نسبت داد، ولی به هر حال شورجه قرار است فیلم زندگانی شیخ احمد قمی را - از شخصیتهای برجسته مهاجر ایرانی را که توانست به دربار پادشاه دوره آیوتیا در تایلند راه پیدا کند و مقام شیخالاسلامی را از آن خود کند- در تایلند بسازد. عياري از مردم خجالت مي كشد کیانوش عیاری که این روزها مجموعه "روزگار قریب" را در حال پخش دارد درباره فیلم اکراننشده "بیدار شو آرزو" گفته: "از اینکه در شرایط زلزله بم دست به فیلمسازی زده بودم از مردم خجالت میکشیدم. بنابراین روزهای اول در میان کوچه پسکوچهها و در جاهای خلوت فیلم گرفتم. چرا که به نظرم ساخت فیلم در آن شرایط بیشرمانه می آمد." عیاری درباره سرنوشت این فیلم که درباره زلزله بم است، گفته : "تمایل دارم بعد از این مدت کسی این فیلم را صاحب شود و در مراکزی همچون مجلس به نمایش دربیاید. چرا که در این رابطه باید صحبتهای زیادی مطرح شود. بنابراین ترجیح میدهم این فیلم به نمایش عمومی درنیاید و فقط به دست مسئولین برسد." یک جامعهشناس و عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی معتقد است کمال تبریزی در "شهریار" نتوانسته حرف دلش را داخل یک گفتار ساختارمند رسانه ملی بازگو کند. سعید غریب با انتقاد از چهار قسمت اول این مجموعه گفت: "همه آگاهیم که شهریار شاعر ملی ایران است، اما تجلی هویت قومی از زبان هویت ملی باعث افت شدید مجموعه در نگاه بینندگان میشود، چرا که شیوایی شعر و سخن شهریار به زبان آذری آن است." وی ادامه داده : "هر چند انتخاب بازیگران جای بحث ندارد، فضایی که تصویربرداری شده باعث زجر بیننده میشود، به خصوص سکانسهایی که برای تبریز انتخاب شده، آزاردهنده است. تلفیق حوزه زندگی خصوصی وی با عرصه عمومی مشروطیت از نقاط ضعف دیگر مجموعه است." به نظر میآید نقدهای پس از این نه زودهنگام هستند و نه متأثر از ناآشنایی با زبان آذری. این نقدها برخاسته از تأثیرگذاری و کارشناسی این مجموعه است. بخش خبری ساعت 22 شبکه سه از ابتدا از شیوه ارائه خبر به صورت خشک و رسمی پرهیز کرده و تغییر مداوم در ساختار اخبارگویی و حذف و اضافه بخشهایی هر چند ماه یکبار در دستور کار آن قرار دارد. این بخش به منظور تطابق دادن اهداف خود با تعریف (شبکه سه، شبکه جوان) در هفتههای اخیر بخشی را با نام "حلقه ازدواج" روی آنتن میبرد که به مسائل و مشکلات ازدواج از طریق تهیه گزارش میپردازد. پخش مراسم ازدواج يك خبرنگار در راستای تحقق این سیاست این بخش خبری جمعه گذشته در شب عید غدیر به مراسم ازدواج یکی از خبرنگاران صدا و سیما اختصاص پیدا کرد که اتفاقاً تعدادی از مسئولان کشوری نیز در آن حضور داشتند و با آنها هم مصاحبه شد. پخش اخبار خانوادگی اهالی صدا و سیما از این شبکه خبری به زودی انتظار پخش اخبار خاصتر را به دنبال می آورد! هفته گذشته مجموعه "چارخونه" مورد نقد و تحلیل چند نویسنده و منتقد قرار گرفت که نوع این انتقادات خاص بود. محمدتقی فهیم درباره "چارخونه" گفته: "بحث ترشیدگی دختر خانمها و در خانه ماندن آنها در کنار موضوع قالب کردن دختر به یک پسر در این مجموعه از موارد بد و نامناسب است. راستش اگر من به جای دختران 20 سال به بالا بودم نسبت به محتوای آن اعاده حیثیت می کردم!" به زعم فهیم یک قشر دیگر هم باید از "چارخونه" اعاده حیثیت کنند: "اگر من به جای یکی از بازیگران مجموعه بودم علیه کسانی که آنها را اینطور به کار گرفته و از رونق و بازار انداختهاند شکایت یا اعلام جرم میکردم چون در "چارخونه" سوزانده شدند! جالب اینکه برخی از مطبوعات اظهارات فهیم را با عنوانی عجیب که بیش از هر چیز بوی تحریف میدهد، منتشر کردند: بازیگران "چارخونه" سوزانده شدند"! علیرضا افتخاری هم به جمع تکذیبکنندگان هفتگی پیوست البته با این تفاوت که وی خبر مهاجرت دائمی خود را به فرانسه تکذیب کرد و گفت: "هیچ جا بهتر از آب و خاک خودمان نیست، ولی برای تحصیلات فرزندانم حدود دو و سه ماه پیش این موضوع مطرح شد. هنگامی که این موضوع به حقیقت نزدیک شود و بر تصمیم خود مصمم شویم آن را اعلام خواهیم کرد. .. مملکتی داریم که هیچ جای دنیا زیباییهای آن را ندارد و توقعات آدمی که میخواهد خوب زندگی کند را برآورده میکند. زمانی که هنوز ایران را نشناختهام چطور بروم در فرانسه زندگی کنم."
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 395]