واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اين كتاب ستون و بن مايه فرهنگ اسلامي و گردآمده اي است از نغزترين و پرمعناترين مفاهيم ديني و دنيايي، كه در سخني ديگر يكجا فراهم نمي شود. نهج البلاغه را بي ترديد بايد بهترين شيوه بلاغت دانست زيرا هم شگفتي هاي بلاغت و دردانه هاي فصاحت دارد و هم مجموعه نفيسي است كه در هيچ كلامي و كتابي يافت نشود. سخنان زيبا و ارزشمند حضرت علي (ع) كه در قالب كتابي با عنوان نهج البلاغه به همت علامه سيد رضي گردآوري شده شامل سخنان زيبا و ارزشمند و دريايي بيكران و بي پايان است. بخش معارف گروه فرهنگي ايرنا سعي دارد در سلسله گزارش هايي خطبه ها، پندهاي زيبا و كلمات حكمت آميز اميرمومنان(ع) را براي استفاده و بهره گيري همگان از اين منبع نور و روشنايي در اختيار مخاطبان قرار دهد. خطبه اول نهج البلاغه در برگيرنده موضوع هايي چون آغاز آفرينش، نقش امواج و تلاطم آب در آفرينش، آفرينش فرشتگان و آفرينش انسان است. *خطبه اول - آغاز آفرينش سپاس و ستايش ويژه خداست كه هيچ زباني از عهده آن برنيايد، و شمارشگران زبردست و ماهر، شمار نعمت هاي او را نتوانند، و تلاشگران پرتوان از اداي حق او ناتوانند، و ژرفاي انديشه بر كرانه بيكران او سرگردان است. هيچ حصاري گستره صفات الهي را تنگ نگيرد، و دست و زبان از وصف جمالش درماند، و هنگام و پاياني بر آن نباشد. خدا آفريدگان را در پرتو قدرت خويش برنهاد، و بادها را پيشقراولان رحمتش پراكند، و با صخره ها لرزش زمين را مهار كرد. آغاز دين، شناخت خداست، و شناخت راستين، حق باوري و دل بدو دادن است، و باور كامل، پيرايش ذاتش از آلايشِ شرك است، و حقيقت توحيد، اخلاص و ستردن ريا است، و كمال اخلاص، بينش وحدت در ذات و صفات الهي است، كه هر صفتي خود شاهدجدايي با موصوف است و هر موصوفي فريادگر دوگانگي با صفت. پس آن كه خداي سبحان را چنين به وصف آرد، همسنگ آدميانش ساخته است، و آن كس كه همتايي براي او بيند، ذات پاك الهي را دوگانه ديده است. و دوگانگي در حكم تجزيه اوست و تجزيه خداوند يعني نشناختن او. و آن كس كه خداي را در سويي بيند و بدو اشاره كند، او را محدود ديده و در شمار آفريدگان شمرده است و آن كه بپرسد خدا در كجاست و يا قلمرو حكومتش تا كجاست، وابسته آنجا قرارش داده و بخشي از هستي را از حضور او غايب ديده است. هست يي كه غبار پديدگي بر دامن كبريايش ننشسته و از مرز عدم ظهور ننموده است. او با همه پديدگان است ولي ناپيوسته، و جداي از آنهاست، نه چون بيگانه. انجام امور به دست اوست اما نه در محدوده ابزار و حركت ها. بينا ست از آنگاه كه نگرش سويي نبوده است. يكتا ست چون والاتر از آن است كه آفريده اي دمساز او گردد و فقدانش دلتنگي آرد. آفرينش بي الگوست، و آفريدگار بي دستيار، و آفريدگان در مناسب ترين جايگاه خداوند آفريدگان را از آغاز، بي هيچ جولان انديشه و بهره وري از تجربه، پي افكند و نيازي به حركت جديد در ذات خود و يا همامه اي از فراسوي آن نداشت. هر چيز را به هنگام آورد، و دوگونگان را همگون ساخت، و هر پديده را سرشت ويژه داد و بدان پايبند كرد. او پيش از آفرينش، آفريدگان را مي شناخت و از زير و بم اين شعرِ ناسروده آگاه بود و بر جزئيات و جوانب و انجام آن محيط. خداي سبحان مجموعه اي از فضاي نامتناهي و كرانه هاي بيكران و فشار هوا را آفريد، و آبي مواج و پرخروش را در آن روان ساخت و اين امواج را بر گرده تندبادي سخت برنشاند. فرمان ايزدي آب را از فروپاشي بازداشت و در چارچوب و مرز خود نگه داشت، و چنين شد كه فشار هوا، آب را در بستر خود تنگ گرفت. فراهنگ 1883
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 382]