تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه سپر آتش (جهنم) است. «يعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815666546




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقش موعود باوري شيعي در دفاع مقدس


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: نقش موعود باوري شيعي در دفاع مقدس
سردار فقيد احمد سوداگر
هفته گذشته سردار احمد سوداگر -رئيس پژوهشكده دفاع مقدس ستاد كل نيروهاي مسلح- دارفاني را وداع گفت: وي كه جواني خود را در جبهه هاي نبرد حق عليه باطل صرف كرده بود، مسئوليت هاي مهمي از جمله فرماندهي لشگر را در كارنامه درخشان خود داشت. آنچه در ادامه مي خوانيد مقاله اي از اين رزمنده فقيد درباره «نقش موعود باوري شيعي در دفاع مقدس» است كه در آخرين روزهاي حيات وي نگارش شده و اولين بار دركيهان منتشر مي شود.
گفته اند كه حيات ملت ها به دو قاعده بزرگ بستگي دارد و يا به عبارت ديگر براي ادامه حيات در مقياس هاي مختلف فردي، قومي و قبيله اي و حتي ملي دو مفهوم خودنمايي مي كند. يكي افتخار به گذشته و دوم اميد به آينده.
افتخار به گذشته:
بديهي است كه تمام اقوام و ملل به عناوين و گونه هاي مختلف سعي دارند به گذشته خود افتخار نموده و ببالند و اين بالندگي را در طول تاريخ به رخ اين و آن كشيده و در مقابل ساير جوامع و ملل به آن افتخار كنند و حتي در بعضي جوامع ديده شده است كه حتي شكست هاي خود را ناديده گرفته اند و با توسعه موفقيت ها (هرچند كم يا مقطعي) سعي در پوشاندن شكست ها داشته اند تا جايي كه مقام معظم رهبري عزيز مي فرمايند: گزارش هاي خوب جنگ هاي ملي و ميهني يكي از گوياترين بخش هاي تاريخ هر ملت محسوب مي شود بسياري از آثار بزرگ هنري دنيا برروي قهرماني ملت ها متمركز شده اند، حتي آنجايي كه شكست خورده اند.
اميد به آينده:
تحقيقا همه زمامداران و فلاسفه براين باورند كه توسعه و پيشرفت و خيلي از مفاهيم روانگراي توسعه زا مديون اميد به آينده است و اگر هر جامعه و ملتي از اميد به آينده برحذر داشته شود و اصولاً آن فرد يا قوم و جامعه اميدي به آينده نداشته باشد پوچي گرايي و نيهيليسم توسعه نيافته و آن جامعه محكوم به شكست است. نيهيليسم، مفهومي است كه جدا از دلالت هاي فلسفي و پيچيدگي هاي نظري اش، در تجربه روزمره و شخصي افراد نيزمعنادار به بيان ساده. و همان طور كه نيچه اظهار مي كند. مي توان نيهيليسم را بي ارزش شدن ارزش ها تعريف كرد.
دين مبين اسلام در دو موضوع عمده در مقابل اين پديده (پوچي گرايي و نيهيليسم) قد علم نموده و برخورد كرده است.
قيامت:
اعتقاد به قيامت ومعاد تقريباً دراكثر دين هايي كه انسان ها از اول خلقت تا حالا با آن سروكار داشتند هرچند با اختلافاتي همواره در ميان مردم رايج بوده و اكثريت معتقدند كه يك روزي همه مردگان زنده خواهند شد و در آنجا ديگر پس از پشت سرگذاشتن يك زندگي توأم با رنج و زحمت به رفاه و آسايش مطلق روي خواهند آورد.
در قرآن نيز كه كتاب دين اسلام مي باشد با ديد ويژه اي بر اين مطلب نگريسته شده و از ميان همه نظريات راجع به معاد، معاد جسماني و روحاني پذيرفته گشته، فرارسيدن قيامت و برانگيخته شدن تمام انسان ها، چنان مورد توجه و قطعي بيان گرديده كه امكان هرگونه شك و ترديدي را از بين برده و آن را وعده اي تخلف ناپذير خوانده. دراين كتاب، معاد در دو مرحله مورد بررسي و تبيين قرارگرفته كه يكي امكان وقوع معاد است و ديگري دليل هاي وقوع معاد، كه به طور خلاصه به بيان هر كدام از موارد ياد شده مي پردازيم.
انتظار:
موعود باوري و اعتقاد به مهدويت، اعتقادي بسيار غني كه درتاريخ اسلام جايگاهي خاص و بس رفيع دارد و اثر بخشي خود را درحوادث مختلفي نشان داده است. يكي از حوادثي كه اين اعتقاد درآن نقش اساسي داشته است همان قيام ملت ايران به رهبري امام خميني رحمه الله عليه مي باشد.
انقلاب ما در راه آن هدفي كه امام زمان براي تأمين آن هدف مبعوث مي شود و ظاهر مي شود يك مقدمه لازم و يك گام بزرگ بوده. ما اگر اين گام را برنمي داشتيم. يقيناً ظهور ولي عصر (صلوات عليه وعجل الله تعالي فرجه الشريف) به عقب مي افتاد.
مقام معظم رهبري دراين خصوص مي فرمايند: شما مردم ايران و شما مادران شهيد داده و پدران داغدار و افرادي كه در طول اين مبارزه زحمت كشيدند بدانيد؛ شما اي امام بزرگوار امت بدانيد:(كه بهتر از همه ما مي دانيد)
شما موجب پيشرفت حركت انسانيت به سوي سر منزل تاريخ و موجب تسريع در ظهور وليعصر (صلوات عليه) شديد. شما يك قدم اين بار را به منزل نزديكتر كرديد. با اين انقلاب كه مانع را كه همان دستگاه و نظام پليد ظلم دراين گوشه دنيا بود و سرطان بسيار خطرناك و موذي و آزار دهنده اي بود اين را كنديد و قلع و قمع كرديد.
جمهوري اسلامي نتيجه برداشت صحيح از اعتقاد به امام زمان و الگوي كوچكي براي آن حكومت عظيم جهاني است.
همه خصوصياتي كه در ظهور مهدي(ع) هست در يك مقياس كوچك در انقلاب اسلامي ملت ايران هم هست. در آنجا هم مخاطب حضرت بقيه الله همه مردم عالمند؛ يعني در آن لحظه اي كه به خانه كعبه پشت مي دهد و تكيه مي كند و دعوت خود را با صداي بلند فرياد مي كند. صدا مي زند (يا اهل العالم؛ انقلاب اسلامي ما هم از آغاز اعلام كرد كه مخصوص يك ملت و يك قوم و يك كشور نيست. همچناني كه آن بزرگوار با همه قدرت هاي بزرگ جهان ستيزه مي كند و در مي افتد. انقلاب ما هم با دست خالي و فقط با تكيه به نيروي ايمان با همه قدرت هاي عظيم جهاني مقابل شد. همان طوري كه ظهور حضرت مهدي هم حساب هاي مادي و معمولي را به هم مي ريزد. انقلاب ما هم همه حساب ها را به هم ريخت.
جنگ يكي از حوادث حساس است كه بر ضد اين انقلاب تحميل شد، آحاد ملت ايران، براي دفاع از دين و تماميت ارضي خود، وارد عمل شدند و مقطعي حساس و در عين حال بسيار درخشان در تاريخ اين انقلاب عظيم به وجود آوردند كه از اين مقطع به دوران دفاع مقدس ياد مي شود.
هشت سال دفاع مقدس، داراي ابعاد و زواياي گوناگوني مي باشد كه با بررسي هر يك از اين ابعاد، درمي يابيم فرهنگ هاي ناب و ارزشمند ديني را در درون خود جاي داده است.
يكي از زواياي بسيار ارزشمند دوران دفاع مقدس همان اعتقاد به مهدي موعود به عنوان منجي عالم بشريت است (انتظار) كه در دوران دفاع مقدس، جلوه خاصي يافت و درخشان تر از گذشته خود را در عرصه نظام اجتماعي و سياسي و دفاعي مطرح نمود. و همچنين دفاع مقدس در ترويج اعتقاد به مهدويت نيز ايفاء نقش نموده و توانست در توسعه آن نقشي اساسي داشته باشد. اعتقاد به مهدي موعود در به وجود آمدن فرهنگ دفاعي نقش اساسي داشت كه موجب گرديد همين فرهنگ دفاعي سرشار از قداست شده و در روح و روان يك يك افراد مدافع نظام اسلامي و اسلاميت ريشه بدواند. همان گونه كه مي دانيم اولين ابزار قدرت و توان انقلاب در مقابله با تجاوز ارتش بعث عراق پيدايش فرهنگ دفاعي است كه به افراد توانايي مي بخشيد تا با دست خالي در مقابل دشمن تا دندان مسلح ايستادگي كنند. با توجه به معناي فرهنگ كه عبارت است از مجموعه آداب و رسوم آيا مي توان بيان كرد كه اعتقاد به مهدويت را كه اكنون تبديل به فرهنگ شيعه و شيعيان شده است و به معناي مجموعه اي از دانش ها، آداب و علوم مربوط به حضرت بقيه الله (عجل الله تعالي فرجه الشريف) مي باشد از فرهنگ دفاع مجزا نمود؟
اعتقاد به مهدويت، به مجموعه اي از نگرش ها و ارزش ها و هنجارهاي مربوط به ظهور موعود از سلاله پاك پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) اطلاق مي شود. طبق آيه شريف501 سوره انبياء اين اعتقاد قدمتي ديرينه دارد و همه اديان الهي به ظهور يك منجي بشارت داده اند؛ ولي در دين اسلام به واسطه تعاليم قرآن كريم و بيانات پيامبر اكرم(ص) و امامان معصوم(عليهم السلام) و همچنين مجاهدت علمي و فرهنگي علماي شيعه، ابعاد اين اعتقاد، بيشتر آشكار شد.
با نگاهي دقيق به جنگ تحميلي مي فهميم كه اين جنگ را اعتقادي همراهي مي كرد كه در پيروزي آن بسيار موثر بود و آن اعتقاد به حكومت جهاني حضرت ولي عصر بود كه با روح يكايك رزمندگان عجين شده بود و تبديل به جهادي عظيم شده بود. اين جهاد عظيم با اعتقاد به مهدويت و استكبارستيزي، متأثر از قيام امام حسين و مهدي موعود كاملا همراه بود نمودهاي اعتقاد به مهدويت در مباني زير خودنمايي مي كند:
-اعتقاد به امام امت به عنوان نايب برحق آقا امام زمان كه فرمانش نافذ و حكمش حكم حضرت ولي عصر بوده و حكم آن حضرت حكم خداست. رزمندگان ما در طول هشت سال دفاع مقدس، انتظار و اعتقاد به امام عصر(عج) را با پيروي از ولايت مطلقه فقيه، در عمل و بسيار ملموس به ما نشان دادند. آنها، چون واقعا اعتقاد داشتند كه راهشان و هدفشان و مكتبشان اسلامي و مهدوي است مشتاقانه وارد جبهه هاي جنگ مي شدند آنان عشق به امام راحل را در راستاي عشق به اما عصر(عج) مي دانستند. آنان معتقد بودند هر عشق به امام زمان(عج) به كار آنان نمي آيد و اگر امام راحل حرفي مي زد و دستوري صادر مي كرد دوستدارانش به هر قيمتي كه بود، خواسته آن بزرگوار را اطاعت مي كردند. چون واقعا درك كرده بودند كه خواسته امام راحل در راستاي خواسته امام عصر(عج) مي باشد.
-اعتقاد به اينكه سلسله مراتب فرماندهي سلسله مراتب فرماندهي ائمه معصومين است كه تخطي از دستور فرمانده تخطي از فرمان خداوند سبحان قلمداد مي شد و فرمانبري از فرمانده خود را فرمانبري از امام و در ترتيب توالي فرمانبري از امام زمان و در همان راستاي فرمانبري از خداوند سبحان مي دانستند.
-رزمنده ها خودشان را سرباز امام عصر(عج) مي دانستند و معتقد بودند اين مملكت، مملكت امام زمان(عج) و رهبر واقعي آنان آن حضرت است. آنان پذيرفته بودند آن كسي را كه در جبهه ها فرماندهي مي كند امام خميني(رحمه الله عليه) چقدر زيبا درباره آن بزرگواران بيان فرموده است كه همه شما چه ارتش چه ژاندارمري، چه سپاه پاسداران و داوطلباني كه براي دفاع از اسلام و دفاع از شرافت اسلامي خودشان به جبهه ها مي روند، همه شما لشكرهاي اسلامي هستيد. همه شماها ارتش امام زمان هستيد.
-نامگذاري لشگرها و يگان ها كه مستقيما با نام هاي مبارك آن حضرت يكي بود به عنوان مثال لشكر حضرت وليعصر لشكر 32 المهدي- لشكر 91 فجر- لشگر الهادي- سپاه صاحب الزمان- سپاه انصارالمهدي كه مستقيما با نام مبارك مرتبط مي باشند.
نامگذاري ساير يگان ها همانند لشگر امام حسين- لشگر 13 عاشورا- لشگر 52 كربلا- لشگر حضرت ابوالفضل- لشگر نجف و... كه ارتباط مستقيمي با جد آن بزرگوار داشته كه اساساً دشمن ستيزي و آزادگي و آزادي خواهي را متأثر از عاشورا در خود عجين نموده است.
- رمز يامهدي- يا مهدي ادركني- يا مهدي عجل علي ظهورك كه در بيشتر ادبيات روزمره رزمندگان دفاع مقدس بسيار مشهود و زبانزد خاص و عام است.
-بيرق ها كه نمادهاي هر سازمان و لشگرهايي محسوب مي شد تماما با تراكم پنج مفهوم بيانگر روح اعتقادي رزمندگان اسلام بوده و در اين فراواني (پنج مفهوم) اساس اعتقادي دفاع مقدس تبلور يافته است.
(لااله الاالله- محمد رسول الله- ياحسين- يامهدي ادركني- ياابوالفضل العباس)
-شعارهاي نوشته شده بر روي سينه، پيشاني بند و شانه هاي رزمندگان يكي ديگر از نمادهاي غيرقابل انكار تأثير اعتقادي مهدوي بر رزمندگان است كه در كلمات و مفاهيم متعددي تبلور يافته است، همانند (تا كربلا راهي نمانده- يا مهدي ادركني- سرباز امام زمان- پيش به سوي حرم حسيني)
-دعاي فرج امام زمان در تمام نمازهاي يوميه رزمندگان بدون استثناء تبلور خاصي داشته است كه بي شك منبعث از اعتقاد به مهدويت و قيام جهاني حضرت وليعصر دارد.
-شعارهاي رزمنده هاي ما كه با سلاح «يامهدي» و «ياحسين» و... به صفوف دشمن حمله مي كردند و با سردادن اين شعارها بصورت اعتقادي مي جنگيدند نماد هميشگي داشته است.
- بسياري از رزمندگان براي يافتن ارتباط معنوي و حتي ديدار و ملاقات با حضرت بقيه الله درجبهه ها حاضر مي شدند. آنان با مناجات هاي شبانه با آن حضرت و فريادهاي روزانه «يامهدي ادركني» درهنگام نبرد، اعتقاد به مهدويت را درخود عميق تر مي كردند.
-يك پژوهش آماري در تعدادي از وصيت نامه هاي شهداء نشان مي دهد كه در هر وصيت نامه اي به طور ميانگين چهار بار به نام امام و امام زمان(عج) و تبعيت محض از ولايت فقيه ذكرشده است.
در اين وصيت نامه ها، خاطرات و دست نوشته هايي كه از دوران دفاع مقدس از آن عزيزان سفركرده بر جاي مانده، دريايي است از فرهنگ مهدويت كه ارتباط ها و حتي ملاقات ها و زمزمه هاي دلتنگي زيادي در آنها موج مي زند.
- پژوهش هاي ديگر آماري مبتني بر نامه هاي آزادگان بيانگر اين مفهوم است كه اكثريت قريب به اتفاق آزادگان عزيز با توكل بر ائمه متحمل سختي ها شده اند و صبر و بردباري خود را صرفا براي ظهور حضرت بر خود آسان مي نمودند و اين مطالب در نامه ها بسيار مشهود است.
مجال نيست، اينها نمونه هائي از درياي بي پايان اعتقاد به مهدويت و حضرت ختمي مرتبت است كه در دل دفاع مقدس نهفته است.
امام خميني درباره جنگ اعتقادي فرمودند: اين جنگ جنگ اعتقاد است جنگ ارزش هاي اعتقادي انقلابي است و ما در مقابل ظلم ايستاده ايم.
مقام معظم رهبري در اين زمينه مي فرمايد: خيلي از بزرگان ما در همين دوران غيبت آن عزيز و محبوب دل هاي عاشقان و مشتاقان را از نزديك زيارت كرده اند بسياري از نزديك با او بيعت كرده اند، بسياري از او سخن دلگرم كننده شنيده اند، بسياري از او نوازش ديده اند و بسياري ديگر بدون اين كه او را بشناسند، از او لطف و محبت ديده اند و او را نشناخته اند. در همين جبهه هاي جنگ تحميلي، جوان هايي كه در لحظه هاي حساس، احساس نورانيت و معنويت كرده اند لطفي از غيب به سوي دل هاي خودشان حس و لمس كرده اند، نشناختند و نفهميدند پيوند ميان بسيجيان عزيز و حضرت ولي عصر مهدي موعود (عجل الله تعالي فرجه الشريف) عزيز يك پيوند ناگسستني است.
سرلشكر حسن فيروزآبادي مي گويد: همه آن هايي كه جبهه رفتند، تربيت شده انتظار مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) بودند همان چيزي كه باعث شد جوان ايراني جنگ جو باشد.
امام خميني (رحمه الله عليه) در اين باره مي فرمايد: پنجاه سال عبادت كرديم قبول باشد يك روز هم يكي از اين وصيت نامه ها را بگيريد و مطالعه كنيد. گوشه اي از اين وصيت نامه ها به اين مطلب اختصاص دارد كه اداره كننده اين جنگ امامان معصوم (عليهم السلام) به ويژه امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) مي باشد.
مقام معظم رهبر مي فرمايد: ما غريبانه جنگيديم. در دوره جنگ، ارتش ما غريب، بسيج ما غريب بود. كساني كه مي خواستند حقيقتا جانفشاني كنند، باغربت مي جنگيدند از چه جهت غريب از اين جهت كه هيچ نقطه دنيا با ما موافق نبودند. همه كشورهاي اروپايي از عراق حمايت مي كردند و به او سلاح و امكانات مي دادند.
آري؛ تنها چيزي كه با وجود دشمنان بسيار زياد و امكانات بسيار كم، ملت ايران را شكست ناپذير كرد اميدواري آنان به پيروزي اسلام بر كفر بود. همين اميدواري آنان بود كه عقيده آن ها به راه و مكتبشان را روزبه روز محكم تر مي كرد آنان با لمس كردن عنايات الهي و امدادهاي غيبي و توجهات امام معصوم(عليهم السلام) باور داشتند كه بر حق هستند و دست ديگري هست كه اين جنگ را هدايت مي كند و سنگر به سنگر پيروزي نصيب آن ها مي نمايد.
رهبر معظم انقلاب در اين باره مي فرمايد: در روز پانزدهم دي ماه 9531 من اين احساس را واقعا در وجدان خود پيدا كردم كه صاحب اين بيابان ها، صاحب اين صحنه پرشور و عظيم (اشاره به جبهه هاي جنگ) ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است و بي گمان امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) هم اكنون با جسم و حضور جسمي و بدني اش، يا با توجهش در ميان اين جنگاوران و جنگجويان است.
اگر اعتقاد به مهدويت و امامت آقا امام زمان در جنگ نبود امكان نداشت اين ارتش با اين وضع و سپاه كم و سن و سال با اين فرماندهان جوان و آموزش نديده و اين نيروهاي بدون سلاح و آموزش و ضعف شديد تسليحات و مهمات بر اين لشكرهاي تا بن دندان مسلح عراق و قدرت هاي بزرگ به پيروزي برسند و اين پيروزي در آخرين نامه رئيس رژيم عفلقي عراق چنين خودنمايي مي كند (همان كه خواستيد محقق شد) مگر نبود كه چرخاننده اصلي جنگ الطاف الهي و عنايات امامان و به ويژه امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) بوده اند اين نكته است كه اگر به سن و سال فرماندهان جنگ در رده هاي مختلف توجه كنيم مي فهميم كه گردانندگان به ظاهر دسته اول جنگ، بين بيست تا سي سال سن داشته اند، براي نمونه شهيد خرازي در سن 72 سالگي، شهيد عليرضا موحد دانش در سن 52 سالگي، شهيد حاج محمد ابراهيم همت در سن 82 سالگي و شهيد حسن باقري در سن 52 سالگي به شهادت رسيده اند. علاوه بر فرماندهان جنگ بيشتر كساني كه وارد ميدان نبرد شدند، در سن كم و در بهار عمر خود بودند خاطرات شهداي عزيز ما مملو است از داستان ها و خاطراتي كه برخي از مشتاقان به خاطر سن كم و عشق به دفاع از دين خود، در شناسنامه هايشان دست مي بردند، تا مشكل سني خود را حل كنند. امثال حسين فهميده و مسعود كمالي نياهاي سيزده ساله و بهنام محمدي ها در جاي جاي جبهه ها كم نبودند كه جاذبه معنوي نايب امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف قلوب عاشق آنان را جذب كرد و راهي ميدان هاي نبرد شدند. اگر كسي ادعا كند همه اين ها به تنهايي توانستند جنگ را اداره كنند، اولين چيزي كه اين ادعا را رد مي كند سن كم رزمنده ها مي باشد طبق آمار 00251 تن از شهداي دفاع مقدس بين 41 تا 42 سال سن داشته اند. همين افراد با سنين كم خود، حماسه ها آفريدند؛ چون مي دانستند اين جنگ بين اسلام و كفر است و سرانجام اسلام است كه پيروز مي شود آنان عقيده داشتند، پرچم اسلام در آينده اي نه چندان دور به وسيله امام عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف) بر كل عالم سايه مي افكند و خودشان را سربازان امام زمان مي دانستند و در اين راه تمام سعي و تلاش خود را به كار مي بستند و از مصاديق بارز اين آيه شريفه شدند كه (ان الذين قالو ربناالله ثم استقاموا تتنزل عليهم الملائكه الا تخافوا و لا تحزنوا)
پي نوشت ها
1- در مكتب جمعه ص 202، 201، 6/4/95
2- خطبه هاي نماز جمعه رسالت 12/1/76
3- در مكتب جمعه ص 250، 29/3/06
4- اين حديث را همه چهارده معصوم بيان كرده اند و در مكتب عامه و مصادر شيعي آمده است. (يملا الارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا)
5- رحيم كارگر (انتظار و انقلاب) فصلنامه انتظار، سال اول شماره دوم ص 146- 126
6- مسعود پورسيد آقايي، تاريخ عصر غيبت، قم انتشارات حضور 9731 ش، ص 376
7- مرتضي نائيني (جان و جانان، فصلنامه انتظار موعود، سال اول، شماره دوم 0831، ص 19 و 06
8- خبرنامه همايش دكترين مهدويت شماره هشتم، ص 61
9- محمدباقر حيدري كاشاني، نسل طوفان، قم، زلال كوثر، چاپ دوم 6831 ش، ص 38 (به نقل از لايه هاي پنهان جنگ)
01- ويژه نامه حماسه فتح خرمشهر ص 72 (به نقل از لايه هاي پنهان جنگ)
11- ماهنامه فرهنگي اجتماعي فكه، ش 83، ص 1

شنبه|ا|6|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 190]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن