واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: خواجه نصيرالدين طوسي، نجاتدهنده تمدن اسلامي
پنجم اسفند روز بزرگداشت خواجه نصيرالدين طوسي است. خواجه نصيرالدين طوسي كه پدر او از اهالي جهرود قم بود، در كودكي همراه پدرش از جهرود به مشهد (طوس) عزيمت كرد و در آن جا ساكن شد. به همين سبب به خواجه نصيرالدين طوسي شهرت يافت.
خواجه نصير ايام كودكي و نوجوانياش را در طوس گذراند و در همين سالها به تحصيل مشغول شد. وي در اين زمان بيش از هر كس از محضر پدر و مادرش دانشآموزي ميكرد؛ زيرا پدر و مادر او اهل دين و دانش بودند و در اين زمينه شهرت و آوازهاي داشتند.
خواجه نصير پس از آنكه به سطح مناسبي از دانش و معرفت دست يافت، در حالي كه پدرش را از دست داده بود، رهسپار نيشابور شد تا در آن جا به ادامه تحصيل بپردازد؛ زيرا در آن روزگار، نيشابور از مراكز مهم علم و دانش در ايران و شرق عالم اسلام محسوب ميشد. خواجه طوس پس از آنكه مدتي در طوس به دانشاندوزي اشتغال ورزيد، به سمت شهرهاي مركزي ايران حركت كرد و در ري، قم، اصفهان و... نزد عالمان و دانشمندان رفت تا از آنها چيزهايي بياموزد.
خواجه نصيرالدين طوسي بعد از تحصيلات لازم در ايران، سرانجام به عراق رفت تا از محضر عالمان آنجا نيز بهره ببرد.
در سالهايي كه خواجه نصير در عراق به سر ميبرد، ايران گرفتار حمله وحشيانه مغولان شد و آن قوم بيابانگرد و نيمهوحشي، شهرهاي ايران با خاك يكسان كردند.
در اين زمان خواجهنصير مطلع شد كه مادر و خواهرانش براي نجات از وحشيگريهاي مغول، به شهر قائن رفتهاند. بنابراين وي نيز به سوي آن شهر عزيمت كرد و در آن جا به تعليم و تربيت و ارشاد مردم همت گماشت.
خواجه نصير پس از چند ماه اقامت در قائن، به دعوت حاكم قهستان، به آن جا رفت و در آن جا به ارشاد و تعليم و تاليف كتاب مشغول شد.
پس از آنكه قهستان و قلعه آن به تصرف هلاكوخان مغول درآمد، خواجه نصير تصميم گرفت به منظور رامكردن مغولان و كاستن از نيروي ويرانگري آنها. به درون تشكيلات قوم مذكور نفوذ كند و به صورت غيرمستقيم عنان آنها را دردست بگيرد. خواجه نصير در اين كار موفقيت عظيم به دست آورد و توانست مغولان را به طور چشمگير مهار كند و آنها را از نابودكردن تمدن اسلامي باز دارد. به همين دليل است كه مورخان و پژوهشگران، خواجه نصيرالدين طوسي را نجاتدهنده فرهنگ و تمدن اسلامي از شر مغولان دانستهاند.
خواجه نصيرالدين طوسي در طول حيات خود تاليفات بسيار گرانقدري به وجود آورد كه نام برخي از آنها چنين است: قواعد العقايد، اخلاق ناصري، اوصاف الاشراف، تحرير اقليدس، تحرير محبسطي، اساس الاقتباس، زيج ايلخاني، اثبات الجواهر، تجريد الهندسه، رساله در كليات طب، شرح اصول كافي، اثبات الجواهر و تعدادي آثار ديگر.
چهارشنبه|ا|3|ا|اسفند|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]