تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804666322




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ضعف خواننده و نوازندگان سازهاي سنتي در اجراي اركستر ملي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ضعف خواننده و نوازندگان سازهاي سنتي در اجراي اركستر ملي
تهران - ضعف تكنيكي خواننده و نوازندگان سازهاي سنتي در اجراي برنامه اركستر ملي در جشنواره موسيقي فجر سبب شد كه اين اجرا از كيفيت مطلوبي برخوردار نباشد.


به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، اركستر ملي با رهبري "برديا كيارس" و خوانندگي

"عبدالحسين مختاباد" در پنجمين روز برگزاري جشنواره موسيقي فجر به صحنه رفت.

بخش اول اين كنسرت با اجراي دو نغمه بختياري اركستر ملي آغاز شد، ابتداي اين قطعه با فضاي آرام سازهاي زهي و سولوي ساز فلوت و ورود سازهاي سنتي اين اركستر همراه بود، تنظيمات قطعه بسيار ساده و اركستر از لحاظ اجرايي بسيار كم حجم عمل كرد.

"حريم سحر" به عنوان قطعه اي ديگر در بخش دوم اجرا شد ، تنظيم عمده ملوديك اين اثر برپايه سازهاي زهي و تكرارهاي مداوم تم اصلي استوار بود كه در اين قسمت سازهاي بادي برنجي در بخش كوتاهي در اجراي فواصل موسيقايي ناتوان عمل كردند.

"اورتور دشتي" ساخته استاد حسين عليزاده قسمت ديگر اجراي اركستر ملي در بخش دوم بود ، در اين قطعه ديناميك و نوآنس به خوبي از سوي اركستر رعايت مي شد اما صداي ساز هاي سنتي به خصوص ساز تار از لحاظ فواصل و حجم اجرايي مطلوب به گوش نمي رسيد.

"نقش خيال" به عنوان قطعي ديگر در بخش اول اجراي اركستر ملي اجرا شد ، تنظيم اجرايي اين قطعه همچون تنظيمات مرسوم در موسيقي ايراني تدوين شده بود و به سبب يكنواختي روند قطعه مخاطبان انرژي قابل ملاحظه اي را از دست دادند.

از نكات قابل توجه اين قطعه ضعف تكنيكي خواننده در بيان فواصل مطلوب موسيقايي بود كه با فراموش شدن شعر از سوي خواننده به اوج خود رسيد.

"فروغ زندگي" به عنوان آخرين قطعه در بخش اول اجرا شد ، آهنگسازي و تنظيم اين قطعه بسيار سطحي و مرسوم بود كه با ريتمي دروني فولكلري كه داشت فضاي تكراي را براي مخاطبان تداعي مي كرد.

بخش دوم اجراي اركستر ملي با اجراي قطعه فرياد بي قراري آغاز شد ، اين قطعه ريتمي دوضربي و مرسوم را دنبال مي كرد كه به صورت مطلوب اجرا شد.

قطعه چهارگاه استاد حسين عليزاده با تم دروني هفت تايي قطعه ديگر اجرا شده توسط اركستر ملي بود ، اجراي موفق اين اثر را مي توان نقطه مثبت اركستر ملي در اجراي شب گذشته برشمرد.

بداهه پردازي سازقانون و تار به همراه خوانندگي عبدالحسين مختاباد در قسمت ديگر اين كنسرت اجرا شد ، اداي نامطلوب كلام ، كوك نبودن قانون و تار و نا كوك بودن فواصل اجرايي توسط خواننده را مي توان به عنوان اصلي ترين دلايل افت كيفت اين اثر برشمرد.

در قسمت ديگر قطعه تمناي وصال با اورتور بسيار آرام آغاز شد، اركستر و خواننده در اجراي اين قطعه موفق عمل كرد.

قطعه رنگارنگ اثر استاد روح الله خالقي به عنوان قطعه پاياني اركستر ملي اجرا شد، تنظيم موسيقايي اين اثر بسار آگاهانه و آكادميك بود، پاساژهاي سازهاي زهي ، بيان سالم ملودي از سوي اركستر و هماهنگي ميان اعضاي سازهاي كلاسيك سبب شد اجراي اين قطعه از كيفيت مطلوبي برخوردار باشد.

هماهنگي و اجراي مطلوب نوازندگاه سازهاي غير ايراني در اين اجرا مشهود بود اما بايد گفت ضعف تكنيكال خواننده و نوازدگان سازهاي ايراني و انتخاب رپرتوآري ناآگاهانه موجب شد اركستر ملي آنگونه كه بايد مزد تلاشهايش را نگيرد.

فراهنگ ** 9252**1588

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30823669

شنبه|ا|29|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن