تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815758900




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هزار وعده خوبان!


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: هزار وعده خوبان!
ايران > دولت - قريب به 7سال از پيروزي محمود احمدي‌نژاد در انتخابات رياست‌جمهوري سال 84 مي‌گذرد و در اين مدت شعار‌ها و وعده‌هاي فراواني از سوي رئيس دولت‌هاي نهم و دهم طرح شده است كه بخش قابل توجهي از آنها تا‌كنون محقق نشده و صد البته كه بخشي از وعده‌ها نيز يا محقق شده‌اند و يا در حال اجرا هستند.

در اين گزارش به بخشي از وعده‌هاي طرح‌شده و نحوه اجراي آنها مي‌پردازيم. لازم به توضيح نيست كه قطعا ممكن است برخي از وعده‌هاي عملي شده يا نشده به جهت محدوديت‌هاي حجمي صفحات از قلم افتاده باشند.

تامين آتيه مهر امام رضا ع

براساس مصوبه هيات وزيران دولت دهم، در جلسه روز هشتم آبان 88 در مركز استان خراسان رضوي قرار بود از تاريخ اول فروردين سال 89 مبلغ يك ميليون تومان به حساب همه نوزادان متولد شده واريز شود. براين اساس قرار گذاشته بود براي همه متولدان پس از تاريخ 1 /1 /89 توسط مجري طرح كه بانك ملي ايران انتخاب شده بود، حساب سپرده بلندمدت افتتاح ‌شود. موجودي اوليه اين حساب مبلغ يك ميليون تومان بود كه توسط بانك ملي به حساب نوزاد واريز مي‌شد. سن برداشت هم حداقل 20 سالگي براي برداشت 10ميليون ريال وجه اوليه و 18 سالگي براي وجوهي كه طي سال‌هاي دوم به بعد توسط والدين واريز مي‌شد اعلام شد. اين طرح رسما در نيمه‌شعبان سال 89 در نهاد رياست‌جمهوري با اهداي نمادين دفترچه حساب سپرده به 12نوزاد متولد سال89، آغاز شد.

نقل قول موافق

محمود احمدي‌نژاد (رئيس‌جمهور): اين طرح را هديه امام عصر(عج) به ملت ايران تلقي مي‌كنيم و اميدواريم در تمام خانواده‌هاي ايراني عشق و محبت موج بزند و رحمت و بركات الهي بيش از گذشته بر ملت ايران نازل شود.

نقل قول مخالف

داريوش قنبري (عضو كميسيون اجتماعي مجلس): تماس‌ها و مراجعات مردمي بسياري داريم كه از محقق نشدن وعده افتتاح حساب يك ميليون توماني گلايه‌مندند. از همان ابتدا بسياري از نمايندگان اين طرح را قابل اجرا نمي‌دانستند چرا كه افتتاح حساب براي نوزادان در هر سال نياز به اعتبارات كلاني دارد كه از توان دولت خارج است درحالي كه اعتباري هم براي اجراي طرح تامين آتيه اختصاص نيافته است.

وضعيت اجرا

با گذشت ۶ ماه از وعده رئيس‌جمهور و افتتاح رسمي اين حساب در نيمه شعبان، اين طرح به‌دليل كمبود اعتبار متوقف شد. وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي دولت دهم در اين خصوص به مهر گفت: «به‌دليل مشكلات قانوني و همچنين عدم‌تامين اعتبار و منابع مورد نياز، اين طرح اجرايي نشد».

3 برابر شدن يارانه‌ها

16شهريور امسال محمود احمدي نژاد در همايش جامعه اسلامي كارگران گفت:«جا دارد كه مبلغ يارانه نقدي تا سه برابر افزايش يابد». پس از اظهارات رئيس‌جمهور كارشناسان بسياري واقعي يا غيرواقعي بودن اين وعده احمدي‌نژاد را تحليل كردند. اين در حالي است كه به گفته رئيس ديوان محاسبات، بودجه سال گذشته كشور 18‌درصد كسري داشته و دولت در اين سال براي پرداخت يارانه نقدي، بيش از 148 هزار ميليارد ريال از بانك مركزي، درآمد فروش نفت و بودجه عمومي كشور هزينه كرده است. همچنين به گفته نمايندگان مجلس دولت تاكنون سهم توليد و كشاورزي از يارانه‌ها را به‌طور كامل پرداخت نكرده است.

نقل قول موافق

محمود احمدي‌نژاد (رئيس‌جمهور): معتقدم كه مي‌شود مبلغ پرداخت يارانه‌ها به مردم را 3برابر افزايش داد و متعجبم كه چرا بعضي از طرح اين موضوع ناراحت و شروع به كارشكني مي‌كنند و نمي‌خواهند گام‌هاي بعدي در مسير اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها برداشته شود.

نقل قول مخالف

علي لاريجاني (رئيس مجلس): فكر نمي‌كنم كه اقتضائات مالي در اين حد باشد كه وعده 3برابر شدن يارانه‌ها به مردم داده شود چرا كه دولت هنوز در اجراي اين طرح نواقصي دارد كه بايد حل شود و وعده 3برابر شدن يارانه‌ها نمي‌تواند بحثي اجرايي باشد.

وضعيت اجرا

اين وعده با وجود ورود به سال دوم اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها همچنان عملي نشده. با اين حال ميرتاج الديني، معاون پارلماني رئيس‌جمهور در اين خصوص اينگونه اظهارنظر‌كرد: امكان افزايش يارانه‌ها تا پايان اجراي قانون هدفمند‌سازي‌ يارانه‌ها نه تنها ظرفيت بلكه تكليف قانوني است لذا رئيس‌جمهور هم نگفته كه اين افزايش در سال‌جاري يا در آينده‌اي نزديك اتفاق مي‌افتد.

تعطيلي پنجشنبه‌ها

رئيس‌جمهور 4مرداد ماه امسال از احتمال تعطيلي همه مقاطع تحصيلي و ادارات دولتي در روزهاي پنجشنبه خبر داد و گفت كه ايران از نظر كم بودن تعطيلي‌ها در رده دوم كشورهاي جهان قرار دارد. رئيس‌جمهور گفت: ان‌شاءالله پنجشنبه‌ها نيز تعطيل مي‌شود و من معتقدم بايد اسم تعطيلي را هم عوض كنيم؛ به‌عنوان مثال آن را به‌عنوان «روز خانواده» نامگذاري كنيم. تاكيد بر افزايش تعطيلات رسمي در شرايطي بيان مي‌شود كه قبلا نمايندگان مجلس و مشخصا مركز پژوهش‌ها از افزايش تعطيلات كشور انتقاد كرده و مضرات اقتصادي آن را گوشزد كرده بودند.

نقل قول موافق

مخبر دزفولي (عضو شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي): به‌رغم برداشتي كه از ميزان تعطيلات در كشور هست، بررسي‌هاي مقايسه‌اي و تطبيقي نشان مي‌دهد مجموع تعطيلات رسمي و آخر هفته در ايران، پس از كشور يمن از نظر ميزان كم بودن در رده دوم جهان است.

نقل قول مخالف

عوض حيدرپور (عضو كميسيون امنيت ملي مجلس): هر روز تعطيلي به كشور ۲هزارميليارد تومان خسارت وارد مي‌كند.

وضعيت اجرا

اين وعده تا‌كنون اجرايي نشده اما كارشناسان معتقدند افزايش تعطيلات آثار مخربي بر اقتصاد كشور خواهد داشت.

شايسته سالاري

شايسته سالاري و عدم‌انتصابات فاميلي از شعارهاي مهم محمود احمدي‌نژاد براي رسيدن به رياست‌جمهوري بود؛ شعارهايي كه با توجه به ادعاي انتصابات فاميلي در دولت‌هاي گذشته بسيار مورد توجه قرار گرفت و بسياري از جوانان شايسته را براي خدمت به كشور اميدوار كرد.

نقل قول مخالف

عبدالحسين ناصري (سخنگوي كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس): در كشور، نيروي متخصص كم نيست، افزايش آمار فساد در سال‌هاي اخير مي‌تواند متاثر از انتصاب‌هاي فاميلي باشد كه اخيرا رواج پيدا كرده، نه اينكه خود آن فرد نالايق و بي‌كفايت باشد؛ دليل اصلي نبودن تخصص و مهارت لازم است كه خطاي يك مدير را دوبرابر مي‌كند. مجلس نمي‌خواهد انتصاب‌ اخير را به‌دليل نسبت خورشيدي با رئيس‌جمهوري محكوم كند بلكه موضوع افزايش انتصاب‌هاي فاميلي و استفاده رئيس دولت از نيروهاي غيرمتخصص است كه زمينه‌هاي تخلف را چند برابر مي‌كند.

وضعيت اجرا

مهدي خورشيدي آزاد، داماد محمود احمدي‌نژاد است كه در دولت اول احمدي‌نژاد طي حكمي با امضاي پرويز داوودي به سمت مشاور نهاد و دبير شوراي مشاورين رئيس‌جمهور رسيد. وي اخيرا از سوي احمدي‌نژاد با حفظ سمت به رياست سازمان ملي استاندارد و تحقيقات صنعتي منصوب شده بود كه به سبب اعتراضات فراواني كه به اين انتصاب صورت گرفت، منتفي شد.
حميدرضا افراشته، داماد خواهر احمدي‌نژاد است كه در سال ۸۴ به نهاد رياست‌جمهوري رفت و در گروه مشاوران جوان اين نهاد، معاونت استان‌ها را برعهده گرفت. وي بعدا به‌عنوان دبير همايش بين‌المللي جوانان منصوب شد.

احد قدمي، ديگر داماد پروين احمدي‌نژاد است كه بعد از انتخابات شوراها، به صندلي مديركل حراست سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور رسيد ولي بعد از اعتراضات گسترده از اين سازمان جدا شد. اما وي بعد از اين انفصال اجباري، بيكار نشد و طي حكمي از سوي علي تركاشوند، رئيس شركت توسعه و نگهداري اماكن ورزشي كشور، به سمت رياست مجموعه ورزشي شهيد‌كشوري منصوب شد.

پول نفت سر سفره‌هاي مردم

آوردن پول نفت سر سفره‌هاي مردم يكي از نخستين شعارهاي محمود احمدي‌نژاد در زمان انتخابات رياست‌جمهوري نهم بود؛ وعده‌اي كه البته بعد‌ها از اساس تكذيب شد و رئيس دولت نهم مدعي شد هرگز چنين وعده‌اي نداده است. وي در يك گفت‌وگوي تلويزيوني گفت: «من چنين شعاري نداده بودم. روزنامه شرق از قول من نوشت، من هم تكذيب نكردم. تمام جهت‌گيري‌هاي دولت اين است كه تمام منابع نفتي بيايد و در بدنه مردم توزيع شود، ما داريم منابع را در كل كشور عادلانه توزيع مي‌كنيم». با اين حال انتشار تصاويري از تبليغات احمدي‌نژاد در زمان انتخابات و نيز مطلبي كه در روزنامه كيهان در تاريخ 31 /3 /84 چاپ شده بود و در آن از قول احمدي‌نژاد عنوان شده بود كه « پول حاصل از توسعه صنعت نفت بايد سر سفره‌هاي مردم قابل مشاهده باشد» ابهاماتي را در اين خصوص به‌وجود آورده است. باوجود اين، كم نيستند شعار‌ها و وعده‌هاي رئيس‌جمهور درخصوص لزوم افزايش رفاه مردم.

نقل قول موافق

مرتضي نبوي (عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام): احمدي‌نژاد به بسياري از وعده‌هاي داده شده عمل كرده و اينكه پول نفت سر سفره‌هاي مردم مي‌آيد، محقق شده است.

نقل قول مخالف

علي لاريجاني (رئيس مجلس شوراي اسلامي): با توزيع پول نفت ميان مردم، نمي‌توان عدالت را محقق كرد.

وضعيت اجرا

همانطور كه در بالا اشاره شد آوردن پول نفت سر سفره‌هاي مردم از سوي رئيس‌جمهور تكذيب شد. درخصوص افزايش يا كاهش سطح رفاه عمومي نيز آماري رسمي از خط فقر و برخي از شاخص‌هاي مهم در دست نيست.

هدفمندي يارانه‌ها

ماجراي هدفمند كردن يارانه‌ها، بحثي تاريخي است كه دولت‌هاي پيشين هم بدان مشغول بودند و بالاخره به همت دولت دهم اين طرح به منصه ظهور رسيد. براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي دولت موظف است ظرف بازه زماني 5ساله يارانه كالا‌هاي اساسي و انرژي را حذف كند و از درآمد حاصل از آن بخشي را به‌صورت پرداخت‌هاي نقدي به مردم و بخشي را نيز به توليد و بهداشت و كشاورزي اختصاص دهد.

نقل قول موافق

محمود احمدي‌نژاد (رئيس‌جمهور): اصل و اساس هدفمند شدن يارانه‌ها برقراري عدالت در جامعه است و ما قدم نخست را در اين زمينه برداشته‌ايم.

نقل قول مخالف

احمد توكلي (رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس): دولت در اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها در نخستين سال آن 8 جاي قانون را نقض كرده است و سال اول با افزايش دو برابري قيمت‌ها مواجه بوديم و اين اقدام دولت لطمه شديدي به بخش توليد، صنعت و كشاورزي زده است.

وضعيت اجرا

اكنون بيش از يك سال از اجرايي شدن قانون هدفمند‌سازي‌ يارانه‌ها مي‌گذرد و براساس اعلام دولت درآمد30ميليون نفر با هدفمندي يارانه‌ها افزايش يافته است. با اين حال كارشناسان و نمايندگان مجلس نسبت به عدم‌تخصيص سهم صنعت و توليد ابراز نگراني مي‌كنند و معتقدند كه پرداخت نقدي يارانه‌ها به مردم در درازمدت كمكي به بهبود شرايط اقتصادي آنان نمي‌كند و چنانچه اوضاع توليد بهبود نيابد و درآمد‌ها پايدار نباشند در نهايت اقشار كم‌درآمد بيشترين آسيب را از قانون هدفمندي يارانه‌ها مي‌بينند.

مسكن مهر

در سال ۸۶ كه قيمت ملك در سراسر كشور، ناگهان بالا رفت، محمد سعيدي‌ كيا، وزير مسكن و شهر‌سازي دولت نهم، طرحي را به نام «مسكن مهر» پيشنهاد داد تا با اجراي آن، دولت 2هدف مهم را محقق كند: اول قيمت مسكن كنترل شود و دوم «آرزوي همه مستاجرها برآورده شود». بر اين اساس مسكن مهر يكي از اصلي‌ترين برنامه‌هاي دولت در جهت كاهش قيمت مسكن و تامين مسكن اقشار كم درآمد است.

نقل قول موافق

مصطفي قلي خسروي (رئيس اتحاديه مشاوران املاك كشور): عرضه واحد‌هاي مسكوني طرح مهر نقش مؤثري در تثبيت قيمت خانه‌ها خواهد داشت و اكنون در اين بخش روند عادي طي مي‌شود.

نقل قول مخالف

علي اكبر اوليا (عضو كميسيون عمران مجلس): تصديگري غيرعادي دولت در طرح مسكن مهر باعث به‌وجود آمدن تاخير در تحويل واحدهاي مسكوني شده و اجراي طرح مسكن مهر تاثير مثبتي در كاهش تقاضاي مسكن نداشته است.

وضعيت اجرا

بنا بر وعده مسئولان تا پايان شهريور ماه امسال بايد ۵۰۰ هزار واحد مسكوني از طرح ملي مسكن مهر به بهره‌برداري مي‌رسيد اما بنا بر اعلام يك مقام مسئول اين حوزه تا پايان شهريور ماه حدود ۱۴۲هزار واحد افتتاح شد. همچنين پروژه‌هاي مسكن مهر در برخي مناطق با مشكل تامين تاسيسات زيربنايي مانند آب، برق و گاز مواجه هستند. با اين حال بايد اذعان كرد بخش عظيمي از پروژه‌هاي مسكن مهر بالاخص در شهر‌هاي كوچك تا‌كنون به بهره‌برداري رسيده‌اند و تعداد زيادي از هموطنان از اين طريق خانه دار شده‌اند.

سهام عدالت

وعده سهام عدالت 6 سال پيش مطرح شد و هم‌اكنون ۴۲ميليون نفر در انتظار تحقق اين وعده شش ساله دولت محمود احمدي‌نژاد هستند. براساس اين مصوبه هيات وزيران در سال۸۴ ، دولت اعطاي سهام ۲۰ شركت بورسي و ۳۰شركت غيربورسي را كه همگي هم ۱۰۰‌درصد سودده بودند به اقشار كم درآمد در دستور كار خود قرار داده بود. براساس گفته‌هاي مديرعامل اتحاديه كشوري تعاوني‌هاي سهام عدالت، تاكنون حدود 41 ميليون و 300 هزار نفر براي دريافت سهام عدالت ثبت نام كرده‌اند و از اين تعداد حدود 39ميليون و 175 هزار نفر قطعا سهام عدالت خود را دريافت كرده‌اند.

نقل قول موافق

شمس الدين حسيني (وزير اقتصاد): آمار سهام عدالت نشانه توفيق مسئولان در سهيم كردن افراد دهك‌هاي پايين درآمدي جامعه در ثروت ملي است.

نقل قول مخالف

علي اكبر اوليا (عضو هيات تحقيق و تفحص از سهام عدالت): با توجه به عملكرد دولت در واگذاري سهام عدالت و به‌ويژه توزيع سود سهام مربوط به سال‌۱۳۸۶ در خرداد ماه‌ ۸۸ و همزمان با انتخابات رياست‌جمهوري سؤالاتي مطرح است كه بايد پاسخ داده شود.

وضعيت اجرا

۶سال پس از وعده سهام عدالت و ۳سال پس از اجرايي شدن آن، هنوز نه تنها آنگونه كه بايد سودي پرداخت نشده بلكه وضعيت سهام مشمول اين طرح نيز مبهم است. تا‌كنون يك بار سود سهام عدالت به بخشي از دارندگان اين سهام پرداخت شده كه با توجه به اينكه پرداخت‌ها پيش از انتخابات سال 88 صورت گرفت شائبه تبليغاتي بودن آن را به همراه داشت.

مبارزه با مفاسد اقتصادي

«اي مردم! بدانيد كه خادم شما و اعضاي دولت در مبارزه با مفاسد و تبعيض‌ها و جلوگيري از اجحاف، دست از تلاش برنخواهند داشت و در مبارزه با اين عناصر شناخته شده تا آخر ايستاده‌ايم و سر سوزني عقب نشيني نخواهيم كرد و به ياري الهي دست همه اينها را از بيت‌المال قطع خواهيم كرد». اين بيانات پرشور، بخشي از سخنراني محمود احمدي‌نژاد در جمع مردم استان قم در سال 87 است. البته احمدي‌نژاد از ابتداي رياست‌جمهوري دولت نهم شعار مبارزه با مفاسد اقتصادي را در دستور كار اغلب سخنراني‌هاي خويش قرار داده و مفسدان اقتصادي را تهديد به افشاي نامشان كرده بود و گفته بود اسامي مفسدان اقتصادي در جيبش است. وي حتي يك‌بار مفسدان اقتصادي را تهديد كرده بود كه چنانچه تا 15 روز ديگر حسابشان را با بانك‌ها صاف نكنند اسامي آنها را اعلام مي‌كند.

نقل قول موافق

محمدرضا رحيمي (معاون اول رئيس‌جمهور): عزم دولت براي مبارزه با مفاسد اقتصادي جدي است و ستاد، جلسات منظم خود را تا حصول نتايج پيگيري خواهد كرد. در آخرين نشست، گزارش پرونده چندبدهكار بانكي بزرگ توسط كارشناسان قرائت و نسبت به محروميت آنها از خدمات بانكي تصميم‌گيري شد.

نقل قول مخالف

آيت‌الله صادق آملي لاريجاني (رئيس قوه قضاييه): فهرست «۳۰۰مفسد اقتصادي» كه محمود احمدي‌نژاد از آن سخن گفته بود «تبليغاتي» است. بسياري از اسامي اين فهرست، قبلا محكوم شده‌اند، پرونده برخي بسته شده و برخي ديگر نيز «بي‌سند» بود.

وضعيت اجرا

احمدي‌نژاد در 6سال گذشته، مبارزه با «فساد اقتصادي» را يكي از برنامه‌هاي اصلي كاري خود اعلام كرده است. درحالي‌كه محمدرضا رحيمي، معاون اول و برخي نزديكان دولت او بار‌ها از سوي چهره‌هاي قضايي و نمايندگان مجلس به فساد مالي متهم شده‌اند، سرانجام فهرستي كه احمدي‌نژاد اواخر سال گذشته به قوه قضاييه فرستاد نيز مشخص نيست. با اين‌حال بزرگ‌ترين فساد بانكي تاريخ در زمان دولت دهم اتفاق افتاده كه در دستگاه قضايي در حال پيگيري است.

روياي ويلاي 1000 متري

رئيس‌جمهور18 تير ماه امسال در چهاردهمين اجلاس سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور اعلام كرد كه براساس طرح جديدي كه احتمالا تا پايان سال اجرايي مي‌شود به هر خانوار ايراني يك قطعه زمين 1000متري به‌صورت رايگان تعلق خواهد گرفت تا خانواده‌ها در آن باغ ميوه و بناي مسكوني براي خودشان احداث كنند. احمدي‌نژاد افزود: ان‌شاء‌الله اين طرح تا پايان سال آ‌ماده و در 10 الي 15منطقه به‌طور آزمايشي اجرا مي‌شود.

نقل قول‌ موافق

ميرمحمد غراوي (معاون وزير مسكن و شهرسازي): در طرح مسكن مهر گروه هدف‌ ما اقشار كم‌درآمد و زوج هاي جوان بودند ولي در طرح جديد اقشار متوسط هدف هستند و همه ساكنان شهرها و روستاها تحت پوشش آن قرار خواهند گرفت.

نقل قول‌ مخالف

پيروز حناچي (معاون سابق شهرسازي وزارت مسكن): قانون تعريف حريم مصوبه سال 1384 به صراحت براي شهرها محدوده قانوني درنظر گرفته و اگر قرار باشد زمين‌هاي خارج محدوده براي ساخت‌وساز مسكوني واگذار شود، تبعات چنين كاري معلوم نيست.

وضعيت اجرا

از زمان طرح اين موضوع - از تير ماه تا‌كنون - سخني از آن به ميان نيامده و تا پايان سال نيز حدود يك ماه بيشتر باقي نمانده است. با اين حال با توجه به حجم انتقاداتي كه درخصوص تامين نياز‌هاي اوليه‌اي چون آب، برق، امنيت و... مطرح شده، بايد ديد در طرح دولت - درصورت ارائه - چگونه به اين ابهامات پاسخ داده خواهد شد.

كارت خريد اعتباري كارمندان

دولت 11 ارديبهشت سال گذشته وعده اجراي طرح ميزان (كارت خريد اعتباري كارمندان و كارگران) را داده بود. براساس اين طرح، به هر كارمند و كارگر يك ميليون و 500هزار تومان اعتبار خريد كالا اختصاص مي‌يابد تا با اين وام اختصاص‌يافته، كالاهاي بادوام خريداري و در اقساطي 24 ماهه با نرخ بهره 4‌درصد آن را بازپرداخت كنند. اين طرح حدود 4600 قلم كالا را پوشش مي‌داد كه دارندگان آن مي‌توانستند محصولات 300توليد‌كننده داخلي را خريداري كنند. موضوع واگذاري گسترده اين كارت‌ها براي افزايش رونق فروش محصولات بنگاه‌هاي ايراني و حمايت از قدرت خريد كارگران و كارمندان، برنامه‌اي بوده كه در رابطه با كارت‌هاي اعتباري خريد همواره مطرح شده بود.

نقل قول موافق

علي دهقان‌كيا (عضو هيأت‌مديره كانون شوراهاي اسلامي كار استان تهران): البته اينكه بانك‌ها تاكنون نتوانسته‌اند زمينه تامين منابع مالي طرح براي حدود 10ميليون نفر كارگر را فراهم كنند، ممكن است دلايل موجهي داشته باشد. در هر صورت، اجراي چنين طرح بزرگي نيازمند تامين حدود 15هزار ميليارد تومان منابع مالي جديد است.

نقل قول مخالف

محمود بهمني (رئيس‌كل بانك مركزي): با توجه به آثار تورمي ناشي از اعطاي خط اعتباري جديد در جلسات طرح تحول اقتصادي مقرر شده است كه هيچ‌گونه خط اعتباري جديدي از سوي اين بانك به شبكه بانكي تخصيص نيابد.

وضعيت اجرا

واگذاري كارت‌هاي اعتباري خريد به حدود 10ميليون كارگر فعال در بخش‌هاي مختلف كشور، يكي از مهم‌ترين و در عين حال سخت‌ترين بخش‌هاي اجراي مصوبه شوراي‌عالي اشتغال بوده كه تاكنون اين موضوع نتيجه‌اي جز واگذاري نمادين به 13كارگر در هفته كارگر امسال (ارديبهشت ماه) و عده كمي از كارمندان دولت دربرنداشته است. متأسفانه با گذشت بيش از يك‌سال از زمان مصوبه شوراي‌عالي اشتغال، هنوز اقدام مؤثري در اين زمينه صورت نگرفته است و به‌نظر مي‌رسد مسئله اصلي بر سر تامين حدود 15 هزار ميليارد تومان منابع مورد نياز اجراي طرح باشد.

آزاد‌سازي‌ ساحل درياي خزر

به استناد ماده 63 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران (مصوب سال 83) هيات وزيران آيين‌نامه اجرايي آزاد‌سازي‌ حريم ساحل درياي خزر را در شهريور ماه 85 به تصويب رسانده است. براساس اين آيين‌نامه، دستگاه‌هاي دولتي و نهاد‌هاي عمومي كه در حريم 60متري درياي خزر داراي ساحل و املاك هستند، موظف به عقب‌نشيني كامل از حريم دريا شده‌اند.

نقل قول موافق

منصور زارعي (فرماندار ساري): در تمامي سواحل ساري كه از مرز نكا تا جويبار را شامل مي‌شود، 85‌درصد آزاد‌سازي‌ صورت گرفته است و براي آزاد‌سازي‌ بقيه ساحل در ادامه طرح‌ درصدد هستيم تا با در پيش گرفتن سياست جبراني و واگذاري زمين‌هاي معوض به بخش خصوصي سواحل را براي كاربري گردشگري آماده‌سازي‌ كنيم.

نقل قول مخالف

اسدالله جعفري (دادستان عمومي و انقلاب ساري): بخش قابل توجهي از سواحل در اختيار مالكان خصوصي است كه بايد در اين زمينه فكري كرد اما هنوز اقدامي در اين زمينه نشده است. بخشي از سواحل نيز در اختيار سازمان‌هاي دولتي، مراكز نظامي و دريايي، نيروگاه‌ها و... هستند كه هنوز نتوانسته‌اند به نقطه مشتركي براي آزادسازي برسند.

وضعيت اجرا

آزاد‌سازي‌ سواحل خزر در دولت نهم مطرح و براي جامه عمل پوشيدنش تا پايان برنامه چهارم وعده زماني تعيين شد. اما آنچه در سال آخر برنامه چهارم در سواحل خزر ديده مي‌شود از آزادي سواحل خزر و رعايت حريم 60 متر حكايت نمي‌كند. دولت نهم كه آزادسازي سواحل خزر را در فهرست برنامه‌هاي مهم خود جاي داده و در يك اقدام نمادين با پوشش وسيع تلويزيوني 4 باب مغازه در ساحل درياي خزر را خراب كرده بود، طي سال‌هاي 85 تا 88 نتوانست بخش قابل‌توجهي از مناطقي كه در اختيار زيرمجموعه‌هاي خود بود را آزادسازي كند.

شنبه|ا|29|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 405]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن