تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خداوند ايمان را براى پاكى از شرك... و عدل و داد را براى آرامش دل‏ها واجب نمود. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804897294




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اسوه هاي بيداري اسلامي-4/سيد عباس موسوي؛ شهيد راه مقاومت حزب الله


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اسوه هاي بيداري اسلامي-4/سيد عباس موسوي؛ شهيد راه مقاومت حزب الله
سيد عباس موسوي؛ شهيد راه مقاومت حزب الله
خبرگزاري مهر-گروه دين و انديشه:سيدعباس موسوي ، يكي از مؤسسين و دبير كل سابق حزب الله لبنان بود كه توسط نيروي هوايي اسرائيل در حالي كه از مراسم سالگرد شهادت شيخ راغب حرب باز مي‌گشت، به همراه خانواده‎اش ترور شد و به شهادت رسيد.

جريان بيداري اسلامي، محصول مجاهدت زنان و مرداني بوده است كه مصلحانه پرچم پايداري اسلامي را به دوش كشيدند.
در واقع شناخت اين راد مردان، شناخت ريشه ها و اصول مهمترين جريان جهاني هزاره سوم، يعني جريان مقاومت و بيداري اسلامي است كه اميد آن وجود دارد در آينده نه چندان دوري، به احياي تمدن عظيم اسلامي منجر شود.

امروز و در آستانه سالگرد شهادت سيد عباس موسوي از رهبران و شهداي مقاومت اسلامي لبنان مروري بر زندگي و انديشه هاي وي خواهيم داشت.

سيدعباس موسوي در سال 1952 (1331ش. ) در شهرك نبي شيت از توابع بعلبك لبنان به دنيا آمد. پدرش از متخصصين معماري بود. .وي در سال1966م. در شهر صور با امام موسي صدر آشنا شد و به خواست او به حوزه علميه صور كه مؤسس آن امام موسي صدر بود رفت. نهضت توسعه و محروميت زدايي در مناطق محروم شيعه‌نشين از زمان آمدن امام موسي صدربه لبنان آغاز شد. گسترش آگاهي‏‌هاي سياسي و فرهنگي و طرح خواسته‌هاي اصولي مردم از آن برهه آغاز شد. امام موسي صدر به عنوان رهبر طايفه شيعه از دولت لبنان خواست براي بهبود اوضاع مناطق شيعه‌نشين اقدام كند.

موسوي در سال 1967 م براي پيگيري تحصيلات علوم ديني به حوزه علميه نجف رفت و نزد اساتيد بزرگ آن حوزه به تحصيل در رشته‌‏هاي علوم اسلامي پرداخت. وي از محضر آيت الله سيد ابوالقاسم خويي و آيت الله شهيد سيد محمد باقر صدر فيض برد و با او روابط نزديك فكري و سياسي برقرار كرد. سيد عباس در اين باره مي‌گويد:"شهيد صدر پرده از اسلامي عظيم و انديشه‌اي آرماني برافكند. اسلام را به عنوان فكري جهان‌شمول مطرح كرد؛ انديشه‌اي كه مي‌تواند مسائل زندگي بشري را در تمام ابعادش دربرگيرد."

وي در نجف تمام وقت خود را صرف تحصيل علوم ديني و فقاهت كرد. سيد در همين ايام ازدواج نمود، و اين بار به همراه همسرش به نجف رفت. او با مشاهده ظلم صدام بر مردم عراق در مقابل حكومت حاكم به فعاليت سياسي پرداخت. در سال 1979م كه هم‌زمان با پيروزي انقلاب 1357ش ايران بود ، تحت مراقبت ويژه صدام قرار گرفت. و چندي بعد به علت فشارهاي مداوم عراق در حالي كه جانش در معرض خطر بود به توصيه سيد محمد باقر صدر و سپس به اجبار دولت عراق به لبنان بازگشت. در همين سال، حوزه علميه بعلبك را تأسيس كرد. سپس به همراه همسرش حوزه الزهرا را جهت آموزشهاي اسلامي براي بانوان به راه انداخت.

تقريبا همزمان با تشكيل نظام جمهوري اسلامي در ايران توسط امام خميني(ره) و در پي حمله اسرائيل به جنوب لبنان و اشغال وطنش، او با همفكري جمعي از روحانيون شيعه و تعدادي از شاگردان خود با جدا شدن از جنبش امل كه آن روزها پس از ربوده شدن امام موسي صدر و شهادت مصطفي چمران وارد جنگ داخلي با مقاومت فلسطين شده بود ، اقدام به تشكيل حزب‏ الله لبنان كرد. وي در سال 1370 خود دبير كلي اين حزب را بر عهده گرفت.

بعد از ترور شيخ راغب حرب، سيدعباس براي سخنراني به كنار مزار ايشان مي رود دستش را روي قبر او مي گذارد و به احمد، پسر شهيد شيخ راغب حرب نگاه مي كند و مي گويد: "وصيتي داري كه بخواهي براي پدرت برساني؟"
سپس به نزد شيخ عبدالكريم، اسير آزاده شده از زندان اسرائيلي و نزد مادرش مي رود و دعايشان مي كند. محافظان سيدعباس، متوجه هليكوپترهاي جنگي اسرائيلي مي‏شوند كه حالت عادي نداشتند. اين را، به سيد مي گويند. سيد، مي گويد: "مگر ترسيده ايد؟" محافظ ها به شوخي مي‎گويند: "اگر شما از جان خودتان نمي‎ترسيد، ما زن و بچه داريم."سيد، خم مي شود، سنگي را از زمين برمي‏دارد و به دست پسر پنج ساله اش حسين مي‏دهد و مي‎گويد: "با اين سنگ، آن هليكوپترها را بزن."

بعد، سيد به طرف بيروت حركت مي كند. همسرش ام ياسر و پسرش حسين نيز همراهش بودند. همسر سيد، هميشه با او بود. چون سيد به او گفته بود كه من، شهيد خواهم شد.به منطقه اي به نام تفاحتا مي رسند. چند فروند هليكوپتر، از پشت كوه بيرون مي آيند و ماشين سيد را موشك باران مي‏كنند. با يك موشك شش هزار درجه، ماشين سيد را مي‎زنند كه مطمئن باشند، كسي در آن زنده نمي ماند. دو محافظي كه كنار سيد نشسته بودند، فقط قسمتي از بدنشان مي‏سوزد. اما شهيد نمي‎شوند. چون سيد قبلا به آنها گفته بود: "كسي از همراهان من، به سبب من شهيد نمي شود."آن دو محافظ، بعدها خوب مي‏شوند و چهلم شهادت سيد را هم مي بينند. اما سيد عباس موسوي به همراه همسر و فرزندش در16 فوريه 1993به شهادت مي‏رسد.

خون به ناحق ريخته ي اين شهيد بزرگوار و همراهان مظلومش مبارزه حق طلبانه مردم لبنان و فلسطين را بر ضد اشغالگران صهيونيست جدي تر و عميق ترساخت. اين سيد عاليقدر كه علم را با عمل و گفتار را با صدق وفداكاري را با درايت توأم كرده بود در راه هدف الهي و مقدس خود كه دفاع از اسلام و مقابله با ظلم و تجاوز بوده به شهادت رسيد و به سعادت ابدي نائل آمد و راه او بوسيله ياران و هم سنگرانش و ملت مسلمان و مظلوم لبنان و فلسطين ادامه يافت.

در حقيقت حزب‌الله و در مرحله گذشته جنبش امل دو تلاش را ملاك عمل خود قرار داده بودند. يكي تلاش براي آزادسازي سرزمين‌هاي اشغالي جنوب لبنان و ديگري توسعه مناطق محروم لبنان، اما پيكار سياسي به پشتكار و پيگيري نياز دارد. هيچ كس منكر اين نيست كه حزب‌الله در شرايطي خاص بر پا شد. حزب‌الله يك پديده بسيار مهم در تاريخ اعراب و مسلمانان است. همه احزاب و سازمان‌هاي سياسي كه در جهان عرب برپا شدند، عوامل نفوذي و سرويس‌هاي امنيتي اسرائيل در آنها رخنه كرده بودند. به استثناي حزب‌الله! سرويس‌هاي امنيتي حتي در احزاب كمونيست عربي نيز رخنه كرده بودند.

حزب‌الله با رهبري سيد عباس موسوي همه تلاش خود را روي مبارزه با دشمن صهيونيستي متمركز كرد و از ابتداي شكل‌گيري اعلام كرد كه ما يك دشمن داريم و همه توان و توجه خود را به سوي اين دشمن متمركز خواهيم كرد. وظيفه داريم در حد امكان با قدرت‌هاي سياسي لبنان متحد شويم. يا دست‌كم آن دسته از قدرت‌هايي كه علاقمند به اتحاد و ائتلاف با حزب‌الله نيستند را بي‏‌طرف كنيم. سيدحسن نصرالله اين راهكار را همچنان ادامه مي‏‌دهد.

حزب‌الله در سال 2000 با اين عملكرد و با اين مديريت، سرزمين‌هاي اشغالي جنوب لبنان را آزاد كرد. اين آزادسازي چشمگير، افكار عمومي جهان را تحت تأثير قرار داد، همه سران و پادشاهان كشورهاي عربي اين آزادسازي را تحسين بر انگيز دانسته و آن را ستودند. برخي سران عرب پس از آزادسازي جنوب به لبنان آمدند و اين دستاورد حزب‌الله را تبريك گفتند. پس از شكل‌گيري قدرت سياسي و توان نظامي حزب‌الله و دستاورد‌ها‌يي كه در صحنه لبنان در پي داشت، باعث شد كه دولتمردان لبناني از حزب‌الله حرف شنوي داشته باشند. حزب‌الله اكنون اين توان را يافته است تا مطالبات خود را براي اجراي برنامه‌هاي توسعه در مناطق شيعه‌نشين جامه عمل بپوشاند.

© 2003 Mehr News Agency .

پنجشنبه|ا|27|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 204]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن