تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806683555




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«خبرگزاري دانشجو» بررسي مي كند؛ حمايت هاي خاندان آل سعود از هاشمي و خاتمي تا نوري‌زاده


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: «خبرگزاري دانشجو» بررسي مي كند؛ حمايت هاي خاندان آل سعود از هاشمي و خاتمي تا نوري‌زاده
شايد آنروز كه ارتباط هاشمي با سران عرب و در راس آنها شاه سعودي فرياد بسياري را درآورده بود، عده اي آن را مصداق گفت‌وگوي تمدن‌ها ...


گروه سياسي «خبرگزاري دانشجو»؛ حمايت هاي مالي خاندان آل سعود از برخي افراد سابقه ديرينه اي دارد پس از روي كار آمدن آيت الله هاشمي در مسند رياست جمهوري روابط ايران و عربستان كه چند سال پيش با كشتار حجاج ايراني تيره شده بود، رو به بهبودي گذاشت.

آن زمان هاشمي رفسنجاني در مورد نحوه ديپلماسي خود با سران سعودي مي گفت: «ارتباط دوستانه‌اي از زمان دولت ما شروع شد. نقطه آغاز مهم آن- غير از خواسته‌ها كه انجام مي‌داديم- برخوردي بود كه در سنگال با ملك عبدالله فعلي و امير عبدالله آن موقع داشتم. خلاف انتظارش بود كه رئيس جمهوري ايران با وضع آن روزگار، آن گونه با وليعهد عربستان رفتار كند.»

شايد آنروز كه ارتباط هاشمي رفسنجاني با سران عرب در راس آنها شاه سعودي فرياد بسياري را درآورده بود، عده اي آن را مصداق گفت‌وگوي تمدن ها مي دانستند؛ گفت‌وگويي كه به دخالت همه جانبه و توطئه عليه نظام انجاميد.

طي سال اخير اخبار متعددي در خصوص ارتباط هاي خانوادگي و معاشرت وسيع خاندان هاشمي رفسنجاني با خاندان آل سعود به روي خروجي خبرگزاري ها و رسانه هاي كشور قرار گرفت.

اما آنچه حائز اهميت است، اظهارات مداخله جويانه و غير مودبانه شاه سعودي در خصوص عالي ترين مقام اجرايي كشور به هاشمي و واكنش منفعلانه وي در ارتباط با اين گونه سخن راندن درخصوص رئيس جمهور منتخب مردم است.

هاشمي رفسنجاني در ديدار خود با ملك عبدالله در دوران نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران پس از جويا شدن حال و عملكرد احمدي نژاد توسط ملك عبدالله، اظهار مي كند كه هر كس رئيس جمهور شود بايد در چارچوب برنامه هاي پنج ساله و سند چشم انداز عمل كند و در واقع القا مي كند كه اتفاق خاصي نيفتاده است و احمدي نژاد هم به بيان عاميانه نمي تواند كار منحصر به فرد و مستقل از سياستگذاري هايي كه او در آنها دخالت موثر داشته، به انجام برساند.

بخش ديگري از اظهارات جسورانه ملك عبدالله در حوزه مداخله جويي است؛ به اين عبارت كه چرا اجازه مي دهيد هر كسي بيايد و رئيس جمهور شود؟

سوالي كه به ذهن متبادر مي شود اين است كه آيا در همه ديدارها و اصولا در هر ديدار سياسي و ديپلماتيكي اينگونه ادبيات مرسوم است و يا اينكه حكايت از يك رابطه عميق و وسيع غير سياسي و عمدتا شخصي دارد كه فرد خارجي به خود اجازه تعيين تكليف درباره تصميم سازي هاي كلان سياسي در ايران را بدهد.

هاشمي ابزاري براي ترميم اوضاع خاورميانه

در شرايطي كه سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان در اظهاراتي غيرمترقبه حملات شديداللحني را عليه ايران بر زبان جاري ساخت، سال87 رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام براي حضور در كنفرانس بين المللي گفت وگوي اسلامي به مكه دعوت شد. دو تحول ياد شده درست در روزهايي اتفاق افتاد كه لبنان در يك دوره پر تنش داخلي به سر مي برد؛ به گونه اي كه حزب الله لبنان با گسيل نيروهاي خود به بيروت بخش هايي از اين شهر را تحت كنترل خود درآورد. حزب الله لبنان پس از آن از نيروهاي تحت امر خود براي كنترل بيروت استفاده كرد كه فواد سنيوره، نخست وزير لبنان محدوديت هايي را براي حزب الله ايجاد كرد.

فعل و انفعالات لبنان بازتاب زيادي در رسانه هاي جهاني داشت و همزمان برخي كشورها مانند ايران، سوريه، عربستان، مصر و آمريكا به موضع گيري درباره اين تحولات پرداختند. در بحبوحه اين تحولات كشورهاي يادشده اتهاماتي را عليه يكديگر وارد كردند و هر يك ديگري را از ورود به ناآرامي هاي داخلي لبنان منع مي كردند.

از جمله سعود الفيصل، وزير خارجه عربستان در اظهارنظري غيرمترقبه اتهاماتي را به ايران وارد كرد و بيان داشت: اگر ايران به مسائل داخلي لبنان وارد شود اين دخالت مي تواند بر روابط اعراب با تهران تاثيرگذار باشد، البته سعود الفيصل در شرايطي اين اتهام را به ايران وارد كرد كه سخنگوي وزارت خارجه ايران پيشتر تمام گروه هاي داخلي لبنان را به مذاكره و آرامش دعوت كرده بود و در عين حال ادعاي هرگونه دخالت ايران در ناآرامي هاي لبنان را تكذيب كرد.

محمود احمدي نژاد نيز در كنفرانس مطبوعاتي خود به اين موضوع واكنش نشان داد و سخنان عربستاني ها را ناشي از عصبانيت آنان دانست.

به هر حال در شرايطي كه ناآرامي هاي لبنان بر كشورهاي منطقه هم تاثير گذاشته بود و در يك نمونه منجر به كنش كلامي بين تهران - رياض شده بود، عدم تمايل دو كشور به گسترش مناقشات كلامي موجب آن شد تا از برگزاري كنفرانس بين المللي گفت وگوي اسلامي در شهر مكه به عنوان فرصتي براي بهبود روابط دوجانبه استفاده كنند. هاشمي رفسنجاني نيزدر اين بين به عنوان وسيله اي براي ترميم اوضاع جاري مورد توجه قرار گرفت.

وي كه در دوران رياست جمهوري خود هم با سفري تاريخي به عربستان زمينه هاي بهبود روابط سياسي دو كشور را فراهم كرد اين بار هم از دعوت عربستاني ها استقبال كرد و آن را فرصتي براي بهبود روابط جهان اسلام با يكديگر دانست.

آيا شاهزاده عرب از نوه هاشمي رفسنجاني «بله» مي شنود؟

در تيرماه ۱۳۸۹ خبرگزاري ها از ديدار مشترك همسر و دختر هاشمي رفسنجاني با پادشاه عربستان سعودي و پذيرايي ويژه سعودي ها از اين دو نفر خبر دادند.

در اين سفر ملك عبدالله با احترام و تكريم با خانواده هاشمي برخورد كرده و از اينكه به شكل معمولي و بدون ‌خبر به دولت عربستان به حج عمره آمده‌اند، ابراز تعجب مي‌كند.

البته فاطمه هاشمي با تعداد ديگري از اعضاي خاندان سلطنتي هم ديدار كرده است و ملاقات برخي از اعضاي خانواده آقاي هاشمي با ملك عبدالله پيش از اين نيز سابقه داشته است.

سارا لاهوتي، دختر فاطمه هاشمي وي را در اين سفر همراهي مي‌كرده و پس از بازگشت از سفر عربستان به امارات رفته و با مهدي هاشمي رفسنجاني ديدار كرده است.

البته ارتباط هاشمي با سعودي ها در اينجا تمام نمي شود.حساسيت واكنش رسانه هاي سعودي به موضوع مهدي هاشمي از جمله شبكه تلويزيوني العربيه، روزنامه الشرق الوسط، پايگاه خبري ايلاف تنها پاره اي از حساسيت سعودي ها بر خانواده هاشمي است..

لازم به ذكر است، اين رسانه ها در ذيل اخبار خود با آوردن تاريخچه اي از سابقه تاريخي برخي حوادث سياسي كشورمان، سعي كرده اند اختلاف ديدگاه و اختلاف نظر سياسي ميان مقامات ارشد نظام جمهوري اسلامي ايران را اختلافاتي عميق، تاريخي و ريشه اي نشان داده و از اين رهگذر، اراده مسئولان قضايي و امنيتي كشورمان را در پيگيري پرونده مهدي هاشمي را كه مي تواند نقطه قوتي محسوب شود، به مسائل سياسي ارتباط دهند

به موارد فوق مي توان خواستگاري يك شاهزاده وهابي سعودي از نوه هاشمي رفسنجاني را نيز افزود.خواستگاري اين عضو خاندان پادشاهي از دختر فائزه هاشمي در حالي صورت پذيرفت كه با طرح شدن اين خبر در رسانه هاي كشور، خانواده هاشمي اعلام كردند كه در حال فكر كردن براي دادن جواب به اين خواستگار هستند.

اما ارتباط سران ايران با سران عرب به همينجا خاتمه نمي يافت.

آيا خاتمي جاسوس اعراب بود؟

دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران به دوراني حساس تبديل شده بود؛ دوراني كه سران عرب كه با عنوان «محور اعتدال عربي» و «سران برخي كشورهاي مؤثر در جامعه جهاني» شناخته مي شدند با تشجيع خاتمي به كانديد شدن در انتخابات سعي در افزايش نفوذ خود در ايران بعد از هاشمي رفسنجاني داشتند.

در اين بين سفر خاتمي قبل از انتخابات ۸۸ به عربستان نيز بي دليل نبود.

دبير سياسي هفته نامه «پرتو» طي مصاحبه اي مي گويد: سفر خاتمي به عربستان سعودي قبل از انتخابات 88 براي گرفتن كمك مالي بود.

به گفته وي، سفر ابطحي نيز به كشورهاي حوزه خليج فارس و برخي كشورهاي اروپايي براي دريافت كمك، از جمله اقداماتي است كه در آن زمان انجام شده است.

بنا بر اين گزارش، عربستان سعودي در انتخابات لبنان 670 ميليون دلار هزينه كرد تا حزب ا... اكثريت را در مجلس به دست نياورد، لذا هنگامي كه آنها براي لبنان كه كشور كوچكي است به اين مقدار هزينه مي كنند، معلوم است براي ايران كه اكنون در خاورميانه قدرت محسوب مي شود، هزينه بالاتري اختصاص مي دهند.

اما در پي اعلام نامزدي سيد محمد خاتمي در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، تحولي منطقه‌اي ناشي از ارتباط وي با سران عرب در حال شكل گيري بود.

بر اساس گزارش هاي متعدد، خاتمي طي تماس هاي خود با كشورهاي عربي متعهد شد تا ديدگاه «مصلحت‌انديشانه» را در روابط منطقه‌اي جايگزين ديدگاه «عقيدتي» كند و با يادآوري روابط مستحكم دولت ايران با كشورهاي عربي موسوم به «محور اعتدال» متعهد شد تا پس از روي كار آمدن اصلاح‌طلبان در انتخابات آينده با تلاش در راستاي «طرح صلح عربي» نه‌ تنها ارتباط با اين كشورها را به وضع سابق برگرداند، بلكه بهتر و مستحكم‌تر كند.

طرح موسوم به «صلح عربي» كه به پيشنهاد ملك عبدالله بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان سعودي در نشست سران عرب در بيروت در سال 2002 ميلادي به تصويب رسيد، بر عادي‌سازي روابط كشورهاي عربي با رژيم صهيونيستي در صورت عقب‌نشيني كامل اين رژيم از سرزمين‌هاي اشغالي سال 1967 ميلادي، تشكيل دولت فلسطين و حل مشكل آوارگان فلسطيني تأكيد دارد..

سران عرب به درخواست خاتمي پاسخ مثبت دادند

سيد محمد خاتمي، در اين تماس‌ها از سران اين كشورهاي خواست تا با فشار بر دولت باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا، وي را براي تسريع گفت‌وگوهاي مستقيم بين واشنگتن و تهران متقاعد كنند تا بدين‌ وسيله بهانه را از دست تندروها در جامعه ايران بگيرند.

اظهارات اخير اوباما درباره آمادگي دولت آمريكا براي گفت‌وگو با تهران در آينده نزديك، ناشي از پاسخ مثبت سران اين كشورها به درخواست خاتمي بوده است.

اين تماس‌ها خاتمي را براي اعلام نامزدي در انتخابات رياست جمهوري تشجيع كرد؛ زيرا وعده‌هايي دريافت كرده بود كه حاكي از همكاري تام و تمام اين كشورها با وي در صورت انتخاب به عنوان رئيس‌جمهوري آينده ايران است.

اگر اصلاح‌طلبان به پيروزي دست يابند ، جامعه عربي ايران را «شريك» خود خواهند خواند

سران كشورها كه منابع مختلف آنان با عنوان «محور اعتدال عربي» و «سران برخي كشورهاي مؤثر در جامعه جهاني» نام برده اند، در پاسخ به اظهارات خاتمي تصريح كرده‌اند كه اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست جمهوري آينده به پيروزي چشمگيري دست يابند، جامعه عربي و جامعه جهاني، با ديدگاه بسيار مثبتي با ايران تعامل خواهند كرد و منافع ايران را به‌سان منافع خود در نظر خواهند گرفت و همچنين به جاي اينكه مانند وضع كنوني به ايران به عنوان «دشمن» بنگرند به آن به عنوان يك «شريك» خواهند نگريست.

از نظر سران كشورهاي عرب، اين دستاوردها تنها در صورتي محقق خواهد شد كه خاتمي متعهد شود در صورت پيروزي در انتخابات، با حكومت‌هاي عربي منطقه راه همكاري در پيش بگيرد و از روابط قدرتمند خود با «نيروهاي غيرقانوني» مانند حماس و حزب‌الله لبنان، در راستاي به ثمر نشستن طرح صلح عربي و برقراري آرامش در منطقه عربي به وسيله همكاري با حكومت‌هاي عرب استفاده كند.

جنبش سبز، از كجا سبز مي‌شود

در طي دو سال اخير وهابيون سعودي نقش فعالي در حمايت از جريان فتنه پس از انتخابات ايران و به موازات آن حمايت عملياتي براي متقاعد كردن ساير كشورها در اعمال تحريم‌ها عليه ايران انجام داده‌اند.

سال گذشته بر اساس گزارش شبكه خبري «نهارين نت» عراق، مقامات امنيتي سعودي، سرمايه گذاري رسانه‌اي در سراسر خليج فارس به‌عمل آورده اند تا عليه رئيس‌جمهوري ايران يك كمپين راه اندازي شود و جريان فتنه در ايران را در سالروز مراسم انتخابات رياست جمهوري تقويت كنند. بر اساس گزارش اين شبكه خبري، هدف سعودي‌ها از اين اقدام، نمايش يك بحران واقعي در ايران و تقويت و روحيه دادن به جرياني است كه ضعيف‌تر از قبل شده است.

مارس 2010 امارات متحده عربي به‌همراه عربستان سعودي به آمريكا كمك كردند تا ايالات متحده بتواند در مذاكرات خود با چيني‌ها به آنها اطمينان دهد كه هيچ‌گونه مشكلي از بابت صدور نفت و كاهش صادرات نفت ايران به‌دليل تحريم‌هاي جهاني عليه صنايع نفت و گاز ايران در صورت موافقت اين كشور با تحريم نخواهد داشت و اين دو كشور با افزايش توليد نفت، جبران عقب ماندگي ايران را خواهند كرد.

سعود الفيصل، وزير خارجه عربستان سعودي در جلسه فوريه 2010 خود با هيلاري كلينتون، وزير خارجه آمريكا در شهر رياض به تفصيل ادعاهايي در مورد آنچه كه آن را تهديد هسته‌اي ايران مي‌خواند، مطالبي عنوان كرده و گفته بود كه اين برنامه نيازمند راه حل‌هاي فوري! است؛ به طوري كه تحريم‌ها در اين زمينه جواب نمي‌دهد.

منابع اطلاعاتي غربي كه اين گزارشات از سوي آنها به بيرون درز كرده است، مي MI6 گويند كه «بخش ايران» در شعباتي از سازمان انگلستان و سازمان سيا آمريكا همكاري جدي دارند و نحوه تقويت جريان مخالف موسوم به جنبش سبز را برآورد اطلاعاتي كرده‌اند.

شبكه رسانه اي كه سعودي‌ها در سالگرد انتخابات ايران براي تقويت اين جريان تجهيز كرده بودند، شامل شبكه تلويزيوني العربيه و رقيب آن، يعني الجزيره بوده است.

عطاالله مهاجراني، عليرضا نوري زاده و يك مامور اطلاعاتي غربي، طراحي برنامه‌هاي شبكه العربيه براي اين كار ويژه را در دست داشتند.

در همان سال شبكه سعودي العربيه (العبريه) سرويس رساني به رژيم صهيونيستي را شدت بخشيد و همزمان برخي اخبار حاكي از اين بود كه اين شبكه سعودي- عبري برنامه اي ضد ايراني را با مشاركت عناصري چون محسن مخملباف پخش مي كند.

گزارش ها نشان مي داد كه العربيه خود را براي پخش يك برنامه ضد ايراني ديگر آماده مي كرد.

به گزارش «البرز»، تيزر تبليغاتي ويژه برنامه اي با نام «عاصفه في ايران» (طوفان در ايران) چند روز است از اين شبكه پخش شد.

در آگهي تبليغاتي اين برنامه تصاويري از تظاهرات مردم ايران در مخالفت با رژيم شاه، تصاويري از بني صدر، تصاويري از جبهه هاي جنگ تحميلي، تصاويري از رحلت امام خميني(ره) و تصاويري از محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري اسلامي و مقام معظم رهبري و نيز بخشي از گفت و گوي محسن مخملباف، ضد انقلاب فراري با اين شبكه نشان داده مي شود. در پايان اين آگهي اطلاع رساني، تصويري از محسن مخملباف ضد انقلاب فراري كه خود را سخنگوي جنبش سبز! در خارج از كشور مي نامد، پخش مي شود كه به پرسشي درباره ولايت فقيه پاسخ داده و مي گويد: ولايت فقيه ديكتاتوري دين است.

اين تحركات در حالي است كه بنا بر اخبار برخي محافل سعودي دست كم يك ميليارد دلار به بانيان فتنه سال گذشته در ايران كمك كردند. رژيم سعودي يك ماه قبل از انتخابات رياست جمهوري 88، ميزبان خاتمي- به بهانه يك همايش درباره گفت وگوي تمدن ها!- بود و وي در همين سفر با ملك عبدالله رايزني كرد.

و امروز خبري مبني بر اينكه حضور برخي ايرانيان مخالف جمهوري اسلامي كه مشهورترين آنها عليرضا نوري زاده بود، در بيست و هفتمين جشنواره عربستان سعودي موسوم به «الجنادريه» منتشر شد، اما آنچه در اين خصوص اهميت داشت حضور يك چهره ايراني ديگر البته با اسم مستعار و به صورت كاملا مخفي بود.

اين فرد كه از اعضاي به اصطلاح مخفي «شوراي هماهنگي راه سبز اميد» است و مسئوليت خود را گشايش كانال هاي سياسي و مالي براي حمايت از موسوي و كروبي در خارج از كشور عنوان مي كند، در جشنواره سعودي ها مقابل هيچ دوربيني قرار نگرفت تا ردي از وي باقي نماند.

كار عمده عضو مخفي شوراي سبز در حاشيه «الجنادره»، ملاقات هاي متعدد با مقامات سرويس امنيتي سعودي و برخي ديگر از كشورهاي حاشيه خليج فارس بود.

لازم به ذكر است، چندي پيش نيز يك مقام امنيتي مقاومت لبنان از كشف عمليات مخفيانه هديه 60 عليه جمهوري اسلامي ايران با محوريت آمريكا، فرانسه، انگليس، رژيم صهيونيستي و يكي از كشورهاي مرتجع حاشيه خليج فارس و همچنين همكاري اطلاعاتي– عملياتي تعدادي از گروه هاي ضدانقلاب و بخشي از عوامل فتنه 88 براي تحريم اقتصادي - انتخاباتي خبر داد.

اما در پايان بايد پرسيد كه آيا اسفندماه جاري فتنه ديگري در پيش است؟

چهارشنبه|ا|26|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن