تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 3 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس با يقين بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند، كوه‏ها به همراه او تسبيح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818086525




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ظهور ژاپن و تغيير معادلات بازار جهاني گاز


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ظهور ژاپن و تغيير معادلات بازار جهاني گاز
تهران – تغيير سياست ژاپن و حركت به سوي واردات انرژي هاي فسيلي به جاي توليد انرژي اتمي، همزمان با تلاش آمريكا براي تبيين خود به عنوان فروشنده گاز طبيعي، بازارهاي جهاني گاز را دستخوش تغيير خواهد كرد.


به گزارش ايرنا، روزنامه وال استريت ژورنال روز دوشنبه نوشت: ژاپن تنها چهار درصد از احتياج خود به گاز طبيعي را در داخل توليد مي كند و ناچار است بقيه نياز خود را از كشورهاي ديگر و با كشتي وارد كند كه فرآيندي پرهزينه محسوب مي شود.

در چنين شرايطي، ايالات متحده آمريكا نسبت به استخراج و فروش گاز طبيعي از ميدان هايي كه به تازگي معرفي شده اند، ابراز علاقه كرده است.

در ماه اوت گذشته (مرداد / شهريور) نيز شركت ژاپني اينپكس و شركت فرانسوي توتال، طرح مشترك 34 ميليارد دلاري خود براي آغاز بزرگترين كاوش ميدان هاي اقيانوسي در نزديكي كشور استراليا را اعلام كردند.

ژاپن براي تامين گاز مورد نياز خود تا كشورهاي دور دست چون موزامبيك هم سرمايه گذاري كرده است.

سويوشي اوكاموتو، رييس شركت توكيو گس كو، بزرگترين موسسه توليد گاز در ژاپن مي گويد "شرايط جهاني انرژي از 11 مارس به اين سو كاملا دگرگون شده است."

11 مارس سال گذشته، هنگامي است كه زمين لرزه و سونامي شديد، نيروگاه هاي اتمي ژاپن را با بحران جدي مواجه كرد و اين كشور را به فكر جايگزين كردن انرژي فسيلي، دست كم به طور موقت، انداخت.

از مجموع 54 نيروگاه اتمي ژاپن، امروز تنها سه نيروگاه فعال است و فعاليت اين سه نيروگاه نيز قرار است تا ماه هاي آوريل يا مه (فروردين يا ارديبهشت) متوقف شود.

دولت ژاپن هنوز تاريخ دقيقي را براي آغاز دوباره فعاليت نيروگاه هاي اتمي معين نكرده و وزير صنايع اين كشور هم گفته است مردم بايد براي تابستاني بدون انرژي اتمي آماده شوند.

چنين شرايطي هرگز در زمان صلح در هيچيك از كشورهاي صنعتي جهان رخ نداده است. در تابستان 2010 انرژي اتمي حدود 30 درصد از كل برق مورد نياز ژاپن را تامين مي كرد.

تا همين حالا و پيش از تعطيلي كامل نيروگاه هاي اتمي و فرا رسيدن فصل گرما هم شركت هاي ژاپني، واردات گاز طبيعي را افزايش داده اند؛ به طوري كه ارزش واردات گاز ژاپن در سه ماهه گذشته، نسبت به زمان مشابه در سال پيش، 7 ميليارد دلار افزايش نشان مي دهد.

اين واردات گسترده، در كنار تعطيلي واحدهاي توليدي ناشي از زمين لرزه شديد پارسال، باعث شد كه تراز بازرگاني خارجي ژاپن براي نخستين بار در بيش از سه دهه گذشته، منفي شود.

روز دوشنبه هم شركت هاي نفت و گاز ژاپن ركورد تازه اي را در واردات گاز مايع اعلام كردند.

بر اساس گزارش اين شركت ها، اين كشور تنها در ماه ژانويه (11 دي تا 11 بهمن) 5 ميليون و 190 هزار تن گاز "ال ان جي" وارد كرده كه نسبت به مدت مشابه در سال پيش، 39 درصد افزايش نشان مي دهد.

نكته جالب اينجاست كه ژاپن تنها كشور جهان نيست كه قصد دارد واردات گاز طبيعي اش را افزايش دهد. در سراسر اروپا و آسيا، كشورهاي ديگري هم هستند كه برنامه مشابهي را در دست اجرا دارند.

آلمان كه اعلام كرده نيروگاه هاي اتمي اش را تا سال 2022 تعطيل خواهد كرد، يك خط لوله جديد گاز از روسيه به اين كشور را در ماه نوامبر (آذر) افتتاح كرد. شركت BG Group PLC در برلين هم قراردادي را براي واردات گاز طبيعي با ايالات متحده آمريكا امضا كرده است.

افزايش تقاضاي جهاني گاز، با ظهور آمريكا به عنوان توليد كننده در اين عرصه همزمان شده است. مقام هاي آمريكايي انتظار دارند كه بهره برداري از ميدان هاي جديد گازي در اين كشور، ايالات متحده را در چند سال آينده، وارد بازار فروشندگان گاز كند.

يك مزيت گاز آمريكا، ارزان تر بودن آن است. بهاي يك ميليون واحد حرارتي از گاز با مقياس انگليسي در آمريكا 2.5 دلار است؛ در حالي كه بهاي همين مقياس در ژاپن به 16 دلار مي رسد.

اما مشكل اينجاست كه وارد كنندگان براي انتقال گاز آمريكا به آسيا، بايد آن را با استفاده از سرمايش شديد، به گاز مايع تبديل كنند، با تانكرهاي عظيم از اقيانوس عبور دهند و سپس آن را به حالت گاز طبيعي بازگردانند.

ايالات متحده قصد دارد دست كم در هشت منطقه، پايانه هاي صادرات گاز ايجاد كند. سه شركت آمريكايي در 30 ژانويه (10 بهمن) براي فروش سالانه 3.5 ميليون تن گاز به شركت گاز كره توافق كردند.

تا جايي كه به ژاپن مربوط مي شود، اين كشور پيش از حادثه فوكوشيما هم بزرگترين وارد كننده گاز مايع در جهان بود. واردات ال ان جي توسط ژاپن در سال 2011 با حدود 12 درصد افزايش به 78.5 ميليون تن رسيد. مالزي، قطر و استراليا بزرگترين صادر كنندگان گاز مايع به ژاپن بوده اند.

يك كنسرسيوم نفتي به رهبري شركت ميتسوبيشي، پيشاپيش مالكيت 50 درصد از پروژه هاي استخراج گاز در شمال ايالت بريتيش كلمبيا (در كانادا) را در اختيار داشته است. ژاپن مي گويد قصد دارد مشاركت و سهام خود در طرح هاي انتقال گاز ال ان جي از آمريكاي شمالي به آسيا را افزايش دهد.

كانادا نيز نسبت به افزايش صادرات گاز مايع ابراز علاقه كرده است.

البته انتخاب ژاپن در واردات گاز از كشورهاي مختلف، حتما پيامدهاي ژئوپوليتيك به دنبال خواهد داشت. روابط ژاپن و كره جنوبي كه گاه با سردي همراه بوده، در سال هاي اخير گرم تر شده است؛ يك دليل اين گرمي، منافع مشترك دو كشور در يافتن منابع ارزان تر گاز مايع است.

در استراليا، شركت ژاپني و نيمه دولتي اينپكس، در جريان يك سرمايه گذاري 25 ميليارد دلاري، گاز مايع را از سواحل اين كشور استخراج خواهد كرد. اين گاز با يك خط لوله 550 مايلي (887 كيلومتر) به شهر داروين در استراليا منتقل و در آنجا پس از تبديل به گاز مايع، آماده ارسال به ژاپن خواهد شد.

ممكن است صادرات گاز قطر به ژاپن هم افزايش يابد، اما تجربه يك دهه واردات گاز از قطر نشان داده كه بهاي گاز اين كشور به نوسان بهاي نفت وابسته بوده و طبيعتا همواره در حال افزايش بوده است.

شركت ژاپني ميتسويي هم در ماه نوامبر (آذر) اعلام كرد كه اميدوار است بتواند در گام نخست از يك پروژه توليدي، 5 ميليون تن گاز مايع را در مدت يك سال از كرانه هاي موزامبيك در آفريقا به ژاپن ارسال كند.

اين شركت ژاپني، مالكيت 20 درصد از پروژه استخراج گاز از يك ميدان بزرگ در اين كشور آفريقايي را در اختيار دارد. ميزان ذخيره گازي اين ميدان، 30 تريليون فوت مكعب برآورد شده است.

مترجمام**9163** 1506

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30815960

دوشنبه|ا|24|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن