تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815500567




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افزايش جرايم رانندگي، برقراري نظم اجتماعي و كاهش تصادف


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: افزايش جرايم رانندگي، برقراري نظم اجتماعي و كاهش تصادف
اصفهان– رانندگي را مهارتي بيش از كنترل يك وسيله نقليه مي دانند ، مهارتي كه مستلزم آموختن قوانين،‌ رعايت حقوق شهروندي و از همه مهمتر آموزه ها و رفتارهايي است كه مانع از بروز حوادث و آسيب به خود و ديگران شود.


"محمدامين فرخي"آسيب نخاعي ناشي از تصادف است كه به دليل سرعت بالا و نبستن كمربند ايمني هنگام تصادف به جلو پرتاب و از ناحيه گردن آسيب نخاعي شده است.

وي در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت:هميشه شنونده و بيننده هشدارهاي راهنمايي و رانندگي بودم، اما هيچگاه فكر نمي كردم كه اين اتفاق روزي براي من خواهد افتاد.

اين مهندس عمران گفت: با اين باور كه مي توانم هر جريمه اي را پرداخت كنم،نسبت به رعايت نكات و قوانين راهنمايي و رانندگي توجهي نداشتم و همين موضوع مرا در سن 27 سالگي ويلچرنشين كرد.

وي در مورد افزايش جريمه ها گفت: شايد مردم در مقابل اين موضوع، موضع بگيرند اما بايد قبول كرد كه افزايش جريمه و برخورد قاطع پليس مي تواند در بروز تخلفات ، بازدارنده و در انضباط اجتماعي تاثير گذار باشد.

فرخي افزود: بايد بر اين موضوع اذعان داشت كه مردم به بهانه جريمه نشدن، قوانين راهنمايي و رانندگي را بيشتر رعايت خواهند كرد، بطوريكه شواهد نشان داده كه همين جريمه ها استفاده از كمربند ايمني را تبديل به يك فرهنگ در رانندگي كرده است.

همزمان با فعاليت ماشين دودي، كالسكه بخار يا اتومبيل بود كه مظفرالدين شاه قاجار اولين تصادف در ايران با "درويش خان" كه در حال پياده شدن از كالسكه بود و جان خود را از دست داد ،رقم زد .

با افزايش تعداد وسايل نقليه از سال 1292، هيچگونه مقرراتي براي انتظام بخشيدن عبور ومرور آنها موجود نبود، ولي در آن سال يك نفر سوئدي به اتفاق عده اي از هموطنان خود به ايران آمدند و شروع به پايه گذاري سازماني به نام نظميه ( شهرباني) در ايران كردند كه شعبه اي نيز بنام عبور و مرور در آن تاسيس شد كه يكي از اين مقررات صدور برگه جريمه بود.

در آن زمان شايد كسي باور نمي كرد كه برگه جريمه اي كه دير زماني سالي 10 تا 20 برگه صادر مي شد در دنياي امروز، به ثانيه اي 100 تا 200 برگه برسد كه اين افزايش خود ارمغان زندگي ماشيني است و هرسال با توجه به افزايش خودروها و تخلفات، قيمت جريمه ها افزوده مي شود كه آخرين مورد آن از اول ديماه سال 90 آغاز و در حال اجراست.

به گفته فرمانده پليس راه كشور، آمار يك ماهه نشان مي دهد كه اعمال نرخ‌هاي جديد جرايم رانندگي موجب كاهش 25 درصدي تخلف سرعت غيرمجاز و نيز 30 درصد موجب افزايش استفاده از كمربند ايمني شده است .

ايران از جمله كشورهايي است كه آمار مرگ و مير ناشي از تصادفات آن بسيار بالاست.

بر اساس آمارهاي موجود در پزشكي قانوني و دادگستري ها، سالانه نزديك به 20 تا 30 هزار نفر در جاده‌هاي ايران كشته مي‌شوند و هر سال شمار زيادي راننده مقصر در اين سوانح زنداني مي شوند و خانواده كشته شدگان در حوادث رانندگي بدون سرپرست مي مانند.

افزوده شدن حدود يكهزار نفر آسيب ديده نخاعي و شمار بيشتري افراد با معلوليت هاي كمتر از ديگر تلفات انساني اين حوادث است.

به گفته "عبدالرزاق برزگر"، معاون سازمان مركزي پزشكي قانوني ايران، در سال 1389 با افزايش 1/2 درصدي مرگ ناشي از تصادفات، 23 هزار و 249 نفر بر اثر سانحه رانندگي جان داده‌اند كه در زمان وقوع تصادف 42 درصد از افراد كشته شده راننده، 23 درصد عابر پياده و مابقي سرنشين بوده‌اند.

"اسدالله جولايي"رئيس ستاد ديه ايران نيز اظهار داشت: تعداد كشته‌هاي رانندگي ما در 32 سال گذشته به بيش از 800 هزار نفر كشته و هشت تا 9 ميليون نفر مصدوم مي‌رسد.

سرهنگ "علي نيكبخت " فرمانده پليس راه استان اصفهان گفت : 52 درصد از كل تصادفات، ناشي از اشتباهات انساني و پس از آن نقص مهندسي جاده و ايراد خودرو در رديف دوم و سوم قرار دارد.

وي افزود: سرعت، انحراف به چپ، خواب آلودگي و صحبت با تلفن همراه و سرنشينان بيشترين و اصلي ترين علت تصادفات جاده اي در كشور ماست.

وي اضافه كرد:استفاده نكردن از كلاه و كمربند ايمني در تشديد مصدوميت و مرگ وميرهاي ناشي از تصادف تاثير گذار است و استفاده از آنها ميزان مصدوميت و مرگ و ميرها را 40 درصد كاهش مي دهد.

اين مقام مسئول با اشاره به موارد فوق و تاكيد بر اين كه انسان با 40 درصد بيشترين دخالت را در بروز حادثه دارد، گفت:نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران بر اين اعتقاد نيست كه جريمه مي تواند صد در صد نقش بازدارندگي و پيشگيري از تصادفات را ايفا كند، اما بر اين اعتقاد است كه جريمه مي تواند در كاهش بروز حوادث نقش موثري داشته باشد.

وي با قبول اين كه فرهنگ استفاده از خودرو، رعايت قوانين راهنمائي و رانندگي و آموزش نيز بايد در كنار موارد بازدارنده و تنبيهي چون جريمه وجود داشته باشد، افزود: ناجا در اين زمينه با پخش انيميشن، پوستر و نيز پخش برنامه هاي راديوئي و تلويزيوني نسبت به اين موضوع توجه نشان داده است .

وي اظهار داشت: همكاران ما بايد در بخش مشاوره انتظامي رسانه اي براي تهيه برنامه، سريال و فيلم هاي سينمايي به موضوعاتي چون باز كردن راه براي خودروهاي اورژانس و آتش نشاني، استفاده از كلاه و كمربند ايمني، سرعت مطمئنه و نيز توقف كوتاه براي مكالمه توجه بيشتري نشان دهند .

كارشناسان و افراد آسيب ديده در تصادف به موضوعات مهمي چون آموزش و نيز شرايط جريمه ها در كشور هاي مختلف اشاره داشتند كه در اين زمينه خبرنگار ايرنا بر آن شد تا كشوري را پيدا كند كه اگر چه گرانترين كشور در زمينه جريمه و سختگيرترين در برخورد با متخلفين است ، اما به آموزش و احترام به قوانين راهنمائي و رانندگي هم در كنار موارد بازدارنده توجه بسياري نشان مي دهند .

كشور كانادا، ژاپن، چين، آمريكا، آلمان، انگلستان، سنگال و سنگاپور به ترتيب از جمله كشور هايي هستند كه گرانترين جريمه و سخت ترين برخورد با متخلفين راهنمائي و رانندگي را دارند اما در مقابل ، اين كشورها بهترين آموزش هاي راهنمائي و رانندگي را در هر موضوعي دارند.

به عنوان مثال در فيلم نامه هاي كارتوني و يا سريال هاي تلويزيوني ژاپني بايد احترام به عابر پياده، احترام به قوانين راهنمايي و رانندگي، احترام و كمك به افراد سالمند و معلول و نيز چگونه امداد رساني به نوعي به تصوير كشيده شود، در غير اين صورت اجازه پخش ندارد .

دكتر "غلامرضا پسته اي " كه هم اينك در شهر "تورنتو"كانادا زندگي مي كند و در تشكل هاي غير دولتي حمايت از آسيب ديدگان نخاعي اين شهر فعاليت خود را به عنوان عضو و رابط فعال ادامه مي دهد ،در باره وضعيت جريمه در اين كشور گفت : در كانادا جريمه ها با احتمال بر اينكه فردي كشته مي شود تنظيم و تعريف شده است .

وي افزود : به عنوان مثال اگر فردي بدون داشتن گواهينامه ، رانندگي كند جريمه اش هزينه اي شبيه به پرداخت ديه كامل يك مرد در كشور ايران است با اين فرض كه ممكن بوده اين فرد ، شخصي را بكشد .

وي گفت:جريمه پارك كردن در مقابل تقاطع ها و راست گردها نيز به همين شكل تنظيم شده است و با فرض اينكه اين پارك ممنوع ها، مانع از خدمات رساني عمومي مانند آتش نشاني و يا آمبولانس است و در نهايت اين بي توجهي به قيمت جان چند نفر تمام شود.

به گفته وي،در كشور كانادا اگر چنين اتفاقي مانع از امداد رساني شود، فرد به جرم قتل محكوم مي شود .

اين متخصص علوم آزمايشگاهي كه به دليل سرعت زياد دچار سانحه رانندگي و آسيب نخاعي شده است، گفت :در كانادا 9 تخلف رانندگي باعث باطل شدن گواهينامه مي شود.

وي با اشاره به اينكه ضمانت اجرائي قوانين برخوردي با رانندگان و عابران متخلف از جديت بسيار بالايي برخوردار است ،افزود : اين سخت گيري به دليل آن است كه در اين كشور كلاسهاي آموزشي، بسيار مورد توجه است.

وي گفت : به عنوان نمونه دروس راهنمائي و رانندگي ، كمك هاي اوليه و آتش نشاني از دروس اصلي دانش آموزان تا قبل از دانشگاه است كه بنا به هر مقطع تحصيلي اطلاعات لازم در آن گنجانده شده است .

وي افزود : در زمان ثبت نام در دانشگاه هاي كانادا قانوني به نام قانون "كمك داوطلبانه " وجود دارد كه اگر دانش آموزي فعاليت هاي اجتماعي را در كارنامه خود نداشته باشد وي را ثبت نام نمي كنند و بايد براي ثبت نام، گواهي شركت در فعاليت هاي تشكل هاي غير دولتي را داشته باشد .

وي گفت : در اين انجمن دانش آموزان علاوه بر كمك به افراد آسيب ديده نخاعي اقدام به برگزاري كلاس هاي آموزش راهنمائي و رانندگي به همسن هاي خود با همكاري پليس مي كنند دقيقا همان كاري كه در ايران به عنوان پليس هميار انجام مي شود ، اما با مصداق بيشتر ( كودكان در حضور افراد حادثه ديده آموزش مي بينند ).

وي گفت:در كشور كانادا رانندگان متخلف علاوه بر اينكه با هر خلاف يك امتياز منفي مي گيرند ( گرفتن 9 امتياز منفي گواهينامه آنها ابطال و بايد فرد بعد از دوسال تمام مراحل براي دريافت گواهينامه را از ابتدا شروع كند ) بايد در اين مدت در انجمن هاي آسيب نخاعي ناشي از تصادف، هم براي كمك و هم براي آموزش فعاليت داشته باشند در غير اينصورت گواهي نامه آنها داده نمي شود .

وي نيز به عنوان فرد آسيب ديده از تصادف معتقد است: افزايش جريمه مي تواند در برقراري انضباط اجتماعي و رعايت قوانين تاثير گذار باشد .

وي با شرح نوع برخورد با رانندگان متخلف و آموزش در كشور كانادا ،گفت : پيشنهاد مي شود راهنمائي و رانندگي پيش از اين كه به افراد گواهي نامه بدهد آنان را يك بار به اين انجمن ها براي همكاري و هشدار بفرستد كه اين خود تاثيرگذارترين كلاس آموزش براي يك راننده است .

در قوانين جديد رسيدگي به تخلفات رانندگي در ايران تمركز بر روي تخلفات حادثه ساز است كه 20 مورد تخلف حادثه ساز وجود دارد و اگر راننده اي 30 امتياز منفي بگيرد گواهينامه اش به مدت سه ماه توقيف مي شود، اگر در مرحله دوم نيز 25 امتياز منفي كسب كند، گواهينامه اش به مدت شش ماه توقيف و اگر باز هم اصرار به تخلف داشته باشد، گواهينامه او باطل مي شود.

بر اساس جدول جديد نرخ جرايم رانندگي كه در قالب 171 كد تدوين شده است، نرخ جرايم رانندگي به سه بخش "كلانشهرها، مراكز استان‌ها، جاده‌هاي بين‌شهري و مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي"، "ساير شهرها" و "روستاها و راههاي روستايي" تقسيم مي شود.

اجراي قانون جديد رسيدگي به تخلفات رانندگي داراي دو مرحله است كه مرحله نخست اين قانون كه در مورد امتياز و نمرات منفي رانندگان متخلف بود، از دهم ارديبهشت ماه سال جاري اجرا شد.

مرحله دوم اين قانون نيز كه اعمال جرايم جديد تخلفات رانندگي است، از دي ماه آغاز شده و رانندگان متخلف بر اساس نرخ هاي جديد جريمه خواهند شد.

با اين حال اكنون اين پرسش در ميان كارشناسان و صاحبنظران مطرح است كه آيا دور جديد اعمال جرايم سنگين رانندگي مي تواند به وضعيت رانندگي در جاده هاي كشور سامان بخشد!

7133/1042/

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30815115

دوشنبه|ا|24|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 409]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن