تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815524253




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجله هفته/ مجادله اردوغان و نويسنده امريكايي


واضح آرشیو وب فارسی:ايران دیپلماسی: مجله هفته/ مجادله اردوغان و نويسنده امريكايي
گويا دولتمردان تركيه هم دل خوشي از نويسندگان ندارند و خيال كوتاه آمدن هم ندارند و نه فقط با نويسندگان ترك بلكه با ديگر نويسندگان دنيا هم سر سازگاري و آشتي ندارند.


ديپلماسي ايراني: تركيه را از جمله كشورهايي مي دانند كه از لحاظ برخورد با نويسندگان و روزنامه نگاران در رتبه خوبي – از نگاه اتحاديه اروپا - قرار ندارد. اين كشور كه سال ها شاهد منازعات قومي و داخلي بوده و با محدودسازي فعاليت هاي سياسي و فرهنگي اقليت ها انتقادهاي بسياري را به جان خريده است، چندان به جايي اش هم نگرفت كه اورهان پاموك نوبل ادبيات گرفت و كتاب هايش جهاني شد و نام تركيه را با رمان هايش بر سر زبان ها انداخت.

برخي نويسندگان كرد اين كشور نيز همواره مورد توجه خوانندگان ادبي در سراسر دنيا بوده اند ولي كمتر از سوي دولت هاي مستقر در تركيه مقبول و مطلوب خوانده شده و يا مورد حمايت و تجليل قرار گرفته اند. بطور كلي چالش نويسندگان با دولتمردان در تركيه يا بالعكس، چالشي چندين ساله است و گويا تمامي هم ندارد.

پس از بگومگوي چند سال پيش اورهان پاموك با دولتمردان فعلي تركيه كه به طرد او از كشور و الصاق برچسب هاي غيرملي و وطن فروش و نظير اينها به او منجر شد، حالا يك نويسنده مشهور امريكايي است كه خون به دل حاكمان تركيه كرده و فشار خونشان را بالا برده است.

در هفته اي كه گذشت پل استر – همان نويسنده اي كه رمان هايش در ايران بفروش است و مترجمان براي ترجمه آثارش از هم سبقت مي گيرند – اعلام كرد كه براي رونمايي كتاب جديدش به تركيه نخواهد رفت چرا كه اين كشور آزادي بيان را پايمال كرده است. اين سخن او با جواب تند و تيز رجب طيب اردوغان همراه شد و براي چند روزي ميانه سياستمداران و نويسندگان را به هم زد و باصطلاح روي آنها را به همديگر باز كرد.

ماجرا از آنجا شروع شد كه اين نويسنده امريكايي كه قرار بود براي رونمايي از كتاب تازه‌اش راهي تركيه شود، هفته گذشته اعلام كرد به نشانه اعلام نارضايتي از پايمال شدن آزادي بيان در تركيه، از سفر به اين كشور امتناع مي‌كند.

نخست وزير تركيه به فاصله كمي از اين اظهارات، نسبت به او موضع گرفت و با بيان اينكه "براي ما چه اهميتي دارد كه او به تركيه بيايد يا نيايد؟ خطاب به پل استر گفت: فكر مي‌كنيد با نيامدن‌تان، از شكوه تركيه چيزي كاسته مي‌شود؟!"

رجب طيب اردوغان اين نويسنده امريكايي را متهم كرد كه قصد داشته با لغو سفرش به تركيه، اين كشور را كوچك و كم‌اهميت بشمارد. نخست وزير تركيه همچنين از پل استر به خاطر اينكه "به تركيه نمي‌آيد ولي به اسرائيل مي‌رود؛ كشوري كه از سلاح هسته‌اي استفاده مي‌كند" انتقاد كرد.

پل استر در سال 2010 به اسرائيل سفر كرده بود و اشاره اردوغان هم به استفاده از سلاح‌هاي شيميايي در زمان حمله اسرائيل به نوار غزه در سال 2008 بود.

اردوغان درباره اين موضوع ادامه داد: "آيا او (استر) نمي‌تواند ديكتاتوري و پايمال شدن حقوق بشر را در اسرائيل ببيند؟" وي سپس خطاب به پل استر گفت: "به نظر جنابعالي دولت اسرائيل دمكراتيك است و آزادي بيان و آزادي هاي فردي را پاس مي‌دارد؟ اگر اينگونه فكرمي‌كنيد، بايد بگويم شما شخص بي‌اطلاعي هستيد!"

البته نويسنده "سه گانه نيويورك" هم در نامه‌اي كه در تعدادي از روزنامه‌‌ها و سايت نيويورك تايمز منتشر شد، به سخنان نخست وزير تركيه واكنش نشان داد. اين نويسنده 64 ساله در نامه‌اش نوشت: "نخست وزير تركيه هرچه درباره اسرائيل دوست دارد مي‌تواند بگويد ولي حقيقت اين است كه در اسرائيل آزادي بيان هست و هيچ نويسنده و روزنامه‌نگاري آنجا در زندان نيست."

وي با استناد به گزارش هاي انجمن بين‌المللي قلم (پن) افزود: "در حال حاضر نزديك به 100 نويسنده در تركيه در زندان به سر مي‌برند. بسياري از نويسندگان تركيه‌اي به خاطر محدود شدن آزادي‌ها، تحت فشار هستند. نظر من اين است كه آزادي بيان بدون واهمه از به زندان افتادن، حق همه زنان و مردان در تمام كشورهاي جهان است."

دوشنبه|ا|24|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران دیپلماسی]
[مشاهده در: www.irdiplomacy.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن