تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گوش خود را به شنيدن خوبى‏ها عادت بده و به آنچه كه به صلاح و درستى تو نمى‏افزايد گو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815610077




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جاسوسي آمريكا از فن‌آوري موشكي روسيه


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: جاسوسي آمريكا از فن‌آوري موشكي روسيه
دهم ژانويه روز مهمي در تاريخ رقابت جاسوسي غرب و شرق است. 50 سال پيش در چنين روزي، معامله تاريخي جاسوسان دستگير شده طرفين انجام شد. همين امروز، روسيه از محكوميت يك افسر روس به خاطر جاسوسي از فن‌آوري فضايي اين كشور خبر داد.
روسيه يك افسر و مهندس ارشد اين كشور را به جرم جاسوسي براي آمريكا به 13 سال زندان محكوم كرد.

به گزارش «تابناك»، راشا تودي به نقل از سرويس امنيت فدرال روسيه اعلام كرده است كه يك افسر و مهندس ارشد روس كه مسئول آزمايش در پايگاه پلستسك بوده و جاسوسي وي براي سيا روشن شده به 13 سال زندان محكوم شده است.

وي پذيرفته است كه اطلاعات به كلي سري در مورد موشك‌هاي بالستيك قاره‌پيماي روسيه را به ايالات متحده فروخته است. سرهنگ دوم سابق، ولاديمير نسترتس در دادگاه غيرعلني نظامي گناهكار شناخته شده است. وي خلع درجه خواهد شد و محكوميت خود را در زنداني با طبقه‌بندي امنيتي بالا خواهد گذراند.

در سال 2011، سرويس امنيت فدرال روسيه ،FSB، اعلام كرد كه 41 مامور رسمي اطلاعاتي خارجي در روسيه فعال بوده‌اند و 158 نفر با اين جاسوسان در ارتباط بوده‌اند.

پايگاه پلستسك كه در شمال روسيه قرار دارد، پايگاه موشك‌هاي نظامي است و شوروي سابق وجود آن را تا دهه 1980 انكار مي‌كرد. اين پايگاه، هم براي پرتاب‌هاي فضايي و هم براي شليك موشك‌هاي بالستيك استراتژيك روسها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

موقعيت جغرافيايي پايگاه پلستسك

آماده‌سازي راكت سايوز-5 در پايگاه پلستسك

تقارن جالب تاريخي

50 سال پيش، در ساعت 8:52 دهم فوريه 1962 دو مرد جهت مخالف را در دو سوي پلي كه برلين شرقي و غربي را از هم جدا مي‌كرد، طي كردند. هرچند كه ظاهر آن دو شبيه مردم عادي بود ولي سران ابرقدرتهاي آن روز در مورد سرنوشت انها تصميم گرفته بودند.

نمايي از پل جاسوس‌ها در برلين

مبادله بر روي پل گلينيكه (Glienicke) در برلين انجام شد كه بعدها به خاطر استفاده از آن براي مبادله جاسوس‌هاي دو طرف به پل جاسوسان معروف شد.

در سال 1962، سرهنگ رودولف آبل جاسوس شوروي با فرانسيس گاري پاورز خلبان هواپيماي U-2 آمريكايي مبادله شد كه هواپيماي وي در حين جاسوسي بر فراز شوروي سقوط كرده بود. مبادله‌هاي بعدي در 1964، 1985 و 1986 انجام شد.

آبل و پاورز، جاسوس‌هايي كه 50 سال پيش با هم معامله شدند

جمعه|ا|21|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن