تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين اعمال، خداشناسى است، زيرا با وجود علم و معرفت، عمل، كم يا زياد تو را سود مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815674981




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيشرفت هاي علمي در جمهوري اسلامي ايران در شرايط تهديد و تحريم محقق شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پيشرفت هاي علمي در جمهوري اسلامي ايران در شرايط تهديد و تحريم محقق شد
خبرگزاري فارس: جمهوري اسلامي ايران در طول بيش از ۳ دهه تهديد و تحريم‌ همه‌جانبه دولت‌هاي غربي عليه كشورمان امروز به يكي از قدرت‌هاي علمي و مقتدر جهان تبديل شده است.


به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، پس از انقلاب اسلامي كشور در حوزه علمي به تدريج پيشرفت كرد كه البته پيشرفت و توسعه اين حوزه مرهون رشد و افزايش تعداد دانشگاه‌ها، اساتيد و دانشجويان است.

افزايش قابل توجه چند ده يا چند صد برابري تعداد دانشجويان، اساتيد و دانشگاه‌ها در بعضي رشته‌ها خود نشانگر اهميت قائل شدن براي حوزه علم و فناوري در ايران است.

رشد در تعداد دانشجويان توأم با افزايش تعداد استاد براي دانشجويان موجب شد تا مقالات نمايه شده دانشجويان كشور در مجلات معتبر بين‌المللي افزايش قابل توجهي يابد و باعث شد تا جمهوري اسلامي ايران سريع‌ترين نرخ رشد علمي در جهان را دارا باشد.

در حالي كه پيش از انقلاب فقدان اساتيدي با درجه استاد تمامي در كشور كاملا محسوس بود امروز شاهديم در بعضي دانشگاه‌ها بالاي ۱۰۰ استاد تمام تنها در يك دانشگاه حضور دارند و اين خود گواهي بر رشد فرهيختگي در جامعه و رشد علمي چشمگير كشور تنها در طول سه دهه است.

در اين بخش به قسمتي كوچك از دستاوردهاي كشور در حوزه‌هاي مختلف علم و فناوري كه با واكنش گسترده جهانيان مواجه شد، اشاره مي‌كنيم:

*حوزه دفاعي:

از آن‌جايي كه جمهوري اسلامي ايران هرگز در طول تاريخ متعرض كشوري نشده و در طول تاريخ همواره موضعي دفاعي داشته است، تمام سياست‌ها و دستاوردهاي نظامي و دفاعي در راستاي دفاع از تهاجم كشورهاي متخاصم است.

ناوشكن جماران: اين ناوشكن، نخستين نمونه از كشتي‌هاي جنگي كلاس موج ساخت متخصصان داخلي جمهوري اسلامي ايران است كه به موشك‌هاي هدايت‌شونده دريا به دريا، دريا به هوا، اژدر انداز، توپ پدافندي، ابزار ناوبري الكترونيكي نوين و امكانات جنگ الكترونيك مجهز است. اين كشتي با طولي معادل ۹۴ متر و ظرفيت ۱۴۲۰ تن و سرعت ۳۰ گره دريايي به طور كامل توسط محققان ايراني طراحي و ساخته شده است كه شفت ۱۲ متري و موتور آن نيز از موارد حساس اين طراحي بومي است.

موشك شهاب ۳: موشك شهاب ۳ كه از سال ۲۰۰۲ تاكنون به طور رسمي ساخته مي‌شود موشك دوربرد بالستيك در كلاس داخلي است كه با بهينه‌سازي به برد ۲۱۰۰ كيلومتر رسيد. اين موشك كه پس از اعلام رسمي، لرزه‌اي بر اندام كشورهاي متخاصم عليه جمهوري اسلامي ايران انداخت،‌ از سوخت مايع براي تهيه نيروي پيشران خود استفاده مي‌كند.

جمهوري اسلامي ايران در راستاي تقويت توان نظامي خود همچنين توسعه موشكي خود به طراحي موشك‌هايي با دقت، برد و توان بالاتري پرداخته است كه موشك سجيل از آن نمونه‌ها است.

اين موشك نسلي از موشك‌هاي دفاعي جمهوري اسلامي ايران است كه زمين‌به‌زمين و دو مرحله‌اي است كه داراي دو موتور سوخت جامد مركب است و بيش از ۲۰۰۰ كيلومتر برد دارد.

يكي از ويژگي‌هاي اين موشك، دقت هدف‌يابي و رهگيري آن است كه با كمترين خطا هدف را منهدم مي‌كند. ضمن اينكه اين موشك داراي سامانه موقعيت ياب‌جهاني است و اين امكان را به موشك مي‌دهد تا پس از تصحيح مسير، جهت و موقعيت موشك تغيير پيدا كند.

نشاندن هواپيماي RQ - 170 : نشاندن اين هواپيما آن هم به گونه‌اي كه آسيب جدي نبيند نيازمند فناوري بالا است. اين هواپيماي بدون سرنشين براي نخستين بار در سال ۲۰۰۵ عملياتي شد. اين پرنده جاسوسي رادار گريز داراي سيستم راداري سار و مجهز به سيستم‌هاي شنود مكالمات و آناليز مراكز هسته‌اي است و به گونه‌اي طراحي شده است كه در صورت قطع شدن ارتباط با مركز فرماندهي يا خود به خود منفجر مي‌شود يا به محل پايگاه باز مي‌گردد، در نتيجه مي‌توان دريافت كه چگونه متخصصان داخلي توانستند با نفوذ به سيستم‌هاي پيچيده اين هواپيما آن را از كار انداخته و كنترل اين پرنده بدون سرنشسين را به دست گيرند.

* حوزه پزشكي:

داروهاي نوتركيب: داروهاي نوتركيب كه ۶ عدد از آنها طي روزهاي گذشته رونمايي شد هدف نهايي يك پروسه بسيار علمي است. به طور كلي هدف نهايي از تحقيقات دامنه‌دار در زمينه بزهاي شبيه‌سازي شده، دستيابي به توانمندي داخلي در توليد داروهاي نوتركيب است. جهت دستيابي به اين مهم بايد فرايندي طي شود كه هر گام و طي هر مرحله از اين فرآيند خود افتخاري براي هر كشوري است كه جمهوري اسلامي ايران در فرصت كوتاهي پس از انقلاب به اين مهم دست يافت و در اين بخش پژوهشكده رويان به عنوان يكي از بخش‌هاي بسيار مهم در زمينه تحقيق بر روي سلول‌هاي بنيادي و حيوانات تراريخته نقش غيرقابل انكاري در توسعه اين بخش دارد.

توليد جنين‌هاي آزمايشگاهي پستانداران با تكنيك‌هاي لقاح خارج رحمي، توليد جنين‌هاي شبيه‌سازي شده و توليد رده‌هاي سلولي تراريخت حاوي ژن TPA از اين مراحل هستند.

داروهاي درمان سرطان و زخم پاي بيمار ديابتي: متخصصان ايراني با همكاري سازمان انرژي اتمي موفق به ساخت داروهايي شدند كه براي درمان تومورهاي پروستات، ريه و سينه كاربرد دارد ضمن اينكه محمد قنادي مراغه رئيس پيشين پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌اي از حضور ايران در زمره سه كشور جهان در توليد راديو داروهاي جديد خبر داد.

بيو ايمپلت‌هاي چشمي: بيوايمپلنت‌هاي چشمي براي نخستين بار در جهان در كشورمان به توليد انبوه رسيد؛ بيو ايمپلت‌هاي چشمي از جنس پرده آمنيوتيك جنيني است و وقتي كه روي زخم مي‌نشيند مي‌تواند باعث جوش خوردن سريع آن شود همچنين خاصيت ضد التهابي و ضد عروقي دارد و از رشد عروق مزاحم در نسج جلوگيري مي‌كند.

اين پرده آمنيوتيك با استفاده از يك حلقه كاريل بر روي چشم قرار مي‌گيرد و بدون اينكه بخيه شود و يا نياز باشد مريض به اتاق عمل برود پيوند مي‌شود.

در واقع با توليد اين بيوايمپلنت روش درمان زخم هاي قرنيه و برخي بيماري‌هاي چشمي به جاي روش جراحي كه يك ساعت تا 45 دقيقه به طول مي‌انجاميد به يك روش درمانگاهي تبديل مي‌شود كه ظرف مدت زمان چند دقيقه انجام مي‌شود.

پيشرفت‌هاي كشور در زمينه فناوري‌‌هاي نوين پزشكي محدود به اين بخش‌ها نمي‌شود، توليد داروي imod براي بيماران ايدز، توليد كيت‌هاي تشخيص HIV و HCV در كشور، توليد هور‌مون رشد انساني، فاكتورهاي خوني، تكثير سلول‌هاي بنيادي بند ناف به منظور درمان سرطان يا صدمات بافت قلب و عصب و سلول‌هاي استخواني، ترميم ضايعات نخاعي، شبيه‌سازي، توليد سلول‌هاي بنيادي جنين، توليد واكسن اعتياد و تلاش براي توليد واكسن آنفلوآنزا در داخل كشور از جمله دستاوردهاي بزرگ كشور ما در عرصه فناوري‌هاي نوين است.

* هوافضا:

پرتاب ماهواره: ‌كشور جمهوري اسلامي ايران پس از انقلاب و جنگ تحميلي با گسترش رشته هوافضا در دانشگاه‌ها تحقيقات گسترده‌اي را براي توسعه اين علم در كشور آغاز كرد كه ساخت ماهواره، ماهواره‌بر، كپسول زيستي و در نهايت اعزام انسان به فضا از مراحلي است كه بخشي از آنها انجام شده و بخشي در حال تحقيق است ضمن اين‌كه ماهواره نويد علم و صنعت طي روزهاي گذشته توانست عليرغم شرايط بسيار نامساعد جوي نخستين تصاوير دريافتي خود را به پايگاه زميني مخابره كند كه اين كار تاكنون در كشور سابقه نداشته است.

ماهواره ملي طلوع: نخستين ماهواره‌ سنجش بومي كشور است و براي تصاوير عملياتي و سنجش از راه دور كاربرد دارد ضمن اينكه ماهواره نويد ماهواره تحقيقات دانشگاهي است و مصباح ۲ نسخه اصلاح شده و توسعه يافته مصباح است.

ماهواره زهره: اين ماهواره براي تامين نيازمندي در بخش‌هاي مخابراتي و تلويزيوني است. علاوه بر اين ماهواره‌ها،‌ ماهواره AUT SAT توسط محققان دانشگاه اميركبير كه وزني معادل ۷۰ تا ۸۰ كيلوگرم دارد، طراحي شد.

در عرصه هوافضا، علاوه بر ساخت و طراحي ماهواره دانشمندان كشور موفق به طراحي و ساخت كاوشگر ملي، پرتابگر ماهواره و كپسول زيستي براي اعزام موجود زنده به فضا شدند البته در اين ميان ساخت پرتابگرها بسيار مهم است؛ طراحي پرتابگرهايي براي پرتاب ماهواره‌هاي سنگين‌تر و با برد مداري بالاتر از اهميت ويژه‌اي برخوردار است كه دانشمندان كشور در اين زمينه نيز موفق بوده‌اند كه ماهواره‌بر سفير نمونه‌اي ديگر از اين پيشرفت‌ها است.

* هسته‌اي:

در عرصه هسته‌اي، پژوهشگران و محققان علاوه بر ساخت راديو داروهاي عنوان شده در بخش پزشكي، موفق به كارهايي بس عظيم شدند كه هر كدام از آنها افتخاري بسيار بزرگ براي هر كشوري محسوب مي‌شود. غني‌سازي اورانيوم، تكميل چرخه سوخت هسته‌اي و توليد كيك زرد از جمله كارهاي افتخار‌آميز دانشمندان جوان هسته‌‌اي كشور بود.

استخراج اورانيوم، تبديل اورانيوم، فرآوري غني‌سازي اورانيوم در دستگاه‌هاي سانترينيوژ كه دستگاه‌هاي بسيار پيشرفته‌اي هستند، از مراحل مهم صنعت هسته‌اي است و دستيابي به اين فرايند براي هر كشوري افتخاري به ياد ماندني است. در واقع هدف از غني‌سازي توليد اورانيومي است كه داراي درصد بالايي از ايزوتوپ ۲۲۵ U است و باز فرآوري از مراحل چرخه سوخت هسته‌اي است كه كشور جمهوري اسلامي ايران بدون كمك هيچ كشوري به تنهايي به آنها دست يافت.

سانتريفيوژ‌هاي نسل اول، دوم و سوم: سانتريفيوژ از اتاقكي سيلندري تشكيل شده است كه با سرعت بسيار زياد حول محور خود مي‌چرخد. هنگامي كه گاز هگزا فلوئوريد اورانيوم به داخل اين سيلندر دميده مي‌شود نيروي گريز از مركز ناشي از چرخش آن باعث مي‌شود كه مولكول‌هاي سبك‌تري كه حاوي اورانيوم ۲۳۵ است در مركز سيلندر متمركز شده و مولكول‌هاي سنگين‌تري كه حاوي اورانيوم ۲۳۸ هستند در پائين سيلندر انباشته مي‌شوند. نسل‌هاي متفاوت اين سانتريفيوژ‌ها قابليت‌هاي متعددي در سرعت و دقت غني‌سازي اورانيوم دارند.

كيك زرد: كيك زرد نامي است كه به اكسيد اورانيوم تغليظ شده عنوان مي‌شود. از كيك زرد براي تهيه اورانيوم غني‌شده استفاده مي‌شود و جمهوري اسلامي ايران موفق به توليد اين ماده استراتژيك شد.

اين دستاورد بزرگ، در حقيقت قسمت نويد بخش حركت مستمر و بي‌وقفه تلاشگران و متخصصان اين فناوري بزرگ در مسير تكميل برنامه جامع اكتشاف، استخراج و تأمين مواد مورد نياز تأسيسات هسته‌اي كشور است.

* نانوتكنولوژي:

نانوتكنولوژي دانش و فناوري است كه جستارهاي گسترده‌اي را پوشش مي‌دهد و موضوع اصلي آن نيز مهار ماده يا دستگاه‌هاي در ابعاد كمتر از يك ميكرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است. در واقع نانو تكنولوژي فهم و به كارگيري خواص جديدي از مواد و سيستم‌هايي در اين ابعاد است كه اثرات فيزيكي جديدي، عمدتا متاثر از غلبه خواص كوانتومي بر خواص كلاسيك از خود نشان مي‌دهند.

نانوفناوري يك دانش به شدت ميان‌رشته‌اي است و به رشته‌هايي چون پزشكي، داروسازي و طراحي دارو، دامپزشكي، زيست شناسي، فيزيك كاربردي، مهندسي مواد، ابزارهاي نيم رسانا، شيمي ابرمولكول و حتي مهندسي مكانيك، مهندسي برق و مهندسي شيمي نيز مربوط مي‌شود كه كشور ما نيز عليرغم مشكلات پيش‌رو با اتكا بر جوانان و متخصصان داخلي رتبه دوازدهم استفاده از فناوري نانو در دنيا و رتبه نخست را ميان كشورهاي اسلامي دارا است.

داروي ضدسرطان "دوكسوربيسين ليپوزومال " با فناوري نانوتكنولوژي: داروي ضد سرطان دوكسوربيسين ليپوزومال با فناوري نانو تكنولوژي براي نخستين بار در ايران و دومين بار در جهان پس از كشور آمريكا به همت متخصصان طي روزهاي گذشته و در سالگرد سي و سومين فجر انقلاب اسلامي به توليد انبوه رسيد.

اين دارو كه براي درمان انواع سرطان كاربرد دارد علاوه بر عوارض جانبي براي سلول‌هاي بدن، خاصيت سمي شديدي براي قلب به همراه دارد كه با استفاده از توليد آن به وسيله فناوري نانو و به شكل ليپوزومال دو ويژگي عمده را با خود به همراه مي‌آورد كه نخست، سبب كاهش عوارض عمومي و كاهش مسموميت قلبي مي‌شود، همچنين ميزان نفوذ آن به بافت سرطاني بدن افزايش مي‌يابد در صورتي‌كه ميزان نفوذ آن به بافت‌هاي سالم بدن كاهش پيدا مي‌كند.

دستاوردهايي كه هرچند گلچين شده بود همه و همه گواه از حضور جمهوري اسلامي ايران در لبه فناوري‌هاي برتر حكايت دارد. اين پيشرفت‌ها درحالي به دست آمدكه پس از انقلاب كشور مورد هجمه همه جانبه دشمنان قرار گرفت و اگر به صورتي منطقي نگريسته شود شايد بتوان گفت اين پيشرفت‌هاي خيره كننده تنها در طي ۱۰ تا ۱۵ سال حاصل شده است و اين خود بذر كينه دشمنان اين نظام را به نهالي از خباثت در اين مدت بدل كرده است كه شايد با گمان بيهوده تحريم بتوانند جلوي اين مسير مهار نشدني سنگي اندازند در حالي كه شاهديم با شدت تحريم‌ها بنا به عقيده خود آن‌ها هيچ‌گونه توقفي در مسير توسعه علمي كشور حاصل نشده بلكه شدت نيز يافته است.

انتهاي پيام/

جمعه|ا|21|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 857]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن