تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از غير خدا بِبُرد، خداوند، هزينه زندگى او را تأمين مى‏كند و از جايى كه ان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815324806




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اگر لاغر هستيد بخوانيد


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: اگر لاغر هستيد بخوانيد
درست است كه امروزه اضافه وزن و چاقي دغدغه ذهني بسياري از افراد است اما افرادي هم هستند كه هر چه تلاش مي كنند نمي توانند چاق شوند! اين مسئله به ويژه در مورد پسران نوجواني كه به دنبال افزايش حجم عضلات خود هستند، ديده مي شود. اگر سري به باشگاه هاي بدن سازي زده باشيد بسياري نوجوانان و جوانان مشتاق ورزش را مي بينيد كه سعي مي كنند با انجام ورزش هاي قدرتي و تغذيه مناسب عضله سازي كنند و اندام متناسب و جسم سالمي داشته باشند.موضوع افزايش وزن و ورزش را با يكي از متخصصان تغذيه در ميان گذاشتيم كه از نظرتان مي گذرد.

ريشه يابي لاغري

در ابتدا بايد دانست در مواجهه با پديده چاقي يا لاغري ناچاريم علت آن را ريشه يابي كنيم تا درمان مناسب و صحيح را بيابيم. بنابراين زماني كه فردي لاغر است و مي خواهد چاق شود بايد علت لاغري او را دريابيم. دكتر كورش جعفريان متخصص تغذيه و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اين مطلب در گفت وگو با خراسان مي گويد: به طور كلي لاغري وقتي پيش مي آيد كه فرد كمتر از نياز بدنش ، مواد غذايي دريافت كند.اما بايد ديد كه آيا كم خوري علت اصلي لاغري فرد است يا عامل ديگري مثل پركاري تيروئيد باعث لاغري مي شود. گاهي فرد نمي تواند غذاي زيادي بخورد زيرا دچار كم خوني شده و اشتهاي خود را از دست داده است. گاهي استرس و اضطراب شديد باعث كم خوري مي شود و فرد طي ماه ها نمي تواند به اندازه كافي غذا بخورد. گاهي هم به اندازه كافي مواد غذايي دريافت نمي كند يا مواد غذايي مورد نياز بدنش را به اشتباه از رژيم غذايي حذف كرده است.بنابراين جست و جوي علت اصلي لاغري فرد اصل اساسي است و با دانستن آن مي توان به درمان پرداخت.

اختلال در خوردن

علت لاغري بعضي از افراد بروز اختلالاتي مانند بي اشتهايي عصبي يا بوليمياست.در بي اشتهايي عصبي فرد از ترس چاق شدن آن قدر كم مي خورد كه به لاغري مفرط دچار مي شود. وي با اين كه لاغر است و دائم رژيم مي گيرد، اما تصور مي كند چاق است و نسبت به بدن خود حساسيت پيدا مي كند. بنابراين در مواجهه با اين دسته از افراد بايد ريشه رواني بيماري را در نظر گرفت و ابتدا آن را درمان كرد.در بيماري بوليميا نيز فرد غذا مي خورد اما به عمد استفراغ مي كند تا غذا جذب بدن نشود و به چاقي مبتلا نشود.اين دسته از افراد ممكن است به پرخوري شديد روي آورند و دايم اين كار را تكرار كنند به حدي كه دچار عوارض ناشي از استفراغ هاي مكرر شوند. اين بيماري نيز علت روحي و رواني دارد و پزشك معالج در برخورد با بيمار در ابتدا بايد ريشه رواني بيماري را شناسايي و آن را اصلاح كند. گاهي اين دسته از افراد به بستري شدن در بيمارستان نياز پيدا مي كنند و درمان طولاني مدتي براي آن ها درنظر گرفته مي شود.دكتر جعفريان با اشاره به اين كه اگر استرس يا كم خوني علت اصلي لاغري باشد پزشك درمان هاي متناسب با آن را در نظر مي گيرد، تاكيد مي كند: اگر فشارهاي عصبي علت اصلي لاغري فرد باشد بايد تغييراتي در شيوه زندگي يا محيط پيرامون وي رخ دهد تا بدن فرد مواد غذايي دريافتي را جذب كند. در مواجهه با كم خوني نيز بهتر است نوع كم خوني مشخص و درمان هاي دارويي آغاز شود.افرادي كه به علت پركاري تيروئيد لاغر هستند، مي توانند با مصرف داروهاي ضروري فعاليت تيروئيد خود را تنظيم و از مشكل رهايي پيدا كنند.

چه بخوريم

اصولا موادي كه مي خوريم به توليد انرژي در بدن منجر مي شود و مصرف درشت مغذي ها شامل چربي، كربوهيدرات و پروتئين در بدن توليد انرژي مي كند و به افزايش وزن منجر مي شود اما از آن جا كه شرايط فيزيولوژي و متابوليسم بدن افراد متفاوت است، افراد با رژيم هاي غذايي مختلف وزن مي گيرند. ارجحيت در يك رژيم غذايي براي فردي كه مي خواهد وزنش اضافه شود، با كربوهيدرات است، زيرا افزايش دريافت كربوهيدرات باعث افزايش وزن مي شود. كربوهيدرات هاي پيچيده حاوي پروتئين هم مي باشد و به اين ترتيب فرد پروتئين هم دريافت مي كند. توصيه مي شود افرادي كه مي خواهند وزن اضافه كنند ۶۰ تا ۷۰ درصد انرژي روزانه خود را از طريق مصرف كربوهيدرات ها به دست آورند، ۱۰ تا ۲۰ درصد انرژي را به مصرف پروتئين اختصاص دهند. گاهي افرادي كه پروتئين كمتر و كربوهيدرات فراوان دريافت مي كنند، بافت چربي بدنشان افزايش پيدا مي كند.اين نگراني به ويژه براي ورزشكاراني وجود دارد كه قصدشان از افزايش وزن، افزايش عضلات بدن است نه افزايش ذخيره چربي.

افزايش وزن در ورزشكاران

در چنين شرايطي دريافت پروتئين به ورزشكاران حرفه اي كه دوره بدن سازي را طي مي كنند توصيه مي شود. هم چنين نوع ورزش ها بايد مشخص باشد و اگر فعاليت ورزشي با پروتئين دريافتي تناسب نداشته باشد، افزايش وزن اتفاق نمي افتد.

به طور كلي افرادي كه با بدن سازي مي خواهند افزايش وزن پيدا كنند سعي مي كنند با ورزش هاي قدرتي و سرعتي و دريافت پروتئين فراوان، اضافه وزن پيدا كنند. دكتر جعفريان با بيان اين كه فقط ۳۰ درصد افزايش عضله در فرد با ورزش به دست مي آيد تصريح مي كند: به عبارت ديگر اگر ورزشكاري بخواهد فقط از طريق ورزش عضلاتش را تقويت كند فقط مي تواند ۳۰ درصد از حجم عضلاتش را بيشتر كند. اگر از اين ميزان فراتررفت، بايد به استفاده وي از هورمون ها مشكوك شد.

فست فود و شكلات

برخلاف تصور عده اي كه گمان مي كنند مصرف تنقلات به وزن گيري كمك مي كند، دكتر جعفريان معتقد است كه هيچ چيزي نمي تواند جايگزين وعده هاي اصلي غذايي شود. فرد براي وزن گيري بهتر است ۳ وعده غذايي كامل شامل گروه هاي اصلي مواد غذايي به ويژه پروتئين و لبنيات مصرف كند.

ممكن است بعضي افراد به سمت فست فودها و مصرف شيريني گرايش پيدا كنند اما توصيه اصلي ما اين است كه نيم ساعت قبل از تمرين يا مسابقه مواد شيرين مانند ميوه هاي خشك و خرما مصرف شود و وعده اصلي غذايي حداقل ۳ ساعت با تمرين فاصله داشته باشد. اين امر در مورد افراد عادي كه مي خواهند وزن اضافه كنند هم صادق است. هم چنين بهتر است قبل از تمرين، حين آن و پس از تمرين مايعات حاوي كمي كربوهيدرات مصرف شود. با مصرف اين نوع مايعات ذخاير گليكوژن فرد تحليل نمي رود و مواد غذايي دريافتي پس از تمرين جذب بدن مي شود.يك ساعت اول پس از تمرين براي هر فردي كه قصد وزن گيري دارد، بسيار حياتي است. فرد بايد طي اين يك ساعت مقدار زيادي شيريني و مقداري پروتئين (تخم مرغ، سينه مرغ) مصرف كند.هم چنين براي افرادي كه دچار كمبود برخي ريزمغذي ها و كاهش اشتها شده اند، استفاده از برخي مكمل ها كه حاوي ريزمغذي هاي ضروري است وبا تجويز پزشك مي تواند مفيد باشد. مكمل روي در افزايش اشتها موثر است به شرط اين كه به درستي تجويز شده باشد.وي با تاكيد بر اين نكته كه افزايش وزن با تكيه بر دارو يا استفاده از پودرهاي تبليغاتي از نظر علمي مردود است، هشدار مي دهد: حتي اگر مكمل مجوز وزارت بهداشت را داشته باشد، افراد نمي توانند خودسرانه آن را مصرف كنند و ضمانتي وجود ندارد كه عوارض آن گريبانگير فرد نشود. طبق تحقيقات در كشورهاي پيشرفته بيش از ۵۰ درصد مكمل هاي مجاز موجود در بازار حاوي موادي است كه روي برچسب ذكر نشده است. به عبارتي تركيباتي در اين مكمل ها وجود دارد كه مصرف كننده از آن بي اطلاع است. بنابراين نمي توان هر مكمل مجوزداري را با خيال راحت، خودسرانه و در درازمدت مصرف كرد. مكمل هاي غيرمجاز عوارض خطرناكي دارد و كارشناسان بارها نسبت به اين عوارض به مصرف كنندگان هشدار داده اند. بنابراين مصرف اين مكمل ها به هيچ عنوان توصيه نمي شود زيرا سلامت مصرف كننده را به طور جدي به خطر مي اندازد.

هشدار

نكته اي كه بايد آن را در نظر گرفت اين است كه هيچ كس نمي تواند به تنهايي تصميم بگيرد كه لاغر است و نياز به افزايش وزن دارد.بسياري از افراد كه تصور مي كنند لاغر هستند، در مراجعه به متخصص و پزشك در مي يابند كه تناسب اندام دارند و لاغر نيستند. بنابراين افراد نبايد ظاهر خود را با فرد ديگري مقايسه كنند و نتيجه بگيرند كه لاغر هستند و بايد وزنشان را افزايش دهند.

پنجشنبه|ا|20|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 276]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن