تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815571969




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفر به جبر جغرافيا!


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: سفر به جبر جغرافيا!
ورزش > فوتبال - محمدحسين عباسي:
بديهي است كه فوتبال آسيا محل مناسبي براي پيشرفت بازيكنان خارجي نيست. بازيكنان بزرگ خارجي، آسيا را تنها براي پول انتخاب مي‌كنند. اما چند سالي است كه ديگر شاهد فراواني نام‌هاي بزرگ خارجي در ليگ‌هاي آسيايي نيستيم.

بديهي است كه فوتبال آسيا محل مناسبي براي پيشرفت بازيكنان خارجي نيست. بازيكنان بزرگ خارجي، آسيا را تنها براي پول انتخاب مي‌كنند. اما چند سالي است كه ديگر شاهد فراواني نام‌هاي بزرگ خارجي در ليگ‌هاي آسيايي نيستيم.

در چند سال اخير ستارگان بزرگ برزيلي و آرژانتيني ترجيح داده‌اند فوتبال‌شان را در كشور زادگاه‌شان تمام كنند و حتي تعدادي از تيم‌هاي اروپايي بازيكنان بازنشسته‌شان را به ميادين بازگردانده‌اند و اين 2 موضوع سبب شده ديگر نام‌هاي بزرگ در فوتبال آسيا فراوان نباشد.

اما هنوز هم چند بازيكن نامدار و مشهور فوتبالشان را در آسيا دنبال مي‌كنند. به نظر مي‌رسد شانگ‌هاي شنهووا برنامه‌اي جدي براي جذب چند ستاره‌ بزرگ دارد و مي‌تواند رقيبي جدي براي آنژي ماخاچكالاي روسيه باشد.

جي ليگ

در حال حاضر 62بازيكن خارجي در جي ليگ ژاپن فعاليت مي‌كنند. ژاپني‌ها كه با عنوان برزيل آسيا شهرت يافته‌اند علاقه فراواني به بازيكنان برزيلي دارند. از اين رو نيمي از بازيكنان خارجي شاغل در جي ليگ برزيلي هستند. پس از برزيل، كره‌جنوبي با 19، استراليا و كره شمالي با 4، و آمريكا و هلند و كلمبيا و كرواسي و سوئد با يك نماينده‌ در ليگ ژاپن حضور دارند.

مهم‌ترين ستاره‌ حاضر در ليگ ژاپن «فردريك ليونگبرگ» سوئدي است. بازيكني كه 216بازي براي آرسنال انجام داده و هم اكنون در تيم شيميزو اسپالس بازي مي‌كند.

«كارلينوس» ستاره تيم ادريجا با سابقه47بازي براي سائوپائولو، «دني سيلوا» بازيكن ناگويا گرامپوس كه سابقه بازي در كورينتيانس و كروزيرو را دارد، «ويلسون» بازيكن 26ساله سنداي كه در جنوا و كورينتيانس بازي كرده، «رودريگو ساتو» ستاره 28ساله جوبيلو با سابقه بيش از 100 بازي براي سانتوس و «خورخه واگنر» 33ساله كه در چند تيم مهم ليگ برزيل بازي كرده مهم‌ترين ستاره‌هاي برزيلي جي ليگ هستند.

اين ليگ 3ستاره با اهميت غيربرزيلي هم دارد. «جاشوا كندي» بازيكن 29ساله تيم ملي استراليا كه در 4 تيم نورنبرگ، كلن، كارلسروهه و وولفسبورگ بازي كرده و اكنون در ناگويا حضور دارد، «متيو اسپرانوويچ» 23ساله بازيكن استراليايي اوراوا ردز كه سابقه حضور در نورنبرگ را دارد و «مي‌هايل مي‌كيچ» 32ساله ستاره‌ سابق ديناموزاگرب و بازيكن فعلي هيروشيما‌.‌

كي ليگ

بهترين بازيكن سال 2010 آسيا 73 بار براي سئونگنام به ميدان رفته است و 10 گل نيز براي اين تيم به ثمر رسانده. «ساشا اوگنه نووسكي» ستاره مقدونيه‌اي‌الاصل از ستاره‌هاي اصلي تيم ملي استراليا نيز به شمار مي‌رود.

«ديان داميانوويچ» يكي از بازيكنان موثر تيم ملي مونته‌نگرو نيز از سال 2007 به كي ليگ وارد شده و از سال 2008 به اف‌ث سئول پيوسته. او 110 بار براي اين تيم به ميدان رفته و 66گل براي اين تيم به ثمر رسانده است.

اف‌ث سئول يك ستاره‌خارجي خوب ديگر هم دارد. «مائوريسيو مولينا» ستاره‌ كلمبيايي اين تيم است كه سابقه بازي در ستاره سرخ بلگراد و سانتوس را دارد. او در سال 2009 با امضاي قرارداد با سئونگنام وارد كي‌ليگ شد و پس از 2فصل راهي اف‌ث سئول شد. او فصل گذشته 28 بار براي سئول به ميدان رفت و 10 گل زد.

«درك آساموآ» از غنا و «يانس زيكو» از روماني و همچنين «اورتون سانتوس» برزيلي 3ستاره‌خارجي مهم ديگر هستند كه در حال بازي در كي ليگ هستند. 2بازيكن اول در پوهانگ بازي مي‌كنند و بازيكن سوم بازيكن سئونگنام است.

سوپر ليگ چين

فصل جديد فوتبال چين تا حدود زيادي تحت تاثير انتقال «نيكولاس آنلكا» به تيم ثروتمند شانگهاي شنهووا است. تيمي كه تلاش زيادي براي جذب چند ستاره‌ديگر نيز انجام مي‌دهد. آنلكا تنها چهره‌سر‌شناس ليگ فوتبال چين نيست.

‌ مصطفي‌ام بامي ستاره‌تيم ملي كامرون كه بازي‌هاي زيادي براي 2 تيم پاري‌‌سن‌ژرمن، مارسي و آلمريا انجام داده است اكنون براي داليان آئربين بازي مي‌كند.

«فرانسوآ» بازيكن ساحل عاجي بيجينگ گوآن يكي ديگر از ستارگان حال حاضر سوپرليگ چين است. بازيكني كه سابقه‌بازي در تيم بوآويشتا در سوپرليگ پرتغال را دارد.

«ريكاردو استيوز» بازيكن پرتغالي داليان شايد نيز كارنامه‌جالبي دارد. بازي در بنفيكا و رجينا جزو سوابق اوست. «كلئو» بازيكن برزيلي گوانگژو اورگرند نيز در 2تيم ستاره سرخ و پارتيزان بلگراد بازي كرده است. اين تيم ستاره‌ديگري به نام «داريو كونكا» دارد كه آرژانتيني است و در ريورپلاته و واسكودوگاما بازي كرده.

«جو مار» ستاره‌برزيلي گوانگژو آ‌اند اف است كه حدود 6بازي براي واسكودوگاما انجام داده. «الكساندر يوتيچ» صربستاني بازيكن جيانگسو سانتي ستاره‌سابق ستاره سرخ بلگراد بوده و «فابيانو مدينا» بازيكن فعلي شاندونگ تايشان 122 بازي براي لچه انجام داده است.‌

ليگ ستارگان قطر

السد قطر 4بازيكن خارجي دارد كه 3تا از اين بازيكنان چهره‌هاي سر‌شناسي هستند. «ممدو نيانگ» مهاجم 32ساله‌تيم ملي سنگال يكي از اين بازيكناني است كه 56 بازي براي استراسبورگ، 155 بازي براي مارسي و 31 بازي براي فنرباغچه انجام داده است و چهره‌شاخص تمام اين تيم‌ها بوده است.

بازيكن ديگر «عبدالقادر كيتا» بازيكن تيم ملي ساحل عاج است كه در ليل چهره شد و سپس به ليون و گالاتاسراي رفت و در ‌‌نهايت به السد پيوست. نفر سوم «ناصر بلحاج» است كه فوتبالدوستان بازي‌هاي خوبش براي تيم الجزاير در جام جهاني را به ياد دارند. او سابقه‌بازي در 3 تيم لانس، ليون و پورتسموث را دارد.

باشگاه لخويا هم 2ستاره‌بسيار مطرح دارد كه هر دويشان ساحل عاجي هستند. «باكاري كونه» كه در لوشامپيونه بازي‌هاي فراواني براي 2 تيم نيس و مارسي انجام داده و همچنين «آرونا ديندانه» كه يكي از اركان اصلي تيم ملي ساحل عاج محسوب مي‌شود و در 3 تيم نيس، اندرلخت و پورتسموث بازي كرده است.

آقاي گل فعلي ليگ قطر «آفونسو الوز» برزيلي است كه در تيم الريان قطر بازي مي‌كند. او پيش از اين در هيرنفين هلند و ميدلزبرو انگليس بازي كرده است. الريان به جز آلوز 2 ستاره‌برزيلي ديگر هم دارد. «مويسس مورا» كه در اسپارتاك مسكو، فلامينگو و كروزيرو بازي كرده و «پابو سزار» كه در اودينزه و ناپولي حضور - هر چند كم‌رنگ - داشته است.

«ماريو ملشيوت» يكي از سر‌شناسترين فوتباليست‌هاي خارجي شاغل در قطر است كه در باشگاه ‌ام‌صلال عضويت دارد. ملشيوت 22 بازي براي تيم ملي فوتبال هلند و 130بازي براي باشگاه فوتبال چلسي انجام داده است. او پس از ترك چلسي و پيش از پيوستن به ‌ام‌صلال براي بيرمنگام، رن و ويگان توپ زده است.‌

باشگاه فوتبال العربي كه ميزبان سال‌هاي پاياني فوتبال گابريل باتيستوتا بوده است اكنون نيز يك ستاره‌آرژانتيني دارد. «لئوناردو پيسكوليچي» كه در مالاگا و آرژانتينيوس جونيورز بازي كرده است.

باشگاه متمول الغرافه هم همراه ستارگان مطرحي را در تركيب خود دارد. مهم‌ترين ستاره‌فعلي آنان زي‌روبرتو است كه تا 2 فصل پيش مشغول بازي در بوندس‌ليگا بود. ديگو تاردلي و ادميلسون نيز 2 ستاره‌ديگر برزيلي اين تيم هستند.

ليگ حرفه‌اي امارات

ستاره‌تيم ملي غنا در جام جهاني 2010 يكي از مهم‌ترين بازيكنان حاضر در باشگاه‌هاي امارات است. «آساموآ جيان» در اودينزه، رن و ساندرلند بازي كرده و اكنون از ساندرلند به العين قرض داده شده است.

«مارك برشانو» بازيكن تيم ملي استراليا و بازيكن سابق تيم‌هاي امپولي، پارما و لاتزيو و همچنين «لئو ليما» بازيكن سابق پورتو و پالميراس، 2ستاره‌ديگري هستند كه در فوتبال امارات حضور دارند. اين 2 بازيكن در باشگاه النصر عضويت دارند.

باشگاه الجزيره نيز 2ستاره‌خوب خارجي دارد. «ريكاردو اوليويرا» بازيكن سابق ميلان و رئال بتيس و ساراگوسا و «ماتياس دلگادو» بازيكن سابق بازل و بشيكتاش.

«كارلوس ويلانووا» شيليايي يكي از ستاره‌هاي اهل آمريكاي جنوبي فوتبال امارات است كه در باشگاه الشباب امارات حضور دارد.

«ماگرائو» كه بيش از صد بازي براي سائوپائولو انجام داده و «فرناندو بايانو» بازيكن برزيلي مالاگا، سلتا و وولفسبورگ 2ستاره‌غيرآسيايي ديگر هستند كه در فوتبال امارات در باشگاه الوحده فعاليت مي‌كنند.

باشگاه الاهلي دوبي هم در حال حاضر 2 ستاره‌بزرگ خارجي دارد. «گرافيته» بازيكن سابق وولفسبورگ كه سابقه‌حضور در جام جهاني به همراه تيم ملي برزيل را دارد و «لويئز خيمنز» بازيكن تيم ملي شيلي كه سال‌ها در سري آ ايتاليا بازي كرده است.

2ستاره‌خوب خارجي كه فوتبال ايران به راحتي آن‌ها را از دست داد اين فصل را در فوتبال امارات آغاز كردند. ابراهيم توره در تيم عجمان حضور داشت كه در تعطيلات زمستاني به موناكو رفت و ادر لوسيانو ادينيو هم در شارجه همبازي ايمان مبعلي است.

«فرانسيسكو يسته» كه روزگاري شماره‌10 اتلتيكو بيلبائو را بر تن مي‌كرد به همراه «محمد بو زيد» بازيكن تيم ملي الجزاير در تيم بني‌ياس حضور دارند.

ليگ حرفه‌اي سعودي

«سباستين تاليابو» بازيكن تيم الاتفاق پيش از اين سابقه‌بازي در اورتون انگلستان را داشته است.

كريستين ويلهلمسون همچنان ستاره‌اصلي الهلال محسوب مي‌شود. بازيكني سوئدي كه البته كيفيت سال‌هاي گذشته‌اش را ندارد.

فرناندو منگاتزو يكي از بازيكنان بزرگ حاضر در فوتبال عربستان است. او كه در تيم الشباب بازي مي‌كند 155بازي و 17 گل را در باشگاه بوردو به نام خود به ثبت رسانده و با اين توانسته قهرمان لوشامپيونه شود.

خوان پابو پينو يكي از ستارگان جوان ليگ عربستان است كه با 24 سال سن 60 بازي در لوشامپيونه براي موناكو انجام داده و اكنون در النصر بازي مي‌كند. البته قرارداد او با النصر قرضي است و او در پايان اين قرارداد به گالاتاسراي باز خواهد گشت.

همشهري تماشاگر

پنجشنبه|ا|20|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن