تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدبخت‏ترين مردم پادشاهانند و خوشبخت‏ترين مردم كسى است كه با مردم بزرگوار معاشرت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815023711




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چوب حراج امريكا بر دارايي هاي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: چوب حراج امريكا بر دارايي هاي ايران
احسان شاه ابراهيم - كارشناس مسائل امريكا
باراك اوباما رئيس جمهوري امريكا 6 فوريه 2012 ( دوشنبه اين هفته ) فرمان اجرايي تحريم هاي جديد و گسترده مالي عليه ايران را امضا كرد كه بر اساس آن كليه دارايي هاي كشورمان و بانك مركزي در خاك آمريكا توقيف مي شود.

وزارت خزانه داري امريكا نيز پيرو امضاي اين فرمان اجرايي اعلام كرده است، تحريم هاي جديد و به ادعاي مقامات آمريكايي گسترده دارايي هاي تمام وزرا ، شركت ها و نهاد هاي دولتي، از جمله بانك مركزي، و درآمدهاي نفتي ايران را در بر مي گيرد.

اوباما در ارتباط با اجراي اين فرمان و تشديد تحريم ها عليه ايران مدعي شد با توجه به اين كه فعاليت هاي ايران براي نظام مالي بين المللي خطري مدوام و غيرقابل قبول است، تحريم هاي بيشتر را ضروري مي داند.

دستور اجراي تشديد تحريم هاي كاخ سفيد در شرايطي صادر مي شود كه واشنگتن از اواخر سال 2011 نيز اجراي سياستهاي ضد ايراني را در دستور كار خود قرار داده بود.

تحريم بانك مركزي ايران به صورت متمم در قانون بودجه دفاعي آمريكا در اواخر سال ۲۰۱۱ به تصويب رسيده بود.
در جريان تصويب قانون بودجه دفاعي آمريكا، كنگره و كاخ سفيد توافق كرده بودند كه براي جلوگيري از ورود شوك به بازارهاي نفتي، تحريم ها عليه بانك مركزي ايران و همچنين موسسه هاي مالي طرف معامله با اين بانك شش ماه پس از ابلاغ اين قانون اجرا شود.

از سوي ديگر نمايندگان سناي آمريكا نيز در همگرايي آشكار با سران كاخ سفيد، لايحه‌اي را تنظيم كردند تا آثار باستاني متعلق به ايران كه در موزه‌هاي آمريكا نگهداري مي‌شود ، به حراج گذاشته شود.اين پيشنهاد به زودي در سناي آمريكا نيز به راي گذاشته خواهد شد .

اهداف كاخ سفيد از تحريم هاي جديد ايران

در بررسي اقدامات سران كاخ سفيد بايد به اين موضوع اشاره كرد كه دور جديد تحريم ها غليه ايران بر نهادهاي مالي بويژه بانك مركزي و صنايع نفتي متمركز شده است .

در اين شرايط دولتمردان امريكايي، بر اين موضوع اصرار دارند كه با اجراي تحريم ها نقل و انتقالات مالي بانك مركزي ايران دشوار خواهد شد كه پيامد اين موضوع محدوديت بيشتر ساير كشورها در مبادلات تجاري با ايران خواهد بود.
بر اساس فرضيات مقامات آمريكايي، همچنين سرمايه گذاري تجاري شركتهاي خارجي در ايران نيز دشوار تر از قبل خواهد شد و اين موسسات از معاملات تجاري پرسود با ايران منصرف خواهند شد.

دولت دموكرات باراك اوباما همچنين، اقدامات تحريمي خود عليه صنايع نفتي ايران را نيز افزايش داده است تا به ادعاي سران كاخ سفيد مهمترين منبع در آمدي ايراني ها با محدوديت مواجه شود.
توقيف دارايي هاي گسترده ايران در آمريكا، بخش ديگري از اقدامات تحريمي كاخ سفيد براي تصرف منابع مالي ايران در خاك آن كشور است .

سران كاخ سفيد و دولتمردان آمريكايي در تحريم هاي جديد خود، تصرف دارايي هاي تاريخي ايران را نيز در نظر گرفته اند كه اين موضوع حاكي از بي اعتنايي آنها به معاهدات بين المللي در رعايت و پاسداشت ميراث فرهنگي ديگر كشور هااست.

بايد به اين نكته اساره كرد كه، سران كاخ سفيد در اجراي تحريم هاي ضد ايراني، به همراهي متحدان اروپايي خود نيز اميدوار هستند.

كاخ سفيد و پيگيري موضوع تحريم هاي ضد ايراني

دشمني و اقدامات ضد ايراني كاخ سفيد و دولتهاي اروپايي در سالهاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي تداوم داشته است.

جيمي كارتر رئيس جمهور وقت آمريكا در نوامبر 1979 چند روز پس از اقدام دانشجويان پيرو خط امام ( ره ) در تسخير لانه جاسوسي ( سفارت امريكا) با اعلام وضعيت فوق العاده در روابط ايران و آمريكا طي دستوري دارايي ها و اموال دولت، سازمان ها و شركت هاي وابسته به جمهوري اسلامي ايران در آمريكا و نزد بانك هاي آمريكايي خارج از اين كشور را مسدود كرد.

با گذشت سه دهه از اعمال تحريم هاي يكجانبه امريكا، عليه ايران بخشي از اموال غير منقول ايران در اشغال بانكهاي امريكايي است در حاليكه هيچ وجهي در ازاي آن به ايران پرداخت نشده است .

ايران و آمريكا، سال 1980 در قالب توافقي كه به بيانيه الجزاير معروف شد، تعهداتي را پذيرفتند كه به موجب آن واشنگتن ملزم شد اموال بلوكه شده ايران را رفع توقيف كند اما آمريكا تنها به بخشي از تعهد خود عمل كرد.

روساي جمهور امريكا در سالهاي اخير همه ساله با امضاي قانون تحريم ضد ايران، شرايط را براي نهادهاي دولتي آمريكا از جمله وزارت خزانه داري براي اجراي ان تسهيل كرده اند.

علاوه بر تحريم هاي كاخ سفيد، " الفونسو داماتو" سناتور جمهوريخواه نيز در دهه 1990 ميلادي با همراهي اعضاي ديگر كنگره آمريكا قانون تحريم هايي را عليه ايران به تصويب رساندند.

بر اساس اين قانون شركت‌هايي كه در يك سال بيش از چهل ميليون دلار در ايران سرمايه گذاري كنند از داد و ستد با دولت آمريكا محروم خواهند شد.
قانون داماتو در سالهاي اخير هر پنج سال يك بار بازبيني شده است.

مدعاي كاخ سفيد و دولتهاي اروپايي در تحريم ايران

دولت آمريكا و دولتهاي اروپايي متحد با واشنگتن در سالهاي اخير ، با بهانه قرار دادن برنامه هسته ايران و طرخ ادعاي هميشگي اهداف تهران براي دستيابي به اهداف نظامي از اين برنامه ، تحريم ها عليه ايران را تشديد كرده اند.

اين در شرايطي است كه ايران بر خلاف اسرائيل متحد اصلي واشنگتن، با امضاي معاهده منع سلاحهاي غير متعارف " ان پي تي " تعهد خود به معاهدات بين المللي را نشان داده است .

در كنار اين موضوع بايد به حضور سرزده و هميشگي بازرسان سازمان اژانس بين المللي انرژي اتمي از تاسيسات هسته اي ايران اشاره كرد كه با موافقت دولت ايران به اساني امكان بازديد از اين اماكن را داشته اند.

در گزارشهاي سازمان بين المللي انرژي اتمي نيز تاكيد شد كه فعاليت هاي هسته اي ايران صلح اميز و در چارچوب قوانين بين المللي بوده است.

اثرات تحريم هاي ضد ايراني آمريكا

سران كاخ سفيد براي اجراي سياستهاي خود عليه تهران در سالهاي اخير ، كوتاهي نكرده اند.
در دوران جنگ هست ساله ايران و عراق دولت جمهوريخواه رونالد ريگان از متحدان اصلي رژيم بعثي صدام بود .
در شرايطي كه ايران براي تجهيز نيروهاي دفاعي خود در مقابل متجاوز هم از طرف امريكا و متحدان

غربي اش با محدوديت مواجه بود، كاخ سفيد براي حمايت از ديكتاتور معدوم عراق از هيچ كوششي فروگذاري نمي كرد .

از سوي ديگر صنايع نفت ايران نيز طي سالهاي جنگ با عراق با تحريم شديد امريكا و غرب مواجه بود كه
نيروهاي بومي و متخصص ايراني با تلاش همه جانبه خود كمبودهاي فني را در اين زمينه جبران كردند .

شركتهاي اروپايي ، ناراضي از تداوم تحريم ها

اجراي سياست هاي تحريمي كاخ سفيد، ضررهاي جبران ناپذيري براي شركت هاي اروپايي طرف قرار داد با ايران داشته است .

شركت نفتي " اني" ايتاليا پس از " بريتيش پتروليوم" و " استات اويل " اخيرا اعلام كرده اند از تحريم نفتي آمريكا ايران پيروي نمي كنند .

موضوع مهم و كليدي براي شركتهاي اروپايي وضعيت پالايشگاههاي قاره اروپا است كه وابسته به نفت توليدي ايران هستند .

كارشناسات اقتصادي تخمين زده اند حدود 70 پالايشگاه نفتي در اروپا كه سيستم داخلي انها متناسب با نفت ايران طراحي شده است با قطع صادرات نفت ايران از كار خواهند افتاد .

انتشار اين گزارشها براي دولتهاي اروپايي كه سرماي شديد و بي سابقه در كنار بحران اقتصادي را سپري مي كنند بدون شك خبر خوبي نيست.

اما موضوع مهم ديگري كه درباره تحريم هاي آمريكا عليه ايران مهم بنظر مي رسد، بعد بين المللي اين اقدام است .
كارشناسات حقوقي با اشاره به اينكه بر اساس اصول حقوق بين الملل ، كشورها نمي توانند قوانين وضع شده در داخل خاك خود را تعميم و به ان بعد فرامرزي بدهند تاكيد مي كنند اعمال تحريم هاي يكجانيه عليه ايران و ساير كشورها فاقد مشروعيت است .

اثرات منفي تحريم ها براي شركتهاي آمريكايي و مردم آمريكا

از سوي ديگر افكار عمومي امريكا و كارشناسان اقتصادي اين كشور هنوز به سياستهاي تحريمي كاخ سفيد عليه ايران اعتمادي ندارد .

تشديد بحران اقتصادي در امريكا، از زمان اغاز رياست جمهوري باراك اوباما مشكلات متغددي را براي اكثريت امريكايي ها بويژه طبقه متوسط اين كشور ايجاد كرده است.

پيش بيني فعالان اقتصادي بخش انرژي حاكي از اين واقعيت است كه قيمت نفت سير صعودي خود را ادامه خواهد داد و تحريم نفتي ايران موجب افزايش آن به بيش از 150 دلار در هر بشكه نيز خواهد شد .

چنين رويدادي براي سران كاخ سفيد كه از سپتامبر 2011 در شهرهاي مختلف اين كشور با اعتراضات سراسري به نظام سرمايه داري و سياستهاي كاخ سفيد مواجه شدند موضوع خوشايندي نيست.

افزايش قيمت نفت منجر به افزايش قيمت ساير حامل هاي انرژي ، بخش حمل و نقل و ساير كالاها خواهد شد.
افزايش قيمت كالاها در امريكا، فشار اقتصادي بيشتري را براي اكثر مردم امريكا بدنبال خواهد داشت كه بايد تاوان سياستهاي نابحردانه دولتمردان خود را بپردازند .

مجله آمريكايي فارين پاليسي نيز اخير در گزارشي طرح تحريم نفت ايران را لطف كنگره آمريكا به ايران ارزيابي كرد و نوشت اعمال تحريم ها عليه ايران در 3 دهه گذشته ۵۰۰ ميليارد دلار به آمريكا زيان زده است.
اين در شرايطي است كه سران كاخ سفيد هنوز در توجيه اين موضوع براي افكار عمومي اين كشور ناتوان هستند كه تحريم نفتي ايران چه اثرات زيانباري براي اقتصاد امريكا در سالهاي اخير گذاشته است.

اعتراض افكار عمومي امريكا به سياستهاي كاخ سفيد
اوباما در شرايطي فرمان جديد تحريم هاي ضد ايراني را صادر كرد كه ، هزاران نفر از مردم آمريكا در اعتراض به احتمال جنگ با ايران در نيويورك و ديگر شهرهاي اين كشور تظاهرات كردند.

معترضان آمريكايي مخالف با سياست دولت اين كشور پس از حركت به سوي كنسولگري رژيم صهيونيستي در نيويورك با سر دادن شعارهايي حمله احتمالي به ايران را محكوم كرده و خواستار توقف تحريم هاي ايران شدند.
معترضان آمريكايي مداخله دولتمردان اين كشور در امور داخلي ديگر كشور ها را نيز محكوم كردند.

اين تظاهرات گسنرده سازماندهي شده گروههاي حامي صلح و ضد جنگ در اعتراض به گزارشي بود كه در رسانه هاي امريكايي منتشر شد و " لئون پانه تا " وزير دفاع امريكا از احتمال حمله نظامي اسرائيل در ماههاي اينده به تاسيسات هسته اي ايران خبر داد .

اين اعتراض به نوعي نشان دهنده اين واقهيت است كه افكار عمومي امريكا ، همچنين از دخالت و تاثير گذاري گروههاي طرفدار رژيم صهيونيستي بر دولتمردان آمريكايي ناراضي هستند .

كميته روابط عمومي آمريكا و اسرائيل (آيپك) كه بسياري از سياستمداران امريكايي از هر دو حزب وابسته به آن هستند در سالهاي اخير از مشوقين اصلي تحريم ها عليه ايران بوده است.

اعتراض سراسري مردم امريكا به اظهارات دولتمردان خود حاكي از اين واقعيت است كه افكار عمومي امريكا تحريم ها و سياستهاي جنگ طلبانه كاخ سفيد عليه كشورهاي ديكر را قبول ندارند و ان را بر خلاف مصالح خود مي دانند.

چهارشنبه|ا|19|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن