تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815614906




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عباسي:شش رشته صنايع دستي روستايي در همدان احيا شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: عباسي:شش رشته صنايع دستي روستايي در همدان احيا شد
شش رشته صنايع دستي روستايي در همدان احيا شد
همدان - خبرگزاري مهر: معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان همدان گفت: شش رشته صنايع دستي روستايي در استان احيا شده است.

به گزارش خبرگزاري مهر، بهجت عباسي از احيا رشته‌هاي صنايع دستي روستايي قابليت‌دار استان همدان با برگزاري دوره‌هاي آموزشي در سال جاري خبر دادو اظهار داشت: در سال‌هاي گذشته فاصله چنداني ميان رشته‌هاي صنايع دستي روستايي استان همدان و فراموشي آن‌ها وجود نداشته است.

وي با اشاره به اينكه هنر نمدمالي روستاي شوند در سال جاري به چرخه توليد بازگشت، ادامه داد: براي احيا اين رشته تسهيلات زودبازده با هدف تجهيز كارگاه نمدمالي روستاي شوند در نظر گرفته شد.

جاجيم‌بافي تويسركان احيا شد

وي با اشاره به احيا جاجيم‌بافي تويسركان گفت: جاجيم‌بافي از صنايع دستي رايج در استان همدان است و از ديرباز بين خانواده‌هاي روستايي و عشاير رواج داشته ‌است.

عباسي با بيان اينكه جاجيم به عنوان زيرانداز استفاده مي‌شود و هنگام كوچ عشاير براي بسته‌بندي و جابه‌جايي اسباب و لوازم و گاهي به‌عنوان بالاپوش گرم مورد استفاده قرار مي‌گيرد، عنوان كرد: مواد اوليه جاجيم پشم و بافت آن شبيه گليم است، با اين تفاوت كه جاجيم در چهار تخته بافته مي‌شود و پس از بافتن به هم متصل و دوخته مي‌شود.

وي همچنين با بيان اينكه گره‌چيني شهرستان همدان كه روزگاري از رونق خوبي برخوردار بود نيز امسال احيا شد، گفت: گره‌چيني چوب از هنر‌هاي ظريفي است كه از اوايل دوره اسلامي ‌در ايران رايج بوده است.

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان همدان در ادامه نازك‌كاري چوب، تراش سنگ‌هاي قيمتي و نيمه‌قيمتي و نگارگري را از ديگر صنايع دستي احيا شده در شهرستان همدان معرفي كرد.

قلمزني روي مس اسدآباد در فهرست رشته‌هاي صنايع دستي احيا شده قرار گرفت

عباسي يادآور شد: هنر قلمزني روي مس اسدآباد نيز در فهرست رشته‌هاي صنايع دستي احيا شده توسط معاونت صنايع دستي همدان قرار گرفته است.

وي عنوان كرد: احيا رشته رودوزي‌هاي سنتي شهرستان كبودرآهنگ نيز در سال جاري با موفقيت انجام شده است.

چهار هزار و 554 فقره مجوز صنايع دستي در همدان صادر شد

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان همدان همچنين از صدور چهار هزار و 554 فقره انواع مجوز سه‌گانه صنايع دستي در 10 ماه نخست سال جاري خبر داد.

بهجت عباسي افزود: مجوزهاي سه‌گانه صنايع دستي شامل كارت شناسايي صنعتگري، پروانه توليد و جواز تاسيس كارگاهي است.

وي با اشاره به اينكه بيشترين تعداد مجوز سه‌گانه صنايع دستي صادر شده به كارت شناسايي صنعتگري مربوط مي‌شود، ادامه داد: سه هزار و 764 فقره كارت شناسايي تا پايان دي‌ماه سال جاري در همدان صادر شده است.

عباسي اضافه كرد: تعداد پروانه توليد كارگاهي صادر شده در 10 ماه نخست سال جاري نيز 612 فقره بوده است.

وي افزود: امسال 178 فقره جواز تاسيس كارگاهي در اختيار هنرمندان صنايع دستي استان همدان قرار گرفته است.

بيشترين تعداد مجوز صنايع دستي در دي ماه صادر شده است

عباسي با بيان اينكه بيشترين تعداد مجوز صنايع دستي در دي ماه صادر شده، گفت: فروردين‌ماه امسال نيز كمترين تعداد مجوز سه‌گانه صنايع دستي به مرحله صدور رسيده است.

وي عنوان كرد: هنرمندان با دريافت اين مجوزها از تسهيلاتي همچون وام مشاغل خانگي و بيمه شاغلان صنايع دستي بهره‌مند مي‌‌شوند.

صنعتگران همدان در 53 نمايشگاه صنايع دستي حضور داشتند

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان همدان همچنين از حضور صنعتگران اين استان در 53 نمايشگاه هنرهاي سنتي و صنايع دستي در 10 ماه نخست امسال خبر داد.

بهجت عباسي با بيان اينكه هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان همدان در بسياري از شهرها و استان‌هاي كشور به معرض نمايش گذاشته شده است، اضافه كرد: تهران، كرمان، آبادان، مشهد، كيش، يزد، بوشهر، همدان، ملاير، شهركرد، اراك، نهاوند، سنندج، بندرانزلي، بجنورد و كرمانشاه برخي از ميزبانان هنرمندان صنايع دستي همدان در 10 ماه گذشته بوده‌اند.

وي با بيان اينكه بسياري از نمايشگاه‌ها توسط ادارات كل ميراث فرهنگي در ساير استان‌ها برگزار شده، اظهار داشت: ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان‌ها و دانشگاه‌ها از ديگر ياري كنندگان صنعتگران همداني در سال جاري به شمار مي‌آيند.

عباسي عنوان كرد: در اين نمايشگاه‌ها توليداتي از قبيل سراجي، سفال نقش ‌برجسته، نقاشي روي سفال، سرمه‌دوزي، كنده‌كاري روي سفال، منبت چوب، گليم، ساخت ساز سنتي، خراطي و گيوه‌بافي به معرض نمايش گذاشته شده است.

© 2003 Mehr News Agency .

سه|ا|شنبه|ا|18|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن