تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سفره هايتان را با سبزى، زينت دهيد ؛ زيرا سبزى با بسم اللّه الرحمن الرحيم، شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815536169




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نشست خبري اعلام شد؛ راهكارهاي قرارگاه جهاد اقتصادي بسيج دانشجويي براي مقابله با تحريم‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: در نشست خبري اعلام شد؛ راهكارهاي قرارگاه جهاد اقتصادي بسيج دانشجويي براي مقابله با تحريم‌ها
اعضاي قرارگاه جهاد اقتصادي بسيج دانشجويي در نشست خبري خود راهكارهاي مقابله نظام با تحريم هاي اخير غرب را تشريح كردند.


به گزارش خبرنگار اقتصادي «خبرگزاري دانشجو»، رضا بخشي مسئول قرارگاه جهاد اقتصادي سازمان بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي كشور در نشست خبري اين قرارگاه كه امروز (دوشنبه) در مجتمع فرهنگي و دانشجويي 13 آبان (لانه جاسوسي سابق آمريكا) با حضور دبير قرارگاه و مسئول كارگروه انرژي اين قرارگاه برگزار شد، گفت: تحريم هاي اروپا هوشمندانه است اما ايران راهكارهاي زيادي از جمله قطع فوري صادرات نفت به اروپا، براي افزايش قيمت آن و كاهش وابستگي به نفت را، براي مقابله با آن دارد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادي «خبرگزاري دانشجو»، مبني بر راه هاي جبران درآمدهاي نفتي براي ايران چيست، گفت: همزمان با قطع صادرات نفتي به اتحاديه اروپا بازارها با شوك هايي ناشي از كمبود عرضه مواجه مي شوند كه اين اتفاق سبب افزايش حدود 13 درصدي قيمت نفت خواهد شد و ايران از اين طريق مي تواند بخشي از درآمدهاي نفتي حاصل از قطع فروش نفت به اروپا را جبران كند.

بخشي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه با توجه به اين موضوع كه تحريم هاي اتحاديه اروپا بسيار هوشمندانه است و در نتيجه آنان به قطع صادرات نفت از سوي ايران نيز انديشده اند و ذخاير استراتژيك خود را به بازار عرضه مي كنند، گفت: قطعا كشورهاي عضو اتحاديه اروپا براي جلوگيري از افزايش قيمت نفت ذخاير استراتژيك نفت خود را بعد از قطع صادرات نفت به اروپا به بازارها روانه مي كنند، اما بايد توجه داشت كه ميزان اين ذخاير هم بر قيمت نفت تاثير گذار است و در نتيجه اگر اين ذخاير با كاهش مواجه شوند، قيمت نفت نيز افزايش خواهد يافت.

بخشي تحريم‌هاي آمريكا و غرب عليه ايران را به 6 دوره تقسيم كرد.

وي افزود: دوره اول تحريم‌ها عليه ايران در زمان تسخير لانه جاسوسي سابق آمريكا، دوره دوم در جنگ عراق عليه ايران، دوره سوم در زمان بازسازي پس از جنگ، دوره چهارم در زمان مهار دوجانبه ليبي و دوره پنجم در زمان جورج بوش پسر عملياتي شد و اكثر اين تحريم‌ها يكجانبه بود.

اين فعال دانشجويي خاطرنشان كرد: در دوره 6 تهديد آمريكا و غرب عليه ايران شاهديم كه قطعنامه‌هايي از سوي سازمان ملل متحد عليه ايران صادر مي‌شود.

بخشي تصريح كرد: با توجه به شرايط نامطلوب اقتصادي اتحاديه اروپا و آمريكا به نظر مي‌رسد كه نتواند تحريم‌ها عليه ايران را به صورت مؤثر به خصوص در حوزه انرژي و بانكي عملياتي كند. بنابراين سعي دارد با لابي‌هايي كه صورت مي‌دهند، كشورهاي معامله كننده با ايران را از معامله اقتصادي با كشورمان منصرف كند.

وي با اشاره به اينكه تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران از نظر تاريخي به دو دسته جامع و هوشمند تقسيم مي‌شوند، گفت: دسته اول تحريم‌ها جامع است و هدف آن براندازي نظام يك كشور است.

مسئول قرارگاه جهاد اقتصادي سازمان بسيج دانشجويي اظهار داشت: دسته دوم تحريم‌ها هوشمند بوده و هدف آن پايين آوردن نرخ رشد اقتصادي در كشورها است.

اين فعال دانشجويي با اشاره به اينكه تحريم بانك مركزي ايران و نفت كشورمان از سوي آمريكا و اتحاديه اروپا نشان از آن داردكه قصد براندازي نظام اسلامي ايران را دارند، تاكيد كرد: كشورهاي غربي همواره اعلام كرده‌اند كه تحريم عليه بانك مركزي يك كشور در واقع اعلام جنگ به آن كشور است.

بخشي افزود: وزارت خزانه‌اي و معاونت اطلاعات اين وزارتخانه در آمريكا پيگير تحريم‌ها عليه ايران است. اما ايران همواره نشان داده كه با سياست‌هاي هوشمندانه مي‌تواند اين تحريم‌ها را با شكست مواجه كند كه نمونه آن شكست تحريم بنزين ايران بود.

وي به استراتژي تحريم آمريكا عليه ايران اشاره كرد و گفت: پيش از اين آمريكا تنها يك سري از كالاهاي ايران را تحريم كرده بود ولي اكنون سعي دارد اجازه ندهد ايران تعاملات بانكي با دنيا داشته باشد.

اين فعال دانشجويي تاكيد كرد: در حوزه اقتصادي تاكنون سياست‌هاي ما منفعلانه بوده تا تحريم‌ها را كم اثر كرده و يا دور بزنيم.

بخشي خاطرنشان كرد: با توجه به اعلام آشكار جنگ اقتصادي عليه ايران و تحريم بانك مركزي كشورمان بايد سياست‌هاي تهاجمي را عليه دشمن بكار ببريم.

وي افزود: بانك مركزي، وزارت اقتصاد و دارايي و وزارت نفت بايد سياست‌هاي تهاجمي را همانند سياست خارجي كشورمان عليه آمريكا و اروپا عملياتي كنند و انتظار اين است كه در سال جهاد اقتصادي سياست‌هاي اقتصادي از حوزه انفعالي به تهاجمي تبديل شود.

اين فعال دانشجويي با طرح اين سؤال كه چرا آمريكا مي‌تواند ايران را يكجانبه تحريم كند، گفت: 64 درصد ذخاير ارزي جهان به دلار است و 24 درصد اين ذخاير نيز به يورو محاسبه مي‌شود و بنابراين بخش عظيمي از معاملات دنيا با دلار محاسبه مي‌شود.

مسئول قرارگاه جهاد اقتصادي سازمان بسيج دانشجويي تاكيد كرد: هر گونه انتقال وجه بايد با تائيد بانك مركزي آمريكا صورت گيرد و اين امر تهديدي براي ايران و ساير كشورهايي است كه مي‌خواهند منافع خود را حفظ كنند و متاسفانه آمريكا اين موضوع را ابزار سياسي براي مقابله با ساير كشورها قرار داده است.

وي افزود: ‌اين تهديدات را مي‌توان به فرصت تبديل كرد و مقام معظم رهبري به اين امر تاكيد داشته‌اند. اين تفكر را مي‌توان در منطقه و جهان توسعه داد كه دلار را از عرصه‌هاي اقتصادي حذف كرد و اكنون كشور چين با 15 كشور جهان قراردادهايي امضا كرده تا دلار را از صحنه‌هاي مالي خود حذف كند.

مسئول قرارگاه جهاد اقتصادي سازمان بسيج دانشجويي تصريح كرد: انتظار از بانك مركزي كشورمان اين است كه حركت مشابه چين را انجام دهد و با كشورهاي طرف تجاري با ايران قراردادهاي دوجانبه امضا كنند تا معاملات با پول‌هاي ملي دو طرف قرارداد منعقد شود.

بخشي تاكيد كرد: در حال حاضر با تلاش سفارت ايران در روسيه توافق اوليه براي عقد اين قرارداد با روسيه انجام شده و بنابراين انتظار داريم وزارت امور خارجه با همراهي بانك مركزي در يك پروژه وسيع با ساير كشورها همچون كره جنوبي، ژاپن، هند و... اين قراردادها را منعقد كنند.

اين فعال دانشجويي به تشريح پروژه تقويت بلوك‌هاي منطقه‌اي در فضا تحريم اشاره كرد و گفت: مطالبه دانشجويان در قرارگاه جهاد اقتصادي سازمان بسيج دانشجويي اين است كه دستگاه ديپلماسي كشورمان و بانك مركزي در سال جهاد اقتصادي از موضع انفعالي خارج شود و ديگر نبايد مسئولان كشور وضعيت اقتصادي ايران را به شعب ابي‌طالب منتسب كنند.

وي در پايان خاطرنشان كرد: تحليل دانشجويان اين است كه به دليل ضعف اقتصادي اروپا و آمريكا مي‌توان اقداماتي انجام داد تا ضعف اقتصادي آنها بيشتر شود.

كريمي: تحريم نفت بهترين فرصت براي عدم وابستگي اقتصاد به نفت است

مسئول كارگروه انرژي قرارگاه جهاد اقتصادي سازمان بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي كشور خاطرنشان كرد: كاهش و يا عدم وابستگي ايران به نفت به آرزويي تبديل شده كه بايد بالاخره تحقق پيدا كند. اكنون بهترين فرصت است كه صادرات نفت را به اروپا قطع كنيم.

محمدصادق كريمي افزود: در ۶ ماه آينده نفت ايران ديگر به اتحاديه اروپا صادر نخواهد شد اما چرا اكنون در شرايط فعلي بايد صادرات نفت به اروپا را قطع كنيم؟

اين فعال دانشجويي خاطرنشان كرد: ‌واردات نفت اتحاديه اروپا از ايران از سال ۸۵ به بعد كاهش يافته و در سال ۸۷ واردات نفت اروپا از ايران به ۶۰۰ هزار بشكه رسيد كه اكنون اين واردات به ۴۵۰ هزار بشكه رسيده است و نشان مي‌دهد اتحاديه اروپا سعي دارد واردات نفت از ايران را كاهش و در نهايت قطع كند.

كريمي گفت:‌ تقاضاي اروپا براي دريافت نفت از ايران در فصل تابستان كمتر است و به همين دليل اتحاديه اروپا اعلام كرده كه تا ۶ ماه آينده واردات نفت از ايران را قطع خواهد كرد.

وي افزود:‌ در حال حاضر كشور ليبي ۸۰۰ هزار بشكه نفت در روز توليد مي‌كند كه در ظرف ۴ تا ۵ ماه آينده ۸۰۰ هزار بشكه ديگر نيز توليد و صادر خواهد كرد و بنابراين كشورهايي چون ايتاليا كه از واردكنندگان عمده نفت از ايران هستند دوباره نيازهاي نفتي خود را از ليبي تأمين خواهد كرد.

اين فعال دانشجويي اظهار داشت: افزايش توليد و كاهش تقاضا نشان مي‌دهد كه تحريم‌ها عليه ايران هوشمندانه است و شاهديم كه آمريكا و غرب با كشورهاي شرق آسيا به مذاكره مي‌پردازد تا وابستگي نفت اين كشورها به ايران را كاهش دهد.

كريمي با اشاره به اينكه آمريكا سعي دارد كشورهاي شرق آسيا را نيز از تحريم نفت ايران محروم كند، گفت: آمريكا با كشورهايي چون ژاپن، سريلانكا و كره جنوبي مذاكره كرده است.

وي ادامه گفت: در ۶ ماه آينده تحريم نفتي ايران از سوي اروپا عملياتي مي‌شود و اگر بخواهيم موضع انفعالي و يا تهاجمي داشته باشيم بايد راهكاري را اتخاذ كنيم.

مسئول كارگروه انرژي قرارگاه جهاد اقتصادي سازمان بسيج خاطرنشان كرد: كاهش و يا عدم وابستگي ايران به نفت به آرزويي تبديل شده كه بايد بالاخره تحقق پيدا كند. اكنون بهترين فرصت است كه صادرات نفت را به اروپا قطع كنيم.

اين فعال دانشجويي با اشاره به اينكه نفت پاشنه آشيل ايران است، گفت: اگر درآمدها و بودجه‌هاي ايران به نفت وابسته نبود هروقت كه اراده مي‌كرديم به توليد و يا عدم توليد نفت اقدام مي‌كرديم.

كريمي با بيان اينكه بايد تلاش كنيم تا با يك ضربه و يا شوك از اين تحريم‌ها خارج شويم، گفت: بايد ايران شوك رواني در بازار ايجاد كند و عرضه و تقاضاي نفت را متلاطم كند تا تحريم‌ها عليه ايران پر هزينه باشد.

وي با اشاره به اينكه آمريكا در حال بازي با اروپا است، تا با ابزار نفت آنها را به خود وابسته كند، گفت: كشورهاي اروپايي ايتاليا، اسپانيا و يونان به صورت جدي از ايران نفت وارد مي‌كنند كه پيشنهاد مي‌شود قطع صادرات نفت به اروپا عملياتي شود اما در اين خصوص كشور يونان را به دليل مشكلات اقتصادي استثناء قرار دهيم.

عسگري: تدوين الگوي اقتصاد مقاومتي راهكار اصولي براي مقابله با تحريم‌هاي دشمن است

دبير قرارگاه جهاد اقتصادي سازمان بسيج دانشجويي با تاكيد بر اينكه در حال حاضر نياز به يك الگوي اقتصادي با عنوان اقتصاد مقاومتي داريم، گفت: تفسير جهاد اقتصادي اين است كه سازوكارها به گونه‌اي رقم بخورد كه با كمترين ضربه، بيشترين ضربه اقتصادي را به دشمنان وارد كنيم.

حسين عسگري گفت: اقتصاد ايران اكنون از نظر دسته‌بندي‌هاي جهاني به اقتصاد در حال توسعه لقب گرفته است.

وي افزود: دور زدن تحريم‌ها همواره موجب عدم شفافيت در اقتصاد مي‌شود پس بايد راهكار فعالي در مقابله با تحريم‌ها اتخاذ شود.

اين فعال دانشجويي خاطرنشان كرد: نظام ايران ايدئولوژيك بوده و به جنگ ميان حق و باطل قائل است. پس بايد الگويي اقتصادي ترسيم كنيم تا شكننده نباشد.

عسگري با اشاره به اينكه بايد اقتصاد ايران در خدمت اسلام و ايران باشد، گفت: ايران به اقتصادي نياز دارد كه ذيل اسلام باشد و در شرايط كنوني، پيشرفت كشور را تضمين كند.

دبير قرارگاه جهاد اقتصادي سازمان بسيج دانشجويي تاكيد كرد: در مواجهه اقتصادي با دشمنان بايد كمترين ضربه را بخوريم و بيشترين ضربه را وارد كنيم چون اكنون در صحنه مبارزه قرار داريم.

وي با تاكيد بر اينكه در حال حاضر نياز به يك الگوي اقتصادي با عنوان اقتصاد مقاومتي داريم، گفت: تفسير جهاد اقتصادي اين است كه سازوكارها به گونه‌اي رقم بخورد كه با كمترين ضربه، بيشترين ضربه اقتصادي را به دشمنان وارد كنيم.

اين فعال دانشجويي به ارتقاي سطح فناوري بومي و حركت به سوي خريد داخلي اشاره كرد و گفت: بايد دولت به جاي اينكه دست به خريد محصولات خارجي بزند، به سوي خريد محصولات داخلي حركت كند تا توليد داخلي در كشور افزايش يابد.

عسگري با اشاره به اينكه بايد در خريد‌هاي داخلي مراقبت كنيم و در صادرات و واردات، خام‌ فروشي نكنيم، خاطرنشان كرد: مي‌توان مواد خام را در زنجيره اقتصادي و توليدي كشور وارد كرد.

كريمي در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادي «خبرگزاري دانشجو»، در ارتباط با حذف دلار از مبادلات و استفاده از ارز كشورهايي كه با آنان تعامل اقتصادي داريم گفت: با توجه به اينكه كشورهايي كه در ليست تحريم آمريكا قرار ندارند نيز به دنبال حذف دلار از چرخه مبادلات اقتصادي خود هستند، بنابراين ما نيز مي توانيم از اين فرصت استفاده كنيم و در مقابل تحريم بانك مركزي و مشكل كشورهاي طرح قرارداد با ايران در ارتباط با پرداخت بهاي نفت ارزهايي را كه مورد تائيد هر دو كشور است استفاده كنيم.

وي افزود در بلند مدت اين اتفاق مي تواند از توافق دو كشور براي تجارت با ارزهايي كه مورد تائيدشان است به گروهي از كشورها تبديل شود.

وي در پاسخ به سوال ديگر مبني بر اينكه با توجه به اينكه ما كشور صادرات محوري نيستيم و در قبال تجارت با ارزهايي غير از دلار زيان خواهيم ديد، گفت: ما مي توانيم با هماهنگي با چند كشور ديگر، غير از ذلار و يورو، چند ارز ديگر را به عنوان ارزهاي مورد تاييد مبنا قرار دهيم و در مبادلالت اقتصادي خود با اين چند كشور دلار را حذف كنيم.

سه|ا|شنبه|ا|18|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 223]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن