تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، بى شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815566192




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهمانپرست: از مذاكره با 1+5 حول مشتركات استقبال مي كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: مهمانپرست: از مذاكره با 1+5 حول مشتركات استقبال مي كنيم
مهمانپرست : هر مسئله اي كه بخواهد ملت ما را از حقوق مسلمش محروم كند به هيچ وجه پذيرفتني و اصلاً قابل ذكر نيست.
هموطن آنلاين_ سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: با مذاكرات ثمربخش ، همه جانبه حول مشتركات مورد توافق طرفين و توام با روحيه همكاري ، حتماً استقبال مي كنيم.
رامين مهمانپرست در نشست خبري در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره مذاكرات ايران و 1+5 افزود: درباره گفتگوهاي جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي 1+5 قبلاً بسيار صحبت شده است و فكر مي كنم نظر طرفين روشن باشد ؛ ما تاكنون براي نتيجه دادن اين گفتگوها اقدامات بسياري كرده ايم.
وي يكي از موضوعات پرونده مذاكرات ايران و 1+5 را طرح مداليته برشمرد و گفت: بر اساس اين طرح قرار بود همه ابهامات و پرسش هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي مطرح و پس از رايزني ها و اقدامات لازم و رفع ابهامات آژانس ، پرونده فعاليت هاي هسته اي ما روند طبيعي و قانوني خود را پيگيري كند.
مهمانپرست افزود: در اجراي اين طرح به همه پرسش هاي آژانس پاسخ داديم بنابر اين ما سابقه بسيار درخشاني در چارچوب همكاري ها در طرح مداليته داريم.
وي گفت: بحث دوم ما بيانيه تهران بود كه با اقدام خود نشان داديم آماده همكاري و تفاهم هستيم.
مهمانپرست تأكيد كرد: هر مسئله اي كه بخواهد ملت ما را از حقوق مسلمش محروم كند به هيچ وجه پذيرفتني و اصلاً قابل ذكر نيست.
جليلي به زودي پاسخ نامه اشتون را مي دهد

سخنگوي وزارت امور خارجه در باره نتايج سفر بازرسان آژانس انرژي اتمي به تهران گفت: سفري را كه هيأتي از آژانس به سرپرستي آقاي ناكات معاون مديركل به ايران داشت در چارچوب همكاري هاي معمول با آژانس و موضوعي طبيعي مي دانيم.
رامين مهمانپرست افزود: همكاري ما با آژانس به صورت شفاف ادامه دارد و مي تواند هم به شناخت بهتر آژانس از فعاليت هاي ما و هم در زمينه سازي تأمين حقوق ما در اين بخش كمك كند.
وي اضافه كرد: اين سفر در فضايي مثبت صورت گرفت ، گفتگوهاي خوبي وجود داشت و توافق شد مذاكرات ادامه يابد و در روزهاي دوم و سوم اسفند با سفر مجدد اين هيأت ،‌ بحث ها پيگيري شود.
مهمانپرست درباره ادامه مذاكرات با كشورهاي1+5 نيز گفت: همان طور كه بارها اعلام كرده ايم از مذاكرات همه جانبه حول نقاط مشترك كه فضاي مثبت تعامل و همكاري را دنبال كند استقبال مي كنيم.
وي در پاسخ به پرسش ديگري در اين باره كه اعلام شده است خانم اشتون نامه اي به آقاي جليلي نوشته ولي پاسخي دريافت نكرده است گفت: البته آقاي جليلي به زودي نامه اي در پاسخ به نامه خانم اشتون ارسال خواهد كرد و فكر مي كنم با اقدامي كه خانم اشتون بايد انجام دهد مي توانيم به سمت تعيين تاريخ و محل اجلاس بعدي حركت كنيم .
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: نتيجه عملي تحريم ها ، عزم ملت ايران براي دسترسي به اهداف بزرگ خود است.
رامين مهمانپرست در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه تهران تايمز درباره تحريم هاي امريكا عليه ايران افزود: تحريم هايي كه كشورهاي غربي و مقامات امريكايي دنبال مي كنند موضوع جديدي نيست و30 سال سابقه دارد.
وي گفت: اين تحريم ها اقدامي خصمانه تلقي مي شود و نشان دهنده اين است كه غربي ها به ويژه آمريكايي ها هنوز ملت ما را نشناخته اند و با ويژگي هاي شخصيتي ، تاريخي و تمدني اين ملت آشنا نيستند.
سخنگوي وزارت امور خارجه اضافه كرد: اگر قرار باشد براي توقف پيشرفت كشوري و براي جلوگيري از دسترسي او به حقوق خود فشارهاي غيرمنطقي و روش هاي غيرانساني دنبال شود ، ملت ما حتماً پاسخ مطلوب آنها را خواهد داد.
آقاي مهمانپرست گفت: نتيجه عملي اينگونه اقدامات عزم و اراده ملت ايران براي دسترسي به اهداف بزرگ خود در چارچوب منافع ملي و حقوق ملت و كشور خود خواهد بود.
وي در پاسخ به پرسش ديگر اين خبرنگار درباره همراهي برخي كشورها با تحريم ها گفت: اينكه كشورهاي ديگري بخواهند با اينگونه فشارها همكاري كنند بايد بدانند منافع ملي خود را قرباني اهداف سياسي نامشروع كشورهاي غربي و امريكايي ها مي كنند و در نهايت خود آنها متضرر خواهند شد.
سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اينكه از هيچ تحريمي استقبال نمي كنيم در عين حال افزود: نتيجه تحريمي كه پايه و اساس منطقي ندارد و براي پيگيري اهداف سياسي كشورهايي كه خصومت آنها با ملت ما روشن است دنبال مي شود ، حركت سريع تر ملت در مسير پيشرفت و تعالي خواهد بود.
بيگانگان در امور داخلي كشورهاي منطقه دخالت نكنند

خبرنگاري پرسيد: هفته هاي گذشته امريكا با گروه طالبان در قطر مذكراتي داشته و نخست وزير پاكستان به همين منظور به قطر سفر كرده است ، نظر شما درباره مذاكراتي كه امريكا با گروه طالبان داشته است چيست؟
مهمانپرست در پاسخ گفت: بحث هايي كه مربوط به افغانستان مي شود و تلاش هايي كه امريكايي ها دارند صورت مي دهند نشان دهنده اين است كه همچنان به دنبال مداخله در امور داخلي كشورهاي مختلف از جمله افغانستان هستند.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي افزود: نتيجه 9 سال حضور آنان در افغانستان به اينجا منجر مي شود كه شعارهايي كه مقامات امريكايي مي دادند براي مقابله با افراط گرايي و بحث هايي كه به بهانه آن به افغانستان وارد شدند، فقط بهانه اي براي مداخلات نظامي انها بوده است.
وي گفت: آن مسئله اي كه مطلوب امنيت منطقه است و به نفع مردم افغانستان و مردم كشورهاي منطقه خواهد بود اين است كه كشورهايي كه متعلق به منطقه نيستند بهتر است به كشورهاي خودشان برگردند و دست از مداخلاتشان در امور داخلي كشورها بردارند.
مهمانپرست ادامه داد: حتما ملت بزرگ افغانستان و مسئولان انها از ظرفيت لازم براي اداره كشورشان به شكل مطلوب برخوردارند و به بهترين شكل مي توانند مشكلات را در فضايي داخلي و گفتگوهاي افغاني، افغاني دنبال كنند و نيازي به اين مداخلات توسط كشورهاي ديگر وجود ندارند.
همين خبرنگار در ادامه پرسيد: بعد از برگزاري اجلاس بيداري اسلامي، هيئتي از جوانان مصري كه در اين اجلاس شركت كرده بودند پس از بازگشت به قاهره دستگير شدند نظر شما چيست؟
مهمانپرست در پاسخ افزود: فكر نمي كنم خبر شما درست باشد و تا انجايي كه ما اطلاعات داريم هيچ دستگيري، بازداشت و مشكلي نبوده و صورت نگرفته است.
وي گفت: مسئله اي در گمرك براي بازديد وسايل مسافران صورت مي گيرد كه اين عادي است.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: فكر مي كنيم رفت و امد قشرهاي مختلف مردم دركشورهاي منطقه و ارتباط انها با يكديگر مي تواند بسيار مفيد باشد و مي تواند در فضايي كه در منطقه ما بوجود امده است و با وجود موج بيداري كه در ان قرار گرفته ايم مردم به يكديگر نزديكتر شوند.
تحريم نفتي ايران بيش از هر كسي به زيان مردم اروپاست

در ادامه خبرنگارخبرگزاري مهر از مهمانپرست درباره طرح مجلس براي توقف فروش نفت به برخي كشورهاي اروپايي در واكنش به تحريم خريد نفت ايران در اتحاديه اروپا پرسيد كه وي در پاسخ گفت: فكر مي كنم بيش از هر كسي مردم كشورهاي اروپايي دچار زيان خواهند شد و جاي تأسف و تعجب دارد كه چطور مسئولان كشورهاي اروپايي بدون در نظر گرفتن وضع مردم كشورهاي خود وارد مسيري مي شوند كه مردمشان را دچار فشار كنند .
وي ادامه داد: در حالي كه مردم اروپا با بحران هاي جدي اقتصادي و اجتماعي روبه رو هستند ، تعجب آور است كه وارد كردن آنان در بحران هاي ديگر در دستور كار مسئولان كشورهاي اروپايي قرار مي گيرد .
رامين مهمانپرست با بيان اينكه كشورهاي اروپايي بايد پاسخگوي افكار عمومي خود باشند گفت: ورود به بازي هاي سياسي و تسليم شدن به فشار مقامات آمريكايي ، كشورهاي اروپايي را در مسيري وارد مي كند كه امنيت و رفاه مردم اين كشورها به خطر مي افتد .
آقاي مهمانپرست گفت: فكر مي كنم پاسخ اين سؤالات را بايد كشورهاي اروپايي بدهند كه شروع كننده اين اقدامات هستند و امنيت اجتماعي و اقتصادي مردم خود را با اقدامات نسنجيده به خطر مي اندازند.
وي اضافه كرد: نمايندگان ملت ما اقداماتي در دستور كار دارند و طبيعي است كه اگر كشورهايي به دنبال خصومت ورزي با ما باشند واكنش هايي در پي داشته باشد .
استقبال از هر اقدامي براي آشتي گروه هاي فلسطيني

سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه گفت: هر اقدامي كه به شكل مقدماتي وحدت ، نزديكي و آشتي ميان مردم و گروه هاي فلسطيني را در پي داشته باشد حتماً مورد استقبال خواهد بود.
رامين مهمانپرست در نشست خبري در پاسخ به پرسشي درباره امضاي توافقنامه دوحه ، مواضع كشورمان را درباره فلسطين كاملاً روشن دانست و افزود: بايد به سمتي حركت كرد كه همه مردم فلسطين در تمام سرزمين اصلي خود بتوانند مستقر شوند و در فضايي كاملاً آزاد با انتخاباتي سراسري دولتي را كه بتواند نمايندگي اين ملت بزرگ را به عهده بگيرد تشكيل دهند. وي گفت: اين هدف مطلوبي است كه همه بايد در پي آن باشند و براي رسيدن به اين هدف نهايي مردم و گروه هاي فلسطيني بايد در كنار هم قرار گيرند و آشتي ميان خود را پيگيري كنند.
ايران آماده همكاري با كشورهاي دوست در فعاليت هاي صلح آميز هسته اي

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: براي توسعه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي در كشورهاي دوست ، آماده گفتگو و همكاري هستيم.
رامين مهمانپرست در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر خواست قطر براي گفتگوي جدي با ايران در زمينه فعاليت هاي هسته اي افزود: فعاليت هاي صلح آميز هسته اي كشورمان چارچوب كاملاً روشن و مشخص دارد و بر اساس حقوق تعريف شده ملت ايران و معاهده ان پي تي است.
وي گفت: اگر كشورهاي دوست مايل باشند از توانايي كشورمان در عرصه هسته اي براي پيشرفت خود استفاده كنند حتماً آماده گفتگو و همكاري هستيم.
مهمانپرست افزود: همواره اعلام كرده ايم كشورهاي علاقه مند استفاده از توانايي هاي جمهوري اسلامي ايران براي پيشرفت و توسعه خودشان ، مي توانند همكاري ما را مد نظر قرار دهند.
برخي جريان ها مايل به حل مسائل سوريه نيستند

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: به نظر مي رسد برخي كشورها يا جريانات خاص در منطقه مايل به حل مسائل داخلي سوريه نيستند.
مهمانپرست افزود: همان طور كه بارها اعلام كرده ايم به هيچ وجه دخالتي در مسائل داخلي سوريه نداريم و مداخله ساير كشورها را هم در اين مسئله نادرست مي دانيم.
وي گفت: مداخله كشورها در امور داخلي ديگران ممكن است ثبات و امنيت را در آن كشور به خطر بيندازد.
مهمانپرست افزود: برخي اظهارات مختلف هم به نظر مي رسد به علت اين است كه صورت مسئله به دقت براي همه بيان نشده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: به نظر مي رسد برخي كشورها يا جريانات خاص در منطقه مايل به حل مسائل داخلي سوريه نيستند و هرگاه موضوع اصلاحات در اين كشور به طور جدي مطرح مي شود آنها سعي مي كنند فضا را به هم بزنند.
وي افزود: اتهاماتي كه به كشور ما زده مي شود به اين علت است كه فضاي داخل سوريه به سمت درگيري و نرسيدن به نتيجه هدايت شود كه ما اين اقدامات را درست نمي دانيم.
مهمانپرست گفت: ما براي كشور سوريه بهترين آروزها را در ثبات ، امنيت و پيشرفت داريم و فكر مي كنيم گناه اصلي اين كشور كه هدف هجمه قرار مي گيرد اين است كه در كنار جريان مقاومت در مقابله با رژيم صهيونيستي ايستادگي كرده است .
وي افزود: اين وضع ، عصبانيت امريكا و رژيم صهيونيستي را به دنبال داشته است و آنها از مردم سوريه به علت حضور قدرتمندانه شان در كنار جريان مقاومت و مقابله با رژيم صهيونيستي ، انتقام مي گيرند.
خبرنگار خبرگزاري فرانسه پرسيد: معاون نخست وزير تركيه با توجه به مواضع اين كشور در مقابل سوريه گفته است كه مطمئن نيست ايران را بشود به عنوان كشوري اسلامي ياد كرد نظر شماچيست؟
مهمانپرست در پاسخ گفت: فكر مي كنيم برخي مقامات تركيه درباره سوريه در محاسباتشان دچار اشتباه شده اند.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: به آنان توصيه مي كنيم با شناخت دقيق تر از مسئله سوريه ، فضايي ايجاد كنند كه به حل مسئله كمك جدي كند و فضاي مناسبي براي حل مسائل داخلي سوريه ايجاد كند كه بهترين راه حل ، ايجاد فضاي مناسب براي گفتگوهاست.
تحريم ها تأثيري بر اراده ملت ما ندارد

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت : تحريم ها نمي تواند تأثيري در اراده ملت ما براي دسترسي به حقوقش داشته باشد.
رامين مهمانپرست در نشست خبري با اشاره به ايام سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي افزود: اين انقلاب بر اساس شعارهاي اساسي ملت كه مهمترين آن استقلال كشورمان بوده شكل گرفته و معني اش اين است كه ملت ما حق دارد به حقوق خود دسترسي داشته باشد و براي پيشرفت و توسعه خود از دانش پيشرفته استفاده كند.
وي تأكيد كرد: هيچ كشور و قدرتي اين توانايي را ندارد كه حق ملتي بزرگ مانند ملت ايران را ناديده بگيرد و او را از حقوقش محروم كند.
مهمانپرست اين تحريم ها را بي اثر دانست و افزود: تهديدات مستمر به اقدامات شديد عليه ملت ما ، دست طرف مقابل را خالي مي كند زيرا وقتي بالاترين سطح توانشان را براي تحريم ملتي به كار مي گيرند و باز آن ملت با عزم و اراده جدي تر مسير خود را پيگيري مي كنند نشان دهنده آن است كه توانايي و قدرت كافي را براي متوقف كردن حركت اين ملت ندارند.
وي گفت: اينها اقدامات اشتباهي است زيرا با رويكرد و محاسبات اشتباه در مواجهه با ملت ما صورت مي گيرد و نتيجه اي براي مقامات غربي و آمريكايي نخواهد داشت.
مهمانپرست افزود: به نظر مي رسد فضاي رقابت هاي انتخاباتي در داخل آمريكا به اين مسائل دامن مي زند و برخي فكر مي كنند با پيگيري اين اقدامات شايد بتوانند رأي بيشتري كسب كنند اما ما فكر نمي كنيم اين اقدامات توفيقي براي آنان داشته باشد.
وي ادامه داد: انتخاب رويكرد درست و منطقي و محترم شمردن حقوق ملت ها حتماً به آنان كمك بيشتري خواهد كرد.
آزادي يازده زائر ربوده شده ايراني در سوريه

سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبري گفت: تا آنجا كه اطلاع دارم، تعداد يازده نفر از زائران ايراني ربوده شده در سوريه با كمك كشورهاي دوست و كشورهايي كه مي توانند در منطقه تأثيرگذار باشند آزاد شده اند. رامين مهمانپرست افزود: فكر مي كنم ربودن برخي زائران ايراني به دست گروه هاي ناشناس در داخل سوريه، نمي تواند تلاشي براي نشان دادن حقانيت برخي از اين افراد و گروه ها باشد.
وي با بيان اينكه اين اقدام، بيشتر در جهت بر هم زدن امنيت و ثبات داخلي سوريه تلقي مي شود گفت: اينكه زائراني كه براي زيارت عتبات وارد كشور سوريه مي شوند مورد حمله قرار گيرند، اقدام درستي نيست و خلاف اصول انساني، اخلاقي و تعهدات بين المللي است كه البته تلاش ها درباره آزادي ايرانيان ربوده شده در سوريه ادامه دارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به وتوي قطعنامه ضد سوريه در شوراي امنيت افزود: احساس مسئوليتي كه كشورهايي مانند روسيه و چين در قبال برخوردهاي يكجانبه و اقدامات سياسي كشورهاي غربي داشتند نشان دهنده اين است كه در دنياي امروز تصور تحميل ديدگاه هاي يكجانبه از سوي برخي كشورهاي غربي به همه كشورها، اشتباه در محاسباتشان است. آقاي مهمانپرست گفت: اگر مي خواهيم دنياي بهتري داشته باشيم به جاي بكارگيري ادبيات زياده طلبانه و تحميل نظرات يكجانبه به ساير كشورها، بايد تلاش كنيم كه در مديريت جهان امروز، مشاركت ساير كشورها را در نظر بگيريم.
وي افزود: اقدامي كه كشورهاي روسيه و چين انجام دادند اقدام درستي در جهت جلوگيري از مداخلات ساير كشورها در امور داخلي سوريه است و اين كشورها در پي زمينه سازي براي دخالت هاي سياسي، نظامي و امنيتي در سوريه هستند و پشت صحنه اين اقدامات، در هم شكستن جريان مقاومت در منطقه و دفاع از امنيت رژيم صهيونيستي را پيگيري مي كنند.
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: همانطور كه قبلاً اعلام كرده ايم بهترين راهكار را اجراي اصلاحات مطلوب در داخل سوريه توسط دولت و ايجاد فضاي مناسب براي گفتگوهاي داخلي در اين كشور مي دانيم.
مهمانپرست افزود: بهتر است جرياناتي كه به شكلي در مسائل سوريه دخالت دارند اجازه ندهند كه با اقدامات آنها و مسلح شدن برخي گروه ها و درگيري هاي داخلي، سوريه با مشكلات جدي تري روبرو شود و اگر واقعاً خواهان ثبات و صلح و امنيت در داخل سوريه هستند بهتر است از مداخلاتشان جلوگيري كنند.
سابقه عملكرد بسيار بد BBC عليه ملت ايران

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: رسانه هاي غربي به ويژه بي بي سي سابقه بسيار بدي در عملكرد خود عليه ملت ايران دارند.
رامين مهمانپرست در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر ادعاي كشورهاي غربي مبني بر بازداشت افراد مرتبط با شبكه بي بي سي در ايران افزود: طبيعي است كه اگر اينگونه رسانه ها درصدد ايجاد فضاي خصمانه عليه ملت ما باشند نبايد انتظار داشته باشند همه تسهيلات براي اقداماتشان فراهم باشد.
وي بزرگترين مسئوليت رسانه ها را انتشار و انعكاس حقايق دانست و اضافه كرد: رسانه ها نبايد ابزار دست قدرت هاي سياسي باشد و اگر رسانه اي وظيفه اصلي خود را رها كند و به اهرمي سياسي براي قدرت ها و تضييع حقوق ملت هاي ديگر تبديل شود شأن خود را از دست مي دهد.
مهمانپرست به رسانه هاي غربي به ويژه بي بي سي توصيه كرد به ايفاي مسئوليت اصلي خود برگردند و رفتارهاي ضد انساني و ضد اخلاقي و برخورد با حقوق ملت ها را كنار بگذارند.
وي گفت: طبيعي است كه مسئولان امنيتي در هر كشوري براي حفظ ثبات و امنيت كشورشان با هر گونه اقدام خصمانه مقابله كنند و اين هيچ ارتباطي با آزادي فعاليت رسانه ها ندارد.
مهمانپرست با اشاره به آزادي رسانه ها در كشورمان افزود: رسانه هاي مختلف خارجي در كشورمان حضور دارند و با شركت درمناسبتهاي مختلف مي توانند واقعيات كشورمان را منعكس كنند.
رفع بسياري از مشكلات ايرانيان مقيم انگليس

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: اقدامات مقامات انگليسي به تعطيلي متقابل سفارتخانه هاي دو كشور منجر شده است.
رامين مهمانپرست در پاسخ به پرسشي درباره روابط ايران و انگليس افزود: كاهش سطح روابط سياسي ميان كشورمان و انگليس مبتني بر مصوبه مجلس شوراي اسلامي است بنا براين اقدام كشورمان كاهش روابط در سطح كاردار بوده است.
وي با اشاره به اقدام مقامات انگليسي در پيگيري تعطيلي سفارتخانه هاي دو كشور گفت: البته مردم ما از اين موضوع خيلي ناراحت نيستند و روابطي كه بر اساس احترام به حقوق ملتها بنا نشود حتماً نمي تواند خيلي پايدار و قوي پيگيري شود.
مهمانپرست افزود: ما در اصول سياست خارجي كشورمان در پي توسعه روابط با همه كشورها هستيم مگر كشورهايي كه خصومت آنها در حق ملت ما اثبات شده و ادامه داشته باشد و آثاري از رفع اين خصومتها مشاهده نكنيم.
وي گفت: آخرين وضع در اين زمينه ، گفتگو درباره ايجاد تسهيلات كنسولي براي اتباع دو كشور است و با اقدامات بسيار خوب مسئولان كنسولي كشورمان در وزارت امور خارجه بسياري از مشكلات ايرانيان مقيم انگليس كه در پي مسائل كاري خود بودند برطرف شده است.
مهمانپرست افزود: با ادامه روشهايي كه براي كمك به اجراي مسائل كنسولي آنان پيگيري مي شود جاي هيچ نگراني نيست و با كمترين تأخير و مشكل، كار ايرانيان پيگيري خواهد شد.
وي تأكيد كرد: اجازه نمي دهيم اين مسائل منافع مردم ما و كساني را كه به علت اين حوادث ممكن است دچار مشكل شده باشند به خطر بيندازد و سعي مي كنيم مسائل كنسولي را به بهترين شكل ممكن حل كنيم و البته در پي دريافت تسهيلات كنسولي مناسبتر با توافق طرفين هستيم.
مهمانپرست گفت: تسهيلات كنسولي و حفاظت از اماكن ديپلماتيك جزء تعهدات و طبق كنوانسيونهاي بين المللي بر عهده همه كشورهاست.
نشست ها براي تدوين رژيم حقوقي درياي خزر ادامه دارد

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: نشست نمايندگان رسمي كشورهاي ساحلي درياي خزر براي تدوين رژيم حقوقي اين دريا ادامه خواهد داشت.
رامين مهمانپرست در نشست خبري در پاسخ به پرسشي درباره رژيم حقوقي درياي خزر افزود: با تشكيل جلساتي در سطح رؤساي جمهور و وزراي امور خارجه كشورهاي ساحلي زمينه براي تصميمات مهم تر و حل مسائل باقيمانده خزر فراهم مي شود.
مهمانپرست ابراز اميدواري كرد با پيگيري سريع اين نشستها شاهد تدوين رژيم حقوقي درياي خزر باشيم.
وي همچنين در پاسخ به پرسشي درباره اقدامات تاجيكستان و آذربايجان براي ساخت جزيره مصنوعي و بزرگترين برج جهان در درياي خزر گفت: كميسيوني با عضويت كشورهاي ساحلي ايجاد شده است تا موضوعات مربوط به محيط زيست درياي خزر را پيگيري كند.
مهمانپرست اضافه كرد : با فعاليت اين كميسيون و علاقه اي كه پنج كشور ساحلي به مسائل محيط زيست خزر دارند حتماً همه مسائل مي تواند در جلسات آن پيگيري شود.
وي تأكيد كرد: همه اعضا بايد با تدبير مناسب همكاري كنند تا محيط زيست اين دريا دچار مشكل نشود زيرا منافع اين كشورها حتماً به هر چه بهتر بودن وضع زيست محيطي خزر ارتباط دارد.
پاسخ اقدامات غربيها در راهپيمايي 22 بهمن

خبرنگاري در ادامه نشست خبري نظر سخنگوي وزارت امور خارجه را درباره مصوبه اخير در آمريكا مبني بر توقيف اموال ايران در امريكا و راه هاي بازپس گيري اين دارايي ها جويا شد ، كه مهمانپرست گفت: خيلي از اقداماتي كه اكنون صورت مي گيرد در فضاي جنگ رواني و اقدامات تبليغاتي پيگيري مي شود و بسياري از اين موضوعات اساساً نمي تواند تأثيري در روند همكاري هاي ما با كشورهاي مختلف داشته باشد.
وي افزود: وقتي بانك مركزي ما را در كشورهايي تحريم مي كنند كه با آنها مبادلات بانكي نداشتيم نشان دهنده اين است كه مي خواهند فضايي سنگين از نظر جنگ رواني و تبليغاتي ايجاد كنند.
مهمانپرست گفت: آنها فكر مي كنند با اين اقدامات مي توانند به مردم ما فشار بياورند و نگراني و نارضايتي اجتماعي ايجاد كنند تا بعضي از اهدافي را كه سال ها دنبال آن بودند محقق شود.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: فكر مي كنم مقامات كشورهاي غربي مي توانند پاسخ اين گونه اقدامات را در راهپيمايي ملت ايران در روز 22 بهمن دريافت كنند و به اين مقامات توصيه مي كنم هر كاري دارند كنار بگذارند و با همه امكاناتشان، حتماً حضور مردم ما را در نقاط مختلف كشور تماشا كنند.
آقاي مهمانپرست گفت: ديدن حضور يكپارچه مردم در دفاع از نظام و استقلالشان شايد براي آنها پيام هايي داشته باشد تا در اقداماتشان تجديد نظر كنند.
اختلاف افكني در جهان اسلام، تأمين كننده منافع دشمنان اسلام

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: كساني كه به اختلافات ميان مسلمانان دامن مي زنند مستقيم يا غير مستقيم منافع دشمنان جهان اسلام را تأمين مي كنند.
رامين مهمانپرست در پاسخ به پرسشي درباره اقدامات وزارت امور خارجه براي تقريب ميان مذاهب افزود: موضوع تقريب بين مذاهب از اصولي بود كه با پيروزي انقلاب اسلامي و تأكيد حضرت امام (ره‌) در دستور كار جمهوري اسلامي ايران قرار گرفت و همچنان به عنوان يكي از مهمترين اهداف انقلاب پيگيري مي شود.
وي گفت: وحدت در جهان اسلام بايد در اولويت باشد و همه مشتركات ميان جريانهاي مذهبي كه در جهان اسلام وجود دارد بايد توسعه يابد و اختلافات كنار گذاشته شود.
مهمانپرست افزود: آنچه مي تواند به نفع همه كشورهاي اسلامي باشد و منافع آنان را تأمين كند وحدت ميان آنان است.
وي گفت: هيچ رژيمي در اختلافات مذهبي مسلمانان خوشحالتر از رژيم صهيونيستي نخواهد بود و زماني كه جهان اسلام وحدت داشته باشند و اختلافات را رها كنند مي توانند بسيار مقتدرانه از حقوقشان دفاع كنند و اجازه تعدي به دشمنان را ندهند و جلوي تجاوز و اشغالگري رژيم صهيونيستي را بگيرند.
مهمانپرست افزود: ما در دستگاه سياست خارجي از همه امكاناتمان براي ايجاد تقريب ميان مذاهب و وحدت جهان اسلام استفاده مي كنيم و همه سازمانهايي كه در اين زمينه فعاليت دارند مي توانند از حمايت و همكاري دستگاه سياست خارجي به شكل گسترده و نامحدود استفاده و مسيرشان را پيگيري كنند تا اين هدف بزرگ به نتيجه برسد.
وي گفت: بارها اعلام و همواره در رايزني با مقامات ديگر كشورها تأكيد كرده ايم كه اختلاف ميان مذاهب مختلف در جهان اسلام به هيچ عنوان تأمين كننده منافع ملت هاي ما نخواهد بود و هر كس به اين موضوع دامن بزند به ضربه زدن به منافع جهان اسلام كمك و دشمنان اسلام را خوشحال مي كند.
مهمانپرست افزود: توصيه مي كنيم از رويكردهاي نامناسب براي فشار به جريانات مذهبي و اسلامي خودداري شود.
وي گفت: نمونه اي كه در اين زمينه شاهد آن هستيم برخورد مقامات امنيتي امريكا با شيعيان است كه اين مسئله نقض كامل حقوق بشر تلقي مي شود زيرا آزادي مذهب جزو اصول اصلي حقوق بشر شناخته مي شود.
مهمانپرست افزود: فشار به شيعيان در امريكا به بهانه پيشگيري از اقدامات تروريستي نشان مي دهد آنان تصميم دارند حقوق بخشي از مردم آن كشور را نقض كنند كه اين خلاف مقررات ، تعهدات و كنوانسيونهاي بين المللي است.
وي گفت: معتقديم در جهان اسلام اختلافي ميان گروههاي مختلف نيست و اگر اختلاف سليقه اي باشد بايد در فضايي مناسب ميان علماي مذاهب ، مسائل مطرح و گفتگو شود اما مشتركات بسيار فراواني كه ميان جريانات اسلامي وجود دارد بايد زمينه وحدت ميان آنان باشد تا شاهد وحدت و تقويت اتحاد هر چه بيشتر اين جريانات باشيم.

سه|ا|شنبه|ا|18|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن