واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تئاتر - منوچهر اکبرلو نویسنده، منتقد و پژوهشگر تئاتر معتقد است جشنوارهها تا جایی موثر و به نفع تئاتر خواهند بود که به تولید تئاتر بیانجامند. آذر مهاجر: روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی به نقل از حسین پارسایی، رئیس مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد اعلام کرد طرح سازماندهی و تجمیع جشنوارههای تئاتر دینی در کشور اجرا خواهد شد. این در حالی است که جشنوارههای رضوی، آئینهای عاشورایی، جشنواره تئاتر کوثر و حتی دفاع مقدس، آئینی و سنتی و ... در حوزه تئاتر کشورمان برگزار میشوند. رئیس مرکز هنرهای نمایشی اجتناب از کارهای موازی، پرهیز از تکرار مکررات، ارج نهادن به خلاقیتها و نوآوریها، کیفیگرایی و حمایت جدی از آثار و تولیدات فاخر، مهندسی هدفمندانهتر حرکتها و جوششهای هنری در حوزه نمایش دینی شامل رضوی، عاشورایی، علوی و... را از جمله دلایل سازماندهی تجمیع جشنوارههای دینی برشمرده است. دلایلی که به اعتقاد منوچهر اکبرلو میتواند به کار تجمیع همه جشنوارههای ریز و درشت تئاتر در کشورمان بیاید.آقای اکبرلو تجمیع جشنوارههای تئاتر دینی چقدر میتواند موثر باشد؟اساسا جمع کردن و ادغام هرگونه فعالیت اجرایی مانند برگزاری جشنواره امری پسندیده است. اینکه مدیران به این نقطه رسیدهاند، بیش از هر چیز نشانگر آن است که دریافتهاند تکثیر جشنوارهها خاصیتی جز هدر رفتن انبوه امکانات نیروهای انسانی و مادی ندارد. به عبارت دیگر فعالیتی با نتیجه تلقی میشود که به تولید تئاتر برای اجرای عموم ختم شود، در حالی که انبوه جشنوارههای موجود انبوه تئاترهایی را تولید میکند که فقط نهایتا با دو اجرا در جشنواره پایان میپذیرد و کمتر شاهد اجرای عمومی آنها هستیم.این یعنی اینکه برگزاری این جشنوارهها یک سیکل معیوب است. اکنون به نظر میرسد نگاه تجمیع جشنواره باید برخلاف مسیر قبلی که تکثیر جشنوارهها بود، آغاز شود. حتی میتوان جشنواره تئاتر دینی را که مطرح شده نیز حذف کرد، چرا که تجربه جشنوارههای پیشین عاشورایی یا رضوی یا غیره این بوده که نمیتوان تفاوت خاصی میان آن نمایشها و نمایشهای دیگر جشنوارهها قائل بود.حتی در مقایسه با جشنوارهای مانند جشنواره تئاتر فجر؟بله. حتی در قیاس با جشنواره فجر، چرا که هنوز تعریف دقیقی از تئاتر دینی وجود ندارد، در نتیجه بسیاری نمایشها با ارزشهای انسانی را هم میتوان در این مجموعه دید. بنابراین تفکیک مضمون نمایشها به نمایش دینی و غیردینی به نمایشهای دینی هم آسیب میرساند، باعث سوء تفاهم میشود و به مخاطب تئاتر هم لطمه میزند. استقبال کم تماشاگران از نمایشهایی با صفت دینی به همین دلیل رخ داده است.آیا تعریف دقیق و درستی از تئاتر دینی وجود دارد؟من خودم در این باره هم کتاب نوشتهام و هم چند مقاله. پژوهشگران دیگر هم در این باره کار کردهاند و از نتیجه این طور به نظر میرسد که به تعریف صحیحی از این اصطلاح نرسیده باشیم. همان طور که در حال حاضر برای مفهوم سینمای دینی و سینمای معناگرا هم چنین سوء تفاهمی وجود دارد. بنابراین برگزاری جشنواره با موضوعی تعریف نشده نمیتواند موثر باشد.در اکثر این جشنوارههای موضوعی، نمایشهایی به صحنه میروند که امکان اجرای عمومی برایشان فراهم نمیشود، مگر در موارد خاص آن هم برای برگزیدگان این جشنوارهها که امکان اجرای عمومی را مدت کوتاهی در یکی از سالنهای نه چندان مناسب، به دست میآورند. از سویی دیگر عموما برگزاری جشنواره همراه با هزینههای بسیار است که بیشتر هم صرف امور اجرایی میشود. بودجه جشنوارهها صرف عوامل، داوری، جابجایی، اجاره سالن و چنین اموری میشود در حالی که نتیجه کار، فایدهای برای تئاتر ندارد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]