تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين اعمال، خداشناسى است، زيرا با وجود علم و معرفت، عمل، كم يا زياد تو را سود مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815358754




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*گزارش كامل ايسنا از سفر يك روزه متكي به بلگراد* آمريكا ديگر نمي‌تواند سياست‌هايش را ديكته كند زمان تقويت مشورت‌هاي سياسي درباره بالكان، قفقاز و خاورميانه است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *گزارش كامل ايسنا از سفر يك روزه متكي به بلگراد* آمريكا ديگر نمي‌تواند سياست‌هايش را ديكته كند زمان تقويت مشورت‌هاي سياسي درباره بالكان، قفقاز و خاورميانه است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، جمعه صبح به دعوت همتاي صرب خود، وارد صربستان شد و در سفري يك روزه با مقامات بلندپايه اين كشور ديدار و گفت‌و‌گو كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به بلگراد، منوچهر متكي در ديدار ملاجان دينكيچ، معاون نخست وزير و وزير اقتصاد و توسعه صربستان با اشاره به رويدادهاي جديد در روابط بين‌الملل گفت: دو كشور نيازمند شناخت و كشف زمينه‌هاي جديد همكاري هستند. حجم مبادلات نيز روند سريعي در چند سال اخير داشته و به تدريج زمينه‌هاي همكارش شناخته شده، نهادينه مي‌شود.

وزير امور خارجه كشورمان ادامه داد: زمان آن رسيده كه مشورت‌هاي سياسي به ويژه در خصوص بالكان، قفقاز و خاورميانه تقويت شود. همكاري در سازمان‌هاي بين المللي نيز از ديگر موارد همكاري است و بلگراد به عنوان يكي از پايه‌گذاران جنبش عدم تعهد مي‌تواند ظرفيت خوبي براي هدايت رويدادهاي منطقه باشد.

وي اضافه كرد: اين روزها مناسبات اقتصادي نقش اساسي در روابط بين كشورها بر عهده دارند. حجم مبادلات ايران طي چند سال گذشته با تعدادي از كشورها روند قابل ملاحظه‌اي داشته و ده‌ها ميليارد دلار پروژه مشترك با كشورهاي خارجي در دست اقدام يا مطالعه داريم. تحولات جديد اقتصادي و روند مطلوب آن باعث شده تا رغبت همكاري با ايران افزايش چشم‌گيري يابد.

متكي خاطر نشان كرد: در گذشته 70 درصد تجارت ما با اروپا در سه كشور متمركز بود اما در سه سال گذشته تصميم گرفتيم اين ميزان در ميان تعداد بيشتري از كشورها تقسيم شود و تصور مي‌كنيم حجم مناسبات اقتصادي ايرا با صربستان نيز مي‌تواند در مدت كوتاهي دو بر ابر شود پيش‌بيني مي‌شود هيات فني از وزارت نفت ايران نيز از صربستان ديدن كند تا به بررسي‌ زمينه‌هاي همكاري بپردازند.

وي با بيان اينكه صربستان همواره در مسير تجارت ايران نقش موثري داشته است، ابراز اميدواري كرد كه گام‌هاي نرم‌افزاري در همكاري اقتصادي نيز برداشته شود.

به گزارش ايسنا از بلگراد، دينكيچ نيز با قدرداني حضور وزير خارجه كشورمان در بلگراد يادآور شد: با توجه به اينكه من مسوول امور اقتصادي كشورم هستم و طرف كميسيون مشترك ايران و صربستان هستم سعي مي‌كنم عمدتا بر امور اقتصادي و همكاري‌هاي صنعتي و فني فيمابين تمركز كنم.

وي با اشاره به برگزاري سيزدهمين كميسيون اقتصادي ايران و صربستان در ماه آينده گفت: ايران مي‌تواند به عنوان مركزي براي همكاري‌هاي ما در منطقه خاورميانه باشد.

وي همچنين خواستار همكاري در زمينه نفت با ايران شد و اظهار كرد: كار مشترك در بخش صنعت فولاد و صنايع غذايي از ديگر پيشنهادات طرف صرب براي همكاري است. من معتقدم ظرفيت‌هاي همكاري بسيار زياد است و بايد به كشف و بهره‌برداري از آن پرداخت.

دينكيچ خواستار الزام هياتي فني از وزارت نفت كشورمان به صربستان به منظور آماده سازي برگزاري موفق‌تر سيزدهمين كميسيون مشترك شد و تصريح كرد: همكاري در زمينه مترو و واگن‌سازي، ساخت قطعات يدكي خودرو، ماشين‌هاي ساختمان‌سازي، همكاري‌هاي بدون واسطه‌ي بانكي و امضاي موافقت‌نامه تجارت ترجيحي نيز مهم و مفيد ارزيابي مي‌شود.

متكي همچنين پيش از ظهر جمعه گفت‌و‌گويي را با تلويزيون سراسري صربستان RTS و روزنامه نيمه دولتي پوليتيكا انجام داد.

وزير امور خارجه كشورمان در ديدار با ووك يرميچ، وزير امورخارجه صربستان نيز با قدرداني از ميزباني وي در سفر خود به بلگراد، گفت: بلگراد و مردم كشور شما براي مردم ايران شناخته شده ستند و صربستان ظرفيت‌هاي زيادي براي تاثير‌گذاري بر تحولات منطقه بالكان دارد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، متكي در تحليل تحولات جهاني اظهار كرد: احترام به ارزش هاي هر كشور، عدم دخالت در امور ديگر كشورها و هم‌چنين عدم رعايت استانداردهاي دوگانه اصولي است كه اين روزها مورد قبول همگان است و بايد مورد احترام ‌باشد.

وي درباره جنبش عدم تعهد نيز يادآور شد: مدتي اين تشكيلات در ركود بسر مي‌برد اما اخيرا با همكاري تعدادي از كشورها به ويژه طي سه سال گذشته، روح جديدي به جنبش دميده شده است و نقش جديدي در روابط بين‌الملل ايفا مي‌كند.

وزير امور خارجه كشورمان در ادامه با اشاره به پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي كه در بخش هاي مختلف صنعتي ايران به وقوع پيوسته است اضافه كرد: اقتصاد هاي دو مي توانند به عنوان دو اقتصاد مكمل يكديگر عمل كنند. ترانزيت كالا و انرژي ايران از طريق صربستان مي‌تواند يكي از محورهاي همكاري و مورد اهتمام بيشتر باشد. به همين دليل مشورت هاي منظم دوره اي ميان وزراي خارجه دو كشور در خصوص مسائل دوجانبه و بين المللي و تسريع حركت قطار همكاري‌هاي اقتصادي مفيد ارزيابي مي شود.

متكي با اشاره به برخي مسائل خاورميانه نيز گفت: خروج امريكا از عراق بهترين رهيافت براي حل و فصل مشكلات مردم عراق است.

وي ادامه داد: شرايط در افغانستان هم پيچيده و خطرناك و نمود ديگري از شكست آمريكا در منطقه است. چراكه توليد مواد مخدر در اين دوره 40 برابر شده، افراط گرايي رشد كرده و امنيت روند نزولي طي كرده است. با اين وجود به نظر مي‌رسد غرب برنامه خاصي براي افغانستان ندارد.

رييس ديپلماسي كشورمان در پاسخ به سوال يرميچ وزير خارجه صربستان پيرامون اوضاع فلسطين گفت: بوش در آناپوليس اعلام كرد تا پايان سال 2008 مشكل فلسطين را حل مي كند. آن زمان كسي نمي دانست منظور بوش چيست، اما وقتي در پايان سال 2008 صهيونيست‌ها به غزه حمله كردند، همگان دانستند منظور بوش نابودي غزه بوده است. اكنون هم تل‌آويو نشان داده به اصول آتش بس پايبند نيست.

وي تاكيد كرد: شكست اشغالگران در دو جنگ 33 روزه و 22 روزه تصوير خاورميانه را عوض كرد و امريكا ديگر نمي تواند سياست هاي خود را ديكته كند.

به گزارش ايسنا، وزير خارجه صربستان نيز در اين ديدار با بيان اينكه صربستان با اعمال تحريم عليه كشورها مخالف است، اظهار كرد: بلگراد بر توسعه همكاري‌ها با تهران استوار است و ما همچنين به خاطر حمايت‌هاي تهران از بلگراد، قدرداني مي‌كنيم.

وي ضمن حمايت از پيشنهاد مشورت‌هاي منظم سياسي يادآور شد: جنبش عدم تعهد همچنان زنده است و انتظار مي رود به نقش آفريني بيشتري بپردازد. ما در نظر داريم در پنجاهمين سال تاسيس NAM ، اجلاس وزراي خارجه عضو را در بلگراد برگزار كنيم .

يرميچ خواهان حمايت ايران از ايده عضويت ناظر صربستان در سازمان كنفرانس اسلامي شد و گفت: اين كشور داراي اقليت بزرگ اسلامي است كه با ساير اقوام در صلح و دوستي بسر مي برند.

وي با ارائه گزارشي درباره پروسه اعلام استقلال غير قانوني كوزوو خواستار حمايت ايران از مواضع صربستان شد.

وزير خارجه صربستان همچنين با اشاره به مسائل خاورميانه تصريح كرد: ما اقدام تل‌آويوعليه غزه را محكوم كرديم. چراكه اين اقدام و حمله به لبنان اشتباه بزرگي بود.

وي در پايان با اعلام حمايت از استقلال و تماميت ارضي سودان، سياست خارجي كشورش را در مسير رشد مناسبات با كشورهاي مختلف جهان توصيف كرد و خواستار امضاي موافقتنامه تجارت آزاد با ايران شد.

متكي همچنين براي ضيافت رسمي ناهار، ميهمان وزير خارجه صربستان بود.

وزير امور خارجه كشورمان در ديدار نخست وزير صربستان نيز با اشاره به اينكه تصوير جديدي كه از صربستان ارائه شده است، مواضع مشترك در خصوص رويدادهاي خاورميانه و بالكان را زمينه ساز تقويت همكاري هاي سياسي دانست و اظهار كرد: فرصت براي تقويت هر چه بيشتر همكاري‌هاي اقتصادي مهياست ضمن اينكه همكاري اقتصادي دو كشور بويژه در طول بحران اقتصادي جهاني در راستاي منافع دو كشور است.

به گزارش خبرنگارايسنا از بلگراد، متكي روز جمعه در ديداربا ميركو استكويچ، وضعيت افغانستان را پيچيده و خطرناك توصيف كرد و با اشاره به نقش موثر ايران در حل بحران لبنان افزود: ما همواره سعي كرده ايم بخشي از حل بحران در منطقه خاورميانه باشيم.

وي در بخش ديگري از سخنان خود، به تلاش‌هاي ايران براي حل و فصل بحران آذربايجان و ارمنستان نيز اشاره كرد.

رييس ديپلماسي كشورمان خواهان افزايش سهم صربستان در تجارت خارجي ايران شد و تاكيد كرد: حجم مبادلات ايران با اروپا 50 ميليارد دلار است و زمينه هاي فراواني براي توسعه همكاري‌ها و افزايش سهم صربستان در مبادلات ايران وجود دارد.

به گزارش ايسنا، استكويچ، نخست وزير صربستان با قدرداني از تعاملات سياسي دو كشور گفت: ما علاقمند به توسعه همكاري با ايران در ابعاد مختلف به ويژه در صنايع پتروشيمي ، انرژي ، صنايع غذايي و برگزاري كميسيون مشترك هستيم و دولت از همه ظرفيت خود براي موفقيت اين اجلاس استفاده خواهد كرد.

وي با اشاره به روند خصوصي سازي در صربستان يادآور شد: شركت‌هاي ايراني مي‌توانند در صنايع و شركت‌هاي صرب سرمايه‌گذاري كرده و اقدام به ايجاد شركت‌هاي مشترك با شهروندان صرب كنند .

وزير امور خارجه در ديدار با رييس پارلمان صربستان هم، با ارزيابي مثبت از مناسبات كميته هاي سياست خارجي پارلمان‌هاي ايران و صربستان، گفت: ايران و صربستان به نفع مردم دو كشور است.

به گزارش ايسنا، متكي در ديدار اسلاوويتسا جوكيچ ديانويچ همچنين خاطر نشان كرد: ايران از صلح و ثبات در بالكان حمايت مي كند و با كاربرد استانداردهاي دوگانه مخالف است.

وي اظهار اميدواري كرد كشورهايي كه در صدد تغيير جهان به نفع خود بودند اقدام به تغيير خود كنند و ادامه داد: اين روند درحرف شروع شده و انتظار مي رود در عمل هم تغيير لازم و ريشه اي اتفاق بيافتد.

متكي تاكيد كرد كه مناسبات ايران و صربستان به نفع مردم دو كشور است.

اسلاوويتسا جوكيچ ديانويچ نيز ضمن خوشامدگويي به وزير خارجه كشورمان تعاملات مثبت سياسي و همكاري هاي مشترك را زمينه ساز رشد و گسترش روابط در ابعاد مختلف دانست و گفت: تعاملات پارلماني مي تواند پشتوانه توسعه روابط دو كشورباشد.

وي سياست كشورش را براي گسترش همكاري با ديگر كشورها از جمله ايران معرفي كرد و يادآور شد: گروه دوستي پارلماني ايران وصربستان در پارلمان صربستان مي تواند نقش موثري در همكاري هاي دوجانبه به نفع مصالح دو ملت و دو منطقه ايفا نمايد.

به گزارش ايسنا، در اين ديدار اسامي اعضاي گروه دوستي پارلماني صربستان – ايران تسليم هيات ايراني شد.

وزير امور خارجه كشورمان عصر روز جمعه پس از ديدار با مقامات صربستان از مسجد بايراكلي، تنها مسجد بلگراد بازديد كرد.

به گزارش ايسنا، اين مسجد سال 1575 ميلادي ساخته شده و پس از آتش گرفتن در آشوب‌هاي 18 مارس سال 2004 در كوزوو، مجددا بازسازي شد.

در حال حاضر قريب به 200 هزار مسلمان در منطقه بلگراد زندگي مي‌كنند.

متكي در پايان سفر يك روزه خود به بلگراد، پايتخت صربستان با كارمندان ارگان‌هاي جمهوري اسلامي ايران در بلگراد نيز ديدار و گفت‌وگو كرد.

وزير امور خارجه كشورمان بامداد امروز(شنبه) بلگراد را به مقصد تهران ترك كرد.

انتهاي پيام

شنبه|ا|17|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 234]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن