تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):تلاوت کننده سوره حدید و واقعه و الرحمن در آسمانها و زمین اهل بهشت خوانده می شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815398542




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سلامت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سلامت
خبرگزاري فارس: روغن هاي خوراكي بخش مهمي از هرم تغذيه جوامع مختلف را تشكيل مي دهند. روغن هاي حيواني، گياهي و نباتي به شكل جامد و مايع در بازار وجود دارند و هر كدام از اين روغن ها بخشي از روغن مصرفي جامعه را تامين مي كنند.


به گزارش گروه فضاي مجازي خبرگزاري فارس،‌ به نقل از باشگاه خبرنگاران، يكي از مسائل مهم در زمينه روغن ها بحث كلسترول هاي " LDL " و " HDL " است. كلسترول " LDL " يك كلسترول ناسالم و كلسترول " HDL " يك كلسترول سالم است.تعريف كارشناسان از يك روغن مناسب بسيار ساده و كوتاه است: روغني كه داراي كمترين ميزان كلسترول هاي مضر و بيشترين مقدار از كلسترول هاي مفيد باشد.

ديگر فاكتور مهم در بحث انتخاب روغن هاي مفيد بحث "اسيد هاي چرب اشباع شده" ، "ليونيك اسيد" و" لينونيك آلفا اسيد" است. اين اسيدهاي چرب اشباع شده از آن جهت حائز اهميت هستند ، كه بدن انسان قادر به توليد اين مواده نيست و اين گونه مواد كه چربي هاي معروف "امگا 3" نيز از جمله اين گونه چربي هاست، بايستي به وسيله تغذيه از منابع بيروني براي بدن تهيه شود.

متاسفانه روغن هاي نباتي و حيواني از نظر كلسترول هاي ناسالم از وضعيت مناسبي برخوردار نبود و حجم زيادي از كلسترول هاي موجود در اين روغن ها را كلستروهاي ناسالم " LDL " تشكيل مي دهد. با وجود اين نكات كارشناسان روغن هاي گياهي، خصوصا روغن زيتون ، آفتاب گردان و ذرت را به عنوان سالم ترين نوع روغن ها معرفي مي كنند.

نكته مهم بعدي نحوه استفاده از اين روغن ها است. زماني كه شما قصد داريد از روغن براي سرخ كردن استفاده كنيد بايد به اين نكته توجه كنيد كه حرارت مي تواند مشخصات شيميايي روغن و بالطبع خواص آن را تغيير دهد. پس پيشنهاد كارشناس براي روغن سرخ كردني مناسب روغن آفتاب گردان و ذرت است. اين روغن ها به دليل بالا بودن نقطه تبخير از مقاومت بهتري در برابر حرارت برخوردار بوده و براي پخت و پز و سرخ كردن مناسب هستند.

اما براي استفاده بر روي سالادها و تهيه سس ها توصيه كارشناسان استفاده از روغن زيتون است. نكته مهم در زمينه روغن زيتون تصفيه شده بودن آن است. در اين نوع از روغن زيتون آنتي اكسيداني با نام "پلي فنولدس" وجود دارد كه براي تقويت سيستم عصبي بدن مفيد است.

در تحقيقي كه اخيرا در كشور آمريكا بر روي 200 مرد در يك بازه زماني 3 هفته اي ، انجام شده است مشخص كرد افرادي كه به صورت روزانه 2 قاشق غذا خوري روغن زيتون تصفيه شده مصرف مي كنند نسبت به افرادي كه همين ميزان از روغن زيتون را به صورت تصفيه نشده استفاده مي كنند با افزايش قابل توجه كلسترول مفيد "HDL " و همچنين كاهش استرس و فشارهاي عصبي روبه رو شدند. همچنين كارشناسان معتقدند كه اين نوع از روغن زيتون به دليل بالا بودن ميزان كلسترول مفيد آن براي قلب بسيار مفيد بوده و از امراض قلبي ، خصوصا سكته جلوگيري مي كند.

انتهاي پيام/

دوشنبه|ا|17|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن