تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعایی که بیشتر امید اجابت آن می رود و زودتر به اجابت می رسد،‌ دعا ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809864124




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سلطانيه: اگر غرب بدون پيش‌شرط مذاكره كند، مي‌توان درباره برنامه هسته‌يي ايران به نتيجه رسيد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: سلطانيه: اگر غرب بدون پيش‌شرط مذاكره كند، مي‌توان درباره برنامه هسته‌يي ايران به نتيجه رسيد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت كه در صورتي كه كشورهاي غربي بدون پيش‌شرط و براساس حقوق مساوي با ايران مذاكره كنند، احتمال به‌دست آمدن يك دستاورد درباره‌ي برنامه هسته‌يي ايران وجود دارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي‌اصغر سلطانيه، نماينده‌ي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: اين ايران است كه ساير كشورها را دعوت به مذاكره بدون پيش‌شرط مي‌كند. ما هيچ يك از كشورها را ابرقدرت نمي‌دانيم. اگر اين ديدگاه تغيير كند و آن‌ها درك كنند كه همه از حقوق مساوي برخورداريم و يك رفتار مودبانه را در پيش بگيرند، آنگاه به دستاوردي دست‌ خواهيم يافت.

به گزارش خبرگزاري رويتر، سلطانيه تاكيد كرد: ما براي مذاكرات بدون هرگونه پيش‌شرط و گفت‌وگو درباره‌ي مسائل جامع، همه مسائل جهاني و منطقه‌يي، امنيت منطقه‌يي و همكاري‌هاي اقتصادي آماده‌ايم.

نماينده‌ي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌يي در عين حال هشدار داد كه براي اين‌كه مذاكرات نتيجه‌بخش باشد كشورهاي غربي كه مسوول اعمال تحريم‌هاي عليه ايران هستند بايد به «حق مسلم» ايران براي داشتن برنامه هسته‌يي صلح‌آميز احترام بگذارند.

پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل (آمريكا، انگليس، فرانسه، روسيه و چين) به علاوه آلمان روز سه‌شنبه در اقدامي كه با سياست دولت قبلي آمريكا براي منزوي‌كردن ايران تضاد داشت اعلام كردند كه خواستار گفت‌وگوي مستقيم با ايران هستند تا بدين ترتيب بتوانند بن‌بست هسته‌يي ايران را رفع كنند.

اين كشورها كه به گروه ‌١+5 معروفند، اعلام كردند: ما هم‌چنان نسبت به يك راه حل ديپلماتيك جامع از جمله از طريق گفت‌وگوي مستقيم، متعهد هستيم.

‌١+5 علاوه بر آن از ايران خواست "كه از اين فرصت براي تعامل با ما استفاده كند و به اين ترتيب فرصت‌ها براي به دست آوردن راه حلي از طريق مذاكرات را به حداكثر برساند".

‌٣٥ كشور عضو شوراي حكام آژانس، بعد ازظهر سه‌شنبه مناظره‌ي خود را درباره‌ي برنامه‌ي هسته‌يي ايران آغاز كردند. اين اولين باري است كه پس از چند سال ‌١+5 بيانيه‌ي مشتركي را در يكي از نشست‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي منتشر مي‌كند.

گروه ‌١+5 از ايران خواست كه "بدون تاخير به پيروي از الزامات شوراي حكام آژانس پرداخته و قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل را اجرا كند".

سلطانيه گفت كه اين اقدام ‌١+5 راهي براي «اصلاح اشتباه» آن‌ها در ارجاع پرونده هسته‌يي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل است.

او علاوه بر آن به سرزنش آژانس‌ بين‌المللي انرژي اتمي نيز پرداخته و گفت كه آژانس به اجبار قدرت‌هاي غربي، گزارش‌هاي ناكاملي را درباره‌ي برنامه‌ي هسته‌يي ايران منتشر كرده است كه ديدگاه ايران را نشان نمي‌دهد.

سلطانيه گفت: من شديدا از اين‌كه آژانس از دستور كار اساسنامه خود منحرف شده است انتقاد مي‌كنم.

نماينده‌ي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ادامه گفت: آژانس براي ارتقاي همكاري بين‌المللي و استفاده صلح‌آميز از انرژي اتمي تاسيس شده است، ‌اما متاسفانه فعاليت‌هاي پادماني، اين مساله را تحت‌الشعاع قرار داده است.

سلطانيه علاوه بر آن در سخناني كه در سومين روز از نشست فصلي شوراي حكام ارايه كرد، گفت: راه عملي گشايش وضعيت فعلي در موضوع هسته‌يي ايران اين است كه مديركل آژانس با استفاده از اختيارات محوله به وي اعلام كند كه طبق پاراگراف آخر برنامه عمل (INFCIRC/‌٧١١) اجراي پادمان در ايران به شيوه عادي باز گردد.

وي افزود: چنان چه چنين فضاي عادي جديدي براي تعامل مبتني بر اعتماد با آژانس حاكم شود، ايران مطمئنا همكاري كامل خويش را براي رفع ابهامات، در صورت وجود، طبق تعهدات قانوني‌اش ادامه خواهد داد.

وي در بخشي از بيانيه خود تاكيد كرد: موضوع هسته‌يي ايران كه به طور غيرقانوني به شوراي امنيت سازمان ملل متحد فرستاده شده است، بايد به آژانس بازگردد. ايران هيچ‌گونه مبناي قانوني براي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت عليه ايران (‌١٦٩٦، ‌١٧٣٧، ‌١٧٤٧ و ‌١٨٣٥) كه به طور غيرقانوني و برخلاف حقوق بين‌الملل صادر شده‌اند، ملاحظه نمي‌كند. بنابراين ايران هرگونه درخواست از سوي آژانس كه به بهانه قطعنامه‌هاي غيرقانوني شوراي امنيت صورت گيرد، شامل درخواست براي تعليق فعاليت‌هاي غني‌سازي و ساخت كارخانه آب سنگين را بر خلاف اساسنامه آژانس و فاقد هرگونه توجيه فني، حقوقي و سياسي تلقي كرده، از اين رو، چنين اقداماتي را انجام نخواهد داد. مداخله مراجع ديگر در امور داخلي آژانس مايه نگراني جدي است، زيرا اين امر اعتبار آژانس را به عنوان يك سازمان فني بين‌المللي مستقل به مخاطره مي‌اندازد.

به گزارش ايسنا، سلطانيه در ادامه سخنانش افزود: درخواست از ايران براي تصويب و اجراي پروتكل الحاقي، كه يك سند غيرالزام‌آور است، نقض حقوق بين‌الملل و نقض تصميم حاكميتي هر يك از كشورهاي عضو محسوب مي‌شود؛ اگرچه جمهوري اسلامي ايران به مدت بيش از دو سال پروتكل الحاقي را به صورت داوطلبانه اجرا كرد، معدودي از كشورها در مسيري بالعكس و بر خلاف اقدامات داوطلبانه ديگري كه توسط جمهوري اسلامي ايران به انجام رسيده بود، موضوع هسته‌يي ايران را به صورت غيرقانوني به شوراي امنيت سازمان ملل متحد فرستادند. پس از آن اقدامات داوطلبانه ايران بر اساس قانون مصوب مجلس ايران به حال تعليق درآمد. حال نه ايران بلكه، كشورهايي كه موضوع را به شوراي امنيت سازمان ملل متحد كشانده‌اند، بايد مورد ملامت قرار گيرند.

نماينده‌ي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ادامه تاكيد كرد: مداخله غيرقانوني شوراي امنيت سازمان ملل متحد در يك موضوع فني متعلق به IAEA به عنوان سازمان بين‌المللي ذي‌صلاح، وضعيت را پيچيده ساخته، به اطمينان متقابل مورد نياز و اطمينان فيمابين كشورهاي عضو و دبيرخانه و بدين ترتيب يكپارچگي و اعتبار آژانس لطمه وارد ساخته است. تحريم‌ها نه تنها مانع از غني‌سازي هسته‌يي نشده است، بلكه مردم و دولت ايران را در حفاظت از منافع ملي و براي تحقق حق انكار ناپذير استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي بيش از پيش متحد ساخته است. با توجه به آنچه در لابلاي سطور سخنراني‌هاي ايراد شده در شوراي حكام ملاحظه شده است، اميدوارم آنهايي كه شوراي امنيت سازمان ملل متحد را به اشتباه درگير ساخته‌اند، به زودي به اين نتيجه برسند كه چنين موضوعي منحصرا به IAEA تعلق دارد و مداخله شوراي امنيت به فوريت متوقف شود.

انتهاي پيام

جمعه|ا|16|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن