تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813001617




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرياد بازيگران و همهمه تماشاگران


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: فرياد بازيگران و همهمه تماشاگران


جنبش و همهمه‌اي برپاست، همه از پير و جوان و زن و مرد و دختر و پسر فضاي تالارهاي نمايشي تهران را سرشار از حركت و شور و شعف كرده‌اند. پرچمهاي رنگين جشنواره، اتوبوس شادي در محوطه باز تئاتر شهر، جمعيتي كه دايره‌وار گرد گروه تئاتر خياباني جمع شده‌اند و حتي از سكوهاي اطراف براي هرچه بهتر ديدن نمايش بهره‌برده‌اند، بيرون اين دايرة جمعيت تنها صداي فرياد بازيگران به گوش مي‌رسد، رفت و آمد ديدني ميان تالارهاي نمايشي مركز شهر از علاقه‌مندان تئاتر در جريان است، از تئاتر شهر به سوي تالار وحدت و تالار فردوسي و يا از تئاتر شهر به تالار مولوي گروهي هر روز از روزهاي جشنواره را مدام درحركتند تا نمايشي را از دست ندهند.

بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر به روزهاي پاياني نزديك مي‌شود و اين اشتياق و تكاپو با كاسته شدن روزهاي جشنواره در علاقه‌مندان نمايش هرچه بيشتر مي‌شود. تنها دو روز از جشنواره مانده است و گروههاي نمايشي، اجراهاي پاياني خويش رامي‌گذرانند. آخرين اخبار و گزارش‌هاي اين جشنواره را مي‌خوانيم:

«مادر انجير و زيتون» يثربي

نمايشنامه مادر انجير و زيتون نوشته چيستا يثربي به كارگرداني كيومرث مرادي پنجشنبه دهم بهمن ماه در آئين پاياني بخش ايراني جشنواره به صحنه مي‌رود.

يثربي در اين باره به ستاد خبري بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر گفت: من اين نمايشنامه را به عنوان يك مادر نوشته‌ام و مي‌فهمم كه جان دادن به يك بچه، درگيري آفرينش با تاريكي است. اگر مادر نبودم هرگز درباره غزه نمي‌نوشتم. البته من از آدم‌هايي كه گمان مي‌كنند نوشتن درباره هر كار سياسي موقعيت‌طلبانه است،‌متنفرم.

اين نمايشنامه نويس تئاتر ايران افزود: اين نماش درباره مادري است كه خود يك قابله است و وقتي براي به دنيا آوردن كودكي از منزل خارج شده چهار دخترش بر اثر حمله رژيم صهيونيستي در خانه كشته مي‌شوند. من اين متن را روي قلبم و روي چهار پتوي نخ‌نمايي كه روي بدن اين چهار عروس كوچك بود، نوشتم. در اين متن سلما اصلان كه نقش آن را خيرانديش بازي مي‌كند زن ميانسالي است كه تصميم مي‌گيرد اين مرگ را به يك نهضت مقاومت پنهان تبديل كند.

يثربي در مقام يك مشاور خانواده درباره انگيزه نگارش اين متن اظهار داشت: به عنوان يك مشاور خانواده وقتي شنيدم بچه‌هاي غزه لكنت زبان پيدا كرده و از تاريكي و فضاي باز مي‌ترسند تصميم به نگارش اين متن گرفتم. اين نسل‌كشي‌ها بايد به پايان برسد، زيرا بچه‌ها كلمات و لبخندهاي خدا هستند.

وي در پايان اشاره كرد كه در آينده متن كامل اين اثر را به كارگرداني خود به صحنه خواهد برد.

ميهمانان اتوبوس شادي

ليلي رشيدي و حميد پورآذري ميهمان اتوبوس شادي بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر شدند.

اتوبوس شادي جشنواره برنامه روز جمعه (4 بهمن) خود را با حمايت از كودكان مظلوم فلسطيني با نام «كودك، فلسطين، صلح» آغاز كرد. حركت اين اتوبوس از منطقه شرق تهران (تهرانپارس) آغاز شد و همچون روزهاي گذشته در پايان مسير خود به مجموعه تئاتر شهر رسيد.

كودكان همراه اين اتوبوس در حاليكه لباس‌هاي محلي پوشيده بودند به اجراي سرودهاي ملي و انقلابي پرداختند و در پايان نيز همراه با ليلي رشيدي و حميد پورآذري عكس يادگاري گرفتند. اين اتوبوس با شعار «تئاتر، كودك، صلح» و با همكاري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران همزمان با برگزاري جشنواره تئاتر فجر در نقاط گوناگون شهر تهران حركت مي‌كند.

تئاتر شهر، پرتماشاگر

با توجه به اجراي نمايش‌ها در تئاتر شهر، وحدت و ديگر تالارهاي نمايشي، متاسفانه تماشاگران تنها به تماشاي نمايش‌ها در مركز شهر متمركز هستند و اين تمركز در تالارهاي حاشيه‌اي همچون تالار محراب، تماشاخانه‌هاي حوزه هنري و تالار اسوه ديده نمي‌شود.

با سردي هوا در اين روزها، كار هنرمندان تئاتر خياباني سخت شده و با اين اوضاع اين هنرمندان هر روز در مكان‌هاي مشخص شده، اجراي نمايش خود را دارند و تماشاگران علاقمند نيز به تماشاي نمايش‌ها مي‌نشينند. با كمي گشت و گذار در تهران البته خارج از محدود چهارراه ولي عصر و تالار وحدت، هنوز بيلبوردهاي تئاتر فجر در ديگر نقاط تهران ديده نمي‌شود و جاي اميدواري است كه تا پايان جشنواره بنرهاي تبليغاتي جديد در سطح شهر نصب شود، همچنين در برخي از نقاط شهر هنوز پوسترهاي جشنواره تئاتر فجر سال گذشته وجود دارد.

سخنان هما روستا

هما روستا در آستانه برگزاري آئين پاسداستش، بهترين پاسداشت براي هر هنرمندي را فراهم كردن شرايط كار براي او دانست.

اين بازيگر و كارگردان تئاتر كه قرار است در بيست و هفتمين جشنواره تئاتر فجر تقدير شود گفت: بزرگداشت واقعي هر هنرمند فراهم كردن شرايطي است كه او بتواند كارش را با امنيت خاطر و آرامش ادامه بدهد و هميشه به كار بعدي‌اش خوش‌بين باشد. البته اين را به طور كلي براي تمام هنرمندان عنوان مي‌كنم. براي من برگزاري همين بزرگداشت هم زياد است.

انتظامي و نصيريان ميهمان «درخت‌ها»

عزت‌الله انتظامي و علي نصيريان ميهمان اجراي نمايش «درخت‌ها» به كارگرداني مهرداد كوروش‌نيا در تماشاخانه سنگلج بودند.

در نخستين اجراي نمايش «درخت‌ها» كه در آن داريوش مؤدبيان كه پس از 20 سال دوري از تئاتر بار ديگر با اين نمايش به روي صحنه رفته است، عزت‌الله انتظامي، علي نصيريان، اكبر رحمتي، مريم معترف و سهراب سليمي به عنوان ميهمان ويژه حضور داشتند.

پس از اجراي نمايش گفتگوهايي دوستانه ميان هنرمندان پيشكسوت و گروه اجرايي جوان اين نمايش انجام شد و هنرمندان حاضر به تجديدخاطرات خود از سال‌ها فعاليت در تماشاخانه سنگلج پرداختند. نمايش «درخت‌ها» در بخش مرور جشنواره بيست و هفتم تئاتر فجر به صحنه رفته بود.

تيغ كهنه ميهمان هر روز تالار انتظامي

تالار استاد انتظامي خانه هنرمندان ايران در طول برگزاري بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر ميزبان نمايش راديويي «تيغ كهنه» است.

اين نمايش كه اثر ويژه انقلاب اسلامي است، با كارگرداني نادر برهاني مرند با حضور بازيگراني همچون رحمان باقريان، رامين پورايمان، مهين نثري، گلچهر دامغاني، امير جوشقاني، مينا شجاع، ايوب آقاخاني، مهرداد عشقيان و شهين نجف‌زاده اجراي راديويي مي‌شود.

محمد امير ياراحمدي نويسنده اين نمايشنامه، براي اين اجرا، متن خود را بازنويسي و تنظيم راديويي كرده است.

«تيغ كهنه» پيش از اين در بيست و دومين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر در تالار چهارسو و توسط برهاني مرند اجراي صحنه‌اي شد كه مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت. در اجراي صحنه‌اي اين نمايش بازيگراني همچون پيام دهكردي، مهدي سلطاني، نگار عابدي، هدايت هاشمي و... ايفاي نقش مي‌كردند.

برگزاري كارگاه آموزشي دكتر «پرويز ممنون»

كارگاه آموزشي بازيگري دكتر پرويز ممنون در اهواز و با حضور 30 هنرمند جوان تئاتر استان خوزستان در حال برگزاري است.

اين استاد بازيگري كه همزمان با جشنواره‌هاي پيروزي انقلاب به كشور سفر كرده است، با دعوت مديريت مركز هنرهاي نمايشي در دو استان كشور كارگاه بازيگري برگزار مي‌كند. از 28 دي شهر اهواز شاهد برپايي اين كارگاه آموزشي است كه تا 9 بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

بنا به تاكيد اين استاد بازيگري در اين كارگاه آموزشي تنها هنرمندان جوان تئاتر شركت كرده‌اند كه از انرژي و انگيزه كافي براي كار عملي در جلسات آموزشي برخوردار باشند.

دكتر ممنون 10 بهمن و همزمان با آئين پاياني بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر در تهران خواهد بود.

كارگاه آموزش بازيگري در استان بوشهر نيز از 12 بهمن و با حضور 30 هنرمند جوان اين استان تشكيل خواهد شد.

شبكه 4 با برنامه «تئاتر 27»

برنامه «تئاتر 27» در ايام بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر به صورت زنده ساعت 19 و 15 دقيقه از شبكه چهار سيما پخش مي‌شود.

«تئاتر 27» در 11 برنامه 45 دقيقه‌اي به صورت زنده به ارائه اخبار و گزارشهايي از جشنواره بيست و هفتم تئاتر فجر مي‌پردازد و به فراخور ميهمانان حاضر در برنامه نگاهي تحليلي به موضوعات مرتبط به تئاتر دارد.

مسعود ساكت اف تهيه‌كننده اين برنامه تلويزيوني است و حسين كياني نويسنده و كارگردان تئاتر اجراي آن را برعهده دارد. «تئاتر 27» در هر برنامه خود ميزبان ميهمانان ويژه‌اي چون حسين پارسايي مدير مركز هنرهاي نمايشي، حسين مسافرآستانه دبير اين دوره از جشنواره تئاتر فجر و كارگردان‌ها و هنرمندان برجسته تئاتر است.

حضور هنرمندان تئاتر تاجيك

گروهي از هنرمندان تئاتر جمهوري تاجيكستان اول هفته جاري براي شركت در بيست و هفتمين دوره جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر، وارد ايران شدند.

ميرزا علي دوستايف معاون اول وزارت فرهنگ تاجيكستان، اين گروه را همراهي مي‌كند.

گروه تئاتر تاجيكستان نمايش رستم و سهراب را در جشنواره تئاتر فجر به روي صحنه مي‌برد.

در نمايش رستم و سهراب كه با اقتباس از شاهنامه فردوسي توسط سلطان عثمان اف كارگرداني مي‌شود، قمرالدين ميرزايف در نقش سهراب، قربان صابر در نقش رستم و عبدالمومن شريف در نقش راوي به ايفاي نقش مي‌پردازند. اين نمايش امروز در جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر تهران به روي صحنه مي‌رود.

برگزاري نشست‌ها

برگزاري نشست‌هاي تخصصي بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر از ششم بهمن در سالن كنفرانس مجموعه تئاتر شهر آغاز شده است.

براي دسترسي و حضور هنرمندان و علاقه‌مندان حضور در كارگاه‌ها و بنا به تصميم كميته برگزاري اين نشست‌ها مكان برگزاري نشست‌هاي تخصصي جشنواره تئاتر فجر از خانه هنرمندان ايران به سالن كنفرانس مجموعه تئاتر شهر تغيير كرد.

اين نشست‌ها همه روزه از ساعت 10 تا 12 با برگزاري نشست دست‌اندركاران تئاتر با مديران موسسه بين‌المللي تئاتر (ITI) در سالن كنفرانس تئاتر شهر كار خود را پي گرفت.

خانه هنرمندان ميزبان عكس‌ها و پوسترها

نمايشگاه عكس‌ها و پوسترهاي جشنواره تئاتر فجر در خانه هنرمندان ايران برقرار است.

در اين نمايشگاه كه از 2 بهمن و همزمان با افتتاح جشنواره گشايش يافته است، در بخش عكس حدود 80 قطعه عكس از 36 عكاس به نمايش درآمده است.

اين آثار از ميان 109 قطعه عكس از 49 عكاس انتخاب شده و كار داوري اين آثار را نيز سيف‌الله صمديان، رضا معطريان و فرهاد آئيش برعهده داشته‌اند.

در بخش پوسترهاي اين نمايشگاه نيز، مجموعه‌اي از صد پوستر تئاتر جهان به نمايش گذاشته شده است.

برگزيدگان اول تا سوم بخش عكس، در آئين پاياني اين نمايشگاه (11 بهمن ماه) در خانه هنرمندان ايران معرفي خواهند شد.

60 تماشاگر براي «ملانصرالدين»

نمايش «ملانصرالدين» به كارگرداني علي اصغر دشتي دوشنبه هفتم بهمن ماه در هر اجراي خود تنها ميزبان 60 تماشاگر بود.

اين نمايش به دليل چينش خاص و طراحي ويژه خود به درخواست گروه اجرايي در هر اجرا پذيراي 60 تماشاگر بود. اعضاي گروه اجرايي اين نمايش اعلام كرده بودند در صورت استقبال تماشاگران، آمادگي سه اجراي پياپي را نيز خواهند داشت تا تعداد بيشتري از مخاطبان امكان ديدن اين اثر نمايشي را پيدا كنند.

متن نمايش «ملانصرالدين» كه كاري از گروه تئاتر دن كيشوت است، توسط نسيم احمدپور نوشته شده است و در بخش تجربه‌هاي نو اين دوره از جشنواره تئاتر فجر اجرا شد. اين نمايش ديروز در دو نوبت 16:30 و 20:30 و در مدت زمان 60 دقيقه در تالار اصلي مولوي به صحنه رفت.





جمعه|ا|11|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 337]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن