تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815467872




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشهوري نظري در گفتگو با مهر:بقاع متبركه به قطبهاي فرهنگي تبديل شود/شناسايي امامزاده هاي اردبيل


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مشهوري نظري در گفتگو با مهر:بقاع متبركه به قطبهاي فرهنگي تبديل شود/شناسايي امامزاده هاي اردبيل
بقاع متبركه به قطبهاي فرهنگي تبديل شود/شناسايي امامزاده هاي اردبيل
اردبيل - خبرگزاري مهر: مديركل سازمان اوقاف و امور خيريه استان اردبيل با اشاره به اهميت بقاع متبركه و اماكن مذهبي در ترويج معارف اسلامي گفت: طبق فرموده مقام معظم رهبري بقاع متبركه و اماكن مذهبي بايد به قطبهاي فرهنگي كشور تبديل شوند و مردم با مراجعه به اين اماكن به ترويج معارف اسلامي بپردازند.

وحدت مشهوري نظري روز يكشنبه در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينكه در جامعه اسلامي بايد در پي ايجاد درمانگاههاي مذهبي بود، افزود: براي درمان بيماريهاي جسمي درمانگاه و بيمارستان ايجاد مي شود اما براي درمان بيماريهاي روحي و رواني در پي مكان مناسبي نيستيم.

وي رونق امامزاده ها را براي رفع مشكلات رواني مناسب برشمرد و اضافه كرد: با تبديل امامزاده ها به قطبهاي فرهنگي مي توان به رفع مشكلان رواني مردم و ناهنجاريهاي اجتماعي در اين قطبهاي فرهنگي اميدوار بود.

مديركل سازمان اوقاف و امور خيريه استان رفع مشكلات روحي مردم را در جامعه ضروري دانست و با هشدار نسبت به عدم درمان اين بيماريها يادآور شد: با رونق برنامه هاي فرهنگي در امامزاده ها زمينه شفاي بيماريهاي روحي در جامعه ايجاد مي شود.

اعتبارات ساماندهي امامزاده ها كافي نيست

وي در پاسخ به بي توجهي سازمان اوقاف و امور خيريه استان اردبيل به برخي از امامزاده ها در روستاهاي استان و حفاريهاي انجام شده در اين امامزاده ها يادآور شد: منابع مالي اين نهاد محدود است و نمي توان با اين اعتبارات در كوتاهترين زمان تمامي امامزاده هاي استان را مقبره سازي كرد.

مشهوري نظري، بقاع سازي در امامزاده ها را از برنامه هاي مورد توجه اداره اوقاف دانست و تصريح كرد: بقاع سازي براي 14 امامزاده از برنامه هاي اولويت دار اين اوقاف استان است.

وي يكي ديگر از مشكلات عدم شناسايي امامزاده ها را محدوديت نيروي انساني سازمان اوقاف برشمرد و متذكر شد: سازمان اوقاف تنها در سه شهرستان اردبيل، خلخال و مشگين شهر نمايندگي دارد كه خود نشان دهنده محدوديت در تعداد نيروهاي انساني است.

وي، تعداد نيروي انساني اين سازمان در كل استان را 30 نفر اعلام كرد و افزود: نيروي مورد نياز براي شناسايي امامزاده هاي استان بيشتر از اين تعداد است و با اين تعداد نمي توان تمامي امامزاده ها را شناسايي كرد.

شبهه اي براي كثرت امامزاده ها در ايران وجود ندارد

وي در پاسخ به سئوالي مبني بر شبهه انگيز بودن كثرت امامزاده ها در ايران گفت: شبهه اي براي تعداد زياد امامزاده ها در ايران وجود ندارد و نبايد به چنين شبهاتي توجه كرد.

مشهوري نظري با بيان اينكه مهاجرت امامزاده ها به ايران در چهار مرحله انجام شده است، بيان داشت: مقطع اول مهاجرت خاندان پيامبر در زمان حجاج بن يوسف ثقفي انجام شده كه وي عرصه را براي امامزاده ها تنگ كرده بو و مقطع دوم نيز در زمان استقرار امام رضا (ع) در ايران است كه فرزندان و نوادگان امام باقر (ع) به منظور زيارت امام رضا (ع) به ايران عزيمت كرده اند.

وي مرحله سوم سفر امامزاده ها را در زمان نهضت اين خاندان عنوان كرد و گفت: امامزاده ها براي دفاع از حقانيت پيامبر (ص) در ديار خود دست به نهضت برده بودند، اما به دليل تعداد كم نيروها و نداشتن تجهيزات لازم شكست خوردند و بالاجبار به ايران سفر كردند.

مديركل سازمان اوقاف و امور خيريه استان مقطع چهارم سفر امامزاده ها به ايران را همزمان با حكومت علويان بيان كرد و متذكر شد: امامزاده ها با شنيدن تشكيل حكومت علويان در طبرستان به صورت گسترده به ايران عزيمت كردند و اين به معناي آن نيست كه ايران از امنيت بالايي برخوردار بود.

امامزاده سيدصدرالدين نگين شهر اردبيل مي شود

وي همچنين از احداث مجتمع فرهنگي و زيارتي امامزاده سيد صدرالدين خبر داد و با اشاره به قرار گرفتن امامزاده سيدصدرالدين در ورودي شهر اردبيل عنوان كرد: براي ايجاد مجتمع فرهنگي و زيارتي در اين محل طرحهاي مختلفي مورد پژوهش و تحقيق قرار مي گيرد كه با نهايي شدن آنها امامزاده سيدصدرالدين نگين شهر اردبيل مي شود.

مشهوري نظري احداث مجتمع بزرگ فرهنگي در امامزاده سيد صدرالدين را از برنامه هاي اولويت دار سازمان برشمرد و يادآور شد: براي ساخت مجتمع فرهنگي طرح امامزاده هاي بزرگ مورد بررسي قرار مي گيرد تا از اين طرحها استفاده شود.

وي تملك زمينهاي اطراف امامزاده را مهمترين مانع براي توسعه امامزاده سيد صدر الدين برشمرد و افزود: بعد از قطعي شدن تملك زمين اطراف امامزاده، طرح توسعه اين محل در آينده اجرا و پياده سازي مي شود.

مشهوري نظري بزرگترين منابع مالي امامزاده ها را مشاركت مردمي برشمرد و تصريح كرد: مقدار مشاركت مردمي متغير است بنابراين نمي توان در مورد زمان اتمام و احداث امامزاده حرفي زد اما تلاش مي شود فاز اول امامزاده سيد صدر الدين در سال آينده به اتمام برسد.

وي با بيان اينكه فاز اول اين امامزاده دو هزار و 780 متر مربع خواهد بود تاكيد كرد: طرح توسعه امامزاده سيد صدرالدين از بزرگترين طرحهاي عمراني اين سازمان در سالجاري است.

مدير كل سازمان اوقاف و امور خيريه استان، تمامي امازاده ها را واجب احترام دانست و گفت: سيد صدر الدين از فرزندان امام موسي كاظم (ع) است كه در برخي كتب تاريخي فرزند بلافصل و در برخي ديگر از كتابهاي تاريخي نوه امام موسي كاظم (ع) ثبت شده است.

توسعه حريم بزرگترين مشكل امامزاده ها است

وي به بهره برداري رسيدن امامزاده صالح اردبيل را از ديگر كارهاي عمراني سازمان اوقاف و امور خيريه اردبيل دانست و ابراز داشت: بزرگترين مشكل امامزاده ها مشكل توسعه حريم است و سخترين مرحله مرحله راضي كردن مالكان زمينهاي اطراف امامزاده براي فروش زمينهاي خود است.

مشهوري نظري با بيان اينكه بايد اين مشكل با مشاركت عمومي و قانوني مرتفع شود، اضافه كرد: مالكان زمينهاي اطراف امامزاده يا راضي به فروش نمي شوند يا اينكه قيمتي بالاتر از قيمت واقعي زمين براي فروش مي گويند كه كار را كمي سخت مي كند.

وي با بيان اينكه امامزاده صالح اردبيل با 750 متر مربه به بهره برداري رسيده است، عنوان كرد: امامزاده صالح اردبيل از فضاي مناسبي برخوردار است و تنها سرويس بهداشتي آن نامناسب است كه اين مشكل با هيئت امنا در ميان گذاشته شده و مرتفع خواهد شد.

مشهوري نظري طرحهاي عمراني در بقاع متبركه استان اردبيل را قابل توجه برشمرد و افزود: در راستاي طرحهاي عمراني در بقاع متبركه مسجد غريب بيله سوار كه در ميان مردم از ارج و قرب خاصي برخوردار است با مساحت 700 متر مربع در مراحل پاياني خود قرار دارد.

وي با بيان اينكه دو طرح عمراني در بقاع متبركه خلخال انجام مي شود، متذكر شد: امامزاده سيد احمد معراجي با سه هزار و 200 متر مربع در مرحله اسكلت بندي فلزي بوده و امامزاده سيد دانيال با مساحت هزار و 400 متر مربع در مراحل اوليه است.

اين مسئول از افزايش فضاي امامزاده سيد سليمان فخرآباد در بيله سوار خبر داد و گفت: فضاي امامزاده سيد سليمان با توجه به تعداد زياد زوار محدود بود و نياز به توسعه داشت بنابراين امسال هزار و 400 متر مربع به فضاي اين امامزاده افزوده شد كه در مرحله نازك كاري است.

...........................

گفتگو: توحيد مهدوي

© 2003 Mehr News Agency .

يکشنبه|ا|16|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 194]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن