تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس غمى از غم‏هاى دنيا را از مسلمانى برطرف نمايد، خداوند غمى از غم‏هاى روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815369531




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ريزش ها و رويش هاي انقلاب اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ريزش ها و رويش هاي انقلاب اسلامي
خبرگزاري فارس: هر انقلابي در مسير حركت و تكامل خود با ريزش و رويش روبه رو است. ريزش ها و رويش ها را بايد از منظري تاريخي تحليل كرد و در همان بستر به واكاوي علل ريزش و رويش پرداخت. به عبارت ديگر، بايد مشخص كرد كه در چه مرحله انقلاب، چه كساني و به چه دليل، ريزش كرده اند و چه كساني و به چه علت به انقلاب گرويده اند.


هر انقلابي در مسير حركت و تكامل خود با ريزش و رويش روبه رو است. ريزش ها و رويش ها را بايد از منظري تاريخي تحليل كرد و در همان بستر به واكاوي علل ريزش و رويش پرداخت. به عبارت ديگر، بايد مشخص كرد كه در چه مرحله انقلاب، چه كساني و به چه دليل، ريزش كرده اند و چه كساني و به چه علت به انقلاب گرويده اند.

1ـ مبناي ريزش ها و رويش ها

رنسانس در غرب به تدريج به توليد مفاهيم پاية مادي و انسان مدارانه پرداخت و به سمت تشكيل تمدن مادي فراگير و جهاني پيش رفت و در اين مسير و براي پيش برد پروژه جهاني شدن، مرزهاي فرهنگي ساير تمدن ها و از جمله تمدن اسلامي و شيعي را مورد هجمه قرار داد.

انقلاب اسلامي حركتي در برابر كليت اين تمدن است كه براي مقابله مي بايست چند مرحله را پشت سر بگذارد: نخست، مرحله سياسي است كه در آن عرصه، تمايلات عمومي متناسب با ايده‪هاي انقلاب اسلامي بسط و شرح مي-يابد. دوم، مرحله انقلاب فرهنگي است كه عقلانيت اجتماعي توليد مي شود و سازو كارهاي علمي و عقلي براي رسيدن به آرمان‪ها و ارزش ها پي‪ريزي مي گردد. سوم، انقلاب در صنعت و محصولات است كه در مجموع، تمدن همه جانبه نويني شكل مي‪گيرد. انقلاب ما اكنون در مرحله دوم است؛ مرحله كنوني، مرحله عبور از عقلانيت غربي و ورود به عقلانيت ديني است. اگر انقلاب اسلامي بخواهد آرمان‪هاي خود را در مقياس ملي، منطقه هاي و جهاني بسط دهد و به يك راه جديد در مقابل راه برآمده‪ از رنسانس تبديل شود، بايد عقلانيت جديد اسلامي توليد و از عقلانيت سكولار كه سدي در مقابل سير تكاملي انقلاب اسلامي است، گذر كند.‬‬‬‬‬‬

به طور طبيعي، انقلاب اسلامي در اين مرحله و در مراحل قبل و بعد، با ريزش هايي روبه روست؛ زيرا در هر دوره، كساني كه نمي‪توانند با آرمان ها و برنامه هاي انقلاب اسلامي هم گام شوند به تدريج، ريزش مي كنند و راه ديگري مي-پيمايند. به عنوان نمونه، آنها كه نمي خواهند از عقلانيت مدرن عبور كنند، با تكيه بر اين عقلانيت به نفي اصل انقلاب مي پردازند؛ آنها راه وصول به سعادت و عدالت اجتماعي را همين عقلانيت مدرن مي دانند و مي پندارند كه انقلاب اسلامي به بي راهه مي رود! در واقع، آنها آرمان‪هاي انقلاب و مقولاتي چون عدالت، امنيت و رفاه بشر را بر اساس همين عقلانيت مدرن، درك و تحليل مي‪كنند و عبور از آن را به معناي عبور از آرمان‪هاي انقلاب و ناكارآمد و متحجرانه مي‪پندارند؛ از اين رو، در مقابل اين مرحله‪ از حركت متعالي انقلاب اسلامي مقاومت مي كنند و در نهايت، صف خود را از صف انقلابيون جدا مي سازند. بر اين اساس، ريزش ها، به ناهم راهي عدهاي با مرحله اي از مراحل تكاملي انقلاب اسلامي تحليل مي شود.‬‬‬‬‬‬

از سوي ديگر در هر مرحله، رويشي هم پديدار مي شود؛ زيرا هنگامي كه عقلانيت ديني كاربردي و سازوكار حركت اجتماعي الهي در دنياي جديد، طراحي مي شود، قشر وسيعي از نخبگان و روشن فكران و يا مستضعفان و مظلومان در دنياي اسلام و در مقياس جامعه جهاني، مجذوب انقلاب اسلامي مي شوند و به اين سو مي آيند.

2ـ ريزش و رويش در مراحل مختلف

اين ريزش و رويش، در همه مراحل تاريخي انقلاب اسلامي وجود داشته و خواهد داشت. انقلاب اسلامي از آغاز در پي بسط خلافت الهيه بود. در قدم اول، به مبارزه با زياده‪خواهي قدرت ها پرداخت و به مبارزه با نظام سلطنتي به عنوان يك ساختار عدل گريز و دين ستيز مبدل شد و در نهايت، به يك ايده‪ اثباتي به نام «حكومت اسلامي» رسيد. در هر يك از اين مراحل، با دقيق تر شدن و تبيين بيش تر آرمان‪هاي اسلامي، عده اي كه برخي از ايده‪هاي نظري و عملي خود را حذف شده مي ديدند از انقلاب جدا شدند! به عنوان مثال، هنگامي كه مبارزه به مرحله درگيري با اصل نظام سلطنت منتهي شد، گروه‪هايي كه سلطنت مشروطه يا مشروعه و يا دموكراتيزه شده را مي‪خواستند، از قطار انقلاب پياده شدند؛ چون گمان كردند كه اين انقلاب از آرمان‪هاي صحيح خود فاصله گرفته است! يا در آن جا كه امام انقلاب بر «جمهوري اسلامي» تأكيد كرد؛ برخي كه به دنبال تحقق جمهوري سوسياليستي و يا جمهوري با قيدهاي ديگر بودند اين جهت‪گيري را متناسب با آرمان ها خود نديدند و ريزش كردند؛ مبارزات ماركسيستي بر عليه انقلاب اسلامي عمدتاً از همين مرحله شروع شد.‬‬‬‬‬‬‬‬

هنگامي كه قانون اساسي تدوين شد نيز ريزش بر همين منوال بود. هواداران حكومت دموكراتيك و دين حداقلي وقتي مشاهده كردند كه اسلام و ولايت فقيه به يك نظام حقوقي كلان در جامعه تبديل مي‪شود از انقلاب فاصله گرفتند.‬

از مرحله‪اي كه انقلاب اسلامي وارد مبارزه جهاني شد نيز طيفي كه به يك رفرم يا انقلاب در مقياس ملي مي-انديشيدند، فرياد بر آوردند كه ضرورتي ندارد ما هزينه يك انقلاب جهاني را بپردازيم؛ بايد در حد حلّ و فصل مسائل ملي و عمران و آباداني كشور خود تلاش كنيم. بنابراين، حاضر نشدند در بسط فرهنگي اسلام و انقلاب اسلامي در مقياس جهاني و مبارزه با نظام استكباري حاكم بر جهان هم كاري كنند. به عبارت ديگر، وقتي انقلاب اسلامي براي دفاع از اسلاميت نظام، تا مرز درگيري نظامي با استكبار ايستاد حتي عده‪اي از طرفداران انقلاب اسلامي هم وقتي هزينه اين حركت را مشاهده كردند جدا شدند؛ بدون آن كه محصولات اين حركت را هم محاسبه كنند. ‬‬

در كنار همه ريزش هايي كه در مراحل تكاملي انقلاب اسلامي روي مي دهد، رويش هايي نيز به وقوع پيوسته است كه از آن جمله مي توان به هويت يابي افتخارآميز شيعيان در جهان و رشد تشيع در جهان اسلام و ساير كشورها، توجه و گرايش به اسلام انقلابي و حتي تمايل بسياري از كشورهاي انقلابي به اسلام اشاره كرد. حداقل اين كه انقلاب هاي مادي و ماركسيستي به تاريخ پيوست و با طي هر مرحله از انقلاب، جمهوري اسلامي هواداران زيادي در جهان يافت.

3ـ ريزش هاي انتخابات نهم و دهم

برنامه‪ريزي در دوره «بازسازي» و «اصلاحات» با هدف جمع تجدد و انقلاب اسلامي بود؛ اما در ادامه، به مشكلي بزرگ منتهي شد؛ طيفي از روشن فكران مدعي ديانت احساس كردند كه امكان اجتماع سازوكارهاي مدرن زندگي بشر و چارچوبه‪هاي تعريف شده براي انقلاب اسلامي وجود ندارد و لذا به فكر عبور از خطوط انقلاب اسلامي به نفع سازوكارهاي مدرن افتادند. آنها مي خواستند كه تلقي ديني مردم را تغيير دهند. به اين ترتيب، موج اصلاحات و بازسازي، بخشي از جامعه روشن فكري را از سطح طرف داران قانون اساسي و ادامه انقلاب اسلامي جدا كرد و در انتخابات نهم رياست جمهوري در مقابل انديشه انقلاب قرار داد. اما مردم در انتخابات نهم و دهم، نه به ادبيات كساني كه معتقد به عبور از انقلاب اسلامي و قانون اساسي بودند رأي دادند و نه به ادبيات كساني كه آرمان‪هاي انقلاب اسلامي را در چهار چوب مدرنيزاسيون تحليل مي‪كردند؛ بلكه به گفتمان اصيل انقلاب اسلامي رأي دادند و اين گفتمان وارد حوزه‪ تفكر اجتماعي شد، و تلاش كرد كه سازوكارهاي جديدي مطرح كند. و از آن جا كه به طور طبيعي، اين ساز و كارها با عبور از عقلانيت مدرن قابل تحقق است؛ لذا چالش بين برنامه ريزي براي رسيدن به آرمان‪هاي ادبيات اسلامي با ادبيات علمي مدرن آشكار شد. ‬‬‬‬‬‬

البته انديشه اصول گرايي با عقلانيت سكولار و عقلانيت مدرن غربي مبارزه مي كند نه با مطلق عقلانيت. انقلاب اسلامي براي رسيدن به آرمان‪هاي خويش به دنبال ايجاد يك عقلانيت ديگر است. نقطه اصلي چالش در فضاي كنوني، چالش بين آرمان‪هاي انقلاب و پيگيري آن آرمان‪ها با عقلانيت سكولار است، لذا مخالفان جريان اصول گرايي و مخالفان ادبيات امام (ره) و انقلاب، دولت را با تكيه بر عقلانيت مدرن تخطئه مي‪كنند و رفتار دولت را غيرعقلاني، غيركارشناسانه و غيرعلمي مي‪دانند! در حالي كه اين رفتار، بدون محاسبه و كارشناسي نيست منتها با كارشناسي مدرن فاصله دارد و مي خواهد به بنيادهاي ديگري تكيه كند. هر چند جبهه انقلاب اسلامي متأسفانه تاكنون نتوانسته است يك عقلانيت تامه تا سطح برنامه هاي اجرايي به وجود آورد.‬‬‬‬‬

ريزشي كه در اين مرحله اتفاق افتاد در جبهه كساني بود كه به ساز و كارهاي عقلاني مدرن تعلق دارند و با تكيه بر آن در صدد تغيير آرمان‪هاي انقلاب اسلامي هستند تا در نهايت نوعي براندازي نرم را رقم بزنند. ‬

از انتخابات نهم تاكنون و به ويژه در فتنه بعد از انتخابات دهم، پالايشي در درون انقلاب اسلامي در حال رخ دادن است. البته بايد تمام توان ها به كار گرفته شود كه ريزش هاي انقلاب اسلامي حتي المقدور كم تر شود و رويش‪ها افزايش يابد و هزينه عبور از اين مرحله براي انقلاب اسلامي هزينه قابل قبولي باشد. اما اين بدان معنا نيست كه اين هزينه ها، بر عليه انقلاب اسلامي است؛ بلكه لازمه عبور از اين مرحله به شمار مي رود. ممكن است برخي تلقي كنند كه با اين حوادث، انقلاب اسلامي تضعيف مي‪شود، ولي به نظر مي رسد با پالايش، تهذيب و شدت خلوصي كه در درون انقلاب اسلامي به وجود ميآيد، ناخالصي‪هاي انقلاب اسلامي حذف شده، و از اين رو، سبك بال تر و شكوفاتر از گذشته به پيش خواهد رفت و سرانجام به نهادينه شدن ساختار نظام ولايت اجتماعي خواهد انجاميد.‬‬‬

به عبارت بهتر، همان گونه كه اگر انقلاب اسلامي درگيري با كفر را به بيرون از مرزهاي خود نبرد و در داخل مرزهاي فرهنگي و عقيدتي دنياي استكبار نجنگد، نمي‪تواند تداوم يابد، اگر در درون نيز خلوص نيابد و بخواهد به لوازم ناخالصي‪ها ملتزم باشد با خطر «انحلال» مواجه خواهد شد. ‬‬

حجت الاسلام و المسلمين سيد محمدمهدي ميرباقري

منبع :دفتر فرهنگستان علوم اسلامي قم

انتهاي متن/

يکشنبه|ا|16|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 309]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن