تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813117751




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون جهادكشاورزي خراسان رضوي: سهم ناچيزي در بحث گلخانه‌هاي كشور داريم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: معاون جهادكشاورزي خراسان رضوي: سهم ناچيزي در بحث گلخانه‌هاي كشور داريم
خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: استان‌ها

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادكشاورزي خراسان رضوي با بيان اينكه تنها يك درصد از گلخانه‌هاي كشور مربوط به استان است، يادآور شد: با توجه به سهم يك درصدي استان، رتبه اول گلخانه‌هاي هيدروپونيك را از نظر كيفيت در استان داريم.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،منطقه خراسان، غلامحسين ساربان، اظهار كرد: در بحث گلخانه‌اي در استان دير اقدام شده و سهم ناچيزي در اين رابطه داريم و با توجه به پتانسيل خراسان رضوي مي‌توان رشد خوبي در اين زمينه داشت.

وي درخصوص مشكلات گلخانه‌داران در خصوص تامين سوخت، ‌گفت: براي هر واحد به طور ميانگين 35 ليتر سوخت در متر مربع در نظر گرفته مي‌شود و با توجه به هدفمندسازي يارانه‌ها، اصلاح ساختار واحدهاي گلخانه‌اي را در دستور كار قرار داريم.

وي درخصوص وضعيت گلخانه‌هاي استان، يادآور شد: سطح گلخانه‌هاي استان 69 هكتار است كه از اين تعداد 25 هكتار مربوط به كشت گل‌هاي زينتي و 46 هكتار مربوط به محصولات سيفي است و به طور ميانگين از اين سطح 10 هزار تن محصول گلخانه‌اي برداشت مي‌شود.

وي افزود: در همين خصوص 47 واحد گلخانه‌اي با اعتبار 928 ميليون تومان اصلاح ساختار شده كه به طور ميانگين 30 درصد صرفه‌جويي را به دنبال داشته است.

ساربان با اشاره به اين كه در ابتداي برنامه چهارم 25 هكتار گلخانه داشتيم، تصريح كرد: تا انتهاي برنامه چهارم اين ميزان به 68 هكتار رسيده است.

وي گفت: در برنامه چهارم و پنجم، 350 هكتار مورد مطالعه قرار گرفته كه بالغ بر 9 ميليارد هزينه در برداشته كه مربوط به شهرستان‌هاي مشهد، نيشابور، سبزوار، تربت‌جام، كاشمر، خليل‌آباد و فريمان است كه پيش‌بيني مي‌شود تا سال 92 به بهره‌برداري برسد.

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادكشاورزي خراسان رضوي با بيان اين كه از 36 دشت استان، 32 دشت حالت بحراني دارد، گفت: جمع آب استحصالي 7 ميليارد و 758 ميليون متر مكعب است كه متاسفانه 1.5 ميليارد متر مكعب كسري مخزن دارند.

ساربان در خصوص خشكسالي‌هاي خراسان رضوي، گفت: خشكسالي‌هاي اخير باعث شده است كه سطح زير كشت گندم نسبت به سال گذشته 15 درصد كاهش يابد.

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادكشاورزي خراسان رضوي در خصوص محصولات ارگانيك، تصريح كرد: طبق وظايف مكلف شده، 25 درصد محصول استان بايد به اين بخش اختصاص پيدا كند.

وي با بيان اينكه 53 هزار و 290 تن توليد محصول سالم در قالب اجراي طرح IPM (مديريت تلفيق مبارزه با آفات) موفق به نشان استاندارد شده‌اند، ادامه داد: در همين راستا در سال گذشته در سطح 2200 هكتار از محصولات زراعي و باغي شامل گوجه‌فرنگي، سيب‌زميني، خربزه، گيلاس، سيب، پسته، خيار درختي و انار در قالب طرح قرار گرفت.

ساربان گفت: در حال حاضر 4 موضوع در بحث الگوي كشت تعيين شده كه استفاده بهينه از آب در توليدات باغي، توليد علوفه بخش دام، توسعه محصولات استراتژيك و كاهش 25 درصدي مصرف مراحل توليد از موضوعات مطرح شده در بخش الگوي كشت استان است.

وي يادآور شد: خراسان رضوي با 11 ميليون و 640 هزار و 800 هكتار كه 3.5 ميليون استعداد كشاورزي را داراست، سالانه حدود يك ميليون و 130 تا يك ميليون و 200 هكتار سطح زير كشت دارد و با 6 ميليون و 400 هزار تن محصول زراعي و يك ميليون راس دام و ارزش ناخالص توليدات در استان با 3 ميليارد و 984 ميليون تومان نقش تعيين‌كننده در اقتصاد استان و كشور دارد.

وي با اشاره به اينكه متوسط بارندگي استان 216.2 ميلي‌متر است، ادامه داد: 12 درصد استان در وضعيت خيلي خشك، 62 درصد خشك و 6 درصد نيمه‌خشك است.

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادكشاورزي خراسان رضوي در ادامه خاطرنشان كرد: در دهه مبارك فجر امسال 5 پروژه با اعتبار 999 ميليون تومان براي واحدهايي در قالب واحدهاي گلخانه‌اي با اشتغال‌زايي 33 نفر به بهره‌برداري مي‌رسد.

انتهاي پيام

يکشنبه|ا|16|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن