تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس براى اصلاح خود، خويشتن را به زحمت بيندازد، خوشبخت مى‏شود هر كس خود را در لذت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815311433




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير نفت:


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: وزير نفت:
خبرگزاري فارس: وزير نفت با بيان اينكه صدور نفت بعضي كشورهاي اروپايي را حتما قطع خواهيم كرد و درباره بقيه نيز در آينده تصميم خواهيم گرفت، گفت: حتي اگر نتوانيم يك بشكه نفت بفروشيم به هيچ كشوري به دليل تبليغات و فشار سياسي باج نمي‌دهيم و از موضع به حق خود كوتاه نمي‌آييم.


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، رستم قاسمي در نشست خبري در جمع خبرنگاران با بيان اينكه اوپك يك سازمان اقتصادي است و معمولا از چالش‌هاي سياسي به دور بوده است، گفت: به همين دليل روابط ايران با اعضا و سازمان اوپك همواره مطلوب بوده است و اخيرا نيز با توجه به رياست عراق بر اوپك از وزير نفت اين كشور خواسته‌ايم تا اعضاي اوپك بر اساس تشريك مساعي و روابط بين اعضا حق اعضا را در مبادلات و تجارت نفت رعايت كنند.

وي افزود: بازار نفت يك تجارت است و بازار متعادلي است و تصور نمي‌كنيم اعضاي اوپك بخواهند حق ديگر اعضا را از بين ببرند و اميدواريم عربستان هم به اين مسئله تمكين كند.

وزير نفت تصريح كرد: غربي‌ها به خصوص آمريكا بعد از 33 سال نتوانستند خود را با رفتار ايران تنظيم كنند و همواره در اين توهم به سر مي‌برند كه با فشار بر ايران، ايران را تسليم خواهند كرد اما ايران همواره از خواسته بر حق خود كوتاهي و عقب‌نشيني نخواهد كرد؛ اين خواسته ما نيز حق استقلال، آزادي و رشد فناوري است.

وي تأكيد كرد: اميدواريم بعد از سالها به جاي فشار بيشتر تعامل بيشتري برقرار كنند چون قطعا ما كوتاه نخواهيم آمد.

قاسمي اظهار داشت: اروپايي‌ها متأسفانه تسليم خواسته آمريكايي شده‌اند اما اميدواريم در زمان باقي مانده تجديد نظر كنند چرا كه قطعا مردم اروپا بهاي زيادي از اين بابت پرداخت خواهند كرد.

وي در پاسخ به پرسشي درباره قطع صدور نفت به پالايشگاه‌هاي بدهكار اروپايي گفت: كشورهاي اروپايي بدهي نفتي زيادي به ايران ندارند و ما نيز اعلام كرده‌ايم كشورهايي كه قصد دارند 6ماه آينده واردات خود را از ايران قطع كنند همين امروز اين كار را انجام دهند و ما هم مشكلي براي يافتن بازار نخواهيم داشت.

*قطعا صادرات نفت به بعضي كشورهاي اروپايي را قطع خواهيم كرد

وزير نفت در ادامه با بيان اينكه بين مجلس و دولت اختلافي درباره تحريم نفت وجود ندارد، گفت: هفته پيش اعلام كرديم نفت بعضي كشورهاي اروپايي را قطع خواهيم كرد و حتما نيز چنين خواهيم كرد و زمان آن را نيز اعلام مي‌كنيم.

وي اضافه كرد: بعضي اروپايي‌ها بابت قراردادهاي بلندمدت توسعه ميادين بايد از ايران نفت ببرند اما اگر آنها نيز نخواهند ما مشكلي براي قطع صادرات نفت به آنها نخواهيم داشت.

قاسمي در پاسخ به پرسشي درباره موضع ايران در خصوص بستن تنگه هرمز يا بازرسي از نفتكش‌ها اظهار داشت: ايران به دنبال تشنج در منطقه نيست اما تنگه هرمز يك موضوع سياسي است و ما در وزارت نفت فعاليت اقتصادي انجام مي‌دهيم.

وي با بيان اينكه دوران امروز با دوران سخت جنگ بسيار متفاوت است، تصريح كرد: امروز ما ابزار مناسب و دوستان خوبي در جهان داريم و در عين حال مشكلي در توليد و فروش نفت نداريم اما سياست ما كاهش وابستگي به نفت است و اميدواريم با توليد كمتر نفت اقتصاد كشور را بهتر اداره كنيم.

وزير نفت اظهار داشت: ما 18 درصد از كل نفت ايران را به اروپا مي‌فروشيم و براي بيش از اين مقدار مشتري آماده داريم كه به دليل نداشتن نفت كافي به آنها براي 6 ماه آينده قول مي‌دهيم.

وي اضافه كرد: هم مردم دنيا و هم بسياري از كشورهاي دنيا با ايران دوست هستند و ما امروز نفت ذخيره‌ شده‌اي در دريا يا انبارها نداريم.

قاسمي با تأكيد مجدد بر اينكه صدور نفت بعضي كشورهاي اروپايي را حتما قطع خواهيم كرد و درباره بقيه نيز در آينده تصميم خواهيم گرفت، گفت: اوپك يك اساسنامه اجباري ندارد و اساسنامه آن توصيه‌اي است تا اعضا منافع يكديگر را حفظ كنند و ما نيز از اوپك خواسته‌ايم منافع ما به عنوان يكي از اعضاي مهم را حفظ كنند و اميدواريم عربستان اين مسئله را مد نظر داشته باشد.

وي در ادامه تصريح كرد: خليج فارس يك گلوگاه مهم و استراتژيك دنيا است و بخش مهمي از انرژي دنيا از آن عبور مي‌كند كه براي بخش قابل توجهي از اين ميزان هيچ جايگزيني به جز تنگه هرمز وجود ندارد.

*بانك مركزي با افزايش سود اوراق مشاركت نفتي سالهاي قبل موافقت كرد

وزير نفت در ادامه با بيان اينكه بانك مركزي با افزايش سود اوراق مشاركت نفتي سالهاي قبل موافقت كرده است، گفت:تلاش كرديم در قانون بودجه 91 مشكلات قانون راه‌اندازي بورس نفت را با ارائه پيشنهادهايي برطرف كنيم.

وي به كشف گاز در يكي از 6 بلوك اكتشافي درياي خزر اشاره كرد و گفت: ما ميادين نفتي جديد ديگري را نيز كشف كرده‌ايم اما چون آمار آن قطعي نشده آن را اعلام نكرده‌ايم كه در يك ماه آينده ميزان ذخاير اكتشافي دقيق مشخص و به اوپك اعلام خواهد شد كه افزايش قابل توجهي را در كل ذخاير نفتي ايران موجب مي‌شود.

وي در پاسخ به پرسشي درباره قصد ايران براي پيشنهاد كانديدايي براي برعهده گرفتن دبير كلي اوپك گفت: هنوز زمان زيادي تا انتخاب دبير كل جديد اوپك باقي مانده است و ما به موقع درباره دبيركلي اوپك برنامه‌ريزي و تصميم‌گيري خواهيم كرد.

وزير نفت در ادامه با تأكيد بر اينكه تحريم همواره فرصت بسيار خوبي براي ما بوده و هست، اضافه كرد: زماني شركت‌هاي بزرگ خارجي در صنعت نفت ايران كار مي‌كردند و ما هم به صورت گسترده تجهيزات اين صنعت را وارد مي‌كرديم اما امروز ما در كشور پيمانكار خارجي نداريم و توسعه صنعت نفت ايران ايران توسط شركت‌هاي ايراني در حال انجام است.

وي افزود: همه تجهيزاتي كه در كشور ساخته نمي‌شود را شناسايي كرده‌ايم و با جمع‌آوري توليد‌كنندگان داخلي تلاش مي‌كنيم همه اين تجهيزات را به توليد برسانيم چنانكه در چند سال آينده كه چندان دور هم نخواهد بود نيازي به واردات تجهيزات خارجي نخواهيم داشت.

*تحريم همه نفت ايران: يك گزينه غير قابل اجرا/تخفيفي در قيمت نفت نداده ايم

قاسمي در ادامه اظهار داشت: تحريم نفت ايران به طور كامل گزينه غيرقابل اجرايي است چرا كه تأثير شديدي بر بازار نفت جهان دارد اما اينكه اروپايي‌ها نفت ما را نخرند مشكلي ايجاد نمي‌كند و به همين دليل اين موضوع آنقدر مهم نيست كه كل نظام براي مقابله با آن بسيج شود.

وي اضافه كرد: ما در وزارت نفت براي اين كار برنامه‌ريزي كرده‌ايم و با دوستان خود نيز در جهان در اين باره مذاكره كرده‌ايم.

وي در ادامه با اشاره به قرارداد 25 ساله فروش گاز ايران به تركيه گفت: تركيه به دنبال گرفتن تخفيف در قيمت گاز است اما ما امكان دادن اين تخفيف را بر اساس قوانين داخلي نداريم.

وي افزود: براي تركيه امكان درخواست تخفيف از داوري وجود دارد و در اين صورت ما نيز مستندات خود را به اين داوري ارائه خواهيم كرد.

قاسمي تأكيد كرد: ما تاكنون هيچ تخفيف را در مورد قيمت نفت به هيچ كشوري نداده‌ايم و نفت را به قيمت روز دنيا به فروش مي‌رسانيم.

وي اضافه كرد: با بسياري از كشورها تهاتر داريم اما تاكنون پول نفت را به طور كامل از همه كشورها گرفته و پول كالاي آنها را پرداخته‌ايم اگرچه اگر بخواهيم تهاتر كالا به كالا نيز داشته باشيم اين كار چندان پيچيده نخواهد بود.

وي اظهار داشت: دقيقا نمي‌توان قيمتي را درباره نفت در صورت تحريم نفت ايران ارائه كرد اما قيمت نفت در چنين شرايطي افزايش بسيار زيادي خواهد داشت.

قاسمي با بيان اينكه فعال مراودات نفتي ما با چين به وسيله دلار و يورو انجام مي‌شود اما تغيير آن به ديگر ارزها نيز مشكلي ايجاد نخواهد كرد، تصريح كرد: ما مراودات اقتصادي زيادي با كره، چين و هند داريم كه دوطرفه است و تصور نمي‌كنيم اين مراودات تحت تأثير مسائل سياسي قرار بگيرد چرا كه آنها نيز به دنبال حفظ منافع خود در مراودات اقتصادي با ايران هستند.

*حتي اگر نتوانيم يك بشكه نفت بفروشيم از موضع به حق خودمان كوتاه نخواهيم آمد

وزير نفت تأكيد كرد: حتي اگر نتوانيم يك بشكه نفت بفروشيم به هيچ كشوري به دليل تبليغات و فشار سياسي باج نمي‌دهيم و از موضع به حق خود كوتاه نمي‌آييم.

وي صادرات نفت ايران به انگليس و فرانسه را بسيار ناچيز دانست و در پاسخ به پرسش فارس درباره گذشتن زمستان و فرصت پيش‌دستي ايران در تحريم نفت گفت: فشار به مردم اروپا آن هم در فصل سرد زمستان جزء اهداف جمهوري اسلامي ايران نيست اما تلاش مي‌كنيم بعضي كشورها كه موضع خصمانه‌تري دارند را در لبه تحريم قرار دهيم.

وي وضعيت نفت در بودجه 91 را قدري بهتر از سال گذشته دانست و گفت: با دولت توافق كرديم به هر ميزان از رقم ذكر شده در بودجه 91 توليد بيشتري داشته باشيم 15 درصد آن به وزارت نفت تعلق بگيرد كه مي‌تواند در توسعه ميادين به ما كمك كند.

قاسمي در ادامه اظهار داشت: كاهش جدي در خريد نفت از سوي چين نداشته‌ايم و پيام منفي در اين خصوص از سوي چيني‌ها دريافت‌ نكرده‌ايم.

وي گفت: ايران به هيچ وجه مشكل كمبود ارز ندارد چنانكه اگر سالي 40 تا 50 ميليارد دلار كالا به ايران وارد شود حداقل 100 تا 120 ميليارد دلار صادرات داريم.

وي تأكيد كرد: گراني اخير ناشي از مسائل بازار بود و بانك مركزي نيز اخيرا اعلام كرده است هر كس هر مقدار ارز براي واردات نياز داشته باشد به نرخ مرجع آن را دريافت خواهد كرد.

*امضاي مجوز ترانزيت گاز ايران به اروپا توسط مجلس و دولت تركيه

وي در ادامه با بيان اينكه قرارداد گازي ايران و سوئيس نهايي نشده و مذاكرات آن ادامه دارد گفت: در گذشته مشكل ارسال گاز به اروپا داشته‌ايم اما اخيرا دولت و مجلس تركيه مجوز ترانزيت گاز ايران به اروپا را امضا كرده است.

وزير نفت اضافه كرد: ايران براي تأمين مطمئن انرژي به دنبال گاز ايران است كما اينكه در اروپا الان قطعي گاز در زمستان ادامه دارد و به همين دليل مذاكره براي صادرات گاز ايران به سوئيس و يونان ادامه دارد.

وي اظهار داشت: يكي از تحريم‌هاي اروپا و آمريكا عليه ايران تحريم بانك مركزي است اما ما مجبور نيستيم از طريق بانك مركزي پول نفت را دريافت كنيم و از دوستان خود در اين زمينه استفاده مي‌كنيم.

قاسمي تأكيد كرد: چين و هند از ما تخفيفي درباره بهاي نفت نخواسته‌اند اما كشورهاي مختلفي درخواست افزايش واردات نفت از ايران را ارائه كرده‌اند.

وي در ادامه با بيان اينكه در جلسه اخير اوپك افزايش سقف توليد نفت نداشتيم، گفت: اوپك تا آن تاريخ 30 ميليون و 400 هزار بشكه در روز توليد داشت اما با بازگشت نفت ليبي و افزايش توليد عراق مجموع توليد آن به بيش از 32 ميليون بشكه در روز مي‌رسيد كه ما در اوپك سقف آن را روي 30 ميليون بشكه نگه داشتيم كه معناي آن كاهش توليد اعضايي است كه به جاي ليبي توليد نفت خود را افزايش داده بودند.

وزير نفت اضافه كرد: همچنين با وزير نفت عربستان درباره كاهش سقف توليد نفت عربستان كه به جاي ليبي افزايش يافته بود و همچنين بازار نفت ايران مذاكره و توافق كرديم.

*گاز صادراتي ايران تا ۶ ماه آينده تحويل بغداد خواهد شد

وي در ادامه گفت: در كميته سه جانبه براي احداث خط لوله گاز ايران به عراق، سوريه و مديترانه شكل گرفته است و اخيرا قرار است وزراي نفت سه كشور نشستي در اين باره داشته باشند.

قاسمي افزود: 40 درصد از خط لوله ايران عراق در طرف ايراني پيشرفت داشته است و تا 6 ماه آينده احتمالا بغداد گاز ايران را دريافت خواهد كرد.

وي اضافه كرد: بر اساس توافق با پاكستاني‌ها نيز قرار است خط لوله صلح بين ايران و پاكستان تا سال 2014 احداث شود كه ما در احداث اين خط از برنامه جلو هستيم.

انتهاي پيام/ص

شنبه|ا|15|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن