تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828710123




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دعا سه جور است


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دعا سه جور استآنچه گذشتآنها كه هستى و زندگى‌شان را در رفتنها دیده‌اند و ماندن را گندیدن و پوسیدن،‎ ‎اینها در ‏‏این جریان، در این حركت، در این رفتن، با مانعها و درگیرى‌هایى روبرو‎ ‎مى‌شوند؛ مانعها و ‏‏درگیرى‌هایى كه همه جا خانه گرفته‌اند، در درون آنها، در خانه‎ ‎آنها، در محل و شهر و ‏‏جامعه و در تمام جبهه‌ها‎. ‎این درگیرى‌هاى مستمر، ناچار بحران‌ها، التهابها، اضطراب‌ها و زلزله‌هایى، به‎ ‎وجود ‏‏مى‌آورند و روح‌ها هرچند به قدرت كوه‌ها باشند، با چنین زلزله‌هایى همراه‎ ‎خواهند شد.‏و در این حركت و در این درگیرى‌هاى وسیع و در كنار تحول‌ها و تغیرهاى مستمر،‎ ‎آنها كه ‏‏در كنار متغیرها لرزیده‌اند و زیر و رو شده‌اند، ناچار به ثابت و حق؛ به‎ ‎الله نزدیك مى‏‌شوند و ‏‏اوست كه آنها را به ثبات مى‏‌رساند و به آنها امن را‎ ‎مى‏‌بخشد، كه : "ان المتقین فى ‏مقام ‏امین و یثبت الله الذین آمنو بالقول الثابت".‏سرچشمه اصلى این قطره‌هاى امن و امان دو چیز است : یكى قرآن و دیگر پیوند و‎ ‎دعا.‏این دو چشمه براى آنهایى معنى دارد كه تشنه هستند و عطش راه، آنها را سوزانده‎ ‎‏است. كسانى كه به نیازهاى عظیم در هنگام درگیرى نرسیده‌اند به چنین عوامل ثباتى‎ ‎‏هم نیازمند نیستند.‏
محراب
دعا  ‏... دعا سه گونه است:‏‏ ‏1. وسیله‌ای هنگام شكستن وسیله‌ها و كلیدی پس از به كار افتادن كلیدهای دیگر. ‏آنها كه از تمام وسیله ها و امكاناتشان استفاده كرده‌اند و در راه مانده‌اند،‌اینها كه به ‏وسیله سازی معتقد شده‌اند و به نظام آفرینی پیوند خورده‌اند،‌اینها در یأسشان امید ‏هست همان طور كه در امیدشان یأسها و تنهایی‌ها یار می‌سازند و امیدها می‌آفرینند. اینها بر همین اساس، به آنچه امید ندارند امیدوارترند. چون امیدها و بتها. (1) قطعا ‏شكسته می‌شوند، اما آنچه بدان امیدی نیست، شاید باری بیاورد. و ‌این است كه می‌گوید: "كن لما لا ترجوا رجی"، به آنچه امید نداری امیدوارتر باش، "فان ‏موسی جاء مقتبسا و رجع نبیا" چون موسی به امید آتش آمد و به آتش نرسید، اما پیامبر ‏بازگشت. (2)‏‏ ‏2. وسیله‌ای همراه وسیله‌ها. ‏آنها كه از آن تجربه‌ها و عبرتها برخوردارند. آنها كه عقم و عجز و نازایی وسیله‌ها را ‏دیده‌اند، دیگر حتی همراه تمام وسیله‌ها نمی‌گویند كه رسیدیم و بدون وسیله نمی‌گویند ‏كه ماندیم. و ‌این كه دعا وسیله‌ای حتی در هنگام وجود وسیله هاست و امید حتی ‏همراه امیدها.‏‏ ‏3. در یك مرحله دیگر دعا وسیله‌ها نیست، مقدمه نیست كه تو را به چیزی برساند، بلكه ‏خودش عمل است، خودش ‍ مقصد است.(3) آنها كه بخواهند ‏نشان بدهند كه غنی و سمیع و مجیبی هم هست. ‌اینها با دعا فقط می‌خواهند از ‌این ‏ربط و پیوند و از‌ این وجود ربطی و وابسته نشانی بدهند و می‌خواهند كه غنا و قرب و ‏سمع. اجابت او را یك جا امضاء بنمایند.‏‏ برای نمونه، دعای ابو حمزه، كه دعایی است از امام سجاد (ع). راستی ‌این دعا درس است، برای آنهایی كه به جز از خویشتن درس نمی‌گیرند و جز با ‏زبان خود اصلاح نمی‌شوند و جز از خویش از كسی نمی‌پذیرند. آنها كه دیوارهای غرور و كبر و حساسیت و بدبینی، وجودشان را فرا گرفته و از بیرون به ‏آنها راهی نیست. ‌اینها می‌توانند با دعا و با زبان خویش به خود بیاموزند. با ‌این دید، دعا درسی است كه باید آن را آموخت و سپس همراه نیازها و در لحظه های ‏بحرانی با جمله‌هایی از آن، زندگی كرد، همان طور كه قران را دو نوع قرائت می‌كردیم. و اگر ‌این چنین دیدی در ما پدید آمد، كه از دعا درس بگیریم، آن هم در لحظه‌هایی كه اسیر ‏دیوارهای كبر و غرور هستیم و یا در لحظه‌هایی كه در جایگاه بلندی از پستها و مقامها ‏نشسته‌ایم كه صدای پایینیها به ما نمی‌رسد، همچون زمینهای بلندی كه جز از باران آب ‏نمی‌گیرند و قله‌هایی كه جز با ابرها دوست نمی‌شوند، اگر با چنین موضعی به دعا رو ‏بیاوریم، ناچاریم كه پیش از بررسی نمونه‌ها، با زمینه‌هایی آشنا شویم و از روشهایی ‏گفت و گو كنیم كه امكان بهره برداری بیشتر فراهم شود.‌این روشها در روایات وارد ‏شده‌اند و به اشاره از آن همه سخنی می‌آوریم.‏‏_____________________‏‏1- و عزتى و جلالى و ارتفاعى على عرشى لاقطعن امل كل امل سواى . كافى ، ج 2، ‏ص 66 ح 7. ‏2- كافى ، ج 5 ص 83 ح 2. ‏3- كافى ، ج 2 ص 446 تا ص 468 باب فضل الدعا و الحث علیه . با تصرف از كتاب: بشنو از نى؛ على صفایى حائرى





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 382]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن