تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مؤمن را از سيمايش مى شناسيم و منافق را از نشانه هايش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826423580




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تمركز و حضور در دعا


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چشمه‌ سار دعا‏‏(2)‏
نیایش
                                                              بررسی جایگاه و عوامل مؤثر در دعاتمركز و حضور ‏آنچه گذشت: اگر یادتان باشد گفتیم آنها كه هستی و زندگی‌شان را در رفتنها دیده‌اند و ماندن را ‏گندیدن و پوسیدن،‎ ‎اینها در ‏‏این جریان و در این رفتن، با درگیری‌هایی روبرو‎ ‎می‌شوند؛ ‏مانعهایی كه همه جا خانه گرفته‌اند، كه ناچار بحران‌ها، التهابها، اضطراب‌ها و زلزله‌هایی، ‏به‎ ‎وجود ‏‏می‌آورند...‏‏... و اما در این حركت سرچشمه اصلی امن و امان دو چیز است: یكی‎ ‎قرآن‎ ‎و دیگر پیوند و‎ ‎‎دعا.‏این دو چشمه برای آنهایی معنی دارد كه تشنه هستند و عطش راه، آنها را سوزانده‎ ‎‎‏است. كسانی كه به نیازهای عظیم در هنگام درگیری نرسیده‌اند به چنین عوامل ثباتی‎ ‎‎‏هم نیازمند نیستند.‏و اگر یادتان مانده باشد شما را به سرچشمه‌ی قرآن بردیم و آنگاه در آخرین گفتارمان ‏چشمه سار دعا را برایتان توصیف كردیم و آوردیم كه دعا سه جور است... .‏و اما اكنون و نیز در چند قسمت آتی به آنچه در دعا مؤثر است خواهیم پرداخت.قدم اول و شرط اول در دعا این است كه دعایمان خواسته و نیاز ما باشد، نه تقلید از ‏نیازمندیهایی كه دیگران با وجود خویش خواسته‌اند‏1- تمركز و حضور قدم اول و شرط اول در دعا این است كه دعایمان خواسته و نیاز ما باشد، نه تقلید از ‏نیازمندیهایی كه دیگران با وجود خویش خواسته‌اند. و اگر چنین نیازی در خود حس كنیم و اهمیتش را بیابیم، ناچار به آن خلوت و فراقت و ‏حضور و تمركزی می‌رسیم كه در شرایط دعا از آن نام می‌برند. (1) چون ذهن ما به آن مسأله‌ای رو می‌آورد كه اهمیتش را یافته و ضرورتش را احساس ‏كرده. ‏هنگامی كه ذهن من مشغول به كاری باشد كه عهده دارش هستم، به هر كجا كه بروم ‏خیالم راحت نیست و حتی در عروسی خوش نیستم و حاضر نیستم. ‏تمركز و حضور ذهن، نتیجه‌ی درك اهمیت مسأله است. آنها كه احساس نیازی نمی‌كنند ‏ناچار به توجه و تمركز و حضور نخواهند رسید و از این رو است كه فقط با زبانشان دعا ‏كرده‌اند، نه با تمام وجود شان. این است كه این دعا شور و نوری ندارد و اثری نمی‌گذارد، ‏هرچند از دل پرشوری به ما رسیده باشد. آن وقت كه من می‌گویم: اللهم اغفرلی، یا اول حاجتی الیك ان تغفرلی ما سلف من ‏ذنوبی، باید از ذنب‌ها و جرم‌ها تصویری داشته باشیم. من كه برای خودم به ذنبی معتقد ‏نیستم؛چون می‌بینم هم نماز خوانده‌ام و هم روزه گرفته‌ام و هم...، دیگر خدا چه چیزی را ‏به من ببخشد و چه غفرانی را برای من داشته باشد، من از خدا طلبكار هم هستیم دیگر ‏چه جای عذر خواهی است. اگر نیاز چیزی را درك نمی‌كنی، به تقلید نخواه، كه این جز بازیگری نیست. و این بازیگری ‏جز سیاهی قلب و خستگی و دلزدگی چیزی نمی‌آورد. آنها كه با دلِ بازیگر و تنها با زبان ‏خویش، دعا می‌كنند محروم می‌شوند و رانده و دوراما اگر بدانم هرچه جز او مرا حركت داده و هر چه جز او مرا خوشحال كرده و یا رنج داده ‏خسارت من و زیان من و ذنب من و گناه من است، آن موقع دیگر تمام گناه‌ها را، غیبت و ‏تهمت و حق كشیها را، حساب نمی‌كنم، كه این ذنب‌ها و جرم‌ها و این جورها و خیانت‌ها ‏و بی وفایی‌ها را هم در نظر می‌آورم. و این است كه می‌دانم آنها كه دلشان سرشار از ‏هزار كینه و بغض و هزار ترس و ضعف و هزار حسد و حرص هزار غفلت و ظلم است، با ‏تمام حركت‌ها به جایی نمی‌رسند؛ آخر وجود آلوده و كثافت زده بر فرض بهترین عطرها را ‏هم بر خود بپاشد چه بهره‌ای خواهد برد؟ با این دید، اول نیازِ تو، پس از شناخت گناه و پس از درك نقش گناه و مزاحمتش، حتی با ‏وجود عطرها و لطف‌ها و بخشش ها، می‌شود نیازِ به غفران و بخشش. و این است كه ‏آرام نداری و با تمام وجودت می‌خواهی كه: « اغفرلی یا غفار، اولُ حاجتی الیكَ اَن تَغفرَ لی ‏مِن ذُنوبی عَلی كَثرتِها وَ اَن تعمنی فیما بقی من عمری ». (2) اگر نیاز چیزی را درك نمی‌كنی، به تقلید نخواه، كه این جز بازیگری نیست. و این بازیگری ‏جز سیاهی قلب و خستگی و دلزدگی چیزی نمی‌آورد. آنها كه با دلِ بازیگر و تنها با زبان ‏خویش، دعا می‌كنند محروم می‌شوند و رانده و دور. (3) منی كه تمام نیازم خانه و فرش و شغل و یك پسر كاكل زری است، چرا از همین‌ها ‏شروع نكنم و حرف‌های بزرگ را بر خود بار كنم. و چرا به این نیندیشم كه خواسته‌هایم را از این سطح بالاتر آورم. من همان چیزی هستم ‏كه آن را می‌خواهم و همان قدر كه نیازش را احساس می‌كنم، پس چرا خودم را ‏نشناسم و به كمتر از خودم مشغول شوم و برای كم‌ها زار بزنم و بنالم. ‏_____________‏‏1-كافی ج 2 كتاب الدعا، ص 476. ‏2-مفاتیح الجنان، دعای عالیة المضامین. ‏3-كافی ج 2 باب الاقبال علی الدعا، ص 473.‏با تصرف از كتاب: بشنو از نى؛ على صفایى حائرى‏ 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 563]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن