تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اگر به تعداد اهل بدر [مؤمن كامل] در ميان شما بود، قائم ما قيام می ‏كرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815392686




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خبرنگار خبرگزاري فارس در كويت گزارش مي‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: خبرنگار خبرگزاري فارس در كويت گزارش مي‌دهد
خبرگزاري فارس: چهاردهمين دوره انتخابات پارلماني كويت با پيروزي بزرگ مخالفان دولت به رهبري اسلام‌گرايان به پايان رسيد و جريانات سني اخواني‌ها و سلفي‌ها برندگان شاخص اين انتخابات بودند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در كويت، كشور كويت كه از ائتلاف خاندان آل صباح و طبقه بازرگانان و شيوخ قبايل عرب به وجود آمده، اين روزها مردم آن درگير مشاركت در چهاردهمين دوره انتخابات پارلماني هستند كه اولين دوره در سال1963 و سيزدهمين دوره آن در سال 2009 ميلادي برگزار شد.

انتخابات پارلماني كويت (مجلس "الامه") روز صبح پنجشنبه دوازدهم بهمن1390 شروع و واجدين شرايط راي به پاي صندوق‌هاي راي رفتند تا 50 نماينده پارلمان اين كشور را انتخاب كنند.

كويتي ها در سايه درگيري‌هاي قبيله‌اي و در پرتو بالا گرفتن خواسته‌ها براي اصلاحات و مبارزه با فساد در كويت، در اين كارزار انتخاباتي حضور پيدا كردند تا هرچه بيشتر در سرنوشت سياسي خود، مشاركتي داشته باشند.

انتخابات و راي‌گيري در پنج حوزه اصلي انتخاباتي كويت شامل حدود 100 شعبه اخذ راي انجام شد، 400 هزار كويتي واجد شرايط راي بودند كه 54 درصد اين تعداد را زنان تشكيل مي‌دهند و در ميان 286 نامزد انتخابات، 23 تن زن هستند.

كويتي‌ها با مشاركت در انتخابات روز پنجشنبه گذشته براي بار چهارم در كمتر از شش سال (هشتمين بار پس از آزادي كويت در 1991) است كه در انتخابات پارلماني شركت مي‌كنند.

شرايط سياسي و امنيتي انتخابات

الف ـ سطح محلي

در سطح محلي شرايط سياسي و امنيتي كويت چنين است:

ـ افزايش تنش طايفه‌اي و حزبي در جامعه سياسي كويت

ـ تشديد تحرك كويتي هايي كه تابعيت و شناسنامه كويتي ندارد در پرتو نهضت‌ها و خيزش‌هاي مردمي منطقه

ـ بالاگرفتن نهضت و موج اعتراضي عليه فساد مالي و مفاسد اداري (رشوه خواري و رانت خواري)

ـ تاثير پذيري جامعه كويتي از وضعيت منطقه و التهاب خيزش‌هاي مردمي محيط پيراموني

ب ـ سطح منطقه

وضعيت كويت در سطح منطقه با شرايط ذيل روبروست:

ـ روند تحولات عراق پس از خروج ارتش آمريكا

ـ تحولات منطقه عربي و بازتاب نهضت‌هاي مردمي بر روند رخدادهاي كويت

ـ تحولات يمن، بحرين و منطقه الشرقيه در عربستان سعودي كه ارتباطات ژئوپليتيكي با كشور كويت دارند تاثيرات زيادي بر محيط سياسي ـ امنيتي اين كشور داشته است.

ـ پيروزي اسلام گراها در انتخابات مصر، تونش و مراكش، فضاي مساعدي جهت پيروزي جريانات كويتي در انتخابات فراهم ساخت.

ج ـ سطح فرامنطقه اي

در سطح فرامنطقه‌اي نيز كويت با شرايط ذيل مواجه است:

ـ ضعف سياست منطقه‌اي آمريكا و اتحاديه اروپا

ـ بحران مالي و اقتصادي غرب و كاهش قدرت مانور در خاورميانه

ـ پذيرفتن جريانات اخواني و اسلام گرايان به عنوان يك واقعيت سياسي و فرهنگي از سوي غرب

نتايج و تبعات انتخابات كويت

1ـ پيروزي بزرگ مخالفان به رهبري اسلام‌گرايان

معارضان در اين انتخابات 34 كرسي از 50 كرسي مجلس الامه(پارلمان ) به دست آوردند.در پارلمان سال 2009، 20 كرسي داشته اند، جريانات سني اخواني‌ها(الحركه الدستوريه الاسلاميه) و سلفي ها(التجمع السلفي الاسلامي) برندگان شاخص اين انتخابات بوده و جمعا 23 كرسي به دست آوردند(در گذشته نه نماينده در مجلس داشتند).

2ـ عشيره و قبيله كه نقش اساسي در حيات سياسي اين كشور داشته مثل سابق برنده انتخابات بوده و 20 كرسي از كل كرسي‌هاي پارلمان از آن خود كردند.

قبيله مطير (بزرگترين قبيله در كويت در پارلمان 2009 پنج كرسي داشت)، قبيله الرشايده(سه كرسي در مجلس گذشته داشت)،قبيله عنزه(دو كرسي در مجلس گذشته داشت)، قبيله شمر(دو كرسي در مجلس گذشته داشت)،قبيله العجمان و العوازم(جمعا چهاركرسي در مجلس گذشته داشتند)،معرف‌ترين و قوي‌ترين قبايل اين كشورند.

3ـ جامعه زنان،ليبرال‌ها و جامعه شيعي در اين انتخابات بازنده بودند

جامعه زنان كه به موجب مصوبه امير كويت و پارلمان اين كشور در سال 2006 حق مشاركت سياسي يافته در انتخابات 2009 چهار نماينده به مجلس الامه فرستادند ولي تحت شرايط و فشارهاي تبليغات طايفه‌اي و عشيره اي در انتخابات 2012 بازنده بوده و در كرسي‌هاي پارلمان هيچ سهمي نداشتند.

جريانات سكولاريستي و ليبراليستي كويت (بلوك كار خلقي و تريبون دموكرات در كويت)سه كرسي از دست دادند(در پارلمان2009 پنج كرسي داشتند).اين جريانات هوادار دولت هستند و از مزاياي آن برخوردار بوده و با اين وجود در انتخابات باختند.

جريانات شيعي ( در قالب تشكل‌هايي مانند هم پيماني ملي اسلامي ،هم پيماني عدالت و صلح،تجمع ميثاق ملي و تجمع رسالت سازمان يافتند) در اين انتخابات به دلايلي از جمله عدم هماهنگي و اتحاد درون طايفه دو كرسي از دست دادند(در پارلمان 2009 نه كرسي داشتند).

هرچند انتخابات كويت در شرايط حساس منطقه‌اي و فرامنطقه اي برگزار شد، اما نتايج اين انتخابات و تبعات و تاثيرات آن بر روند حيات سياسي و آينده اين كشور پرسش‌هاي متعددي در افكار عمومي باقي گذاشته است. اينكه آيا تركيب و مؤلفه پارلمان جديد ظرفيت و توان خارج كردن كشورشان از بحران سياسي را دارد، آيا شعارهاي برندگان اين انتخابات مبني بر اصلاحات و مبارزه با فساد در اين كشور در آينده عملي خواهد شد، اينكه آيا حضور جريانات اسلام گرايي به عنوان اكثريت در پارلمان جديد تاثيراتي روي سياست خارجي كويت خواهد داشت، اين پارلمان جديد جهت دفاع از قضيه ملت مظلوم فلسطين چه برنامه اي تدارك ديده است، آيا مجلس جديد به مطالبات كويتي هاي بدون تابعيت و شناسنامه اهتمام و توجه جدي خواهد كرد، مجلس جديد جهت توسعه و گسترش مناسبات كويت با جمهوري اسلامي ايران چه راهكاري برنامه ريزي كرده است؟

براي پاسخ به اين سئوالات بايد منتظر ماند و ديد كه در سايه تحولات منطقه پارلمان كويت نيز با چه عكس العمل‌ها و دستور العمل‌هايي برنامه هاي خود را اجرا مي كند.

انتهاي پيام/ق

شنبه|ا|15|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن