تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند در بهشت هفتاد هزار قصر از يا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815639848




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آغاز پرتنش روابط امريكا و چين در زمان دولت اوباما


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: آغاز پرتنش روابط امريكا و چين در زمان دولت اوباما
فاستر كلاگ
ترجمه : حامد نيري عدل
« هيلاري رودهام كلينتون » وزير امورخارجه امريكا گفته است كه هيچ كشوري به اندازه چين براي امريكا اهميت ندارد. اما در اين روزهاي آغاز به كار اوباما روابط ميان اين دو كشور ممكن است آغازي دشوار داشته باشد.
اوباما در نخستين نطق روز سه شنبه اش درباره اين سخن گفت كه امريكايي ها در گذشته چگونه با فاشيسم و كمونيسم روبروشدند. در همين لحظه تلويزيون دولتي چين به سرعت صداي برنامه زنده اش را قطع كرد و دوربين دوباره به استوديو بازگشت .
سپس دو روز بعد « تيموني گيثنر » وزير مورد نظر اوباما براي وزارت خزانه داري نوشت كه رئيس جمهور جديد معتقد است كه چين به تقلب و دستكاري در زمينه ارزش پول رايج خود مي پردازد. توليد كننده هاي امريكايي نيز مي گويند كه پكن اين كار را انجام مي دهد تا كالاهايش را براي مصرف كنندگان امريكايي ارزان تر و توليدات امريكايي را گران تر از چيني ها كند.
سخنان گيثنر ممكن است مقامات چيني را خشمگين كند كه با دقت گفتار سياسي امريكاييان را دنبال مي كنند و بارها آنچه را « دخالت خارجيان در امور داخلي چين » مي خوانند تقبيح كرده اند. ايالات متحده معمولا به خاطر حقوق بشر و سواستفاده هاي تجاري به چين انتقاد مي كند; با اين حال واشنگتن و پكن يكديگر را متحداني مي دانند كه در چالش هاي شديد اقتصادي نظامي و سياسي به طور فزاينده اي به يكديگر نزديك مي شوند.
« يانگ جائه چي » وزير امور خارجه چين هم گفته كه اين كشور متعهد است براي تحكيم روابط و گسترش منافع با دولت اوباما همكاري كند. خبرگزاري رسمي شين هووا به نقل از يانگ مي نويسد : « روابط چين و امريكا از مهم ترين روابط متقابل كشورها در جهان است . »
« سليگ هريسون » مدير برنامه آسيا در « مركز سياست بين المللي » كه در امريكا مستقر است مي گويد : دولت جديد كار بسيار نابخردانه اي كرد كه اين گونه با چين رو در رو شد گويي اكنون ده سال پيش است و ما جايگاه خوبي در اقتصاد جهاني داريم . » او افزود : « مابراي بقا و رشد اقتصادي به حسن نيت چين اعتقاد مي كنيم و بنابر اين به نظرم اين طرز تفكر و قيافه گرفتن خطر زيادي دارد. »
عليرغم اينكه بر سر يك برنامه جاسوسي كه از آن جلوگيري شد اين دو كشور برخوردي زودهنگام با هم داشتند جرج بوش رئيس جمهور سابق امريكا تحكيم روابط با چين را ارجح دانست درحالي كه اين كشور را نيز ترغيب مي كرد تا به عنوان يك ابرقدرت درحال ظهور در جهان و دارنده حق وتو در شوراي امنيت سازمان ملل مطابق آنچه بوش وظيفه چين مي دانست عمل كند.
روابط تجاري امريكا و چين اغلب پرتنش است . چين مدعي است كه در زمينه تبديل ارز پيشرفت كرده و نگران لوايحي است كه به كنگره ارائه شده و ممكن است تحريم هايي اقتصادي بر چين تحميل كند مگر اينكه ارزش پول رايجش را در برار دلار زودتر افزايش دهد.
گرچه گيثنر از آنچه كه تقلب چين در ارزش پول رايجش مي ناميد سخن گفت اما افزود كه اكنون زمان مناسبي براي بدنام كردن پكن با عنوان « متقلب » طبق قانون تجارت امريكا نيست ; چيزي كه مي تواند به تحريم تجاري واردات از چين كه از سوي امريكا منجر شود. اين يادآوري گيثنر احتمالا ضربه چنداني به چين وارد نكرده است . « يانگ » وزير امورخارجه چين گفته است كه برنامه تلويزيوني و روزنامه هاي امريكايي را بررسي مي كند.
اوباما و كلينتون در زمان رقابت طولاني شان بر سر كسب عنوان نامزد حزب دموكرات در انتخابات رياست جمهوري ميل شديدشان به ايجاد موقعيتي سخت تر براي چين به خاطر پرونده حقوق بشر و اعمال تجاريش را ابراز كردند.
دولت نوپاي اوباما هنوز كامل نشده است او بايد بسياري از وزيرانش را معرفي كند وزيراني كه با چين برخورد خواهند كرد. همچنين او هنوز تصميم نگرفته است كه آيا گفتگوهاي تجاري با چين را در سطح مقامات عالي رتبه ادامه دهد يا خير كاري كه دولت بوش از سال 2006 (85 ) تاكنون سالي دو بار انجام داده است .
« باني گلاسر » تحليل گر سازمان پژوهشي مركز مطالعات استراتژيك و بين المللي مي گويد چيني ها در ماه هاي اخير گفته اند كه مي خواهند آغاز خوبي در روابطشان با دولت جديد امريكا داشته باشند. گلاسر مي گويد : « بايد اندكي در اين باره صبور بود. نمي توانم با شتاب نتيجه گيري كنم كه دولت امريكا تصميم گرفته با چين شديدتر برخورد كند و چيني ها با اميدواري شكيبايي مي كنند تا دولت امريكا مسائل را حل كند. »
منبع آسوشيتدپرس

يکشنبه|ا|13|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن