تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):درباره ما غلو نکنید، ما را بندگان پرورش یافته (حق تعالی) بدانید آنگاه در فضلیت ما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805451874




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت‌وگوي فارس با خالق نخستين سرود ملي كشور


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفت‌وگوي فارس با خالق نخستين سرود ملي كشور
خبرگزاري فارس: خالق موسيقي نخستين سرود ملي گفت: زماني كه سرود ملي گروه ما با تأييد امام خميني(ره) انتخاب شد، بسيار خوشحال شدم، چرا كه امام خميني(ره) با ابراز تشكر از توليد اين اثر دعاي خير براي موفقيت ما كردند و من موفقيت امروزم را مديون دعاي خير ايشان هستم.


به گزارش خبرنگار موسيقي باشگاه خبري فارس «توانا»، محمد بيگلري‌پور آهنگساز برجسته كشورمان در خانواده‌اي هنرمند به دنيا آمده، پدرش نوازنده ويلن كلاسيك و آهنگساز بود و به همين دليل از كودكي به موسيقي علاقه‌مند شد و مراحل آكادمي آموزش ويلن را در داخل و خارج از كشور گذراند.

وي تاكنون بيش از يك هزار و ۲۰۰ قطعه موسيقي ساخته كه مهم‌ترين آنها ساخت موسيقي نخستين سرود جمهوري اسلامي ايران بود. از ديگر ساخته‌هاي وي مي‌توان به پوئم سمفوني «انقلاب»، «پيامبر (ص)» و «انرژي هسته‌اي» اشاره كرد.

*با تأييد امام خميني (ره) از اثرم به عنوان سرود ملي كشور بسيار خوشحال شدم

محمد بيگلري‌پور كه در حال حاضر رهبري اركستر سازمان صداوسيما را برعهده دارد در بررسي خاطراتش از ساخت اركستر سمفوني روزهاي نخست انقلاب اسلامي در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: 22 بهمن سال 1357 وقتي كه پيروزي انقلاب اسلامي اعلام شد، فكر كردم كشورم نيازمند يك سرود رسمي است و با كمك اشعار انقلابي ابوالقاسم حالت، اركستر صدا و سيما و گروه كُر اقدام به ضبط سرودي با عنوان سرود ملي ايران كرديم.

وي با اشاره به اينكه اجراي سرود رسمي كشور به خوبي توسط اركستر صدا و سيما ساخته شد، گفت: پس از ضبط اين اثر آن را به همراه 5 اثر ديگر براي تأييد نهايي خدمت امام خميني(ره) بردند و سرود گروه ما به عنوان سرود رسمي كشور مورد تأييد امام خميني(ره) قرار گرفت و از 12 فروردين ماه 58 به طور مرتب از رسانه ملي پخش شد.

*امام خميني (ره) با ابراز تشكر از توليد سرود رسمي كشور براي ما دعاي خير كردند

وي در ادامه افزود: زماني كه سرود ملي گروه ما با تأييد امام خميني(ره) انتخاب شد، بسيار خوشحال شدم، چرا كه امام خميني(ره) با ابراز تشكر از توليد اين اثر دعاي خير براي موفقيت ما كردند و من موفقيت امروزم را مديون دعاي خير ايشان هستم.

رهبر اركستر صدا و سيما تصريح كرد: در ماه‌هاي نخست انقلاب شورايي به عنوان موسيقي و شعر وجود نداشت و من با همكاري دوستان شاعرم كه در انقلاب اسلامي سهمي داشتند، توانستم اين شورا را تشكيل دهم و افرادي همچون مشفق، سبزواري، اوستا، شاهرخي، دست‌پيش و ستوده در اين شورا به فعاليت مشغول شدند.

*با آغاز جنگ اشعار و سمفوني‌هايي به شكل حماسي تغيير كرد

بيگلري‌پور يادآور شد: حسين عيسي‌زماني، احمدعلي راغب و فريدون شهبازي از جمله ديگر افرادي بودند كه به شوراي شعر پيوستند و متناسب با شور و حال مردم شعرهايي را براي اجراي اركستر تهيه كردند كه شاهد تأثيرگذاري خوب اين آثار در جامعه بوديم.

وي با بيان اينكه اجراهاي مختلف موسيقي براي سازمان‌هايي همچون ارتش، نيروي هوايي و سپاه داشته است گفت: فعاليت‌هاي انقلابي ما تا زمان جنگ به خوبي پيش ‌رفت تا اينكه با شروع جنگ اقدام به ساخت اشعار حماسي با همكاري اسفنديار قره‌باغي، رشيد وطن‌دوست و محمدرضا گلريز كرديم، چرا كه اين افراد داراي صداهاي حماسي و پرحجم و قوي بودند.

*ساخت آهنگ موسيقي «سرباز» جذاب‌ترين اثر من است

رهبر اركستر صدا و سيما با اشاره به چگونگي ضبط برنامه‌هاي خود گفت: در روزهاي نخست انقلاب امكان ضبط فوري در سازمان صدا و سيما براي ما وجود نداشت و به همين دليل در استوديوهاي خارج از سازمان فعاليت مي‌كرديم كه مي‌توان تهيه اثر 13 آبان را با همكاري دانشجويان پيرو خط امام از جمله اين برنامه‌ها برشمرد. چرا كه با تصويب فوري براي توليد اين اثر موفق شديم آن را از دو شبكه تلويزيوني و دو شبكه راديويي پخش كنيم.

بيگلري‌پور با بيان اينكه پخش مكرر سرودهاي انقلابي و حماسي براي مردم جذاب و در حافظه آنها ماندگار شده است، اظهار داشت: وقتي جنگ شروع شد، سرودهاي حماسي به صورت مارش تغيير كرد و با ادغام اين دو توانستيم سرودهاي پرتحركي همچون «مرگ بر تو اي امريكا»، «اين پيروزي خجسته ‌باد»، «بسيج بسيج خلق مهربان» و «ارتش فداي مردم» را به زيبايي توليد كنيم.

اين آهنگساز برجسته كشورمان تصريح كرد: ساخت آهنگ موسيقي «سرباز» در فروردين ماه سال 58 به همراه گروه كُر باعث شد تا مردم بيشتر با من آشنا شوند، چرا كه يكي از بهترين آثار ماندگار فعاليت هنري من است.

*عشق و علاقه عامل موفقيت اركستر صدا وسيما در روزهاي نخست انقلاب بود

آهنگساز موسيقي «انرژي هسته‌اي» تصريح كرد: براي ضبط سرود ملي كشور از 22 بهمن تا اواخر اسفندماه همان سال به طور شبانه‌روزي كار مي‌كرديم و زماني كه خبر انتخاب سرود ما به گوشم رسيد، بسيار خوشحال شدم، چرا كه با عشق و علاقه اين كار را ضبط و توليد كرده‌ بوديم.

بيگلري‌پور در ادامه خاطراتش گفت: فعالان عرصه موسيقي كشور در روزهاي نخست انقلاب بدون گرفتن پول و با عشق و علاقه به ضبط آثارشان مي‌پرداختند و يادم نمي‌رود روزي كه براي ضبط 3 اثر توليدي از ساعت 9 صبح تا 7 صبح روز بعد به طور يكسره كار كرديم و همه گروه‌ها از اين گونه فعاليت كردن خرسند بودند، چرا كه همه موفق شدند به ساخت اثر خود بپردازند.

*سمفوني «انرژي هسته‌اي» به حقانيت اين علم در كشور تاكيد دارد

وي كه اجراي سمفوني انرژي هسته‌اي از فعاليت‌هاي سال‌هاي اخيرش است، خاطرنشان كرد: بايد بگويم همانطور كه از نام اين سمفوني پيداست، من آن را به مناسبت دستيابي فناوري صلح آميز هسته‌اي در كشورمان كه نشانه عظمت، اقتدار و توان علمي دانشمندان سرزمين اسلامي است، ساخته‌ام و اعتقادم بر اين است كه ما يك ملت پيشرفته هستيم و انرژي هسته‌اي حق مسلم ما است و اميدوارم بتوانم ديگر آثاري در حوزه علمي كشور ارائه دهم.

رهبر اركستر صدا و سيما يادآور شد: معتقدم انقلاب اسلامي هميشه پايدار خواهد بود و به همراه فعالان عرصه موسيقي براي اثبات اين موضوع اقدام به ساخت اركستر انرژي هسته‌اي كردم.

بيگلري‌پور در ادامه افزود: توليد موسيقي «خورشيد تابان» پس از يك سال از ساخت سمفوني انرژي هسته‌اي از ديگر آثار خوب هنري من است كه براي پيشرفت و اعتلاي كشورم با موضوع «انرژي هسته‌اي حق مسلم ماست» ساخته شد.

* سمفوني انقلاب اسلامي امسال از رسانه ملي پخش مي‌شود

اين آهنگساز برجسته كشورمان تصريح كرد: در حال حاضر مشغول ساخت سمفوني پانزده خرداد هستم كه اين سمفوني نيز همچون سمفوني انقلاب بر اساس شعري از اسماعيل اميني ساخته مي‌شود. هر چند مدت طولاني است كه روي آن كار مي‌كنم اما دوست دارم كه اين سمفوني براي همه مردم ايران يادآور خاطرات روز پانزده خرداد و حماسه آن روز باشد.

وي يادآور شد: اين سمفوني از روز پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ كه امام خميني(ره) در مدرسه فيضيه قم سخنراني كردند شروع مي شود و تا سال ۱۳۵۷ ادامه پيدا مي كند و من سعي كردم زنجيره اين وقايع را با موسيقي نشان بدهم. اين سمفوني نيز به وسيله اركستر بزرگ صدا و سيما اجرا مي شود و رهبري كر و اركستر آن را هم خودم به عهده دارم.

رهبر اركستر نخستين سرود رسمي جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: مجموعه آثار موسيقي گروه اركستر كه توسط مركز موسيقي و سرود صدا و سيما در دهه مبارك فجر امسال از رسانه ملي پخش خواهد شد، شامل؛ به پاخيز، جهاد، الله الله، بت شكن، بانگ آزادي، نصرمن الله، شهيد، مسلمانان به پا خيزيد و ديگر اشعار انقلابي و حماسي خواهد بود.

گفت‌وگو از روح‌الله فرقاني

انتهاي پيام/

چهارشنبه|ا|12|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 237]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن