تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815258399




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ادامه افزايش قيمت دلار و سكه/دلار 1880/ سكه 824 هزارتومان


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: ادامه افزايش قيمت دلار و سكه/دلار 1880/ سكه 824 هزارتومان
قيمت دلار در چهارمين روز اجراي طرح تك نرخي كردن ارز باز هم افزايش پيدا كرد و با قيمت ۱۸۸۰ تومان معامله شد ، اين در حالي است كه بانك مركزي سه روز است قيمت هر دلار را ۱۲۲۶ تومان روي پايگاه اينترنتي خود درج كرده است .
فقط چند روز پس از تصويب افزايش نرخ سود سپرده هاي بانكي ؛ قيمت دلار و سكه باز هم روند صعودي در پيش گرفته و هر دلار كه ديروز ۱۸۳۰ تومان فروخته مي شد ، امروز ( سه شنبه 11 بهمن 1390 ) ، به ۱۸۸۰ تومان افزايش پيدا كرد .

پس از بحران يك ماهه در بازار ارز و طلا ، بانك مركزي از روز شنبه ، هشتم بهمن ، برنامه تك نرخي كردن ارز را كه چند ماه پيش كنار گذاشته بود ، دوباره به اجرا گذاشت و اعلام كرد ، صرافي ها حق ندارند ارز را بيش از قيمت مصوب به مشتريان بفروشند .

پس از اعلام اين برنامه تازه و افزايش نرخ سود سپرده هاي بانكي از حدود ۱۲ درصد به ۲۱ درصد، التهاب بازار ارز كاسته شد و قيمت هر دلار در اولين روز اجراي اين برنامه تا كمتر از ۱۸۰۰ تومان كاهش پيدا كرد اما گزارش ها نشان مي دهد كه در سومين روز اجراي اين برنامه، قيمت هر دلار دستكم ۸۰ تومان افزايش پيدا كرده است.

افزايش دوباره قيمت ارز در حالي رخ مي دهد كه صرافي ها گرچه نرخ بانك مركزي را بر روي تابلوهاي خود درج كرده اند ولي از خريد و فروش دلار به قيمت مصوب خودداري مي كنند و اين امر موجب ازدحام مقابل بانك هاي ارائه كننده ارز شده است .

در اين ميان ، به نظر مي‌رسد سياست بانك مركزي در افزايش نرخ بهره بانكي و تك نرخي كردن قيمت ارز در كنار تهديدهاي امنيتي دلالان و صرافي‌ها، تنها براي چند روز توانست تب تند بازار سكه و ارز را كاهش دهد.

عدم نظارت بانك مركزي بر بازار و سودجويي دلالان مي‌تواند در بازار موثر باشد، اما به باور كارشناسان اقتصادي ريشه مشكلات در جاي ديگري است.

همچنين با نگاهي گذرا مي توان دريافت كه بانك مركزي نتوانسته است به دو وظيفه مهم خود كه حفظ قدرت پول ملي و كاهش تورم است، به درستي عمل كند.

از سويي ديگر برخي نيز با توجه به كم‌تحركي و حتي بي‌تفاوتي دولت در برابر بحران در هفته‌هاي نخست، كاهش ارزش ريال را اقدامي آگاهانه از سوي دولت مي‌دانند كه هدف آن افزايش درآمد ريالي دولت و جبران كسري بودجه‌ بوده است نه اقدامي از سوي بانك مركزي.

سوالات اقتصادي كه با طنز پاسخ داده مي شوند

اما در شرايطي كه پايين آمدن ارزش ريال در برابر ارزهاي خارجي و آشفتگي بازار طلا و ارز ، نگراني بسياري از تحليلگران اقتصادي را برانگيخته ، شمس الدين حسيني، وزير اقتصاد، روز يكشنبه به سايت «خانه ملت»، خبرگزاري مجلس، گفته است كه مشكل بازار سكه و ارز حل شده است.

وي با شوخي ادامه داد : سكوت دولت درباره نوسانات بازار سكه و ارز به علت سرماخوردگي بود!

آيا بحران مسكن گزينه بعدي است ؟
اما در شرايطي كه صاحبان سرمايه‌هاي در گردش، بازار طلا و ارز را پر بازده و امن‌تر از ساير زمينه‌هاي سرمايه‌گذاري قلمداد مي‌كنند،برخي از كارشناسان پيش بيني مي‌كنند كه بازار مسكن نيز به زودي شاهد افزايش قيمت‌ها خواهد بود.

بر اساس اين ارزيابي‌ها، در صورت تداوم جو اقتصاد دستوري و افزايش برخورد‌ها با فعالان بازار طلا و ارز، اين احتمال وجود دارد كه سرمايه‌ها به سمت بازار مسكن سرازير شود و افزايش چشمگير قيمت‌ها را به‌دنبال داشته باشد.

نرخ طلا و سكه در بازار امروز
امروز هر اونس طلا در بازار جهاني 1741دلار و هرگرم طلاي 18 عيار در بازار تهران 75 هزار و 950 تومان معامله شد.

اما امروز در بازار سكه و طلاي تهران ، هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح قديم 834 هزار تومان ، تمام سكه بهار آزادي طرح جديد 824 هزار تومان ، نيم سكه 395 هزار تومان ، ربع سكه 203 هزار تومان و سكه يك گرمي100 هزار تومان به فروش رسيد .

امروز همچنين پيش‌فروش سكه تحويل 4 ماهه 627 هزار تومان و پيش‌فروش سكه تحويل 6 ماهه 598 هزار تومان بود .

امروز بانك مركزي هر دلار آمريكا را 1226 تومان به فروش رساند ، يورو 1621 تومان ، پوند 1935 تومان و دلار كانادا 1228 تومان عرضه شد .

در همين حال ، نرخ برابري دلار در مقابل بيشتر ارزهاي اصلي درمعاملات امروز بازار لندن كاهش يافت ، زيرا "لوكاس پاپادموس" نخست وزير يونان گفت كه مذاكرات با دارندگان اوراق قرضه دولتي اين كشور در مورد معاوضه اين اوراق انجام شده است.

اين اعلام پاپادموس موجب كاهش تقاضا براي دارايي هاي مطمئن شد.

نرخ برابري دلار در مقابل يورو در ساعت شش بامداد معاملات بازار لندن 3 درصد كاهش يافت و هر يورو در برابر 3187/1 دلار خريد و فروش شد.

نرخ برابري دلار در مقابل ين 2 درصد كاهش يافت و هر دلار با 18/76 ين هم ارزش شد كه پايين ترين نرخ برابري از 31 اكتبر (9 آبان) تاكنون است.

نرخ برابري دلار همچنين در مقابل پوند 2 درصد ارزانتر شد و هر پوند در برابر 5743/1 دلار معامله شد كه پايين ترين نرخ برابري از 21 دسامبر 2011 (9 دي) تاكنون است.

اقدامات دولت در نوسان ارز و طلا ، شبهه انگيز است

در همين حال ، رئيس كميسيون طرح تحول اقتصادي مجلس، اقدامات دولت در نوسان قيمت ارز و طلا را شبهه انگيز عنوان كرد و با انتقاد از عملكرد دولت و بانك مركزي در نوسان قيمت ارز و طلا، اظهار داشت: متاسفانه دولت با وجود ذخاير خوب طلا و ارز نتوانسته است كنترل التهاب بازار ارز را در دست گيرد و علاوه بر اين با تاخير، اقدام به تك نرخي كردن ارز و افزايش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي كرده است.

وي با اشاره به واردات طلا در ۴ سال گذشته به قيمت ۵۸۰ دلار توسط بانك مركزي، ادامه داد: اگر تا ۳۰ سال ديگر بانك مركزي به بازار طلا عرضه كند، هيچ مشكلي براي ذخاير طلاي كشور به وجود نمي‌آيد.

اين نماينده مجلس گفت : مقصر اصلي التهاب بازار ارز، دولت و بانك مركزي است، و بانك مركزي نيز تابع دولت است .

وي با انتقاد از اظهارات كار‌شناسي نشده رئيس جمهور تصريح كرد: اثرات رواني خبرگزاري‌ها در نفس اين عمل، معلول است و سهم رسانه‌ها در ماجراهاي اخير نقش پر رنگي نبوده است و اظهارات دولتمردان در اين خصوص كار‌شناسانه نيست.

سه|ا|شنبه|ا|11|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن